|
Auteur |
Bericht |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 17 dec 2006 21:57 Onderwerp: |
|
|
Lianne88 schreef: | Jaaa dit klopt!! Het staat idd in de sheets, kan je hier nog wat meer over vertellen (over die transacties voornamelijk). Dus transacties dan zegt de OvJ als jij aan ons weet ik veel 10000 euro betaald zullen wij je niet vervolgen?? Is dat toen met die bouwfraude zaak gebeurt?? |
Bij de bouwfraude rond de schipholtunnel heeft men, als ik me niet vergis, voor 100.000 euro (of was het een miljoen?) geschikt. Voor zover ik weet is transactie=schikking (=art 74 Sr), maar misschien vergis ik me. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Lianne88
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: zo 17 dec 2006 22:13 Onderwerp: |
|
|
dankuuu
wil je asjeblieft nog wat vertellen over transactiesss ik heb zo'n gevoel dat ze hierover morgen een stelling gaan doen  |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 17 dec 2006 22:39 Onderwerp: |
|
|
Er valt niet zo gek veel meer over te vertellen. Door een transactie vervalt het vervolgingsrecht van het OM. Zou de OvJ je toch dagvaarden, dan dient de rechter hem niet ontvankelijk te verklaren. Maar dat soort dingen gaat, denk ik, al te ver voor jullie tentamen.
Naast transacties bestaat er ook zoiets als een voorwaardelijk sepot. De OvJ belooft dan niet te vervolgen mits de verdachte zich aan een aantal door de OvJ gestelde voorwaarden zal houden.
Een artikel over transacties en voorwaardelijke sepots, weliswaar uit 1983. Vanaf volgend jaar (1 maart 2007) kan de OvJ ipv het doen van een transactievoorstel, een strafbeschikking opleggen. Het verschil is dat een verdachte een transactievoorstel niet hoeft te accepteren (waarna de OvJ tot dagvaarding over moet gaan). Een strafbeschikking kan niet geweigerd worden, maar de verdachte kan er wel tegen in "verzet" komen bij de rechtbank. Het idee is dat de strafbeschikking "dwingender" is (en daarom netto goedkoper want minder rechtzaken e.d.) dan het transactievoorstel nu.
Strafbeschikkingen lijken denk ik meer op de (bestuurlijke) verkeersboetes die we nu al kennen dan op transactievoorstellen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Lianne88
|
Geplaatst: zo 17 dec 2006 23:04 Onderwerp: |
|
|
owwwwwwwwwwwwwwww okeeee dankjewel!
jeetje hoe weet jij dit allemaal?? Ik snap het trouwens wel hoor van dat niet onvankelijk verklaren. Dat kan namelijk ook als de OvJ een dwangmiddel niet op een juiste manier heeft gebruikt
Maar goed oke, als ze daar iets over gaan vragen ga ik zeker wat over de strafbeschikking vertellen. Kom ik slim over hehehe |
|
|
|
 |
Lusso
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: di 19 dec 2006 13:58 Onderwerp: |
|
|
Hey hoe ging het nou?!
Ik had opdracht 1 en 2 gedaan (common law vs civil law en Preventie en vergeldingsleer)
Ging wel okay maar of ik een 7.4 heb weet ik niet, uitslagen zullen vast na kerst bekend worden gemaakt.... |
|
|
|
 |
Lianne88
|
Geplaatst: di 19 dec 2006 14:07 Onderwerp: |
|
|
hahaha ik had ook opdracht 1 en 2 gekozen. Ging wel redelijk, maar ja je weet het eingenlijk nooit. Ik heb gewoon maar wat verteld over de verschillen van de rechters (actieve rol passieve rol etc) en over dat TBS preventie was en de gevangenisstraf vergelding.
Ben ook behoorlijk benieuwd wat ik heb gehaald, denk wel voldoende eerlijk gezegd maar niet super hoog want ik had beetje kromme zinnen en niet mooie indeling. En nu privaat woehoee
Ik hoef alleen nog h21 brahn en dan heb ik alles gelezen, dan nog leren... |
|
|
|
 |
Lusso
|
Geplaatst: di 19 dec 2006 14:44 Onderwerp: |
|
|
Heb je Prota al gelezen dan!? |
|
|
|
 |
Lianne88
|
Geplaatst: di 19 dec 2006 17:32 Onderwerp: |
|
|
jazeker  |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: di 19 dec 2006 22:27 Onderwerp: |
|
|
Er staat een uittreksel van het Brahn-boek hier op RF. U bekend? Zie de downloadsectie. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
ulf1909
|
Geplaatst: wo 20 dec 2006 21:44 Onderwerp: |
|
|
Hey
Kan iemand me miss helpe aan de antwoorde van week 9 grondslagen privaat van UU? |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: wo 20 dec 2006 22:00 Onderwerp: |
|
|
Dat niet, maar mede in verband met je studie heb je hier ongetwijfeld ook wel wat aan.  _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Mirjam28
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 70
|
Geplaatst: wo 20 dec 2006 22:22 Onderwerp: |
|
|
Kijk, dat brengt nou nog eens een grote lach op mijn gezicht. Ondanks de grote hoeveelheid studiestof waar ik me vanavond nog doorheen moet werken. Met dank aan TikSimone en Ulf!
Maar laat je niet wegjagen hoor Ulf! De meeste mensen op dit forum proberen correct Nederlands te spreken, dan val je gewoon op als je msn-taal gebruikt! |
|
|
|
 |
tikSimone
|
Geplaatst: wo 20 dec 2006 23:40 Onderwerp: |
|
|
Psies
Het was ook meer een plagerijtje, hoor. Met een serieuze ondertoon, dat wel. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Lusso
|
Geplaatst: di 09 jan 2007 16:08 Onderwerp: |
|
|
De uitslagen van de Essay toets zijn bekend gemaakt.
Ik heb het vak niet gehaald met 1 tiende punt. Kan wel huilen nu. Ik had een 7 voor de essay. |
|
|
|
 |
LeChat
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 797
|
Geplaatst: di 09 jan 2007 16:30 Onderwerp: |
|
|
Da's enorm balen! _________________ Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen. |
|
|
|
 |
|