|
Auteur |
Bericht |
sandra1983
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 50
|
Geplaatst: di 29 aug 2006 20:46 Onderwerp: Waarvoor is het GVO eigenlijk nog echt noodzakelijk? |
|
|
Zoals jullie vast wel weten is het GVO sinds de wet herziening GVO aanzienlijk uitgekleed. Maar, mijn vraag is nu, waarvoor is het GVO eigenlijk nog echt noodzakelijk? Heel veel bevoegdheden liggen bij de OvJ, buiten GVO. Maar waarvoor heb je nu nog het gvo nodig... |
|
|
|
 |
MterHeide
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT
|
Geplaatst: di 29 aug 2006 21:29 Onderwerp: |
|
|
Een aantal redenen (volgens mij kloppen die nog steeds, anders kloppen mijn spullen niet meer ):
- het kunnen dagvaarden en verplicht aanwezig laten zijn van getuigen en verdachten door de R-C voor verhoor
- het horen van bedreige getuigen
- een DNA-onderzoek
- onderzoek aan lichaam en kleding dat bevoegdheden OvJ te buiten gaat
- klinische observatie van verdachte
- het onder ede kunnen horen van getuigen die om een of andere reden niet ter terechtzitting gehoord kunnen worden |
|
|
|
 |
sandra1983
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 50
|
Geplaatst: di 29 aug 2006 22:08 Onderwerp: |
|
|
is daarvoor het gvo echt noodzakelijk? kan dat niet zonder gvo en met machtiging van de rc??? |
|
|
|
 |
sandra1983
|
Geplaatst: di 29 aug 2006 22:08 Onderwerp: |
|
|
het horen van getuigen kan namelijk ook in het kader van een mini-instructie, daar is geen gvo voor nodig.. |
|
|
|
 |
sandra1983
|
Geplaatst: wo 30 aug 2006 10:53 Onderwerp: |
|
|
Dat alles kan mi op grond van art. 36c Sv ook in het kader van een mini-instructie. |
|
|
|
 |
Marco S
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 243
|
Geplaatst: vr 01 sep 2006 16:34 Onderwerp: |
|
|
Tis alweer even geleden dat ik me met strafrecht heb bezig gehouden, maar ik ga het toch proberen. Ik dacht te menen dat er 2 vervolgingsmomenten konden zijn. Het 1e is als er geen GVO wordt ingesteld. De zaak wordt dan voor de rechter gebracht en daarmee klaar. Indien de OvJ niet kiest voor vervolging, dient hij een GVO in te stellen, anders moet de verdachte vrij worden gelaten en (dit weet ik echt niet zeker) kan hij hem niet meer vervolgen. Na de GVO kan hij kiezen voor vervolging of niet(2e vervolgingsmoment dus).
Voordeel van een GVO is dus dat je het beslismoment voor de vervolging uitstelt en toch de verdachte vast kan houden. _________________ Waarvan akte! |
|
|
|
 |
sandra1983
|
Geplaatst: vr 01 sep 2006 17:09 Onderwerp: |
|
|
Het GVO is totaal herzien en deze redenering gaat niet meer op, o.a. door de mogelijkheid tot mini-instructie. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: vr 01 sep 2006 20:27 Onderwerp: |
|
|
Is een interessante vraag. Ga je hem ook nog aan een docent stellen of moeten we er samen uitkomen? Moet ik even in hand- en wetboeken gaan spitten, want ik ben nog van voor de mini-instructie.... hihi... _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
sandra1983
|
Geplaatst: vr 01 sep 2006 20:33 Onderwerp: |
|
|
Ik ga de vraag maandag aan een docent voorleggen, maar of die het antwoord weet.... |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: vr 01 sep 2006 20:36 Onderwerp: |
|
|
Moet je heer Mevis vragen. Is er in de Kamerstukken overigens niks over te vinden? _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
sandra1983
|
Geplaatst: vr 01 sep 2006 20:38 Onderwerp: |
|
|
Ik vraag het aan P. Verloop, want daar heb ik maandag een afspraak mee. De overige docenten zie ik niet meer, want ik volg geen vakken meer. De kamerstukken zijn er ook heel onduidelijk over... |
|
|
|
 |
tikSimone
|
Geplaatst: vr 01 sep 2006 20:40 Onderwerp: |
|
|
O ja, die is ook goed! Post je het antwoord dan ook nog even? _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
sandra1983
|
Geplaatst: vr 01 sep 2006 20:41 Onderwerp: |
|
|
Ik ben wel benieuwd want ik heb er al een paar keer onderzoek naar gedaan, maar ik kom er gewoon niet uit...
Ik dacht dat het enkel nog nodig was voor de inbeslagneming door de r-c, maar de vraag die dan opkomt is waarom zou de r-c inbeslag nemen als de OvJ het ook kan doen buiten gvo? |
|
|
|
 |
tikSimone
|
Geplaatst: vr 01 sep 2006 20:46 Onderwerp: |
|
|
Heeft het niet met de zwaarte van de verdenking te maken? _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
sandra1983
|
Geplaatst: vr 01 sep 2006 20:48 Onderwerp: |
|
|
Dat lijkt me niet. Hoe bedoel je dat precies dan? |
|
|
|
 |
|