Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Force justice ...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 03 aug 2025 4:56
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

[UU] Essay toets Grondslagen van het recht
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 4 van 6 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Lianne88

Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: zo 17 dec 2006 20:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ehmmmm nee als ze het zo formuleren zou ik er ook hard over na moeten denken. ik zou zeggen in een adversair stelsel is plea bargaing voor voornamelijk arme mensen een uitkomst. De taak van een OvJ is in een adversair stelsel namelijk om de verdachte achter slot en grendel te krijgen (dit in tegenstelling tot bij een inquisitoir stelsel waar de OvJ op zoek is naar de waarheidsvinding (dus of schuld of onschuld)). Individuen die geen goede advocaat kunnen betalen hebben dus een groot probleem, zij kunnen onmogelijk goed verdedigd worden. Doormiddel van plea bargaining kunnen ze door schuld te bekennen strafvermindering krijgen. In een inquisotoir stelsel is dit minder van belang, omdat je hier meer hebt aan een goede OvJ dan een goede advocaat. Mensen met weinig geld hebben op deze manier toch een goede kans.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Lianne88

BerichtGeplaatst: zo 17 dec 2006 20:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

alleen dan wat mooier geformuleerd natuurlijk Wink
Lusso

Lusso

Leeftijd: 39

BerichtGeplaatst: zo 17 dec 2006 20:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je zou ook de verschillen en juist ook de overeenkomsten kunnen beschrijven.
Wij hebben bijvoorbeeld wel een soort van plea bargaining in Nederland, maar hier is het geval dat de verdachte aan het begin van een rechtzaak kan zeggen of hij schuldig of onschuldig is, terwijl in amerika dat altijd nog kan. Verder kan het in Nederland niet bij strafzaken. Wilt iemand nog hier aanvulling geven?

Ik denk trouwens dat het niet zo zeer om arme mensen gaat maar om alles sneller te laten verlopen, strafvermindering voor de verdachte en leed bij de getuigen ed weg te halen.

oh ik hoop echt dat ze daar niet om zullen vragen. Ik weet er maar bar weinig van.

Laatst aangepast door Lusso op zo 17 dec 2006 20:40, in totaal 2 keer bewerkt
MSN messenger
Lusso

Lusso

BerichtGeplaatst: zo 17 dec 2006 20:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

foutje
MSN messenger
Lianne88

BerichtGeplaatst: zo 17 dec 2006 20:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

mjaa wij hebben de normale schuldbekentenis, maar we hebben toch zeker geen plea bargaining?? Je kan hier toch geen strafvermindering krijgen??!! En waar staat dat dat je alleen aan het begin je schuld kan bekennen en niet meer tussendoor (in nederland dan)?? Dat zou echt een onnozele regel zijn, als iemand zijn schuld wil bekennen mag dat toch altijd? Echt veel overeenkomsten zie ik niet tussen plea bargaining.. ik vind het een slechte methode eerlijk gezegd ben blij dat wij dat niet hebben.
Lusso

Lusso

BerichtGeplaatst: zo 17 dec 2006 20:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat staat in het extra stukje tekst dat op webct is geplaatst.

Rot tekst is het hoor, ik krijg er hoofdpijn van. Maar ik weet niet meer presies waar ik dat las, denk dat ik het fout had dus. Maar in iedere geval, dit vond ik een belangrijk stuk:

In zekere zin zou een plea bargain kunnen worden vergeleken met de gang van zaken in het civiele recht. Ook daar beheersen partijen het geding dat zij op elk moment kunnen stopzetten als op een andere wijze een acceptabel resultaat kan worden verkregen. Maar er zijn ook wezenlijke verschillen tussen de onderhandelingen in civiele en strafzaken. Ten eerste beschikt in strafzaken geen van beide partijen over volledige informatie. De aanklager is niet altijd verplicht tot volledige inzage in zijn gegevens en ook de wederkerige discovery is vanwege de onschuldspresumptie niet volledig. Daarnaast is de breedte van de onderhandelingen in strafzaken beperkt. De verdachte wordt geconfronteerd met een alles of niets beslissing: schuld bekennen of vasthouden aan de onschuld. Pas als hij schuld wil bekennen ontstaat onderhandelingsruimte. Het compromis, de gulden middenweg, zoals dat in civiele zaken kan worden bereikt, bestaat in wezen in strafzaken niet. Het is ook moeilijk om de voordelen van de bereikte deal te kwantificeren. De openbare aanklager is belast met het beschermen van verschillende, soms onderling tegenstrijdig belangen: bescherming van de samenleving, eerlijk proces, een behoorlijke behandeling van alle betrokkenen. De verdachte wil een zo beperkt mogelijke aantasting van zijn persoonlijke levenssfeer.
MSN messenger
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 17 dec 2006 20:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Lusso schreef:
Verder kan het in Nederland niet bij strafzaken.

Plea bargaining heeft alleen betrekking op strafzaken.

Je zou het kunnen vergelijken met transacties in Nederland, maar de procedure is wat anders. Transacties kunnen hier ook niet tot celstraf leiden. (Bij een transactie biedt de OvJ je aan de vervolging af te kopen in ruil voor een bepaald geldbedrag.)

Wat ook wel iets weg heeft van plea bargaining is voeging ad informandum (de verdachte bekent een heel rijtje vergrijpn dat hem niet ten laste is gelegd, maar waar wel rekening mee wordt gehouden bij de strafoplegging). De overeenkomst zit er vooral in dat beide instrumenten zijn bedoeld om tijd en geld bij de berechting te besparen (in ruil voor een vermoedelijk wat lagere totaalstraf voor de verdachte vergeleken met afzonderlijke vervolging voor ieder feit).

Voeging ad informandum behoort waarschijnlijk niet tot jullie studiestof.

Laatst aangepast door bona fides op zo 17 dec 2006 20:42, in totaal 1 keer bewerkt
Lianne88

BerichtGeplaatst: zo 17 dec 2006 20:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

jaaa denk wel dat we daar wat over krijgen, ik zit te denken aan de hoorcolleges daar ging het een aantal keer over dingen waarvan ik dacht waarom halen ze dit er bij. Vorig hoorcollege ging over in welke mate mensen een plicht zouden moeten hebben om andere mensen te helpen (dus niet bij wijze van uitzondering zoals nu het geval is (450Sr) maar gewoon altijd).
En al een aantal keer ging het over waarom we nou privaatrecht naast strafrecht moesten hebben etc...
Daar zullen we ook wel eens wat over kunnen krijgen. O jaa er was trowuens nog een vershcil want we hadden het er over tijdens werkgroep ehmmm ah ik weet het weer Idea dat was dat in het strafrecht er veel zwaardere dwangmiddelen waren om de tegenpartij te 'stimuleren' dan in het privaatrecht
Lusso

Lusso

BerichtGeplaatst: zo 17 dec 2006 20:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik lees Voeging ad informandum voor het eerst maar bedankt. Dat verhelderd een en ander. Smile
MSN messenger
Lianne88

BerichtGeplaatst: zo 17 dec 2006 20:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ehmm nee ik hoop inderdaad heel hard dat dat er nieet bij hoort want ik heb er nog nooit van gehoort Wink
maar wij hebben dus wel een soort plea bargaining we noemen het alleen niet zo?
Lusso

Lusso

BerichtGeplaatst: zo 17 dec 2006 21:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik haal trouwns dit uit de sheets van de HC:

Plea bargaining in Civil law:
 Vergelijkbaar:
• Transactie
o Boete hoger bij voorkomen
o Onderhandeling?
• Schikking bij fraudezaken
• Winst voor alle partijen
o Bedrijven: lagere boete
o Geen of minder openbaarheid
 Minder negatieve publiciteit
o OM: minder bewijsproblemen
o Meer kans op succes

Zou je dat iets meer kunnen toelichten, metname wat er bedoeld wordt met Onderhandeling?
MSN messenger
Lianne88

BerichtGeplaatst: zo 17 dec 2006 21:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

[quote="bona fides"]

Je zou het kunnen vergelijken met transacties in Nederland, maar de procedure is wat anders. Transacties kunnen hier ook niet tot celstraf leiden. (Bij een transactie biedt de OvJ je aan de vervolging af te kopen in ruil voor een bepaald geldbedrag.)
Wat ook wel iets weg heeft van plea bargaining is voeging ad informandum (de verdachte bekent een heel rijtje vergrijpn dat hem niet ten laste is gelegd, maar waar wel rekening mee wordt gehouden bij de strafoplegging). De overeenkomst zit er vooral in dat beide instrumenten zijn bedoeld om tijd en geld bij de berechting te besparen (in ruil voor een vermoedelijk wat lagere totaalstraf voor de verdachte vergeleken met afzonderlijke vervolging voor ieder feit).

Jaaa dit klopt!! Het staat idd in de sheets, kan je hier nog wat meer over vertellen (over die transacties voornamelijk). Dus transacties dan zegt de OvJ als jij aan ons weet ik veel 10000 euro betaald zullen wij je niet vervolgen?? Is dat toen met die bouwfraude zaak gebeurt??
Lusso

Lusso

BerichtGeplaatst: zo 17 dec 2006 21:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Lianne, wat vond je trouwns van thema 11? Het is even doorhakken maar als je de verschillen tussen de Vergeldingstheorie en Preventie leer, met name Wie gestraft wordt, waarom en hoe zwaar door hebt is het best te doen.

Je zou bijna zeggen te makkelijk en dan vraag jeje toch weer af of welzijn en aanspraakelijkheid toch nog aan bod gaan komen.
MSN messenger
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 17 dec 2006 21:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Lianne88 schreef:
maar wij hebben dus wel een soort plea bargaining we noemen het alleen niet zo?

We hebben geen plea bargaining. Er is geen onderhandeling tussen verdachte en OvJ over een straf waarna de rechter deze goedkeurt.

We hebben wel dingen die er in de verte iets van weg hebben. Maar ons systeem is dan ook niet zuiver inquisitoir, maar eerder gematigd inquisitoir.

Lusso schreef:
Plea bargaining in Civil law:

Nu begrijp ik wat je bedoelde met je eerdere zin:
Lusso schreef:
In zekere zin zou een plea bargain kunnen worden vergeleken met de gang van zaken in het civiele recht.

Wanneer je spreekt over "het civiele recht" denk ik aan het privaatrecht tegenover het publiekrecht of strafrecht. Maar wat je bedoelde is "Civil law" tegenover "Common law". Dan heb je het over twee eigenlijk heel verschillende rechtsstelsels (zowel wat betreft privaatrecht als publiekrecht). In het bijzonder hebben common law landen (VK, VS) een adversair strafsysteem, civil law landen (NL, BE, DE, FR, etc) een inquisitoir strafsysteem.

Wanneer je zegt dat plea bargaining in zekere zin kan worden vergeleken met de gang van zaken in het Civil law strafrecht, dan zeg je eigenlijk precies wat ik wilde toevoegen. Namelijk transacties en schikkingen.

Wanneer je zegt (of eigenlijk: wanneer ik lees) dat plea bargaining in zekere zin kan worden vergeleken met de gang van zaken in het privaatrecht, dan is er sprake van spraakverwarring Smile.

Ik wil niet zeggen dat "civiel recht" per se een verkeerde aanduiding is voor het recht van "civil law" landen, maar het is dus duidelijk verwarrend. In het Engels bestaat dezelfde verwarring, zie Civil law (legal system) ("ons" rechtsstelsel) en Civll law (common law) (het privaatrecht in het "common law" stelsel). In dit Nederlandstalige artikel wordt alleen gesproken over "common law" en "civil law".

BerichtGeplaatst: zo 17 dec 2006 21:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

uhm oke. Maar kan je nog iets meer vertellen over transacties? Wat zijn volgens jou de grootste overeenkomsten tussen transacteis bij civil law en plea bargaining in common law, en wat de grootste verschillen?
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 4 van 6 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds