marcel schreef: | Ik krijg nl. het idee dat je je onbewust een beetje schuldig maakt aan de Drogreden van de stroman | Dan mag je mijn stromannen gerust in het licht zetten, want met vormloze kritiek kan ik niets.
Quote: | De studie van Tilburg klinkt idd nogal laag van niveau | Maar is hij dat ook t.o.v. andere HBO’s? Dat probeer ik dus vast te stellen. Een aantal maanden geleden heb ik wat tentamens van de HAN onder ogen gekregen (strafrecht, verbintenissenrecht en bestuursrecht) en dat was ook niet echt bijzonder diepgaand, het blijft allemaal zeer oppervlakkig.
Kijk ik naar het tentamen strafrecht dan zie ik voornamelijk vragen zoals:
11. Lees art. 287 (doodslag) en 307 (dood door schuld) van het Wetboek van Strafrecht. Wat moet de officier van justitie ten aanzien van beide telastleggingen bewijzen?
12. De officier van justitie maakt gebruik van een primaire en subsidiaire tenlastelegging. Leg uit wat dit betekent.
Etc.
De 'moeilijkste' vragen zijn dan denk ik nog deze twee:
15. Hoe luidt het oordeel van de rechtbank als het beroep op noodweer wordt gehonoreerd?
16. Hoe luidt het oordeel van de rechtbank als het beroep op noodweerexces wordt aanvaard?
Dit soort vragen stelt echt niet veel voor.
Quote: | Wij hebben Inleiding privaatrecht in het eerste jaar gehad aan de hand van het eerder genoemde boek en het boek "Inleiding Privaatrecht" van ?? ( heb het even niet bij de hand, uitgeleend). | Ik denk Nieuwenhuis, althans daar wordt in het HAN tentamen verbintenissenrecht wat ik hier heb naar verwezen.
Quote: | Studiewijzer mailen lukt me vooralsnog niet, maar ga 't binnenkort wel even aan een medestudent vragen met iets meer pc-talent  | Rechtenstudenten en computers gaan meestal niet samen.
Quote: | HBO ligt qua niveau niet eens zo gek veel lager | Daar ben je in ieder geval stellig van overtuigd.
Quote: | alleen wordt het onderwijs op twee heel verschillende manieren aangeboden. | Het een is schools en het ander niet, daar komt het in het kort op neer. Deze 'praktische insteek' heeft m.i. echter weinig extra waarde wanneer het op de kwaliteit van de producties zelf aankomt.
Het meest kenmerkende aspect aan de HBO opleiding wat je meestal niet ziet op het WO is het in groepjes verplicht werken aan een opdracht voor een heel blok. Om een voorbeeld te geven van de Tilburgse Juridische Hogeschool, daar moet men in blok 2 als groepsproject werken aan een paper wat de civiele, bestuursrechtelijke en strafrechtelijke aansprakelijkheidsmogelijkheden van de vuurwerkramp in Enschede uiteenzet. Deze drie rechtsgebieden moeten worden uitgewerkt door 4 mensen in een paper van 20 pagina’s. Dat is een typische HBO opdracht die je niet snel op het WO zult vinden. Eerder, de insteek op het WO zal zijn dat de student zelf capabel genoeg wordt geacht om dat onder de loep te nemen, wellicht in een meer theoretisch verband.
Desalniettemin, een theoretische uiteenzetting wil absoluut niet zeggen dat de WO-jurist geen aansprakelijkheid zou kunnen vaststellen in praktisch verband. In tegendeel, iedereen die colleges heeft gevolgd weet dat de "praktijk" een essentieel onderdeel is van het casusmateriaal wat wordt besproken en geoefend op het WO. Er ligt een sterke nadruk op de toga beroepen, minder op de wetenschappelijke vaardigheden.
Quote: | HBO-Recht is een reactie op een groeiende vraag op de arbeidsmarkt naar praktijkjuristen. | Althans, dat maakt de HBO instelling de studenten wijs.
Het blijft natuurlijk vreemd om te stellen dat WO juristen niet praktijkgericht zouden kunnen werken. Sterker nog, het vak van advocaat, de praktijk bij uitstek, staat alleen open voor de jurist met een WO master.
Quote: | Tegelijkertijd worden WO juristen nog behoorlijk ''klassiek'' opgeleid, wat kan! botsen. | Wat je hiermee bedoelt begrijp ik dus absoluut niet.
Quote: | Dan nog een laatste opmerking over de jurisprudentie: HBO-Recht studenten ( althans, op de HAN) moeten juist extra veel aandacht besteden aan jurisprudentie ( = praktijk!). | Dat maak ik niet op uit het tentamen inl. verbintenissenrecht wat ik hier heb met modelantwoorden, er wordt geen vonnis of arrest genoemd.
Quote: | @Sovereign: Als je HLO--> masters scheikunde wel begrijpt, waarom dit dan niet? Wat is het verschil tussen HLO--> masters scheikunde en HBO-recht--> masters rechten?? | Ik ben niet tegen een doorstroommogelijkheid van HBO-recht -> WO recht mits er een fatsoenlijk schakelprogramma tegenover staat. Ik ben wel tegen de achterlijke instroommogelijkheden die de UvA thans aanbiedt.
|