|
Auteur |
Bericht |
joti
Leeftijd: 65 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 17 jul 2007 19:44 Onderwerp: Ik heb een probleempje |
|
|
Ik heb een vraagje, bij voorlopige voorziening is alimentatie op nihil gezet, bij de definitieve scheiding bedrag per kind bepaald dat hij moest betalen, daarop heeft hij hoger beroep aangetekend en deze verloren, maw hij moest voor de kinderen alimentatie betalen met terugwerkende kracht vorig jaar. Nu heeft hij tot op heden nog niets betaald en ik had al van de week advocaat opdracht gegeven het uit handen te geven aan de deurwaarder. Nu krijg ik vandaag bericht dat ex een nieuwe zaak aanspant bij de rechtbank voor of verlaging cq nihil steling met terugwerkende kracht. Wat moet ik nu doen, mijn advocaat is op vakantie.
Moet ik nu alsnog deurwaarder inschakelen? En heeft zo'n rechtzaak wel zin, de uitspraak van het hoger beroep was afgelopen mei, dus wel heel kort geleden, wat zijn mijn kansen???? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 17 jul 2007 20:32 Onderwerp: |
|
|
Je zegt dat je al opdracht hebt gegeven het uit handen te geven aan de deurwaarder. Weigert de deurwaarder nu ivm de nieuw aangespannen zaak? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
joti
|
Geplaatst: di 17 jul 2007 22:51 Onderwerp: |
|
|
Nog niet dat ik weet, de secretaresse zou het uit handen geven, maar zegt nu dat het weinig zin heeft nu hij weer een nieuw verzoek tot...... heeft ingediend, zij zegt dat het dan weinig zin heeft, dus vandaar dat ik raad vraag wat ik doen moet, wat doet dus een deurwaarder als ik het doorzet heb ik dan recht op het geld van de afgelopen maanden ondanks dat ie een herziend verzoek heeft gedaan, en zou evt. de rechter inderdaad zoiets makkelijk dan toezeggen van ok je hoeft niets te betalen ook niet met terugwerkende kracht, dus dat ik dalijk alles kan gaan terugbetalen mocht de deurwaarder wel ermee verder gaan. |
|
|
|
 |
LeChat
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 797
|
Geplaatst: di 17 jul 2007 23:20 Onderwerp: |
|
|
Je kúnt de zaak m.i. gewoon naar de deurwaarder laten sturen. (Kan het Lbio trouwens niets voor je betekenen? Zie www.lbio.nl . Het gaat toch om kinderalimentatie?). Het lijkt mij dat de secretaresse gewoon voorzichtig is: het inschakelen van een deurwaarder brengt immers ook voor de wederpartij extra kosten met zich mee, waarom zij waarschijnlijk niet zomaar zonder de advocaat durft te beslissen of doorsturen wenselijk is. (Het onnodig op kosten jagen van de wederpartij wordt een advocaat niet in dank afgenomen, maar in dit geval lijkt mij daar geen sprake van hoor.)
Een nieuw verzoek tot nihilstelling/vermindering zal alleen kans hebben als de draagkracht van je ex dusdanig is verminderd dat hij de vastgestelde (en in hoger beroep bevestigde) kinderalimentatie niet langer kan betalen. Die vermindering van zijn draagkracht zou dan kort geleden moeten zijn ontstaan (is hij werkloos geworden ofzo?) en een eventuele vermindering zou pas kunnen ingaan vanaf het tijdstip dat zijn draagkracht is verminderd, en in de regel zelfs pas vanaf datum indiening verzoek bij de rechtbank, dus *niet* met terugwerkende kracht tot het moment waarop de eerste alimentatiebeschikking is gewezen. (Of er moeten wel hele gekke dingen hebben plaatsgevonden, maar ik ga nu even uit van de beschikbare gegevens.) _________________ Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen. |
|
|
|
 |
joti
|
Geplaatst: wo 18 jul 2007 0:02 Onderwerp: |
|
|
Mijn ex heeft vanaf het begin aangegeven niet te willen betalen, zelf in op het openbare gastenboek van een vd sites van dwaze vaders, werd ie ook op zijn vingers getikt, mijn ex heeft jarenlang boven modaal verdiend, vanaf moment dat de scheiding in gang is gezet heeft ie er alles aangedaan om minder dus geen overuren meer te werken uiteindelijk heeft ie daar ook ontslag gekregen, en toen heeft ie een uitzendbaan gekregen elders tot op zeker december. Hij heeft altijd werk gehad, en nu blijkbaar dus om de te pesten geen draagkracht. Zijn salaris waarop het gebaseerd is de alimentatie was al op het minimum loon ik praat ook niet over een giga bedrag dat ik evt. zou ontvangen maar gaat om het principe dat je beide moet bijdrage, ik heb alleen mijn leven opgebouwd, werk me te pletter, doe ik met liefde voor de kindern maar hij komt er waarschijnlijk dus gewoon mee weg, vandaar dus mijn vragen waar of wat kan ik het beste nu doen, kijk die rechtzaak zal er wel aankomen maar wat met de achterliggende termijnen etc.... |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 18 jul 2007 0:36 Onderwerp: |
|
|
Gewoon de deurwaarder erop zetten. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
joti
|
Geplaatst: wo 18 jul 2007 0:47 Onderwerp: |
|
|
Dank je bona fides en LeChat voor jullie antwoorden
