#1: Doorstromen Mastersprogramma na HBO rechten, ja of nee? Auteur: marcelBerichtGeplaatst: do 14 okt 2004 21:50
    —
Doorstromen Mastersprogramma na HBO rechten, ja of nee?
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Juridische masters

Doorstromen Mastersprogramma na HBO rechten, ja of nee?
Ja
47%
 47%  [ 47 ]
Nee
24%
 24%  [ 24 ]
Rechten hoort sowieso niet thuis op HBO
28%
 28%  [ 29 ]
Totaal aantal stemmen : 100

He mensen

De meesten hier volgen rechten op universitair niveau. Er bestaat echter ook een HBO-rechten opleiding, onder meer aan de HAN. Binnekort wordt de Bachelor-Master structuur doorgevoerd in Nederland (wanneer precies? geen idee!). Op dit moment voert de HAN gesprekken met de Nijmeegse Univeriteit (KUN of RUN? :S) over de mogelijkheid afgestudeerde HBO-recht studenten in te laten stromen in het masters gedeelte van de universitairte rechten faculteit. Wat vinden jullie hiervan? Moet dat kunnen, of moeten HBO'ers na hun Bachelor recht gewoon instromen in het tweede jaar?
Zelf heb ik na het gymnasium bedrijfswetenschappen gestudeerd, maar na enige tijd de overstap gemaakt naar HBO-recht. Ik had dus ook voor universitair recht kunnen kiezen, maar de vorm van onderwijs van HBO bevalt me vele malen beter. Ik ben er zelfs van overtuigd, dat doorstromende HBO'ers minimaal even sterk in hun schoenen staan als universitair geschoolde masters kandidaten. Het gebrek aan filosofische inslag wordt mijns inziens sterk gecompenseerd door een meer op de commerciele inslag van de maatschappij gerichte voorgeschiedenis.

#2:  Auteur: Sovereign BerichtGeplaatst: vr 15 okt 2004 0:29
    —
Je stelling berust alleen in de aanname dat de theoretische vorming op het HBO (3 jaar) gelijk zal staan aan drie jaar universiteit, dat kan natuurlijk niet het geval zijn.

De huidige instroom via een schakelprogramma heeft het e.e.a. al makkelijker toegankelijk gemaakt (men kon b.v. voorheen met een HBO dimploma MER alleen instromen in de propedeuse), het direct instromen in de master acht ik volledig ongewenst.

Een "filosofische inslag" zoal je dat noemt is dan ook niet de bepalende factor, het gaat veel meer om de theoretische diepgang die de HBO bachelor zal missen. Zelfs met een schakeljaar vrees ik dat dit niet helemaal in te halen is.

#3:  Auteur: mr. crowley BerichtGeplaatst: vr 15 okt 2004 9:04
    —
Ik zou het nogal een inflatie van mijn diploma vinden als je van HBO direct het laatste jaar van een universitaire studie ingaat. Een HBO opleiding kun je al volgen als je een havo diploma hebt, voor universiteit heb je vwo nodig.
Ik heb vaak genoeg meegemaakt dat hbo'ers net even iets missen. Vooral als het gaat om zelfstandig werken, zonder dat een docent het voorkauwt. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar in het algemeen zit er behoorlijk verschil.

#4:  Auteur: marcel BerichtGeplaatst: vr 15 okt 2004 15:43
    —
hm hm
Nou duurt de HBO bachelor 4 jaar, dat even terzijde. Met een HBO propedeuzejaar kun je instromen in het eerste jaar Universiteit. Met een HBO Bachelor dus in het voorlaatste jaar ( niet het laatste), dat is wat men wil. Bachelor van universiteit ( na 3 jaar) komt dan dus overigens gelijk te staan aan een HBO diploma.. ook wel iets voor te zeggen!
Overigens, studenten die alles voorgekauwt willen hebben kom ik inderdaad tegen op de HBO. Dit zijn namelijk al die mensen die het niet halen.
Maar toch leuk om te zien wat men vindt Very Happy

#5:  Auteur: Sovereign BerichtGeplaatst: vr 15 okt 2004 16:04
    —
marcel schreef:
hm hm
Nou duurt de HBO bachelor 4 jaar, dat even terzijde.
Ik tel de stages c.q. afstudeeropdracht niet mee. Wink

#6:  Auteur: Okidoki BerichtGeplaatst: vr 15 okt 2004 18:06
    —
Marcel,

BaMAstructuur is al ingevoerd.
De voormalige Katholieke Universiteit Nijmegen heet thans Radboud Universiteit (Run)

De onderwijsstructuur alsmede het inhoudelijke aspect van het onderwijs in het HBO verschilt nogal van dat van het WO. Het gaat inderdaad niet alleen maar om de 'filosofische inslag'. Ik weet en zie uit ervaring dat HBO-ers nogal moeite hebben met het WO. Het omgekeerde doet zich overigens ook voor. (WO-ers die HBO doen, volgen met twee vingers in hun neus het onderwijs en doen vrij weinig voor een positief resultaat)Dit zijn geen uitzonderingen maar de regel. Ik denk dan ook dat het beter is dat HBO-ers eerder instromen (in het 2e jaar bijvoorbeeld) en op de universiteit een wat langer traject volgen om de zo de verschillen enigzins weg te werken. We hebben niet voor niets HBO en WO. De overlapping is mijns inziens te klein om de 4jaars bachelor HBO gelijk te stellen aan de 3 jaars bachelor van het WO.
Ik sluit me wat dat betreft bij Sovereign aan.


Laatst aangepast door Okidoki op di 26 okt 2004 13:29, in totaal 1 keer bewerkt

#7:  Auteur: It's me ... Peetje! BerichtGeplaatst: vr 15 okt 2004 20:29
    —
Ik ben deels eens. Ik volg nu zelf het vrijstellingenprogramma aan de RUN. Dit houdt in dat ik eerst HBO MER heb gedaan en nu een tweejarig vrijstellingenprogramma. Ik heb het volledig propedeusejaar als vrijstelling gekregen, m.u.v. strafrecht, en kan de overige 3 jaar in 2 jaar volgen. Ik moet zeggen (na 6 weken) dat het niveau niet te vergelijken is en dan bedoel ik natuurlijk dat het op de RUN vele malen hoger is, sneller gaat en meer stof omvat.

#8:  Auteur: Sovereign BerichtGeplaatst: za 16 okt 2004 0:01
    —
It's me ... Peetje! schreef:
Ik moet zeggen (na 6 weken) dat het niveau niet te vergelijken is en dan bedoel ik natuurlijk dat het op de RUN vele malen hoger is, sneller gaat en meer stof omvat.
En toch is het te makkelijk! Laughing

#9:  Auteur: Kafka BerichtGeplaatst: di 19 okt 2004 2:52
    —
marcel schreef:
Overigens, studenten die alles voorgekauwt willen hebben kom ik inderdaad tegen op de HBO. Dit zijn namelijk al die mensen die het niet halen.


