|
Auteur |
Bericht |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: ma 21 mei 2007 22:40 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Als ze huur betaalt, dan is er sprake van een huurovereenkomst en bijkomende huurbescherming. | Dat is toch pas na 3 maanden?
Eclectic: ik kan me voorstellen dat je vriendin heel graag zo'n zelfde contract wilde als jij! Want door verkoop van de woning krijgt ze dan 2 jaar huur terug. Lekker gratis wonen!
Maar goed, terugkomend op het eerdere punt: hoe lang bestaat deze situatie al zo? Als het heel kort is kun je er misschien nog wel wat mee. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 21 mei 2007 22:56 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | bona fides schreef: | Als ze huur betaalt, dan is er sprake van een huurovereenkomst en bijkomende huurbescherming. | Dat is toch pas na 3 maanden? |
Wetsartikel? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: di 22 mei 2007 9:10 Onderwerp: |
|
|
Dat kan ik zo niet vinden. Ik dacht dat het uit de jurisprudentie voortkomt, maar zeker weten doe ik dat niet.
Volgens deze tekst zou het wel op grond van een wettelijke bepaling moeten zijn (w.s. net zoiets als de rechtsvermoedens in het arbeidsrecht):
Quote: | 0.2. Zijn drie opeenvolgende kwitanties een bewijs van een huurovereenkomst?
Nee, zeker niet. Meer omstandigheden zijn van belang. De drie opeenvolgende kwitanties leveren volgens de wet slechts het vermoeden op dat de voorafgaande (huur)termijnen ook betaald zijn, ook al kun je dat niet meer met kwitanties aantonen.
Als er geen schriftelijke huurovereenkomst is gesloten kunnen de kwitanties wel een stukje van het bewijs leveren dat er een huurovereenkomst bestaat, maar er is meer bewijs nodig.
Bijvoorbeeld een huisvestingsvergunning, brieven of getuigen. |
bron
Echter, in het huurdeel in het BW kan ik daar niets over vinden. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 22 mei 2007 10:37 Onderwerp: |
|
|
Bewijskwesties houd je altijd, maar hier is tussen partijen niet omstreden dat de vrouw tegen betaling in het huis woont van de vader. Daarom lijkt me de volgende zin op de site die je vond van groter belang:
Quote: | Een huurovereenkomst kan op verschillende manieren tot stand komen. Een bepaalde vorm zoals een schriftelijk huurcontract is niet vereist. |
_________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
eclectic
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 22 mei 2007 14:01 Onderwerp: |
|
|
Dat wordt ook niet ontkent dat door het aannemen van huurpenningen er voor de huurder rechtsbescherming optreedt. Het gaat er om dat ze nu woont zonder een huurcontract. Dat kan niet. Terwijl ze een aangeboden huurcontract weigert om te tekenen. Hoe staat het dan met het recht van de verhuurder! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 22 mei 2007 14:25 Onderwerp: |
|
|
Er is geen schriftelijk contract, maar dat hoeft ook niet. Dit schept natuurlijk wel onduidelijkheid over de precieze voorwaarden voor de huur, maar dat is op zich geen enkel beletsel voor de geldigheid van de overeenkomst. Het is nog steeds mogelijk om de overeenkomst "uit te leggen" op basis van de wet, alle omstandigheden van het geval en de redelijkheid en billijkheid.
Verder weet ik natuurlijk niet hoe alles precies in zijn werk is gegaan. Wellicht is het mogelijk te ontkennen ooit al dan niet stilzwijgend akkoord te zijn gegaan met de huidige overeenkomst. Gezien de betaling en aanvaarding van de huurpenningen lijkt me dat lastig, maar wanneer alles precies op een rijtje wordt gezet kan een advocaat daar wellicht meer over zeggen.
Verder is het niet toestemmen "in een redelijk aanbod tot het aangaan van een nieuwe huurovereenkomst met betrekking tot dezelfde woonruimte" een mogelijke grond om de huurovk op te zeggen (zie art 7:274 lid 1 sub c BW voor de precieze formulering). De vraag is wat onder een "redelijk aanbod" moet worden verstaan, want ik neem toch aan dat jullie bepaalde wijzingen in het contract (zeg vergeleken met het oude contract, afgezien van de koopoptie) willen aanbrengen. Een huurder heeft natuurlijk het volste recht om een onvoordelige wijziging van haar contract te weigeren.
