Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Volkshuisevest...
Psychiatrie
Seeking CIPD a...
kan zakelijk h...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 21 jun 2025 2:46
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Consumentenkoop ontbinden: Ondeugdelijk product
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gwenny

Gwenny

Leeftijd: 63
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: wo 20 sep 2006 15:38    Onderwerp: Consumentenkoop ontbinden: Ondeugdelijk product Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zit even met het volgende. Het is in ieder geval geen huiswerkcasus maar helaas real life.

Uitgebreide uiteenzetting
Ik heb onlangs bij een computerzaak een all-in-oneprinter gekocht. Toen ik op de avond van de aankoop foto's met het aparaat ging scannen bleek op de afbeelding van de gescande foto die op mijn computerbeeldscherm zichtbaar werd een lichte streep te lopen. Dit was bij alles wat ik inscande het geval. De streep bleef op dezelfde plaats (+/- 1.5 cm van de 'rand') zichtbaar. Om zeker te weten dat het probleem niet aan mijn computer zou liggen (ik heb een apple iMac) is de printer op een laptop met windows aangesloten. Ook op deze computer zag men eveneens een streep over de gescande foto lopen.

Ik heb contact opgenomen met de winkel en uitgelegd wat het probleem is. Aangezien ik geen auto heb en een auto moest lenen om de gekochte printer op te kunnen halen werd overeen gekomen dat de printer door een winkelmedewerker opgehaald zou worden en dat ik een nieuwe printer zou krijgen als deze binnen is.

Vervolgens kreeg ik geen telefoontje van de winkel en besloot ik zelf te bellen met de vraag wanneer ze de printer op zouden halen. Nu bleek dat de printer niet gehaald zou worden en dat de printer in kwestie niet meer geleverd kan worden. Volgens de verkoper is de enige optie om zelf de printer te brengen, deze wordt opgestuurd naar de fabrikant en dan moet ik wachten tot de printer -als het mogelijk is- gerepareerd is.

Ik ben het niet met de door de verkoper in tweede instantie voorgestelde regeling eens, aangezien ik word gedwongen om extra kosten te maken (auto lenen) en ik voor onbepaalde tijd zonder printer zit wat mijn werkzaamheden ernstige vertraging op doet lopen.
Verder is de printer in kwestie uit productie genomen en zou het als mijn printer niet te repareren blijkt te zijn m.i. vrijwel onmogelijk worden om een andere printer van hetzelfde type geleverd te krijgen.

Korte uiteenzetting

- All-in-oneprinter gekocht welke bij de eerste keer gebruik niet naar behoren blijkt te functioneren

- Contact opegenomen met de verkopende partij, welke de toezegging heeft gedaan een vergelijkbare deugdelijke printer te leveren, en de defecte printer op te halen.

- Bij het niet ophalen van de printer door de verkoper heeft de koper contact opgenomen met de verkoper om navraag te toen. Uit dat gesprek bleek het volgende:

a. printer moet door de koper terug naar de verkoper gebracht worden, omdat de verkoper de printer niet komt halen.
b. de koper krijgt geen nieuwe printer, maar dient de printer op te laten sturen naar de fabrikant voor reparatie
c. de printer in kwestie is uit de productie genomen waardoor geen vergelijkbare printer geleverd kan worden

Om eindeloos wachten en gelazer te voorkomen wil ik eigenlijk de koop ontbinden en een andere printer aanschaffen. Onderstaand heb ik een juridisch onderbouwde uiteenzetting gegeven, maar ik vraag me af of ik het bij het goede eind heb.

M.i. Wordt door de verkoper niet aan art. 7:17 lid 1 en 2 voldaan, alsmede art. 7:18 lid 2, aangezien het afgeleverde goed niet aan de overeenkomst beantwoordt. Het goed is immers bij ingebruikneming al defect.

Verder kan ik m.i. op grond van art. 7:21 en 7:22 mijn geld terugvorderen, aangezien niet aan art. 7:21 lid 1 voldaan kan worden.

Ik ben benieuwd.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSN messenger
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: wo 20 sep 2006 16:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat de winkel dit zo wel correct oplost.
Immers als een product niet normconform is moet het eerst gerepareerd worden en pas als dat niet mogelijk is vervangen dan wel geld terug.
Dat het voor jou lastig is het ding zelf terug te brengen is niet het probleem van de winkel, dit zou wellicht anders zijn als het een groot product betrof dat thuis is gebracht.
Dit is natuurlijk wel super vervelend voor jou, en omwille van de service / tevreden klant zouden ze je wellicht tegemoed willen komen. Misschien kan je afspreken dat je het ding opstuurt en de verzendkosten deelt ofzo?
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: wo 20 sep 2006 16:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Helemaal met Michèle eens.
Bekijk de homepage
abraxes

abraxes

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: wo 20 sep 2006 17:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michèle schreef:
Ik denk dat de winkel dit zo wel correct oplost.
Immers als een product niet normconform is moet het eerst gerepareerd worden en pas als dat niet mogelijk is vervangen dan wel geld terug.
Dat het voor jou lastig is het ding zelf terug te brengen is niet het probleem van de winkel, dit zou wellicht anders zijn als het een groot product betrof dat thuis is gebracht.
Dit is natuurlijk wel super vervelend voor jou, en omwille van de service / tevreden klant zouden ze je wellicht tegemoed willen komen. Misschien kan je afspreken dat je het ding opstuurt en de verzendkosten deelt ofzo?

