|
Auteur |
Bericht |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: vr 01 sep 2006 20:49 Onderwerp: |
|
|
Aha! De goede prof. Mevis schrijft er nota bene van alles over in de recent verschenen herdruk van Capita Select. In concreto in hoofdstuk 9, II.5 onder het kopje "Het GVO kan desondanks niet altijd gemist worden". Zie p. 294.
Even heel in het kort wat punten die prof. Mevis noemt weergeven:
- de mening dat een voorbereidend onderzoek dat door een rechter is uitgevoerd een zekere meerwaarde heeft (de rechter als borg voor onafhankelijker onderzoek dan onderzoek door OvJ, omdat dat nu eenmaal vaak zo gezien wordt)
- efficiency-overwegingen: het voorbereiden van het onderzoek t.t.z.. De RC hoort bijvoorbeeld getuigen in plaats van dat zij ter terechtzitting moeten worden gehoord.
- Ook constateert Mevis dat de rechter t.t.z. eerder van het horen van getuigen zal afzien als die al door de RC zijn gehoord dan wanneer ze alleen door de politie zijn gehoord. Horen door de RC heeft natuurlijk de nodige voordelen (een RC is flexibeler in de planning van de verhoren, het is besloten en dat is met name voor slachtoffers prettig)
- de wettelijke verplichting dat sommige getuigen (bedreigde, art 226a, afgeschermde art 226 m of getuige aan wie strafvermindering is toegezegd, art 226 g lid 1 jo. art. 226 j lid 1, alles Sv natuurlijk) door een RC moeten worden gehoord.
Nu ja, niet heel netjes samengevat, maar het geeft je denk ik wel een idee. Sla het boek er maar op na. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Marco S
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 243
|
Geplaatst: zo 03 sep 2006 21:09 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Het GVO is totaal herzien en deze redenering gaat niet meer op, o.a. door de mogelijkheid tot mini-instructie. | Jeetje, ik loop nu al achter en ben net klaar met mijn studie _________________ Waarvan akte! |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 03 sep 2006 21:43 Onderwerp: |
|
|
Ja ergerlijk is dat he? En dan is het strafrecht nog lekker "nationaal"...... _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Volento Deo
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: zo 03 sep 2006 21:45 Onderwerp: |
|
|
Rechtenstudie gaat nooit ophouden  |
|
|
|
 |
LM
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 12 sep 2006 4:26 Onderwerp: |
|
|
Het GVO is voor de opsporingspraktijk niet echt relevant meer. Bevoegdheden/dwangmiddelen die vroeger alleen in het kader van een GVO mochten zoals o.a. doorzoeking woning zijn er uitgesleuteld. Ook voor DNA afname is geen GVO nodig.
Waar een GVO nog wel voor nodig is, is te vinden. Volgens mij niet zo relevant meer. Kan me voorstellen dat rechtshulp in het kader van een GVO gedaan wordt. |
|
|
|
 |
|