|
Auteur |
Bericht |
eclectic
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 10 mei 2007 4:02 Onderwerp: Huurcontract |
|
|
Ik heb een huurcontract met mijn vader. ik heb samen met een vriendin die ik al 8 jaar ken in het huis gewoond van mijn vader. We hebben de relatie verbroken. Geen samenlevingscontract. Mijn vriendin is blijven wonen. Ze betaalt huur. Ze mag van mijn vader niet blijven wonen maar ze wil er niet uit. Ze heeft geen recht op mijn huurcontract met mijn vader. Ze heeft het huurcontract tussen mijn vader ik, niet meegetekend. Ze wil geen ander huurcontract. Heeft ander huurcontract geweigerd. Heeft ze nu wel of geen rechten en wat moet ik en of mijn vader doen om ze er uit te krijgen. |
|
|
|
 |
Tom84
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HInh
|
Geplaatst: do 10 mei 2007 8:16 Onderwerp: Re: Huurcontract |
|
|
eclectic schreef: | Ik heb een huurcontract met mijn vader. ik heb samen met een vriendin die ik al 8 jaar ken in het huis gewoond van mijn vader. We hebben de relatie verbroken. Geen samenlevingscontract. Mijn vriendin is blijven wonen. Ze betaalt huur. Ze mag van mijn vader niet blijven wonen maar ze wil er niet uit. Ze heeft geen recht op mijn huurcontract met mijn vader. Ze heeft het huurcontract tussen mijn vader ik, niet meegetekend. Ze wil geen ander huurcontract. Heeft ander huurcontract geweigerd. Heeft ze nu wel of geen rechten en wat moet ik en of mijn vader doen om ze er uit te krijgen. |
waarop baseer je dat ze geen recht op een huurcontract met je vader heeft? als je vader ermee instemt, en je vriendin ook, dan is het gewoon rechtsgeldig.
als jijzelf in het huis wil wonen dan moet je aan je vader duidelijk maken dat hij het nodig heeft onder het kopje "dringend eigen gebruik". dit moet alleen wel aantoonbaar zijn (weet niet of dit haalbaar is)
doordat je haar wel een ander huurcontract heb aangeboden zal de rechter (desnoods) wel inzien dat jullie in ieder geval meewerken. |
|
|
|
 |
eclectic
|
Geplaatst: do 10 mei 2007 14:19 Onderwerp: contract |
|
|
bedankt voor uw reaktie.
Ik heb het contract met mijn vader getekend. Mijn exvriendin niet. Bovendien is duidelijk te lezen in het contract dat het voor mij bestemd was en niet voor een derde. Als u wilt dan kan ik het contract aan u opsturen via attachment op deze site. Het is een A4-tje meer niet. We hebben haar daar in laten wonen omdat zij een zoon heeft die toentertijd ik de woning verliet pshychiatrische hulp nodig had. Uit humanitaire reden is ze blijven wonen. Vandaar dat mijn vader haar toen ook een nieuw contract heeft aangeboden om de huidige situatie te voorkomen. Dat heeft ze eenmaal schriftelijk -email- geweigerd en eenmaal mondeling. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 10 mei 2007 14:42 Onderwerp: |
|
|
Als ze huur betaalt, dan is er sprake van een huurovereenkomst en bijkomende huurbescherming. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
eclectic
|
Geplaatst: do 10 mei 2007 15:26 Onderwerp: huurcontract |
|
|
als ik uw bericht lees dan is het over and out en kan zij zonder contract daar blijven wonen totdat zij er genoeg van heeft.
Waaruit bestaat de huurbescherming als zij geen contract heeft en geweigerd heeft een contract te tekenen. |
|
|
|
 |
lennard.maas
Leeftijd: 79 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): NTI
|
Geplaatst: ma 21 mei 2007 3:03 Onderwerp: Re: Huurcontract |
|
|
eclectic schreef: | Ik heb een huurcontract met mijn vader. ik heb samen met een vriendin die ik al 8 jaar ken in het huis gewoond van mijn vader. We hebben de relatie verbroken. Geen samenlevingscontract. Mijn vriendin is blijven wonen. Ze betaalt huur. Ze mag van mijn vader niet blijven wonen maar ze wil er niet uit. Ze heeft geen recht op mijn huurcontract met mijn vader. Ze heeft het huurcontract tussen mijn vader ik, niet meegetekend. Ze wil geen ander huurcontract. Heeft ander huurcontract geweigerd. Heeft ze nu wel of geen rechten en wat moet ik en of mijn vader doen om ze er uit te krijgen. |
Beste Eclectic.
In de eerste plaats is het niet slim van je ex-vriendin om het nieuw aangeboden contract niet te tekenen. Ze zal hiervoor wel haar redenen hebben gehad. Maar hierdoor verliest ze eigenlijk al haar rechten.
Immers, volgens de wet is een medehuurder slechts toegelaten in het gehuurde te wonen met instemming van de verhuurder. Daar is dus blijkbaar geen sprake van. Je zou een mogelijkheid kunnen zoeken in de z.g. onderverhuur. In principe is onderverhuur toegestaan zonder toelating van de hoofdverhuurder. Je kunt me mailen voor meer informatie.
Lennard |
|
|
|
 |
eclectic
|
Geplaatst: ma 21 mei 2007 3:54 Onderwerp: |
|
|
Hallo Lennard.
Hartelijk bedankt voor je reaktie.
Je schrijft "Je kunt me mailen voor meer informatie". Sorry maar niet in de ledenlijst noch in je profiel vind ik een email adres. Zodoende reageer ik via dit board.
VRAAG:
Wat bedoel je precies met; "Je zou een mogelijkheid kunnen zoeken in de z.g. onderverhuur. In principe is onderverhuur toegestaan zonder toelating van de hoofdverhuurder".
We willen haar met spoed uit de woning hebben.
Je eerste antwoord vind ik sympathiek. Het angeltje zit in het feit dat ze een huurcontracht heeft geweigerd. Wat mijn pa deed was haar laten wonen onder een nieuw huurcontract, dat werd geweigerd. Ze wilde een zelfde contract zoals mijn pa voor mij gemaakt had. Dat ging niet. Ze had een zoon die ziek werd en psychiatrische hulp nodig had. Dan zet je de familie niet op straat. Wat mijn pa deed, was rekening houden met haar omstandigheden en trachten door middel van een contract haar verblijf in de woning te formaliseren. Ze woont er om puur humanitaire reden. Dat heeft voor ons verkeerd uitgepakt.
Barbara. |
|
|
|
 |
Mara
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 21 mei 2007 16:24 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Als ze huur betaalt, dan is er sprake van een huurovereenkomst en bijkomende huurbescherming. |
Ben maar een leek, maar dit geld toch alleen maar als het betaalde bedrag als dusdanig wordt betaald (bijvb. door vermelding op een bank/giro afschrift) en als dat langer is dan 6 maanden (als ik het me goed herinner, maar daar wil ik even van afwezen)? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 21 mei 2007 18:58 Onderwerp: |
|
|
Mara schreef: | bona fides schreef: | Als ze huur betaalt, dan is er sprake van een huurovereenkomst en bijkomende huurbescherming. |
Ben maar een leek, maar dit geld toch alleen maar als het betaalde bedrag als dusdanig wordt betaald (bijvb. door vermelding op een bank/giro afschrift) en als dat langer is dan 6 maanden (als ik het me goed herinner, maar daar wil ik even van afwezen)? |
Misschien moet ik er eerst eens wat langer over nadenken, maar het lijkt mij dat wanneer de bewoner van een pand maandelijks ter vergoeding van de bewoning een bedrag overschrijft aan de eigenaar, en de eigenaar deze betalingen aanvaardt, er sprake is van een huurovereenkomst. Ik betwijfel dat de bewoner verwacht het geld teruggestort te krijgen, of dat de eigenaar van plan is het geld niet te houden.
De dwingendheid van het huurrecht impliceert dan huurbescherming. (Ik neem aan dat het niet om hospitaverhuur gaat.)
Misschien is het anders als van meet af aan aan de bewoonster duidelijk is gemaakt dat zij dient te vertrekken. Dan zou je wellicht inderdaad moeten uitzoeken hoe het zit met medehuurderschap en dergelijke. Maar het feit dat er niets op papier staat betekent dus niet dat er geen huurovereenkomst is. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
eclectic
|
Geplaatst: ma 21 mei 2007 19:08 Onderwerp: huurovereenkomst |
|
|
Mijn pa en ik hebben besloten op grond van humaniteit dat zij in de woning mocht blijven. Zij vroeg toen om het contract dat ik met mijn pa had op haar naam te zetten. Mijn pa heeft dat geweigerd en haar een nieuw huurcontract aangeboden overigens met dezelfde huurprijs. Dat heeft ze geweigerd. Ze betaalt wel maandelijks de huur. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: ma 21 mei 2007 19:10 Onderwerp: |
|
|
Wat is er zo anders in het nieuwe contract? _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
eclectic
|
Geplaatst: ma 21 mei 2007 19:21 Onderwerp: tiksimone |
|
|
Het contract van mijn vader voor mij houdt in dat ik binnen twee jaar moet aangeven of ik de woning koop. Dat ik zelf het volledige onderhoud moet doen. Dat dit onderhoud niet van de koopprijs wordt afgetrokken. Dat de huur aan mij wordt teruggegeven als ik de woning niet koop en deze aan door mijn pa aan derden verkocht wordt en de huurprijs. Het is geen "standard" contract. Pa heeft dat gedaan om mij te helpen. Het contract dat mijn pa heeft aangeboden aan mijn voormalige vriendin, is een contract zoals dat gangbaar is. Drie of vier A4-tjes met alles juridisch afgetimmerd. En dat heeft ze geweigerd. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 21 mei 2007 19:44 Onderwerp: |
|
|
Dus ze wil een koopoptie op het huis? Daar heeft ze natuurlijk geen recht op.
Mocht het juridisch afgetimmerde contract dat haar werd aangeboden bepalingen bevatten omtrent bijvoorbeeld een maximale huurperiode, zulke bepalingen hebben slechts zeer beperkte waarde. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
eclectic
|
Geplaatst: ma 21 mei 2007 19:52 Onderwerp: BonFides |
|
|
De aangeboden contractduur is twee jaar. Alleen ze heeft dat contract nooit geaksepteerd. Nooit ondertekend. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 21 mei 2007 20:47 Onderwerp: |
|
|
Het enige bezwaar dat ze tegen die termijn kan hebben, is dat ze dan twee jaar aan de huur vastzit. Tenzij bedongen is dat jij na die 2 jaar weer in het huis gaat wonen (en dan moet dat ook echt gebeuren). Anders kan het contract eigenlijk alleen ontbonden worden op grond van dringend eigen gebruik. Verkoop van het pand valt daar niet onder. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|