Groeten, Michèle

Nu wordt deze vraag weer relevant (eerder besproken namelijk:). Op grond van de algemene bepalingen omtrent de wederkerige overeenkomst bestaat er kortweg de mogelijk de overeenkomst te ontbinden ingevolge iedere tekortkoming tenzij niet gerechtvaardigd (uitzonderingen niet aan de orde). Vervolgens zien we dat de afd koopovereenkomst enige bijzonderheden voorschrijft indien er sprake is van een non conformiteit, waarvan Michèle er 1 noemt. Destijds werd terecht opgemerkt dat ingevolge lid 4 van art 7:22 BW naast deze bijzonderheden aan de koper, zonder beperking, ook alle andere rechten en vorderingen toekomen. Dan rijst de vraag of ontbinding in casu gerechtvaardigd is. Ik zou niet zonder meer willen aannemen dat men te dier zake geen rekenschap behoeft te geven aan ook dergelijke bijzonderheden (hetgeen enigszins buiten de reikwijdte van het bepaalde uit Tromp Regency is geplaatst, daar het thans nadere invulling van het rechtvaardigheidsgehalte betreft). In zoverre is het bepaalde in de afd. van boek 7 relevant, ofschoon zonder die bijzonderheden dergelijke bijzonderheden evenwel moeten worden meegewogen.

Ik zou me kunnen indenken dat de winkelier er het redelijke aan moet doen de schade te beperken. Zeker nu de printer van meet af aan niet naar behoren heeft gefunctioneerd acht ik het meer waarschijnlijk dat er op z’n minst een aanbod moet worden gedaan in een tijdelijke printer te voorzien. Doet men dat niet dan is ontbinding eerder gerechtvaardigd omdat men op een dergelijke wijze zelf de plicht nakomt schade te beperken (aparte redenering). Voorts is van belang dat de winkelier steeds eens anders beweerd, hetgeen de contractuele verhouding onder druk zet waardoor ontbinding eerder gerechtvaardigd lijkt. E.e.a. linkt prima aan het begrip 'terkortkoming'. De tekortkoming in essentie, namelijk de non conformiteit liegt er evenwel niet om. Derhalve zou je de overeenkosmt mijns inzien kunnen ontbinden.

Maar ja Gwenny, leuk die theorie, maar probeer zonder inschakeling van de rechter maar eens je geld terug te krijgen, middels ontbinding.
Bekijk de homepage
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 20 sep 2006 18:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

abraxes schreef:
Ik zou me kunnen indenken dat de winkelier er het redelijke aan moet doen de schade te beperken. Zeker nu de printer van meet af aan niet naar behoren heeft gefunctioneerd acht ik het meer waarschijnlijk dat er op z’n minst een aanbod moet worden gedaan in een tijdelijke printer te voorzien.

Mee eens. Inderdaad al eens eerder ter sprake gekomen, misschien zoek ik straks die thread nog even op.

Eva

Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: wo 20 sep 2006 18:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De verkoper heeft inderdaad het recht om eerst te herstellen voordat hij eventueel over zou gaan tot vervanging. Echter, kosten hiervan kunnen niet aan jou worden doorberekend. Enige verzendkosten of iets dergelijks zullen dus altijd geheel door de verkopende partij moeten worden betaald.
Wat betreft het feit dat jij tijdens het herstel zonder printer zit, hierover is niks in de wet vastgelegd. Er is wel bepaald dat de koper geen ernstige overlast kan worden berokkend. Dit artikel kan met zich meebrengen dat in sommige gevallen een leenexemplaar wel verplicht is, maar hierbij moet je meer denken aan iets wat heel moeilijk te vervangen is, bijvoorbeeld een auto. Een computer zou hier ook wel onder kunnen vallen maar het lijkt mij echter te ver gaan een printer hier ook onder laten te vallen aangezien je tegenwoordig toch wel vrij makkelijk op andere manieren dan thuis, je printjes kan laten afdrukken.
Gwenny

Gwenny

BerichtGeplaatst: wo 20 sep 2006 20:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank jullie wel voor de reacties.

In mijn geval is de printer in kwestie essensieel in het doen van mijn werkzaamheden (scannen kopieren). Ik had de keuze tussen twee winkels om de printer te bestellen, en aangezien de winkel waar ik de printer heb gekocht eerder kon leveren ben ik met hen de overeenkomst aan gegaan.

Als het product in beginsel voldeed aan de verwachtingen, dan was er geen reden geweest om met de printer terug naar de winkel te moeten.
Als na verloop van tijd een mankement aan de printer blijkt te zitten, dan kan ik redelijkerwijs niet verwachten dat een winkelier zijn product op komt halen.
In dit geval is het m.i. anders omdat de printer van meet af aan niet naar behoren functioneerde en de toezegging door de verkoper was gedaan om de printer op te halen, aangezien deze onmogelik op de fiets mee te nemen is en ik geen eigen auto heb.

Als vervolgens de printer naar de fabrikant wordt opgestuurd kan ik mijn werkzaamheden niet of nauwelijks verrichten en loop ik ernstige vertraging op vanwege het missen van de all-in-oneprinter. Uit ervaring van derden weet ik dat een printer gemiddeld een paar maanden 'weg' is en dat dan de vraag is of de printer gerepareerd is.

Ik koop geen product om het vervolgens wegens een defect niet te kunnen gebruiken. De printer kostte een flinke duit en dan vind ik dat het ook naar behoren moet functioneren. Ik koop expres een product met een goede naamsbekendheid om problemen zo veel mogelijk uit de weg te gaan.

Ik zal morgen naar de winkel gaan en mondeling met hen overleggen over een oplossing, want zoals het nu gaat vind ik geen stijl.

Meer adviezen e.d. zijn welkom, en ik houd jullie uiteraard op de hoogte.
MSN messenger
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 20 sep 2006 21:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Mee eens. Inderdaad al eens eerder ter sprake gekomen, misschien zoek ik straks die thread nog even op.

Bij deze. Een uitgebreide discussie, waarbij ik als ik me niet vergis uiteindelijk StevenK wist te overtuigen dmv dit artikel, paragraaf 5. (Het artikel bespreekt geloof ik de aanpassingen die nodig waren om het oude art 7:21 aan de (huidige) Europese richtlijn te laten voldoen, wel een beetje verwarrend dus.)

De koper heeft in beginsel dus de keuze tussen reparatie en vervanging. Niet de verkoper. Om precies te zijn: art 7:21 lid 1 BW laat de koper de keuze tussen mogelijkheden a, b en c, voor zover die keuzes van toepassing zijn. (Dus voor herstel kan niet gekozen worden als de verkoper redelijkerwijs hieraan niet kan voldoen.)

Eva

BerichtGeplaatst: wo 20 sep 2006 22:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De koper heeft in beginsel wel de keus maar daarbij moet meteen opgemerkt worden dat de verkoper niet hoeft te vervangen als het gebrek eenvoudig met herstel kan worden opgelost. In die zin heb je als koper dus niet echt altijd heel veel keus.
Gwenny

Gwenny

BerichtGeplaatst: wo 20 sep 2006 23:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik kan de link nar het NJB-artikel helaas niet openen.

Ik ga morgen een voorstel aan de verkoper doen en hoop dat hij erop ingaat. Anders ben ik genoodzaakt te dagvaarden.
MSN messenger
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 20 sep 2006 23:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eva schreef:
De koper heeft in beginsel wel de keus maar daarbij moet meteen opgemerkt worden dat de verkoper niet hoeft te vervangen als het gebrek eenvoudig met herstel kan worden opgelost. In die zin heb je als koper dus niet echt altijd heel veel keus.

De consument kan alleen niet voor vervanging (of juist voor herstel) kiezen wanneer die mogelijkheid voor de verkoper kosten meebrengt die, vergeleken met het alternatief, onredelijk zijn (zie de richtlijn, artikel 3).

Nu is in dit geval het probleem dat de bewuste printer uit productie is, waardoor vervanging onmogelijk is. Herstel blijft dus over. Als de printer daarvoor naar de fabrikant moet worden opgestuurd gaat dit m.i. te lang duren om te kunnen spreken van "zonder ernstige overlast voor de consument". Dus kan de koop worden ontbonden.

Eva

BerichtGeplaatst: do 21 sep 2006 10:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee die conclusie trek je wat mij betreft te snel. Ze zouden om ernstige overlast te voorkomen ook altijd nog een leenexemplaar kunnen geven (die uiteraard niet helemaal van hetzelfde model hoeft te zijn) en dan is er geen grond om de koop te ontbinden.
StevenK
Moderator

BerichtGeplaatst: do 21 sep 2006 11:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eva schreef:

Als je dat NJB artikel leest, zie je dat dat niet zo is. De keus is in principe aan de klant.

En reparatie is over het algemeen niet 'eenvoudig', omdat er veel tijd overheen gaat.
Bekijk de homepage
StevenK
Moderator

BerichtGeplaatst: do 21 sep 2006 11:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Nu is in dit geval het probleem dat de bewuste printer uit productie is, waardoor vervanging onmogelijk is.

Dat lijkt me te kort door de bocht. Vervanging hoeft toch niet per definitie door een identiek apparaat te gebeuren ?
Bekijk de homepage
Eva

Eva

BerichtGeplaatst: do 21 sep 2006 18:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
De keus is in principe aan de klant.

Ja, je zegt al 'in principe'. Dat is toch ook zoals ik het uitleg? In principe is de keus aan de klant, maar met de beperking dat als de verkoper aan een van de twee keuzes redelijkerwijs niet kan voldoen, de andere moet worden gekozen.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds