|
Auteur |
Bericht |
claudia2
Leeftijd: 58 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 02 feb 2007 0:42 Onderwerp: opzegtermijn |
|
|
Mijn man werkt al 13 jaar bij dezefde baas maar recent zijn er nogal vervelende dingen gebeurd. Mijn man wil zijn baan opzeggen en vraagt zich af hoeveel opzegtermijn je hebt na 13 jaar. |
|
|
|
 |
LeChat
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 797
|
Geplaatst: vr 02 feb 2007 1:13 Onderwerp: |
|
|
In beginsel is de opzegtermijn voor een werknemer 1 maand (zie art. 7:672 lid 3 BW, máár: hier kan schriftelijk van worden afgeweken (lid 6). M.a.w.: staat er iets over in de arbeidsovereenkomst (of een 'aanhangsel' daarvan, of hoe werkgevers dat soms ook noemen) van uw man, of in een CAO die van toepassing is?
De opzegtermijn kan op die manier verlengd zijn tot maximaal 6 maanden. _________________ Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen. |
|
|
|
 |
claudia2
|
Geplaatst: vr 09 feb 2007 14:39 Onderwerp: |
|
|
Het een gewoon contract dus in feite zou hij twaalf weken opzegtermijn hebben, maar ook daar schijnt een termijn aan vast te zetten en dan zouden het 6 weken worden. En dat snap ik dus niet is het nu 12 of 6 weken?
groetjes claudia |
|
|
|
 |
LeChat
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 797
|
Geplaatst: vr 09 feb 2007 14:47 Onderwerp: |
|
|
Hoe kom je bij die 12 of 6 weken? Staat er toch iets over in het contract? In mijn bericht spreek ik nm. over een wettelijke termijn van 1 maand (waar eventueel van afgeweken kan worden)... _________________ Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen. |
|
|
|
 |
claudia2
|
Geplaatst: za 10 feb 2007 21:49 Onderwerp: |
|
|
Volgens hun boekhouder is het een week opzegtermijn per jaar.
Maar later zei hij dat daar ook een termijn aan vastzat dus zou het 6 weken worden, de helft dus.
Maar hoe zit het dan met je vakantiedagen enzo?
Dat wist hij zelf nniet eens.. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: za 10 feb 2007 22:14 Onderwerp: |
|
|
Die boekhouder moet gewoon z'n bonen blijven tellen en van het arbeidsrecht afblijven, als ik het zo hoor. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 10 feb 2007 22:16 Onderwerp: |
|
|
Zolang je niet de tekst van het arbeidscontract of de CAO voorhanden hebt, kun je het beste maar LeChat geloven.
Niet opgenomen vakantiedagen moeten worden uitbetaald. Je kunt een verklaring krijgen van je oude werkgever waarmee je bij je nieuwe werkgever zoveel onbetaalde verlofdagen kunt opnemen als je aan vakantiedagen hebt uitbetaald gekregen.
Vanzelfsprekend is het aantal vakantiedagen voor 2007 evenredig aan de tijd dat je man bij zijn oude werkgever heeft gewerkt. Dus als hij per 1 maart op stapt, heeft hij in 2007 2 maanden gewerkt, en heeft hij recht op 2/12 van het normale aantal vakantiedagen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
wim spijker
Leeftijd: 68 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 12 feb 2007 9:35 Onderwerp: |
|
|
Als alleen het BW geldt, dan hebben we ook nog te maken met de leeftijd van iemand op 01-01-1999. Mensen die op die datum ouder waren dan 45 mogen gebruik maken van de oude opzegtermijnregeling, die gunbstiger kan zijn.
Toch?
Wim |
|
|
|
 |
LeChat
|
Geplaatst: ma 12 feb 2007 10:57 Onderwerp: |
|
|
Dat klopt, maar dan moet de werknemer inderdaad al op die datum in 1999 45 jaar zijn geweest. (Komt dus niet zóveel meer voor ) Én de regeling is niet altijd gunstiger...
TS, was je man op 1 jan. '99 45 jaar of ouder? Anders heeft het weinig zin om die regeling hier uit te gaan leggen... _________________ Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen. |
|
|
|
 |
UsualSuspects
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 55
|
Geplaatst: di 08 mei 2007 13:13 Onderwerp: |
|
|
Even een vraagje van mijn kant:
Als je een arbeidscontract hebt voor één jaar, is de opzegtermijn dan altijd één maand? Of kan daarvan in het contract worden afgeweken? |
|
|
|
 |
Tom84
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HInh
|
Geplaatst: di 08 mei 2007 13:24 Onderwerp: |
|
|
UsualSuspects schreef: | Even een vraagje van mijn kant:
Als je een arbeidscontract hebt voor één jaar, is de opzegtermijn dan altijd één maand? Of kan daarvan in het contract worden afgeweken? |
minimaal 1 maand. als de werkgever je wil ontslaan en hij vraagt je ontslag aan bij het CWI, dan mag hij er een maand vanaf trekken met een minimum opzegtermijn van 1 maand.
hoe het zit vanaf de werknemerkant moet je ff in de CAO kijken.
dacht te herinneren dat het
1-5 jaar 1 maand
6-10 2 maanden
10-15 3 maanden
correct me if im wrong |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 08 mei 2007 13:58 Onderwerp: |
|
|
UsualSuspects schreef: | Als je een arbeidscontract hebt voor één jaar, is de opzegtermijn dan altijd één maand? Of kan daarvan in het contract worden afgeweken? |
Bij een arbeidsovk voor bepaalde tijd (bijv. één jaar) bestaat normaal gesproken geen mogelijkheid tot tussentijdse opzegging. Zie verder art 7:667 BW en art 7:672 BW. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
UsualSuspects
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 55
|
Geplaatst: di 08 mei 2007 19:42 Onderwerp: |
|
|
Dit staat in de arbeidsovereenkomst:
'Ieder der partijen kan de overeenkomst tussentijds tegen het einde van de kalendermaand opzeggen met inachtneming van de wettelijk voorgeschreven opzegtermijn.'
Tja, wat is dan die termijn? |
|
|
|
 |
Streber
Leeftijd: 58 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HAN
|
Geplaatst: di 08 mei 2007 20:21 Onderwerp: |
|
|
UsualSuspects schreef: | Dit staat in de arbeidsovereenkomst:
'Ieder der partijen kan de overeenkomst tussentijds tegen het einde van de kalendermaand opzeggen met inachtneming van de wettelijk voorgeschreven opzegtermijn.'
Tja, wat is dan die termijn? |
Die is dan 1 maand. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 08 mei 2007 20:27 Onderwerp: |
|
|
UsualSuspects schreef: | Tja, wat is dan die termijn? |
Met zo'n bepaling geldt art 7:667 lid 3 BW niet meer, dus gelden de opzegtermijnen van art 7:672 lid 2 sub a en lid 3 BW: 1 maand voor zowel werkgever als werknemer. De werkgever zal wel de gebruikelijke toestemming nodig hebben van het CWI. Mocht er een proeftijd zijn overeengekomen, dan geldt in die proeftijd natuurlijk geen opzegtermijn. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|