Want wat is nu echt het probleem? Dat er geen contract op papier staat? Ik denk eerder dat er tussen huurder en verhuurder een fundamenteel verschil van mening bestaat over een specifiek beding. Zij wil het oude contract, ik neem aan zonder koopoptie. Wat is het verschil met wat jullie willen? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
eclectic
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 22 mei 2007 14:36 Onderwerp: |
|
|
BonaFides,
Je hebt gelijk. Het gaat om wat zij wil en wat willen. Daar zit de angel. Ik ga je een persoonlijk bericht sturen met alle details.
Barbara |
|
|
|
 |
Mara
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 22 mei 2007 14:40 Onderwerp: |
|
|
Heb je hier misschien iets aan?
11. Wanneer kan de verhuurder de huur van een woning opzeggen?
In zes situaties kan de verhuurder de huurovereenkomst beëindigen:
* Bij wanprestatie van de huurder. Dit is het geval als de huurder bijvoorbeeld de huur niet betaalt, of overlast veroorzaakt voor z'n medebewoners of voor de verhuurder.
* Aan het eind van een tijdelijke huurperiode. Verhuurder kan deze opzeggingsgrond alleen gebruiken als uitdrukkelijk bij het aangaan van de overeenkomst voor bepaalde tijd is afgesproken dat hij na afloop van de periode zelf (weer) in het verhuurde wil trekken, en hij voldoende belang bij ontruiming heeft of dat de voorgaande huurder de woning weer zal betrekken. De huurovereenkomst moet ook in dit geval worden opgezegd met inachtneming van alle wettelijke vereisten.
* Dringend eigen gebruik. Wil de verhuurder de huurovereenkomst opzeggen voor dringend eigen gebruik dan dient voldaan te zijn aan de volgende drie wettelijke voorwaarden:
1. Er moet sprake zijn van dringend eigen gebruik. Of er sprake is van dringendheid is afhankelijk van de omstandigheden en verschilt dus van geval tot geval; het eigen gebruik beperkt zich niet alleen tot de persoon van de verhuurder, ook gebruik door een ander kan eronder vallen als de verhuurder daarmee zijn eigen belang dient; gebruik slaat niet alleen op gebruik ter bewoning, ook wanneer de verhuurder bijvoorbeeld een pand tot z'n beschikking wil hebben voor renovatie levert dit dringend eigen gebruik op. Ook is "dringend eigen gebruik" als een gehandicapte de gehandicaptenwoning of een oudere de woning voor ouderen niet meer gebruikt en de verhuurder die woning wil vrijmaken voor een andere gehandicapte of oudere.
In 2006 wordt ook een wetswijziging van kracht voor zogenaamde campuscontracten. Als dringend eigen gebruik wordt dan ook verstaan: het na studiebeeindiging opnieuw verhuren aan een nieuwe student van een woning die specifiek bestemd is voor studentenhuisvesting. Zie hiervoor ook het dossier 'Huur en verhuur van kamers'.
2. Vervolgens moet de belangenafweging in het voordeel van de verhuurder uitvallen.
3. Wanneer voldaan is aan bovenstaande voorwaarden moet vervolgens ook nog blijken dat de huurder passende vervangende woonruimte kan krijgen.
* Redelijk aanbod tot het aangaan van een nieuwe huurovereenkomst maar de huurder gaat hiermee niet akkoord. Het aanbod mag niet tot doel hebben een wijziging van de huurprijs te bewerkstelligen (tenzij het een geliberaliseerd huurcontract betreft). Bevat het aanbod mede een verhoging van de huurprijs of de bijkomende kosten dan beoordeelt de rechter of het aanbod gegeven alle omstandigheden van het geval voor de huurder redelijk is.
* Verwezenlijken bestemmingsplan. Als een verhuurder, op de plaats van de woning een bouwwerk wil realiseren volgens een geldend bestemmingplan, kan hij de huur opzeggen. Het enkele bestaan van een bestemmingsplan is niet voldoende om op deze grond beëindiging van de huur op vordering van de verhuurder, toe te wijzen, alleen dan als de noodzaak tot verwezenlijking van die bestemming aanwezig is.
* Voor de zesde situatie, zie vraag hieronder.
14. Wat gebeurt er als de huurder niet instemt met de huuropzegging?
De verhuurder kan in dat geval naar de rechter gaan, en vorderen dat de rechter bepaalt op welk tijdstip de huur eindigt. Bij het nemen van deze beslissing kijkt de rechter naar de redenen die de verhuurder opgeeft om de huur op te zeggen. Wijst de rechter de vordering af, dan loopt de huur door. Als de rechter het eens is met de verhuurder, dan stelt hij de dag vast waarop de huurovereenkomst eindigt en de dag waarop de huurder de woonruimte verlaten moet hebben.
Deze info komt HIER vandaan. |
|
|
|
 |
|