Maar even kort gezegd, het klopt dat ik gewoon recht blijf houden op de afgelopen maanden en tot aan de rechtzaak evt. anders beslist?, want ik moest wel een voorschot via de advocaat gaan betalen voor de deurwaarder, kan wel een beetje ademhalen maar wil niet dat mijn keel dichtgeknepen dalijk gaat worden voor kosten van de deurwaarder als er niets te verhalen valt, ook deze nieuwe rechtzaak gaat mij dus alweer geld kosten, goh wat houden we van kinderen, de vader niet dus.......... in dit geval |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 18 jul 2007 0:58 Onderwerp: |
|
|
Zie het 2e deel van LeChat's reactie. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
joti
|
Geplaatst: wo 18 jul 2007 1:07 Onderwerp: |
|
|
Tijdens het hoger beroep had hij een uitzendbaan die tot eind dec zou duren, hij is zelf van een druk bevolkt iets met veel werkgelegenheid verhuisd naar een plek waar dat dus minder is, dus kan best zijn dat ie na die tijd geen baan meer heeft gekregen dus waarschijnlijk een ww uitkering, maar mag toch aannemen dat een rechter dat ook wel doorziet, altijd boven modaal verdiend, scheiding in gang gezet, minder gaan verdienen , tot nu evt helemaal geen werk, of ben ik nu gek........, nogmaals wil niemand het vel over de neus halen, maar je hebt gewoon zorgplicht, en ze zeggen altijd dat de moeders goed wegkomen, nou blijbaar doe ik iets fout, betaal nu via een deurwaarder al de gezamelijke lening in mijn uppie, etc............ het is nu zelf zo dat mijn kinderen niet door kunnen leren omdat de middelen er gewoon niet voor zijn, die waren er wel maar heeft hij ook al meegenomen. |
|
|
|
 |
LeChat
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 797
|
Geplaatst: wo 18 jul 2007 9:20 Onderwerp: |
|
|
Als overduidelijk is dat iemand bewust zijn baan opgezegd heeft/verhuisd is/etc om zo min mogelijk draagkracht te hebben, dus puur om jou te pesten (en je kunt dat 'aantonen'), dan houdt een rechter daar echt wel rekening mee. Op rechtspraak.nl moeten ook wel uitspraken te vinden zijn waarin de rechter weigerde om rekening te houden met een draagkrachtvermindering omdat die met opzet was gecreërd (ik heb nu geen tijd om die op te zoeken).
En wat het studeren van de kinderen betreft: daar hebben we in Nederland gelukkig studiefinanciering en leningen van de IB-groep voor...  _________________ Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen. |
|
|
|
 |
joti
|
Geplaatst: wo 18 jul 2007 18:20 Onderwerp: |
|
|
Hallo Lechat
Tentijde van het hoger beroep werd er over zijn werk cq inkomen gesproken, hij heeft altijd boven modaal verdiend tot aan de vraag van echtscheiding toe. Toen is hij vaak de ziektewet ingegaan, geen overuren meer gedraaid, lekker kont in de krib, uiteindelijk ontslag, aangevochten, gewonnen, maar toch geen baan meer. Vervolgens verhuisd naar dun bevolkt gebied met weinig werkgelegenheid, en daar een uitzendbaan aangenomen wat diende tot eind december. Dit wist de rechter dat het contract liep tot eind december en toch werd ik toen in het gelijk gesteld dat hij alli moest betalen. Wat er verder voor veranderingen evt zouden kunnen zijn weet ik niet, kan niks meer verzinnen als dat ie nu alleen een uitkering zou hebben. Hij woont wel samen, maar alles zou wel op haar naam gezet geworden zijn, en ondanks dat ze 30 uur in de week werkt, proberen ze haar inkomen zolaag mogelijk te houden, maar daar had de rechter ook geen rekening mee gehouden. Dus tja wat moet ik nu. Eigenlijk is het bijna een principe kwestie geworden, omdat hij nog geld heeft wat van mijn kidneren zijn (wat mijn ouders gespaard hebben voor studie) en een lening die ik nu aan het afbetalen ben, dat ik vind dat ie gewoon mee moet betalen aan de kinderen. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 18 jul 2007 18:23 Onderwerp: |
|
|
Wat je moet doen hebben we al gezegd  _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
LeChat
|
Geplaatst: wo 18 jul 2007 22:11 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Wat je moet doen hebben we al gezegd  | Inderdaad, zie de eerdere reacties in deze (jouw) thread.
En als er daadwerkelijk een verzoek tot nihilstelling/vermindering van de alimentatie komt: verweer voeren (met behulp van je advocaat) en daar de punten die je hier aangeeft ook aanvoeren (mits gefundeerd natuurlijk). _________________ Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen. |
|
|
|
 |
joti
|
Geplaatst: wo 18 jul 2007 22:37 Onderwerp: |
|
|
oke dank jullie wel, ga inderdaad maar de deurwaarder erop zetten en mocht ik wel voor de rechtzaak geld binnenkrijgen zet ik het wel ff apart ben tot nu toe nog gewend zonder die extra's. Mocht ik over een tijdje meer weten of er zijn ontwikkelen laat ik het weten, mag ik jullie hartelijke danken voor de adviezen. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 18 jul 2007 23:19 Onderwerp: |
|
|
joti schreef: | en mocht ik wel voor de rechtzaak geld binnenkrijgen zet ik het wel ff apart |
Vraag me zomaar af, maar komt uit het bovenstaande niet duidelijk naar voren dat nihilstelling met terugwerkende kracht eigenlijk wel uitgesloten is? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|