Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 23 jul 2025 9:53
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

(on)rechtmatige aanhouding?
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 4 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
cogito-ergo-sum

Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: za 28 jul 2007 10:26    Onderwerp: (on)rechtmatige aanhouding? Reageer met quote Naar onder Naar boven

LS,

Real life casus:

Een jongeman van 20 jaar loopt met een (geleende) scooter aan de hand over straat en wordt door een tweetal opsporingsambtenaren van de politie naar zijn brommercertificaat gevraagd.

Jongeman antwoordt dat hij zijn rijbewijs heeft en geeft deze op verzoek aan de betreffende opsporingsambtenaren.

Jongeman vraagt zijn rijbewijs even later terug, waarop hij van repliek wordt voorzien in de trant van: "Rij eerst maareens achter ons aan naar het bureau; daar krijg je jouw rijbewijs terug."

Op het bureau aangekomen krijg hij zijn rijbewijs terug en wordt de scooter op de rollenbank gezet.

Qua snelheid kon er bij de test op de rollenbank geen overschrijding worden geconstateerd, omdat de scooter relatief nieuw was (2 mnd. oud) en deze niet was opgevoerd.

Echter de betreffende opsporingsambtenaren delen jongeman mede, dat hij nog even geduld moet blijven beoefenen, want ze hebben hun targets nog niet gehaald en ze moeten naar eigen zeggen "geld verdienen".

Overigens krijgt de jongeman nu de indruk dat ze hem aan het zieken zijn en dat het de opsporingsambtenaren inderdaad niet te doen is om zijn of haar veiligheid (of dat van andere weggebruikers). Hij spreekt dit op vragende wijze ook uit richting de opsporingsambtenaren, maar deze lijken er echt lol in te hebben om jongeman op te houden.

Na anderhalf uur kan en mag jongeman, zonder te zijn bekeurd, zijn weg weer vervolgen...

Vragen:

1. Kan en mag dit allemaal zomaar?
2. Zo nee, wat is (in juridische zin) hiertegen te doen?

Cool
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cogito-ergo-sum

BerichtGeplaatst: za 28 jul 2007 11:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bij het eerste gedeelte - was jongeman wel of geen bestuurder - loop ik al vast:

Art. 1 WvW 1994 lid 1 onder n (definitie bestuurder):
n. bestuurder van een motorrijtuig: degene die het motorrijtuig bestuurt of degene die, overeenkomstig de bij algemene maatregel van bestuur gestelde voorwaarde, wordt geacht het motorrijtuig onder zijn onmiddellijk toezicht te doen besturen;

Art. 1, onderdeel 3 - Verordening (EEG) nr. 3820/85 (PbEG L 370)
3. »bestuurder": iedere persoon die het voertuig bestuurt, zelfs gedurende een korte periode, of die zich in het voertuig bevindt om het in voorkomende gevallen te kunnen besturen;

Art. 1 onder g Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens:
g. bestuurders: alle weggebruikers behalve voetgangers;

Art. 2 lid 2 Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens:
2. De regels van dit besluit betreffende voetgangers zijn voorts mede van toepassing op personen die te voet een motorfiets, bromfiets of fiets aan de hand meevoeren, alsmede op personen die zich verplaatsen met behulp van voorwerpen, niet zijnde voertuigen.

Uit Art. 2 lid 2 RVV kan volgens mij worden afgeleid, dat jongeman, op het moment waarop de opsporingsambtenaren vroegen naar zijn bromfietscertificaat, geen bestuurder maar voetganger was, toch?

Indien vast komt te staan dat jongeman voetganger was, wat voor consequenties heeft dit dan voor de rechtmatigheid van het optreden van de opsporingsambtenaren in casu?
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: za 28 jul 2007 13:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat gedrag valt ongetwijfeld onder art 2 Politiewet en daarmee zou het mogen.

Wel vraag ik mij af of hier geen misbruik van bevoegdheid wordt gemaakt.

De desbetreffende jongeman kan in ieder geval een klacht indienen. Voor wat algemene informatie daarover zie deze link. Ik vond de uitleg van het Korps Hollands Midden wel heel helder. Zie daar.
cogito-ergo-sum

BerichtGeplaatst: za 28 jul 2007 13:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Dat gedrag valt ongetwijfeld onder art 2 Politiewet en daarmee zou het mogen.

Wel vraag ik mij af of hier geen misbruik van bevoegdheid wordt gemaakt.

Artikel 2 Politiewet:
De politie heeft tot taak in ondergeschiktheid aan het bevoegde gezag en in overeenstemming met de geldende rechtsregels te zorgen voor de daadwerkelijke handhaving van de rechtsorde en het verlenen van hulp aan hen die deze behoeven.

Valt het aanhouden van een voetganger, ter controle van zijn scooter, onder daadwerkelijke handhaving van de rechtsorde?

Of is het bovenstaande optreden als onrechtmatig te classificeren en daarmede in strijd met art. art. 15 lid 1 Gw?

Overigens dank voor je verwijzing m.b.t. klachten. Cool
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 28 jul 2007 14:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Die verordening lijkt mij geen rol spelen bij de vraag of iemand een bestuurder is in de zin van de WVW of RVV.

Artikel 1 lid 1 sub n WVW geeft geen definitie van "bestuurder", zoals jij schrijft, maar de definitie van "bestuurder van een motorrijtuig". Dit alleen om (via de RVV) rijinstructeurs en -examinatoren als bestuurder van het motorvoertuig aan te kunnen merken. Buiten lessituaties zegt het alleen dat je bestuurder van een motorrijtuig bent wanneer je het motorrijtuig bestuurt.

Ik verwacht dat in de WVW de term bestuurder alleen wordt gebruikt in de zin van "bestuurder van een motorrijtuig". Een korte scan levert in ieder geval geen uitzonderingen op.

Bestuurders in de zin van de RVV zijn alle weggebruikers die geen voetganger zijn.
Artikel 1 RVV schreef:
ap. weggebruikers: voetgangers, fietsers, bromfietsers, bestuurders van een gehandicaptenvoertuig, van een motorvoertuig of van een tram, ruiters, geleiders van rij- of trekdieren of vee en bestuurders van een bespannen of onbespannen wagen;

Uit artikel 2 lid 2 RVV volgt dat de regels betreffende voetgangers van toepassing zijn op "personen die te voet een motorfiets, bromfiets of fiets aan de hand meevoeren, alsmede op personen die zich verplaatsen met behulp van voorwerpen, niet zijnde voertuigen". Deze personen zijn dus geen voetgangers (zie ook art 2 lid 1: bestuurders van een gehandicaptenvoertuig zijn zeker geen voetgangers te noemen en worden bovendien apart genoemd in artikel 1 sub ap, maar ook op hen zijn de regels voor voetgangers van toepassing mits zij zich op voetpad of trottoir bevinden).

Dus lopend met de scooter aan de hand ben je bestuurder in de zin van de RVV, maar zijn de regels voor voetgangers mede op jou van toepassing. Dit lijkt mij te betekenen dat je je zowel aan de regels voor voetgangers moet houden als aan de regels voor bestuurders (van scooters), zolang dat tenminste zinvol is.

Zie namelijk artikel 2a en 2b RVV:
Quote:
Artikel 2a
De regels van dit besluit betreffende motorvoertuigen en bestuurders en passagiers van motorvoertuigen zijn, in plaats van de regels betreffende bromfietsen, bromfietsers en passagiers van bromfietsen, mede van toepassing op brommobielen en bestuurders en passagiers van brommobielen.

Artikel 2b
De regels van dit besluit betreffende fietsen en fietsers zijn, in plaats van de regels betreffende bromfietsen en bromfietsers, mede van toepassing op snorfietsen en snorfietsers, tenzij anders is bepaald.

In artikel 2 RVV mist het "in plaats van".

Ik kan mij wel voorstellen dat je nu rare situaties kunt bedenken waarin een persoon met de fiets of scooter aan de hand zich dient te houden aan een onzinnige combinatie van voetgangerregel en fietser/brommerbestuurder-regel.

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: za 28 jul 2007 14:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

edit.
cogito-ergo-sum

BerichtGeplaatst: za 28 jul 2007 16:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Die verordening lijkt mij geen rol spelen bij de vraag of iemand een bestuurder is in de zin van de WVW of RVV.

Artikel 1 lid 1 sub n WVW geeft geen definitie van "bestuurder", zoals jij schrijft, maar de definitie van "bestuurder van een motorrijtuig". Dit alleen om (via de RVV) rijinstructeurs en -examinatoren als bestuurder van het motorvoertuig aan te kunnen merken. Buiten lessituaties zegt het alleen dat je bestuurder van een motorrijtuig bent wanneer je het motorrijtuig bestuurt.

Ik verwacht dat in de WVW de term bestuurder alleen wordt gebruikt in de zin van "bestuurder van een motorrijtuig". Een korte scan levert in ieder geval geen uitzonderingen op.

Bestuurders in de zin van de RVV zijn alle weggebruikers die geen voetganger zijn.
Artikel 1 RVV schreef:
ap. weggebruikers: voetgangers, fietsers, bromfietsers, bestuurders van een gehandicaptenvoertuig, van een motorvoertuig of van een tram, ruiters, geleiders van rij- of trekdieren of vee en bestuurders van een bespannen of onbespannen wagen;

Uit artikel 2 lid 2 RVV volgt dat de regels betreffende voetgangers van toepassing zijn op "personen die te voet een motorfiets, bromfiets of fiets aan de hand meevoeren, alsmede op personen die zich verplaatsen met behulp van voorwerpen, niet zijnde voertuigen". Deze personen zijn dus geen voetgangers (zie ook art 2 lid 1: bestuurders van een gehandicaptenvoertuig zijn zeker geen voetgangers te noemen en worden bovendien apart genoemd in artikel 1 sub ap, maar ook op hen zijn de regels voor voetgangers van toepassing mits zij zich op voetpad of trottoir bevinden).

Dus lopend met de scooter aan de hand ben je bestuurder in de zin van de RVV, maar zijn de regels voor voetgangers mede op jou van toepassing. Dit lijkt mij te betekenen dat je je zowel aan de regels voor voetgangers moet houden als aan de regels voor bestuurders (van scooters), zolang dat tenminste zinvol is.

Zie namelijk artikel 2a en 2b RVV:
Quote:
Artikel 2a
De regels van dit besluit betreffende motorvoertuigen en bestuurders en passagiers van motorvoertuigen zijn, in plaats van de regels betreffende bromfietsen, bromfietsers en passagiers van bromfietsen, mede van toepassing op brommobielen en bestuurders en passagiers van brommobielen.

Artikel 2b
De regels van dit besluit betreffende fietsen en fietsers zijn, in plaats van de regels betreffende bromfietsen en bromfietsers, mede van toepassing op snorfietsen en snorfietsers, tenzij anders is bepaald.

In artikel 2 RVV mist het "in plaats van".

Ik kan mij wel voorstellen dat je nu rare situaties kunt bedenken waarin een persoon met de fiets of scooter aan de hand zich dient te houden aan een onzinnige combinatie van voetgangerregel en fietser/brommerbestuurder-regel.

Komt er dus op neer dat je al lopend, met een scooter in de hand, om je bromfietscertificaat gevraagd mag worden? Shocked en tevens op de rollenbank gezet mag worden? Shocked
bona fides

BerichtGeplaatst: za 28 jul 2007 16:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

(Als je quote, quote dan alleen waar je op reageert.)

Nou, dat denk ik eigenlijk niet. Helemaal duidelijks is het mij ook niet. Het is jammer dat JBA zijn bijdrage heeft wegge-edit, want volgens mij stond daar wel iets relevants in.

Klopt het dat een bromfietscertificaat een rijbewijs is in de zin van art 107 WVW en art 160 WVW? Ik neem aan van wel. Dan gaat het dus om wie "bestuurder van een motorrijtuig" is in de zin van de WVW.

Ik ben er niet van overtuigd dat de bepalingen van de RVV daarvoor van veel belang zijn. De WVW bevat volgens mij geen bepaling die voor de verdere definitie van "bestuurder van een motorrijtuig" naar lagere wetgeving verwijst (uitgezonderd de regeling van rijinstructeurs en -examinatoren).

Het feit dat de RVV in ieder geval bij grammaticale interpretatie een lopend persoon met scooter aan de hand als bestuurder bestempeld, lijkt mij daarom nog niet te bekenen dat deze persoon een bestuurder van een motorrijtuig is in de zin van de WVW.

Ik zie trouwens dat artikel 1 sub f RVV weer een definitie geeft van "bestuurder van een motorvoertuig". Deze heeft veel weg van de definitie van "bestuurder van een motorrijtuig" in de WVW. De WVW spreekt echter steeds van motorrijtuigen, de RVV van motorvoertuigen. Motorvoertuigen worden niet gedefinieerd, lijkt het. Motorrijtuigen wel (art 1 sub c WVW) en scooters vallen daaronder (zie art 1 sub e WVW).

In ieder geval zou ik art 160 WVW slechts aan de hand van de WVW willen uitleggen. De tekst van de WVW lijkt geen uitsluitsel te geven, dus is het de vraag hoe hier in de rechtspraak over is beslist. Ik dacht dat JBA een arrest van de Hoge Raad noemde waaruit volgt dat je met een motorrijtuig aan de hand geen bestuurder van een motorrijtuig bent (dus in de zin van de WVW). Misschien kan JBA het arrest nog eens noemen, of aangeven of dat arrest relevant was?

JetKroket

Leeftijd: 105
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: za 28 jul 2007 18:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
en tevens op de rollenbank gezet mag worden?

Mag een scooter zonder meer op de rollenbank worden gezet? Is hiervoor geen feit of omstandigheid nodig? Bijvoorbeeld: de agenten hoorden het en dachten ‘Oeps, die kan wel eens zijn opgevoerd. Even checken!’.
Mag iemand, zonder dat ‘uit feiten of omstandigheden een redelijk vermoeden van schuld aan enig strafbaar feit’ blijkt, (1½ uur) van zijn vrijheid worden beroofd? Dit kan heftig uitpakken. Denk aan jezelf. Je bent op weg naar de derde en laatste kans tentamen en je komt niet aan!

Ik vraag me, zoals ook TikSimone, af of hier geen misbruik van bevoegdheid is gemaakt. Ik denk ook dat je hier met artikel 2 politiewet er niet uit bent.
JBA

BerichtGeplaatst: za 28 jul 2007 18:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb mijn antwoord even weggehaald omdat Bona Fides en ik nagenoeg tegelijk gepost hadden en ik die info eerst even wilde lezen, en zonodig wilde aanvullen.

Ik moest echter even weg, vandaar de tijd tussen, maar kopieer en plak de post hier even ongewijzigd opnieuw.

Alereest antwoord op de vraag van Bona Fides mbt het certificaat: Ja, sinds de invoering van het bromfietsrijbewijs rijdt je in feite met een rijbewijs, ook al ben je in het bezit van een certificaat. Enkele uitzonderingen daar gelaten, zo kan een certificaat bijv. nog steeds niet ingevorderd worden..

De jongeman hoefde niet te voldoen aan het verzoek om zijn rijbewijs danwel bromfietscertificaat te tonen en ook niet zijn bromfiets over te brengen voor technisch onderzoek, tenzij hij zich zittend op zijn bromfiets zich verplaatste met uitgeschakelde motor (HR 23 februari 1999, nr. 191-98-V, VR 2000, 81).

Art. 160 WvW bepaalt dat bestuurders verplicht zijn (o.a.) de bromfiets over te brengen naar een plaats van onderzoek. Hij is echter geen bestuurder.

En voor iets wat je niet bestuurd hoef je ook geen rijbewijs te hebben.

Het spreekt voor zich dat de jongeman dus ook de verkeersregels voor voetganger moest volgen.

Moet me een ding van het hart: Ik durf mijn handen ervoor in het vuur te steken dat bovenstaand verhaal erg gekleurd is, mbt de bejegening.
JBA

BerichtGeplaatst: za 28 jul 2007 19:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

JetKroket schreef:
Quote:
en tevens op de rollenbank gezet mag worden?

Mag een scooter zonder meer op de rollenbank worden gezet? Is hiervoor geen feit of omstandigheid nodig? Bijvoorbeeld: de agenten hoorden het en dachten ‘Oeps, die kan wel eens zijn opgevoerd. Even checken!’.
Mag iemand, zonder dat ‘uit feiten of omstandigheden een redelijk vermoeden van schuld aan enig strafbaar feit’ blijkt, (1½ uur) van zijn vrijheid worden beroofd? Dit kan heftig uitpakken. Denk aan jezelf. Je bent op weg naar de derde en laatste kans tentamen en je komt niet aan!

Ik vraag me, zoals ook TikSimone, af of hier geen misbruik van bevoegdheid is gemaakt. Ik denk ook dat je hier met artikel 2 politiewet er niet uit bent.

Art. 160 WvW bepaald dat bestuurders verplicht zijn hun voertuig over te brengen naar een plaats van onderzoek. Dit onderzoek kan zelfs enkele dagen duren, en in bepaalde gevallen zelfs langer. De Hoge Raad bepaalde dit al eens, maar bepaalde ook dat de termijn redelijk moet blijven voor het onderzoek dat verricht is. Zo kan bijv. een rollerbankcontrole nooit twee dagen duren onder normale omstandigheden, maar een compleet technisch onderzoek van een auto wel meer dan een week.
Heel eenvoudig gezegd moet alles binnen het redelijke blijven. De politie mag van je verwachten dat je 5 min. wacht tijdens de rollerbankcontrole. Als een onderzoek een paar uur duurt dan kun je afspraken maken. Er staat nergens in een wet vermeld bij welke tijdsduur het omslagpunt ligt en bij mij is daar ook geen jurisprudentie over bekend. Je denkt teveel in strafrechttermen, voor een controle op naleving van de WVW en AMVB's zijn natuurlijk geen feiten of omstandigheden nodig. Iedere dag vinden verkeerscontroles plaats.

De titel is ook een beetje ongelukkig (hoewel begrijpelijk voor burgers), er is geen sprake van een aanhouding, maar het doen stilhouden.

Ik ben het met je eens dat art. 2 PW niet van toepassing is, in die zin, dat daar in deze casus geen bijzondere bevoegdheid uit gehaald kan worden. Van hulpverlening is geen sprake en de handhaving moet gebasseerd zijn op wettelijke bepalingen.
cogito-ergo-sum

BerichtGeplaatst: za 28 jul 2007 19:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

JBA schreef:
HR 23 februari 1999, nr. 191-98-V, VR 2000, 81.

Kan iemand de tekst van dat arrest, of een linkje, hier posten, want ik kan 't niet vinden. Embarassed
bona fides

BerichtGeplaatst: za 28 jul 2007 20:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je toegang hebt tot Kluwer Plaza, dan onder Verkeersrecht. In het arrest wordt door de HR eigenlijk alleen bepaald dat iemand steppend op een motor bestuurder van die motor is in de zin van de RVV.

Uit de conclusie bij VR 2000/81:
A-G schreef:
Het belangrijkste vereiste voor het optreden als bestuurder lijkt te zijn gelegen in het (kunnen) uitoefenen van invloed op de voortbeweging en de rijrichting van het voertuig in kwestie. Enig van de daartoe bestemde inrichting afwijkend gebruik van een voertuig maakt dus nog niet dat men de hoedanigheid van bestuurder verliest. Dat brengt mee dat een motorrijder die zittend op de motor met één been op de grond die motor voortduwt als bestuurder daarvan geldt, en dat het steppen met een fiets (met één voet op een pedaal en met de andere voet op de grond afzettend) het rijden met die fiets oplevert. Evenmin is van belang of die voortbeweging wordt mogelijk gemaakt doordat de motor van een voertuig in werking is, doordat het voertuig wordt geduwd of van een helling afrijdt.

Lopend naast een fiets of brommer oefen je ook invloed uit op de voortbeweging en de rijrichting van het voertuig... maar zo zal het wel niet bedoeld zijn. Alle voorbeelden die de A-G geeft (ook buiten het stuk dat ik hier citeer) hebben net iets meer dan dat.

BerichtGeplaatst: za 28 jul 2007 20:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Uit de conclusie bij VR 2000/81:
A-G schreef:
Het belangrijkste vereiste voor het optreden als bestuurder lijkt te zijn gelegen in het (kunnen) uitoefenen van invloed op de voortbeweging en de rijrichting van het voertuig in kwestie. Enig van de daartoe bestemde inrichting afwijkend gebruik van een voertuig maakt dus nog niet dat men de hoedanigheid van bestuurder verliest.

Met een brommer aan de hand lopen, is dan toch ook te interpreteren als: "het (kunnen) uitoefenen van invloed op de voortbeweging en de rijrichting van het voertuig in kwestie"?
bona fides

BerichtGeplaatst: za 28 jul 2007 20:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zie wat ik onder de quote schreef.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 4 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds