|
Auteur |
Bericht |
andy
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: do 21 sep 2006 17:48 Onderwerp: Vast contract aangeboden en in dienst van een uitzendbureau |
|
|
Ik ben nu om precies te zijn 28 wkn in dienst via een uitzendbureau.
Het bedrijf wil mij een jaar contract aanbieden omdat het van beide kanten klikt.
Hoe lang (uren, dgn, mnden) dien ik voor een uitzendbureau gewerkt te hebben voor dat ik voor het bedrijf in vastedienst verband kan treden? Waar zou ik dit eventueel kunnen vinden?
Alvast bedankt. _________________ Recht is zo krom, dat mijn haren er recht op van gaan staan. |
|
|
|
 |
Michaelm
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 21 sep 2006 20:53 Onderwerp: |
|
|
Ik heb geen idee maar uit m'n gevoel zou ik zeggen (0,0,0). |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 21 sep 2006 22:23 Onderwerp: |
|
|
De vraag is of in jouw contract met het uitzendbureau een concurrentiebeding is opgenomen dat het jou niet toestaat om in dienst te treden van het bedrijf waar je bent uitgestald. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: do 21 sep 2006 23:45 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Hoe lang (uren, dgn, mnden) dien ik voor een uitzendbureau gewerkt te hebben voor dat ik voor het bedrijf in vastedienst verband kan treden? Waar zou ik dit eventueel kunnen vinden? |
Je opzegtermijn bij het uitzendbureau plus dat jaar (je krijgt immers een jaarcontract aangeboden) en eventuele nog volgende contracten(waarbij je wel even moet letten op het gegeven dat je al een tijdje bij dat bedrijf hebt gewerkt), mits er dus geen verbod op aansluitende indiensttreding is en er geen minimum werkperiode/contractsduur tussen uitzendbureau en bedrijf is overeengekomen. Een eventueel nog resterende termijn zou afgekocht kunnen worden. 't Bovenstaande heb ik overigens niet nagezocht in de wet of CAO, maar je kunt dat zelf nazoeken.
Ook op letten: proeftijdbeding geldt bij in dienst treden bij deze werkgever niet meer(arrest Dingler/Merkelbach)
Waar je dat over de uitzendrechten en -plichten kunt vinden? Onder andere in de CAO voor uitzendkrachten. Zie hier _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
andy
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: do 28 sep 2006 12:04 Onderwerp: |
|
|
Nog bedankt voor jullie hulp. Ik ben er nog steeds mee bezig.
In de CAO heb ik eerlijk gezegd niets kunnen vinden. Ik heb wel begrepen dat in het contract tussen uitzendb. en bedrijf inderdaad een minimum werkpriode is opgenomen en als dit nog niet voldaan is kan het ook afgekocht worden.
Nu nog een kopie van dat contract weten te bemachtigen. _________________ Recht is zo krom, dat mijn haren er recht op van gaan staan. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: do 28 sep 2006 13:38 Onderwerp: |
|
|
andy schreef: | Nu nog een kopie van dat contract weten te bemachtigen. |
Waarom ? Jij bent geen partij in dat contract, dus van de inhoud hoef je je niets aan te trekken. |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: do 28 sep 2006 14:59 Onderwerp: |
|
|
Waarom vraag je het niet gewoon aan het uitzendbureau? _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: do 28 sep 2006 15:15 Onderwerp: |
|
|
Michèle schreef: | Waarom vraag je het niet gewoon aan het uitzendbureau? |
Ik kan me voorstellen dat dat iets met slapende honden te maken heeft  |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: do 28 sep 2006 18:05 Onderwerp: |
|
|
Hoezo? Het is toch heel gebruikelijk dat de inlener na een tijd de arbeidskracht zelf een contract aanbiedt?
Daar hebben uitzendbureaus ongetwijfeld een prijskaartje aan hangen, maar dat regelen zij dan onderling.
Dus ik zie het probleem niet zo. _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: do 28 sep 2006 18:31 Onderwerp: |
|
|
Nou, hij heeft er natuurlijk vrij weinig mee te maken welke financiele afspraken tussen bureau en bedrijf zijn gemaakt.
Logischer lijkt me dan nog een kopietje te vragen bij het bedrijf waar hij nu werkt of gewoon het uzb even te vragen hoe het zit als hij over zou stappen. En eigenlijk mag de nieuwe werkgever dat toch wel voor hem uitzoeken? _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Michaelm
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 28 sep 2006 19:01 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | En eigenlijk mag de nieuwe werkgever dat toch wel voor hem uitzoeken? |
Kan dat dan niet contractmatig verboden worden ? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 28 sep 2006 21:25 Onderwerp: |
|
|
Als andy's contract en CAO zich daar niet tegen verzetten, moet hij inderdaad gewoon maar in dienst treden van het bedrijf waar hij is uitgestald. Andy kan niets gebeuren. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
faya
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 61
|
Geplaatst: di 03 okt 2006 13:00 Onderwerp: |
|
|
StevenK schreef: | andy schreef: | Nu nog een kopie van dat contract weten te bemachtigen. |
Waarom ? Jij bent geen partij in dat contract, dus van de inhoud hoef je je niets aan te trekken. |
Ik heb iets soort gelijks meegemaakt. Ondanks dat ik geen partij was, heeft de werkgever mij niet willen aannemen omdat zij anders een boete moest betalen aan het uitzendbureau. Dit is 2 jaar geleden, hopenlijk is dat veranderd maar voor mij heeft het wel gevolgen gehad, na dat jaar ging het namelijk niet goed met het bedrijf en mocht ik alsnog vertrekken, voor niets dat jaartje uitgezeten dus. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
|
Geplaatst: wo 04 okt 2006 1:41 Onderwerp: |
|
|
faya schreef: | StevenK schreef: | andy schreef: | Nu nog een kopie van dat contract weten te bemachtigen. |
Ik heb iets soort gelijks meegemaakt. Ondanks dat ik geen partij was, heeft de werkgever mij niet willen aannemen omdat zij anders een boete moest betalen aan het uitzendbureau. Dit is 2 jaar geleden, hopenlijk is dat veranderd maar voor mij heeft het wel gevolgen gehad, na dat jaar ging het namelijk niet goed met het bedrijf en mocht ik alsnog vertrekken, voor niets dat jaartje uitgezeten dus. |
Waarom zou dat veranderd moeten zijn ? In zo'n boetebeding ligt mede het bestaansrecht van een uitzend- of detacheringsbureau besloten. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 04 okt 2006 2:15 Onderwerp: |
|
|
StevenK schreef: | Waarom zou dat veranderd moeten zijn ? In zo'n boetebeding ligt mede het bestaansrecht van een uitzend- of detacheringsbureau besloten. |
Het bestaansrecht van uitzendbureaus zit vooral in de mogelijkheid voor bedrijven om er het ontslagrecht mee te ontduiken. Er is wel iets voor te zeggen om zo'n boetebepaling ongeldig te verklaren. Uitzendbureaus blijven toch wel bestaan, en voor de Nederlandse economie als geheel lijkt het me een goede zaak als een bedrijf in vaste dienst kan nemen wie het wil. Maar goed, dat is meer politiek dan recht. (En voor detacheringsbureaus die investeren in de opleiding van hun werknemers ligt het natuurlijk anders.) _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|