|
Auteur |
Bericht |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: wo 09 mei 2007 0:10 Onderwerp: |
|
|
En nog even i.v.m. better safe than sorry: het geldt dus niet aan het einde van het jaar. Oftewel: werkgever hoeft de werknemer niet een maand voor het einde van het contract te laten weten dat er niet verder gegaan wordt. De overeenkomst stopt gewoon automatisch na dat jaar. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 09 mei 2007 0:24 Onderwerp: |
|
|
Klopt. De werkgever moet het de werknemer op het eind wel even laten weten, of hem/haar anders de eerstvolgende werkdag de toegang weigeren, anders wordt het contract stilzwijgend met een jaar verlengd.
Tussentijds opzeggen zal de werkgever dan ook wel niet zo snel aan beginnen. Het is veel makkelijker om het jaar uit te zitten. Voor de werknemer lijkt me de mogelijkheid om tussentijds op te zeggen van groter belang. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
UsualSuspects
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 55
|
Geplaatst: do 10 mei 2007 11:21 Onderwerp: |
|
|
Dankje Bona Fides. Precies, in dit geval gaat het om de werknemer (dat ben ik namelijk) die graag wil opzeggen. Heb een andere baan aangeboden gekregen. Dan heb ik nog één vraagje: als je ergens in het midden van een maand begint bij je nieuwe werkgever, wanneer zeg je dan precies op? Aan het eind van de maand uiteraard, maar is dat dan het eind van de maand ervóór? Dan zit er geen volledige maand tussen namelijk. Alvast bedankt! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 10 mei 2007 12:08 Onderwerp: |
|
|
UsualSuspects schreef: | Aan het eind van de maand uiteraard, maar is dat dan het eind van de maand ervóór? Dan zit er geen volledige maand tussen namelijk. |
Waarmee je zelf het antwoord geeft. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
UsualSuspects
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 55
|
Geplaatst: vr 11 mei 2007 8:35 Onderwerp: |
|
|
Dan kan het dus ook zijn dat er in de praktijk bijna twee maanden tussen zitten. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: vr 11 mei 2007 10:04 Onderwerp: |
|
|
Juist _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Jasper
Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: di 22 mei 2007 12:29 Onderwerp: |
|
|
Sorry voor het feit dat ik een oude casus omhoog takel maar ik had ook nog een klein praktisch vraagje in verband met de opzeg termijn.
Stel je neemt ontslag en in je iao staat dat je een opzegtermijn van een maand hebt. Vervolgens belt je werkgever dat je die maand niet meer hoeft te komen en haalt je van het werkrooster. Jij bent het hier echter niet mee eens en wil gewoon netjes je dienstverband afmaken.
Kan de werkgever dit eenzijdig beslissen of heeft dit meer te maken met het verbintenissenrecht?
bij voorbaat dank... |
|
|
|
 |
tikSimone
|
Geplaatst: di 22 mei 2007 13:36 Onderwerp: |
|
|
De werkgever kan dat wel eenzijdig beslissen, zolang hij daar maar niet de conclusie uit trekt dat hij je dan ook niet meer hoeft te betalen.
Verstandige actie is in zo'n geval: aangetekende brief sturen waarin je als werknemer meedeelt dat je je beschikbaar stelt om te werken. Even wijzen op 7:628 BW en meedelen dat je spoedig van hem hoopt te horen, maar in elk geval aanspraak maakt op het loon over die periode. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
|