Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Volkshuisevest...
Psychiatrie
Seeking CIPD a...
kan zakelijk h...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 16 jun 2025 0:29
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

twijfelachtig optreden vd politie
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
dof

Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UA

BerichtGeplaatst: di 30 jan 2007 22:01    Onderwerp: twijfelachtig optreden vd politie Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb binnen een week 2 slechte ervaringen met de politie gehad en ik vroeg me af in hoeverre ik er iets tegen kan doen.

De eerste er was een molotovcocktail bij ons in de straat gegooid, wij hebben toen de politie gebeld en die heeft de boel opgeruimd (hij was niet geheel afgegaan). Naderhand bleek echter dat ze de glasscherven en de aanstekervloeistof bij ons in de kliko hebben gegooid. Volgens mij mag je geen glasscherven en chemisch afval in de kliko gooien.

De tweede was vanavond. Ik fietste vanavond naar huis, vervolgens komt er een motoragent, die zegt dat ik geen voorlicht op m'n fiets had. Ik had deze echter op m'n jas zitten en dat zag hij niet direct van de zijkant. Hij zei dat ik toch echt wel het licht aan de fiets moest hebben en daar ging ik tegen in. Vervolgens zei hij dat ik ook geen bel en spatbord op m'n fiets had en ik vroeg waarvoor dat nodig was. Hij zei dat er een reflecterend spatbord op de fiets moest zitten. Ik zei dat het spatbord net als de rest van de fiets volkomen zwart was en dat dat me dus niet juist leek. Vervolgens kneep hij in de rem en zei dat de remkracht onvoldoende was. Hij besloot daarom me een boete te geven voor fietsen zonder remmen. Toen ik zei dat die remkracht wel degelijk voldoende was om binnen redelijk afstand te stoppen zei hij dat ik een leugenaar was. Daarna zei hij dat ik zeker levensmoe was dat ik nog op zo'n fiets fietste en dat ik hem beter in de gracht kon gooien.
Ik vond dit geheel erg provocerend en het was vrij duidelijk dat hij me probeerde uittelokken om iets terug te zeggen. Ik ga ook zeker bezwaar maken, maar heeft dat veel kans en kan ik iets met het asociale gedrag van de agent.

Daarnaast nog een vraag, als ik het laat voorkomen kan de boete dan hoger worden?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 30 jan 2007 22:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In het algemeen kun je over het gedrag van overheidspersoneel een klacht indienen. Ik ga geen oordeel geven over wie zich hier asociaal gedroeg, want ik was er niet bij.

Bezwaar tegen de boete maakt vermoedelijk niet veel kans. De agent heeft volgens mij formeel gelijk dat je fiets een voorlicht moet hebben, dus dat hij daar niet voor heeft beboet is op zich coulant.

Ik denk niet dat de boete door bezwaar te maken hoger zal worden, maar in theorie kan dat.

BerichtGeplaatst: di 30 jan 2007 22:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
In het algemeen kun je over het gedrag van overheidspersoneel een klacht indienen. Ik ga geen oordeel geven over wie zich hier asociaal gedroeg, want ik was er niet bij.

Bezwaar tegen de boete maakt vermoedelijk niet veel kans. De agent heeft volgens mij formeel gelijk dat je fiets een voorlicht moet hebben, dus dat hij daar niet voor heeft beboet is op zich coulant.

Ik denk niet dat de boete door bezwaar te maken hoger zal worden, maar in theorie kan dat.

Maar je kan dus hoogstens een klacht indienen? Ik vind dat die agent in het eerste geval minstens een boete hoort te krijgen, dat krijgen wij immers ook als we chemische afval en glas bij het huisvuil gooien.

Maar de boete is niet voor fietsen zonder licht. Maar omdat naar zijn mening de remkracht onvoldoende is, maar dit heeft hij helemaal niet getest. Aangezien de fiets ook een achteruittraprem heeft, maar dit maakt volgens hem niet uit, de handrem moet los ook goed functioneren.
bona fides

BerichtGeplaatst: di 30 jan 2007 23:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dof schreef:
Maar de boete is niet voor fietsen zonder licht.

Dat zeg ik: hij was coulant.

Michaelm

Leeftijd: 54
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: wo 31 jan 2007 0:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is er ergens op te zoeken hoe hoog de boete voor fietsen zonder licht en fietsen zonder remmen is ?

Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: wo 31 jan 2007 10:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michaelm schreef:
Is er ergens op te zoeken hoe hoog de boete voor fietsen zonder licht en fietsen zonder remmen is ?
Jazeker, volgens de boetebase van het OM, www.boetebase.nl , is het € 30,-. Daar kun je overigens de tarieven voor allerlei boetes vinden.
Persoonlijk kijk ik ook regelmatig op http://www.verkeershandhaving.nl/?s=127 , omdat daar de tarieven voor snelheidsovertredingen staan (en daar heb ik zelf regelmatig mee te maken). Wink

BerichtGeplaatst: wo 31 jan 2007 11:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb even gekeken en de agent had geen gelijk. In het voertuigreglement op ministerie van V&W staat:

Artikel 5.9.38
1. Fietsen moeten zijn voorzien van een goed werkende rem.
2. Fietsen met uitsluitend velgremmen moeten zijn voorzien van twee goed werkende afzonderlijke remmen, waarmee twee wielen kunnen worden geremd.

Maar ik beschikte ook over een achteruittraprem dus dan mag de handrem toch best slecht werken?
JetKroket

JetKroket

Leeftijd: 105
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: wo 31 jan 2007 12:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je kunt de zaak voor laten komen.

Over het optreden kun je een klacht indienen bij de korpsbeheerder (= burgermeester). Hierna eventueel door naar de Nationale Ombudsman.
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 31 jan 2007 14:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dof schreef:
Maar ik beschikte ook over een achteruittraprem dus dan mag de handrem toch best slecht werken?

Daar heb je wel gelijk in.

BerichtGeplaatst: wo 31 jan 2007 14:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Moet de politie hier overigens proces verbaal van opmaken?

Ik zit nu namelijk met het volgende. Op het bonnetje staat dat de remmen niet functioneren. Maar hij heeft de achteruittraprem helemaal niet getest. Als ik nu bezwaar daar tegen maak en de OvJ leest alleen dat de remmen niet goed werken, lijkt mij dat hij er wel vanuit gaat dat de agent deze heeft getest.
Michaelm

Michaelm

BerichtGeplaatst: wo 31 jan 2007 14:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zo coulant was de agent in ieder geval niet.
Boete voor ondeugdelijke verlichting is 20 euro.
Boete voor ondeugdelijke remmen is 30 euro.

BerichtGeplaatst: wo 31 jan 2007 16:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dof schreef:
Moet de politie hier overigens proces verbaal van opmaken?

Ik zit nu namelijk met het volgende. Op het bonnetje staat dat de remmen niet functioneren. Maar hij heeft de achteruittraprem helemaal niet getest. Als ik nu bezwaar daar tegen maak en de OvJ leest alleen dat de remmen niet goed werken, lijkt mij dat hij er wel vanuit gaat dat de agent deze heeft getest.

Schrijf het maar zo duidelijk mogelijk op als je kunt. Dat je de agent erop hebt gewezen dat je fiets een goed werkende terugtraprem heeft, maar dat de agent deze niet heeft getest. Uit het proces-verbaal zal als het goed is in ieder geval niet blijken dat de agent de terugtraprem wél heeft getest.

Ik zou zeggen dat je hiermee je "strafuitsluitingsgrond" (al is het strikt genomen een bewijsverweer) voldoende aannemelijk hebt gemaakt, zodat de OvJ dan maar met bewijs moet komen dat de achteruittraprem niet goed werkte. Als de OvJ het ook zo ziet, zal hij je bezwaar wel inwilligen.

Leeftijd: 47
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: ma 05 feb 2007 16:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

de agent was dus wel coulant in deze...had dus blijkbaar ook 2 boetes kunnen uitschrijven voor in totaal 50,- euro.
On a sidenote: laatst ook zo'n soortgelijke discussie gehad...agent voerde een lampje wat hij liet knipperen (dat kan tegenwoordig bij al die lampjes) waarop ik zei (hield me staande voor gesloten verklaring waar ik fietste) dat knipperend licht ook niet mocht. Kreeg toen ook n soortgelijk verwijt van dat het wel mocht en dat ik het fout had. Soms... Smile
Michaelm

Michaelm

BerichtGeplaatst: ma 05 feb 2007 16:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bram schreef:
de agent was dus wel coulant in deze...had dus blijkbaar ook 2 boetes kunnen uitschrijven voor in totaal 50,- euro.

Ja zo kunnen we iedereen wel coulant verklaren hé. Shocked

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: ma 05 feb 2007 23:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michaelm schreef:

Ja zo kunnen we iedereen wel coulant verklaren hé. Shocked

Brick wall
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds