marcel schreef: | Ik heb al eerder aangegeven: Ik zeg niet dat er geen schakeljaar moet zijn ( die conclusie heb ik in de loop van de thread wel getrokken), slechts dat het huidige schakeljaar op sommige punten veel herhaalt en op andere punten tekort schiet voor HBO-Recht studenten. |
Dat de aansluiting niet ideaal verloopt, en er nog veel punten zijn die verbeterd moeten worden, wil ik best van je aannemen. Is een beetje inherent aan onderwijs, denk ik wel eens, dat het idee an sich heel aardig klinkt maar de concrete invulling wat te wensen overlaat...
Hoe langer ik erover nadenk, hoe meer ik van mening ben dat er inderdaad academische 'waakhonden' moeten zijn om de degradatie van de rechtenstudie in de peiling te houden. Hoe weinig mensen van onze generatie beseffen zich wat een wetenschappelijke opleiding precies inhoudt (of laat ik zeggen: zou moeten inhouden)? Men fietst met samenvattingen en uittreksels door de studie heen, en wanneer een docent de boel niet op een presenteerblaadje aanreikt krijgt ie de wind van voren. (OK, nogal ongenuanceerde voorstelling van zaken, but you get the point.)
De eisen en benodigde vaardigheden zijn de laatste jaren al aardig omlaag bijgesteld. Moest je niet eerst de (vergelijkbare) dr- titel behalen voordat je je meester mocht noemen?
Nou is de tijd voorbij dat de geleerden (in wording), wereldvreemd in idealistisch zich opsluiten in een klein kamertje met massa's boeken om te mijmeren over een papieren werkelijkheid die door enkele doordravende goeroe's in abstracte termen is neergepend. ... Nou ja, dat doen we niet heel de tijd! De insteek is wel wat praktischer geworden en terecht, en bovendien hoef je van (gemiddeld) 18-20 jarigen niet te verwachten dat ze al die wetenschappelijke vaardigheden al meteen vlekkeloos bezitten.
Edoch! Er moeten wel grenzen worden getrokken om te voorkomen dat de academische rechtenopleiding vervalt in een leuk jaartje puzzelen voor iedere snotneus die weleens wat anders erbij wil doen!
Dus, om terug te komen op de discussie, een diepgaand schakeljaar voor HBO-rechtenstudenten is vereist, en overstappen van een geheel andere studie is natuurlijk helemaal uit den boze. Hoe verzinnen ze het? Ik zie mezelf al aankomen bij geneeskunde: 'hallo, ik heb al 3 jaar gestudeerd en wil nu graag met een beetje bijscholing jullie master komen doen!'
En de rechtenstudie zelf mag ook wel wat pittiger hier en daar, maar dat verschilt denk ik ook weer per uni. Ben wel tevreden over de Erasmus tot nu toe.
Goed, na dit pleidooi voor de rechtenstudie ga ik me toch maar weer eens storten op mijn tentamen Europees Recht van morgen, want ik heb die Joho-samenvatting nog niet uit .
|