Mijn ervaring met HBO is óók dat alles wordt voorgekauwt.
Dat is de eigenschap van HBO de theorie wordt voorgekauwt en uitgelegd (het kennen), en de praktijk (het kunnen) dáár wordt je op beoordeeld.
Dat een HBO Rechten student meer ervaring heeft in het houden van presentatie's, het schrijven van stukken en het "kunnen" van het recht lijkt mij logisch.
Maar als je als WO Rechten student afgestudeerd bent loop je die ervaring in de vaardigheden héél snel in. (Nog afgezien van het verplichte vaardighedentraject binnen de BaMa).
En een HBO Rechtenstudent kan niet even in een jaar of anderhalf de theorie van 4 jaar zich eigen maken. (daar hebben WO studenten al moeite zat mee in 4 jaar Wink)

#10:  Auteur: Flash BerichtGeplaatst: di 19 okt 2004 9:34
    —
Ik sluit me bij de rest aan. Zoals al in een ander topic gesteld is, zit er een groot verschil tussen het onderwijs op het HBO en de Universiteit. Ik denk persoonlijk dat als je vier jaar HBO gehaald hebt (wat op zich een knappe prestatie is uiteraard) en je in zou stromen in de master-opleiding dat je dan teveel zou komen te zwemmen. Je wordt in het diepe gegooid en ik denk dat het merendeel dat niet gaat redden. Dan stel ik toch meer vrijstellingen voor waardoor je ergens tussen het tweede of het derde jaar bachelor terecht komt.

Overigens zou het aan mijn eigen bul niets afdoen als HBO'ers in zouden mogen stromen via de master-opleiding. Ik weet wat ik heb moeten doen voor die bul en ik weet dus ook dat het best een hele prestatie is. Het feit dat een ander met een havo/hbo-achtergrond dezelfde bul haald, doet voor mij aan mijn prestatie niets af....

#11:  Auteur: marcel BerichtGeplaatst: wo 20 okt 2004 14:43
    —
Misschien een beetje open deur maar: Wat te denken van een ( laten we het bij HAVO studenten houden om het eenvoudiger te maken, ondanks het feit dat meer dan de helft van de HBO-recht studenten een VWO of hogere achtergrond heeft) HAVO student die na een jaar HBO doorstroomd in het universitaire programma. Deze student doet dus 4 jaar ( HBO propedeuse + 3 jaar universiteit) over het behalen van zijn Bachelor. Een HBO rechten student doet eveneeens 4 jaar over het behalen van diezelfde Bachelor. Waarin zit nu het verschil? Het hogere tempo van universiteit? misschien, feit blijft dat een HBO-er 4 jaar de tijd heeft zich die stof eigen te maken. HBO-rechtenstudenten volgen voor een groot deel dezelfde vakken, en krijgen hun lessen van docenten met dezelfde soort kwalificaties. ( prof. Mr. O.A.P. van der Roest, om maar eens een voorbeeld te noemen, geeft les op HBO.). Wel worden die vakken in kleinere stukken gegeven, HBO-ers maken ook vaker (en 'kleinere') tentamens. Vandaar ook, dat een HBO-er langer doet over zijn Bachelor, dan een WO student.
De vergelijking met MER gaat overigens niet op hier! MER studenten worden niet specifiek juridisch opgeleid, HBO-Recht studenten wel! Buiten wat basiskennis van boekhouden en economie ( denk aan zes weken clusters) is alle aangeboden theorie en praktijk, gericht op de bekende rechtsgebieden. Het grote verschil zit hem inderdaad in het praktijk onderwijs. Dit wordt in de beginfase stap voor stap en sterk voorgekauwd aangeboden. Maar naarmate de studie vordert, worden de projecten, zoals dat praktijkonderwijs heet, steeds minder specifiek, en moet een student steeds meer ''zelf'' uit vinden(deze zelfredzaamheid wordt volledig geacht bij de start van het tweede studiejaar!) . Waardoor, dit wordt ook onderkent, HBO-ers vele malen beter voorbereidt zijn op de praktijk van hun vak, en dus minder moeite hebben met stage lope n( dit hebben zij immers al eens eerder gedaan) of het schrijven van een scriptie. Waardoor automatisch meer tijd overblijft om het verschil in theoretische kennis bij te werken. Wat betreft het voorkauwen van theorie? Misschien dat dit elders wel gebeuird, daarover ka nik niet oordelen, maar ik weet wel dat ik tijdens de twee jaar universiteit die ik gevolgd heb, veel meer kreeg voorgekauwd, dan tijdens de 1,5 jaar HBO. De meeste van de drop-outs in het eerste jaar waren overigens, VWO-ers en zelfs ee naantal WO-ers, die onder het mom vanlekker makkelijk HBO gingen doen;)

#12:  Auteur: Sovereign BerichtGeplaatst: do 21 okt 2004 14:37
    —
marcel schreef:
HBO-rechtenstudenten volgen voor een groot deel dezelfde vakken, en krijgen hun lessen van docenten met dezelfde soort kwalificaties.
Dit zegt niets over de vakinhoud c.q. diepgang.

Quote:
Vandaar ook, dat een HBO-er langer doet over zijn Bachelor, dan een WO student.
Van de 4 jaar op een HBO valt 1 jaar praktisch weg tegen de stageverplichtingen. Zoals ik eerder stelde, de theoretische vorming duurt in principe eveneens 3 jaar op het HBO. Daar kun je ook nog eens de vakken vanaf halen die niet juridisch zijn, dan blijf je nog met minder over. Wink

Quote:
en moet een student steeds meer ''zelf'' uit vinden(deze zelfredzaamheid wordt volledig geacht bij de start van het tweede studiejaar!) . Waardoor, dit wordt ook onderkent, HBO-ers vele malen beter voorbereidt zijn op de praktijk van hun vak
In relatie tot WO juristen? Eerlijk gezegd betwijfel ik dat. Wink

#13:  Auteur: It's me ... Peetje! BerichtGeplaatst: di 26 okt 2004 10:04
    —
Zoals al eerder gezegd ben ik het ook (nog steeds) niet eens met de stelling. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door de professoren op de RUN, die je elke keer weer op het hart drukken dat je als student van het vrijstellingenprogramma heel hard moet werken om de tentamens te halen. De resultaten wijzen uit dat de afgestudeerde MER studenten vele malen slechter scoren dan de reguliere studenten.
Ik weet dat MER en HBO recht niet met elkaar te vergelijken is, maar ik denk wel dat het niveau met elkaar te vergelijken is. Daarom lijkt het me ook geen goed idee om direct in de master te beginnen. Je mist een groot deel studiestof die je op het HBO niet hebt gehad en welke in de masterfase wordt geacht eigen te zijn.

#14:  Auteur: marcel BerichtGeplaatst: di 26 okt 2004 15:03
    —
hmm Ik zie wel erg vaak de vergelijking met MER opduiken. Vergeet niet, dat MER staat voor Mangement Economie, owh ja, EN recht, HBO-recht volgt ALLEEN MAAR rechten( op 6 weekjes in het propedeusejaar na dan) .
Stofplanning etc wordt zo aangeboden, dat deze na vier jaar op gelijke hoogte ligt met die van derdejaars ( einde derdejaar, begin vierde jaar dus) WO studenten. Theorie wordt aangeboden vanaf het eerste semester van het propedeusejaar, tot en met het vierde jaar!
geen drie, maar VIER jaar lang dus! Daar komt inderdaad een stage bij, 5 mnd in het derde jaar... ergo, de stage is al achter de rug, voordat je het vierde jaar in gaat, de afstudeeropdracht volgt pas na ( dus eigenlijk tijdens ) de theorie van het vierde jaar (denk bij die theorie oa aan rechtsociologie, rechtfilosofie, verdieping ( derde) van alle rechtsgebieden, latijn, etc...).
Of je het er dus mee eens bent of niet, maak alsjeblieft! niet steeds die vergelijking met MER, dat is een heel ander soort studie!

#15:  Auteur: Sovereign BerichtGeplaatst: di 26 okt 2004 15:25
    —
marcel schreef:
Stofplanning etc wordt zo aangeboden, dat deze na vier jaar op gelijke hoogte ligt met die van derdejaars ( einde derdejaar, begin vierde jaar dus) WO studenten.
Dat is dus per definitie niet waar anders zou er geen schakeljaar vereist zijn. Wink

Daarnaast hebben de HBO rechten opleidingen niet het volledige curriculum zo opgezet dat er alleen rechtenvakken worden aangeboden, zoals in een andere draad wordt gemeld blijft 75% aan puur juridische vakken over.

Kortom, voor een correct overzicht dient voor de stage en het aantal niet-juridische vakken, alsmede voor het schakeljaar dat verplicht is voordat je zelfs maar mag instromen in de WO master, te worden gecompenseerd voordat een vergelijking mogelijk is.

#16:  Auteur: Michèle BerichtGeplaatst: di 26 okt 2004 18:13
    —
Ik denk dat de verschillen tussen WO en HBO gewoon te groot zijn, hoe je het ook wendt of keert. Deze verschillen zijn hierboven al uitgebreid besproken. Natuurlijk zijn er overeenkomsten tussen de studies, en de HBO-studenten zijn ook niet dom. (Ik heb zelf geen HBO gedaan, maar ken wel mensen die het wel doen en ben gaandeweg wat meer hierover te weten gekomen tijdens de studie.)
HBO en WO sluiten nou eenmaal niet vlekkeloos op elkaar aan. Dat maakt de één niet beter of slechter dan de ander, maar vereist wel een gedegen overlap. Ook om dat gekoesterde 'academisch niveau' (jeukwoord) te behouden, want er is al genoeg afgeknabbeld.

#17:  Auteur: Michèle BerichtGeplaatst: di 26 okt 2004 18:16
    —
Ik ben na het stemmen wel verbaasd dat er zoveel mensen van mening zijn dat rechten niet thuishoort op het HBO?! Shocked
Valt me eigenlijk een beetje tegen, waarom zouden daar geen goede (praktijk)juristen gekweekt kunnen worden? Niet iedere rechtenstudent hoeft een toga aan te (kunnen) trekken als ie z'n papiertje heeft?!

#18:  Auteur: Kafka BerichtGeplaatst: wo 27 okt 2004 14:58
    —
Ik denk dat veel mensen (met mij) denken dat rechten een academische studie is en geen praktische studie.
Als je Economie gaat studeren aan het HBO leer je heel veel vaardigheden, aan de Uni veel kennis.
Maar welke (praktijk)vaardigheden heb je nodig als goed jurist???
Schrijven en pleiten. Meer niet.
Nou dat kan ik ook wel in minder als 4 jaar leren hoor.
En als ze het HBO gaan "opleuken" (wat een jeukwoord) met academische vaardigheden dan wordt daarmee de WO-rechtenstudie minder waard. (En die is al zo weinig waard als je aan bepaalde universiteiten hebt gestudeerd)

#19:  Auteur: Sovereign BerichtGeplaatst: wo 27 okt 2004 15:29
    —
Kafka schreef:
En die is al zo weinig waard als je aan bepaalde universiteiten hebt gestudeerd)
Oei. Laughing

#20:  Auteur: Eva BerichtGeplaatst: wo 27 okt 2004 15:51
    —
Daar gaan we weer...... Laughing Surprised Very Happy

#21:  Auteur: It's me ... Peetje! BerichtGeplaatst: wo 27 okt 2004 17:54
    —
Marcel, ik maak ook niet de vergelijking MER en HBO recht qua inhoud van de studie, maar van het niveau van de studie. Het lijkt me toch enigszins logisch dat het niveau redelijk gelijk is op het HBO. Maar goed, dat is dan ook mijn mening.

#22:  Auteur: Flash BerichtGeplaatst: wo 27 okt 2004 20:18
    —
Michèle schreef:
Ik ben na het stemmen wel verbaasd dat er zoveel mensen van mening zijn dat rechten niet thuishoort op het HBO?! Shocked
Valt me eigenlijk een beetje tegen, waarom zouden daar geen goede (praktijk)juristen gekweekt kunnen worden? Niet iedere rechtenstudent hoeft een toga aan te (kunnen) trekken als ie z'n papiertje heeft?!


Ben het helemaal met je eens hoor Michèle, tuurlijk kan rechten gewoon aan de HBO gedaan worden. De werkgevers weten zelf wel welke capaciteiten een werknemer nodig heeft en zullen daar dan ook wel hun keuze voor een HBO-afgestudeerde of een WO-afgestudeerde op aanpassen!

Eva schreef:
Daar gaan we weer......


Nee hoor! De discussie over de kwaliteiten van de Uni's is al op meerdere plaatsen gaande, dus ik verwijs hierbij iedereen die daarover iets te melden heeft daarheen! Very Happy (even in mijn hoedanigheid als strenge moderator sprekende Wink )

#23:  Auteur: Osewoudt BerichtGeplaatst: wo 27 okt 2004 20:27
    —
Kafka schreef:
Maar welke (praktijk)vaardigheden heb je nodig als goed jurist???
Schrijven en pleiten. Meer niet.
Nou dat kan ik ook wel in minder als 4 jaar leren hoor.


Sorry, kon het niet laten

#24:  Auteur: marcel BerichtGeplaatst: wo 27 okt 2004 23:37
    —
Sovereign schreef:
Dat is dus per definitie niet waar anders zou er geen schakeljaar vereist zijn. Wink

Daarnaast hebben de HBO rechten opleidingen niet het volledige curriculum zo opgezet dat er alleen rechtenvakken worden aangeboden,


Kijk, daar gaat het dus over, of dat schakeljaar wel nodig is, veel van de stof die daarin wordt aangeboden dreigt nl. herhaling te worden.
En HBO-Recht, dus niet MER oid, volgt puur juridisch gerichte vakken.

#25:  Auteur: Sovereign BerichtGeplaatst: do 28 okt 2004 0:06
    —
marcel schreef:

Kijk, daar gaat het dus over, of dat schakeljaar wel nodig is, veel van de stof die daarin wordt aangeboden dreigt nl. herhaling te worden.
Hoe kom je op die gedachte? Het feit dat je wat verbintenissenrecht of strafrecht hebt gehad wil niet zeggen dat het vergelijkbaar is uitgediept en behandeld zoals dat op de universiteit gebeurt.

Quote:
En HBO-Recht, dus niet MER oid, volgt puur juridisch gerichte vakken.
Met boeken op de Juridische Hogeschool in Tilburg (kernfase) die betrekking hebben op "Bedrijfsethiek voor het HBO" en "Leren interviewen" heb ik daar zo mijn twijfels bij. In de brochure staat kennelijk eveneens dat juridische vakken voor 75% het curriculum bepalen. Hoe ziet de K-fase op de HAN er trouwens uit?

#26: Master rechten na andere WO bachelor Auteur: sam BerichtGeplaatst: vr 29 okt 2004 17:19
    —
Aan de UvA kan je nu ook na een andere WO bachelor dan een juridische een master rechten doen. Je moet dan wel een eenjarig schakelprogramma volgen. Met deze master, waarna je wel meester wordt, kan je geen togadragend beroep uitoefenen, verder zijn er geen beperkingen.
Ik overweeg dit te gaan doen, na een technische WO bachelor aan Wageningen Universiteit. Wat denken jullie dat de waarde zal zijn van het volgen van alleen de master rechten?[/img]


Laatst aangepast door sam op vr 29 okt 2004 17:45, in totaal 1 keer bewerkt

#27: Re: Master rechten na andere WO bachelor Auteur: Sovereign BerichtGeplaatst: vr 29 okt 2004 17:36
    —
sam schreef:
Aan de UvA kan je nu ook na een andere dan een juridische WO bachelor een master rechten doen. Je moet dan wel een eenjarig schakelprogramma volgen.
Dit is een grap, toch? Shocked

#28:  Auteur: sam BerichtGeplaatst: vr 29 okt 2004 17:50
    —
Zeker niet Smile

#29: Re: Master rechten na andere WO bachelor Auteur: Arno BerichtGeplaatst: vr 29 okt 2004 18:04
    —
sam schreef:
Wat denken jullie dat de waarde zal zijn van het volgen van alleen de master rechten?


0? Laughing

Net als sovereign kan ik me ook niet voorstellen dat dit serieus mogelijk is! Een steek in het hart van elke rechtenstudent, vermoed ik! Als ik klaar ben met studeren wil ik wel trots kunnen zijn op mijn diploma (zelfs op een diploma van de UL Razz) !
Alleen een master rechten volgen voor de interesse is misschien nog leuk, maar je moet niet denken dat de kwaliteit van je rechtenopleiding dan gelijk is aan die van 'echte' rechtenstudenten. Ik zie totaal niet in waarom je zomaar een paar jaar zou kunnen skippen! En als het dan toch gebeurt wil ik dat ik na mijn rechtenstudie ook even snel arts ofzo kan worden! Grrrrr Mad
Maar om even te reageren op het doorstromen van bachelor HBO rechten naar master rechten: ik zou het jammer vinden als dit kan. Begrijp me goed, als de kwaliteit van de opleiding hetzelfde is heb ik er geen problemen mee, maar ik geloof niet dat dat zo is. Ik ben dan ook bang dat de eenvoudige doorstromingen naar de rechtenstudie niet ten goede zullen komen van het gezag van de rechtsspraak.

#30:  Auteur: Sovereign BerichtGeplaatst: vr 29 okt 2004 18:36
    —
sam schreef:
Zeker niet Smile
Heb je een link naar de UvA site waar dit staat? Die site blinkt niet echt uit qua helderheid en ik heb geen zin om lang te zoeken. Wink

#31:  Auteur: sam BerichtGeplaatst: vr 29 okt 2004 22:51
    —
Quote:
Heb je een link naar de UvA site waar dit staat? Die site blinkt niet echt uit qua helderheid en ik heb geen zin om lang te zoeken.


Hier is de link:
http://www.jur.uva.nl/actueel/object.cfm?objectID=8D64D6C3-8BB9-4996-8DAB02F331293AE9

#32:  Auteur: Sovereign BerichtGeplaatst: vr 29 okt 2004 23:04
    —
sam schreef:
Quote:
Heb je een link naar de UvA site waar dit staat? Die site blinkt niet echt uit qua helderheid en ik heb geen zin om lang te zoeken.


Hier is de link:
http://www.jur.uva.nl/actueel/object.cfm?objectID=8D64D6C3-8BB9-4996-8DAB02F331293AE9
Verschrikkelijk, devaluatie van de mr. titel en absurd imo. Hoe kan iemand nu 'meester' in de rechten zijn zonder ook maar de bachelor rechtenstudie te hebben doorlopen? Daarmee ontneem je juist de meerwaarde die de titel heeft t.o.v. de LLB.

Ik vind dit niet kunnen. Evil or Very Mad

#33:  Auteur: marcel BerichtGeplaatst: vr 29 okt 2004 23:51
    —
ha ha
Nu klinkt doorstromen na HBO-recht ineens zo slecht nog niet he Laughing
Voor overzicht studie zie website van de HAN

#34:  Auteur: Sovereign BerichtGeplaatst: za 30 okt 2004 0:04
    —
marcel schreef:
ha ha
Nu klinkt doorstromen na HBO-recht ineens zo slecht nog niet he Laughing
HBO-recht sluit tenminste nog enigszins aan, maar dit schakelprogramma is gewoon een gedrocht. What _where_ they thinking?

Quote:
Voor overzicht studie zie website van de HAN
Daar heb ik al maanden geleden gekeken maar de informatie is te summier, onbruikbaar dus.

#35:  Auteur: marcel BerichtGeplaatst: za 30 okt 2004 0:14
    —
heb net even gekeken, de echt interessante info staat achter w8woord op intranet.
Kan je wel studiewijzer toe mailen ( moet ik wel ff zoeken of het lukt , in rechten ben ik vrij aardig bezig maar computers... Confused ), als je het echt weten wilt!

#36:  Auteur: marcel BerichtGeplaatst: za 30 okt 2004 0:46
    —
Quote:
Hoe kom je op die gedachte? Het feit dat je wat verbintenissenrecht of strafrecht hebt gehad wil niet zeggen dat het vergelijkbaar is uitgediept en behandeld zoals dat op de universiteit gebeurt..

Tweede jaars tentamens straf- en verbintenissenrecht = tentamen WO geweest (docent van RUN gaf dat jaar schijnbaar les op HAN), slagingsprecentage 66% ( dit van vorig jaar dus).

Quote:
Met boeken op de Juridische Hogeschool in Tilburg (kernfase) die betrekking hebben op "Bedrijfsethiek voor het HBO" en "Leren interviewen" heb ik daar zo mijn twijfels bij. In de brochure staat kennelijk eveneens dat juridische vakken voor 75% het curriculum bepalen.

Deze boeken ken ik niet, staan ook niet op mijn boekenlijst
de niet-juridische boeken ( basisstudie boekhouden en dat soort flauwekul) op mijn lijst hebben betrekking op het eerste zes weken clusters van het P jaar, waarin economische basis werd aangelegd en vakken als basisrecht elementair strafrecht etc ernaast werden aangeboden (mogen ze van mij afschaffen, in zes weken 2 jaar EM stof erin stampen werkt niet echt en nodig heb je het toch niet, dat is echt een nadeel van mijn studie, heb het gedaan maar onder protest Rolling Eyes ), plus een aantal boeken over argumentatie. En ergens lijkt het me voor een jurist een handige vaardigheid om een goed kloppend betoog op te zetten en te kunnen houden en/of schrijven. Mijn ervaring is dat veel juristen dat niet kunnen na hun WO studie. ( dit is een extra vak, dus naast de theorie, en het wordt behoorlijk academisch aangepakt). Zo heb ik toen ik net een half jaar bezig was een vordering van een advocaat ( van een vriend van me ) gelezen waarin een artikel werd genoemd dat niets met die vordering van doen had, dit door die vriend laten aankaarten en vervolgens geeft de advocaat in kwestie toe dat dat inderdaad toch niet helemaal klopte... Vrij ernstig! Verder zijn het allemaal (stuk of 20 voor 1e en 2e jaar) boeken als ''Zwaartepunten van het vermogensrecht, door Prof. mr. O.K. Brahm", om er eentje uit te pakken als voorbeeld.
Over de brochure kan ik niets toevoegen, die heb ik niet gelezen.

Dat MER studenten moeite hebben met het schakeljaar, komt vooral ook doordat ze drie jaar theorie missen die HBO-recht studenten WEL krijgen aangeboden ( omdat we dus geen management of economie meer volgen). Overigens kan een HBO-recht student kiezen of hij een vierde jaar theorie plus afstuderen en verkorte stage, en daarna doorstroom ( dus na ongeveer 2 jaar je bul halen, daarbij heb je overigens WEL het recht toga beroepen uit te oefenen), of direct stage/afstuderen + praktijkrecht ( denk aan bedrijfsjurist) wenst te volgen.
En de aanwezigheidsplicht bij veel colleges plus de kleinere groepen zijn ook grote verschillen met het WO, maar dat heeft weer niets met het niveau te maken.
Nogmaals: MER is geen goed voorbeeld. niet qua theorie en ook niet qua niveau. Het niveau qua juridische kennis van een MER student ligt na vier jaar ver onder dat van een HBO-recht student.
Overigens gaan er stemmen op dit voor meer studies te doen (denk aan HLO--> scheikunde master bijvoorbeeld).[/quote]

#37:  Auteur: marcel BerichtGeplaatst: za 30 okt 2004 0:53
    —
Quote:
Afgestudeerden van een vierjarige hbo-opleiding moeten voordat zij kunnen deelnemen aan dit schakelprogramma het introductievak Encyclopedie der Rechtsgeleerdheid hebben gevolgd en hiervoor zijn geslaagd.
van bovennoemde site: Dit vak volg je dus op de HAN in het vierde jaar in samenwerking met de RUN. Althans, dat is de bedoeling, of die samenwerking er ook echt gaat komen is dus afwachten geblazen.

#38:  Auteur: Sovereign BerichtGeplaatst: za 30 okt 2004 1:23
    —
marcel schreef:
Tweede jaars tentamens straf- en verbintenissenrecht = tentamen WO geweest (docent van RUN gaf dat jaar schijnbaar les op HAN), slagingsprecentage 66% ( dit van vorig jaar dus).
Dat ”tentamen WO” zegt mij niet heel veel, dat (voor jou) 2e jaars tentamen kan wel eens uit het 1e jaar WO komen en dan nog uit het 1e semester. Wink

Heb je dat tentamen trouwens op file? Ik probeer al een tijdje vast te stellen wat nu de onderlinge verschillen zijn tussen de HBO’s, maar het is moeilijk om medewerking te krijgen om zo’n overzicht mogelijk te maken. Razz

Quote:
de niet-juridische boeken ( basisstudie boekhouden en dat soort flauwekul) op mijn lijst hebben betrekking op het eerste zes weken clusters van het P jaar
De boeken die ik hierboven aanhaal komen dus uit de kernfase van HBO-recht in Tilburg/Den Bosch.

Quote:
vaardigheid om een goed kloppend betoog op te zetten en te kunnen houden en/of schrijven. Mijn ervaring is dat veel juristen dat niet kunnen na hun WO studie. ( dit is een extra vak, dus naast de theorie, en het wordt behoorlijk academisch aangepakt).
Je denkt dat wij op het WO nooit een betoog hoeven te schrijven? Oh my..

Quote:
van doen had, dit door die vriend laten aankaarten en vervolgens geeft de advocaat in kwestie toe dat dat inderdaad toch niet helemaal klopte... Vrij ernstig!
Foutjes worden overal gemaakt en daarnaast zijn niet alle juristen even goed en slaan ze er soms met de pet naar.

Quote:
Verder zijn het allemaal (stuk of 20 voor 1e en 2e jaar) boeken als ''Zwaartepunten van het vermogensrecht, door Prof. mr. O.K. Brahm", om er eentje uit te pakken als voorbeeld.
Dat is bij ons een boek uit het 1e jaar en komt verder niet meer terug. Wink Dat er een selectie wordt gemaakt van literatuur wil nimmer zeggen dat qua diepgang en vereiste kennis het e.e.a gelijk opgaat met de WO variant. Zo kreeg ik tijdens mijn HBO studie Technische Natuurkunde het eerste jaar ‘University Physics’ van Benson onder mijn neus wat ook gebruikt wordt op de universiteit. Het verschil ligt toch vooral in de daarop volgende literatuur die je moet verwerken en welke veel dieper op onderwerpen ingaat.

Maar dit had ik al gezegd. Wink

Quote:
Overigens gaan er stemmen op dit voor meer studies te doen (denk aan HLO--> scheikunde master bijvoorbeeld).
HLO->Scheikunde kan ik me nog wat bij voorstellen. Maar een juridische master openstellen voor elke vooropleiding slaat kant noch wal. Ik heb reeds een mailtje naar het ministerie gestuurd of dit wel de bedoeling is van het BAMA stelsel en gevraagd hoe men op deze manier de kwaliteit van afgestudeerde masters nog kan garanderen. Wink

En ja, de studiewijzer stel ik op prijs als je die hebt.

#39:  Auteur: Farah BerichtGeplaatst: zo 31 okt 2004 19:21
    —
Kafka schreef:
marcel schreef:
Overigens, studenten die alles voorgekauwt willen hebben kom ik inderdaad tegen op de HBO. Dit zijn namelijk al die mensen die het niet halen.


Mijn ervaring met HBO is óók dat alles wordt voorgekauwt.
Dat is de eigenschap van HBO de theorie wordt voorgekauwt en uitgelegd (het kennen), en de praktijk (het kunnen) dáár wordt je op beoordeeld.


Nou, ik als HBO-student moest wel raar opkijken na het stemmen, toen ik zag dat er zoveel mensen zijn die vinden dat rechten niet thuishoort op het HBO. Ik denk er zelf over om na mijn bachelor de master te volgen. Hoewel vrienden mij probeerden over te halen om na het eerste jaar mee te gaan naar de universiteit, bleef ik toch bij het HBO. Dit, omdat je buitengewoon veel praktijkkennis krijgt en allerlei belangrijke vaardigheden leert. En natuurlijk is ook theorie-kennis belangrijk zoals die op universitair niveau wordt gegeven, ik denk dat beiden belangrijk zijn voor een goede jurist. Ik ben misschien niet zo hoogbegaafd als de juristen van de universiteit, maar ik weet wel dat 'voorgekauwd' met een d geschreven moet worden en niet met een t. Ik wil niemand persoonlijk beledigen, maar zo pietje precies ben ik nu eenmaal. Embarassed Think
Ik vind dat mensen over het algemeen best iets minder negatief mogen zijn over HBO-Rechtenstudenten. Veel mensen kijken op deze opleiding en deze studenten neer, terwijl de meesten niet eens goed weten hoe de studie precies in elkaar zit. Ik vind het absoluut een leuke studie, en naar mijn mening wordt voor ons niets voorgekauwd. Wij moeten over het algemeen alles zelf uitzoeken. Tot nu toe hebben wij twee keer presentatiemiddagen gehad waarbij mensen uit de praktijk (bijv. advocaten) kwamen meekijken en samen met de leraren ons beoordeelden. Het commentaar dat zij gaven, was voor een groot deel "jullie hebben het wel snel door allemaal, dit soort dingen hebben wij pas laat in de opleiding geleerd terwijl jullie hiertoe al in staat zijn aan het eind van het eerste jaar!" (en daarmee bedoelden ze NIET de presentatievaardigheden, maar onze kennis van de theorie)Cool

Kortom: HBO-Rechtenstudenten zijn lang niet zo dom/onzelfstandig als de meeste mensen denken. Be positive, people! Very Happy Dancing And don't take my message to hard....PEACE!! Good

#40:  Auteur: Sovereign BerichtGeplaatst: zo 31 okt 2004 19:50
    —
Farah schreef:
"jullie hebben het wel snel door allemaal, dit soort dingen hebben wij pas laat in de opleiding geleerd terwijl jullie hiertoe al in staat zijn aan het eind van het eerste jaar!" (en daarmee bedoelden ze NIET de presentatievaardigheden, maar onze kennis van de theorie)Cool
Ik denk dat dat wel meevalt, je kunt jezelf ook teveel credit geven. Wink

Quote:
And don't take my message to hard....PEACE!! Good

#41:  Auteur: Farah BerichtGeplaatst: zo 31 okt 2004 20:43
    —
Sovereign schreef:
Farah schreef:
"jullie hebben het wel snel door allemaal, dit soort dingen hebben wij pas laat in de opleiding geleerd terwijl jullie hiertoe al in staat zijn aan het eind van het eerste jaar!" (en daarmee bedoelden ze NIET de presentatievaardigheden, maar onze kennis van de theorie)Cool
Ik denk dat dat wel meevalt, je kunt jezelf ook teveel credit geven. Wink

Quote:
And don't take my message to hard....PEACE!! Good


Ahjoh, zo'n overdreven stoer compliment is het toch ook weer niet? En het sloeg niet op mij, maar over de studenten in het algemeen...de opleidingsvorm is nu veel anders dan vroeger toch...ik wil gewoon zeggen: hbo-studenten zijn ook best chill Cool
Very Happy Ja toch!

#42:  Auteur: Sovereign BerichtGeplaatst: zo 31 okt 2004 21:02
    —
Farah schreef:

Ahjoh, zo'n overdreven stoer compliment is het toch ook weer niet? En het sloeg niet op mij, maar over de studenten in het algemeen...de opleidingsvorm is nu veel anders dan vroeger toch...ik wil gewoon zeggen: hbo-studenten zijn ook best chill Cool
Very Happy Ja toch!
Misschien. Twisted Evil

Maar uiteindelijk blijft het niveau van de opleiding objectief te bepalen, en dat ligt gewoon niet hoog. Van de HBO-recht syllabi die ik hier heb liggen krijg ik een redelijke indruk wat er meegegeven wordt aan stof in het eerste jaar, en dat is gewoon niet veel. Bijvoorbeeld, zo wordt het privaatrecht (althans in Tilburg dan) in het eerste jaar onderwezen - niet uit specialistische literatuur - maar uit "inleiding in het Nederlandse recht". Opvallend daarbij is dat het aantal onderwerpen redelijk uitgebreid is (zo wordt ook goederenrecht, nakoming e.d. 'behandeld') maar dit gebeurt op een niveau dat lager ligt dan de eerste deeltoets van privaatrecht in de propedeuse van het WO. Daarnaast wordt er ook een heleboel _niet_ behandeld. Dat merk je ook aan de hoeveelheid literatuur en jurisprudentie die men moet kennen, deze is minimaal. Je kunt echt niet verwachten na het volgen van deze cursus dat je goederenrecht op WO niveau beheerst; op de UvT is de syllabus voor goederenrecht alleen al over de 500 pagina's meen ik me te herinneren. Surprised

Ik zal maar niet beginnen over hoe dun de HBO werk en blokboeken zijn. Wink

Edit: Scan inhoud privaatrecht propedeuse HBO

#43:  Auteur: Farah BerichtGeplaatst: zo 31 okt 2004 21:55
    —
Tja, het niveau ligt lager, anders was het ook geen HBO maar WO tog Wink. Maar ja ik vind dat HBO enkele voordelen heeft die WO niet heeft, en vooral ook andersom...en natuurlijk is het eerste jaar heel oppervlakkig, daar heb je gelijk in. Oh trouwens de 'dunheid' van de werk en blokboeken zou ik niet onderschatten, misschien is dat wel zo in Tilburg...maar niet op HHS!! Rolling Eyes
En ik moet ook kwijt dat ik toch best blij ben met de hoeveelheid jurisprudentie die ik ken....Smile
laterz Very Happy

#44:  Auteur: Eva BerichtGeplaatst: ma 01 nov 2004 0:55
    —
@Farah: You go girl!!! Very Happy Vooral dat voorgekauwd!!!
Verder lijkt het er een beetje op dat Marcel en Sovereign hun eigen oorlogje aan het uitvechten zijn over wie er beter is, beetje jammer. Ik ben het eens met Farah en heb ook een beetje het idee dat sommigen nogal neerkijken op de HBO-studie. Wat is er mis mee?!! Ik vind het juist leuk dat er ook een rechten opleiding op HBO niveau is. Tuurlijk zal het niveau op bepaalde onderdelen lager liggen dan op WO-niveau maar daarom zijn de beroepsmogelijkheden toch ook anders. Ik weet niet precies wat je allemaal met HBO-recht kunt doen, griffier enzo ?? Bij bedrijven werken, advies uitbrengen dat soort dingen? Lijkt me prima. Ik wou zelf al m'n hele leven graag rechten studeren, ik kon toevallig vwo aan maar als mensen dat via het HBO ook gedeeltelijk kunnen bereiken en ook die droom hebben is dat toch prima!
Ik vind het ook totaal geen devaluering van mijn titel als ik die haal, dat slaat echt nergens op.

#45:  Auteur: Sovereign BerichtGeplaatst: ma 01 nov 2004 1:04
    —
Eva schreef:
Verder lijkt het er een beetje op dat Marcel en Sovereign hun eigen oorlogje aan het uitvechten zijn over wie er beter is
Uhm, nee, niet echt. Het is niet alsof ik voor de lezers hier hoef te bewijzen welk niveau complexer is voor vergelijkbare opleidingen op WO of HBO niveau.

Quote:
maar daarom zijn de beroepsmogelijkheden toch ook anders.
Momenteel vervullen WO juristen de meeste van die beroepen.

Quote:
Ik vind het ook totaal geen devaluering van mijn titel als ik die haal, dat slaat echt nergens op.
Ik heb nergens geschreven dat HBO-rechten een devaluering van de meesters titel zou opleveren, dan heb je niet goed gelezen. Shocked

Lees nu eens goed wat de UvA van plan is voor wat betreft de toelating tot een juridische master en geef dan nogmaals je mening, want nu ga je uit van een geheel verkeerde premisse. Rolling Eyes


Laatst aangepast door Sovereign op ma 01 nov 2004 1:21, in totaal 1 keer bewerkt

#46:  Auteur: Sovereign BerichtGeplaatst: ma 01 nov 2004 1:07
    —
Farah schreef:
Oh trouwens de 'dunheid' van de werk en blokboeken zou ik niet onderschatten, misschien is dat wel zo in Tilburg...maar niet op HHS!! Rolling Eyes
Als je trouwens studiemateriaal hebt wat je eventueel kunt mailen, dan zie ik dat graag tegemoet. Wink

Quote:
En ik moet ook kwijt dat ik toch best blij ben met de hoeveelheid jurisprudentie die ik ken....Smile
Het kan altijd genuanceerder. Wink

#47:  Auteur: Farah BerichtGeplaatst: ma 01 nov 2004 9:45
    —
@ Sovereign: daar heb ik het net iets te druk voor, Confused Ik moet zometeen mijn eerste tentamen gaan maken, deze hele week wordt zwaar Crying or Very sad !! Maar goed, dat heeft niet veel te maken hiermee. Ik zal er niet zo diep op ingaan, maar ik kan je vertellen dat we onder andere de volgende literatuur hebben gehad in het eerste jaar: Michiels: hoofdzaken van het bestuursrecht, Storm/Van Steenbergen: Overzicht Ondernemingsrecht, Meijknecht: kennismaking met het nieuw burgerlijk procesrecht, Belinfante: beginselen van het nederlandse staatsrecht. Sommige boeken zijn echt van universitair nivea, en andere waren weer makkelijker. Aangezien de readers natuurlijk door de school worden gemaakt kan ik je geen titels e.d. geven, maar ik zal je binnenkort wel een selectie uit onze reader van strafrecht sturen (als ik het niet vergeet), kun je kijken wat je ervan vindt! -x- Very Happy

#48:  Auteur: Sovereign BerichtGeplaatst: ma 01 nov 2004 13:15
    —
Farah schreef:
@ Sovereign: daar heb ik het net iets te druk voor, Confused Ik moet zometeen mijn eerste tentamen gaan maken, deze hele week wordt zwaar Crying or Very sad !!
Je hoeft het ook nu niet te doen. Suc6 met je tentamens. Wink

Quote:
maar ik zal je binnenkort wel een selectie uit onze reader van strafrecht sturen (als ik het niet vergeet), kun je kijken wat je ervan vindt! -x- Very Happy
Ik herinner je er wel aan eventueel. Cool

#49:  Auteur: Eva BerichtGeplaatst: ma 01 nov 2004 16:00
    —
@Sovereign: Nee ik bedoelde ook niet perse dat jij dat zei, van die deavluering van je mr titel, alleen dat had ik hiervoor ergens een keer gelezen, weet niet meer pcies wie dat zei.
Wat bedoel je verder precies van die beroepsmogelijkheden?? Dat er dan te weinig werk is voor WO-ers ofzo omdat er nu ook HBO-ers komen??? Of bedoel je dat niet, iniedergeval zal dat wel meevallen want men zal eerder een WO-er aannemen dan een HBO-er.

En dat van dat instromen in een Master na een Bachelor die niks met recht te maken heeft dat vind ik ook vrij belachelijk ja. Echt een raar idee. Maar ik denk dat de praktijk dan wel zal uitwijzen dat of mensen het niet halen omdat ze gewoon te weinig basiskennis hebben, of dat degenen die het wel halen niet aan de bak komen want ik denk niet dat een werkgever met een serieuze juridische vacature zo iemand zal aannemen. Dus dan zal het wel weer snel verdwijnen hoop ik.

#50:  Auteur: Sovereign BerichtGeplaatst: ma 01 nov 2004 16:08
    —
Eva schreef:

Wat bedoel je verder precies van die beroepsmogelijkheden?? Dat er dan te weinig werk is voor WO-ers ofzo omdat er nu ook HBO-ers komen??? Of bedoel je dat niet, iniedergeval zal dat wel meevallen want men zal eerder een WO-er aannemen dan een HBO-er.
Eerder dat de HBO-rechten studenten zich verkijken op het gemak waarmee ze denken een baan te zullen vinden, juist voor de reden die je hier aanhaalt. Het valt nog maar te bezien of werkgevers liever een HBO-jurist hebben dan een WO-jurist.

Quote:
En dat van dat instromen in een Master na een Bachelor die niks met recht te maken heeft dat vind ik ook vrij belachelijk ja. Echt een raar idee. Maar ik denk dat de praktijk dan wel zal uitwijzen dat of mensen het niet halen omdat ze gewoon te weinig basiskennis hebben, of dat degenen die het wel halen niet aan de bak komen want ik denk niet dat een werkgever met een serieuze juridische vacature zo iemand zal aannemen. Dus dan zal het wel weer snel verdwijnen hoop ik.
Die gedachte ben ik ook toegedaan. Ik het vind het niet kunnen dat de mr. titel met zulk gemak wordt uitgedeeld. Evil or Very Mad

#51:  Auteur: marcel BerichtGeplaatst: ma 01 nov 2004 22:10
    —
Farah schreef:
Ik ben misschien niet zo hoogbegaafd als de juristen van de universiteit, maar ik weet wel dat 'voorgekauwd' met een d geschreven moet worden en niet met een t. Ik wil niemand persoonlijk beledigen, maar zo pietje precies ben ik nu eenmaal. Embarassed Think


Touché! Helemaal gelijk! Embarassed

#52:  Auteur: marcel BerichtGeplaatst: ma 01 nov 2004 22:23
    —
@Sovereign: Hm lees mijn betoogje waar je op reageerde nog ns? Ik krijg nl. het idee dat je je onbewust een beetje schuldig maakt aan de Drogreden van de stroman, door uitspraken uit zijn context te halen, en voorbeelden als argumenten neer te zetten. Verder heb je deels gelijk, een doorstroom vanaf een niet-juridische bachelor naar masters recht lijkt mij weinig zinvol, maar ik heb genoeg respect voor het vak om er van uit te gaan dat deze mensen ( op een enkeling na) niet ver zullen komen. De studie van Tilburg klinkt idd nogal laag van niveau, Wij hebben Inleiding privaatrecht in het eerste jaar gehad aan de hand van het eerder genoemde boek en het boek "Inleiding Privaatrecht" van ?? ( heb het even niet bij de hand, uitgeleend).
Studiewijzer mailen lukt me vooralsnog niet, maar ga 't binnenkort wel even aan een medestudent vragen met iets meer pc-talent Wink
Tentamen was een voorbeeld van horen zeggen, dacht dat dat duidelijk was, niet dus Embarassed mijn fout.


@Eva: Nee hoor ik wilde dus helemaal niet een oorlogje uitvechten over wie ''beter'' is, ieder mens is even goed op zijn eigen manier. Dus daar verspil ik geen energie aan. Alleen waren er voorheen nog geen andere deelnemers in de discussie actief. Nu wel, dus ik ga eerst maar eens alles rustig doorlezen.

#53:  Auteur: marcel BerichtGeplaatst: ma 01 nov 2004 22:47
    —
Nu, alle reactie's even doorgelezen.
Ik vraag me in de eerste plaats een beetje af waar die discussie over de waarde van de mastersopleiding vandaan komt. Iedereen die die opleiding afrond heeft aan dezelfde voorwaarden moeten voldoen, ze hebben hooguit via een ander soort bachelor toegang gekregen tot die opleiding.
HBO ligt qua niveau niet eens zo gek veel lager als WO, alleen wordt het onderwijs op twee heel verschillende manieren aangeboden. Een HBO'er is aan het eind van de rit net zo goed een 'hoogopgeleide'.
Wat betreft de arbeidsmarkt: HBO-Recht is een reactie op een groeiende vraag op de arbeidsmarkt naar praktijkjuristen. Rechten, en Europees/internationaal recht in het bijzonder, wordt steeds belangrijker in het bedrijfsleven. Tegelijkertijd worden WO juristen nog behoorlijk ''klassiek'' opgeleid, wat kan! botsen. Ik denk eigenlijk, dat HBO en WO juristen eerder naast elkaar dan tegenover elkaar gaan staan op de arbeidsmarkt. Wie een bedrijf aanneemt zal vooral afhangen van de wensen van zo'n bedrijf, en het soort vacature. natuurlij kzijn er nu nog geen HBO juristen in juridische functies te vinden, dat lijkt me vrij lastig voor een opleiding die pas 1,5 jaar officieel wordt aangeboden!
Ik ben het met Farah ( Nogmaals, dat voorgekauw d/t is echt een knaller, heel scherp! En heel dom van mij Taped) eens dat er hier een beetje wordt neergekeken op HBO-recht studenten. Jammer, want het opent nu juist mogelijkheden tot wederzijds leren van elkaar. Verder geloof ik best wat ze zegt over het gekregen compliment van haar studie. Tenzij je pretendeert evenveel kennis van zaken te hebben als de bedoelde docenten, zou ik een dergelijke opmerking niet al te veel devalueren.
Dan nog een laatste opmerking over de jurisprudentie: HBO-Recht studenten ( althans, op de HAN) moeten juist extra veel aandacht besteden aan jurisprudentie ( = praktijk!).

Ik had trouwens helemaal niet zo'n grote discussie verwacht over dit onderwerp! naief, zo blijkt... Confused Maar wel gaaf !

ps: @Sovereign: Als je HLO--> masters scheikunde wel begrijpt, waarom dit dan niet? Wat is het verschil tussen HLO--> masters scheikunde en HBO-recht--> masters rechten??

#54:  Auteur: Sovereign BerichtGeplaatst: ma 01 nov 2004 23:34
    —
marcel schreef:
Ik krijg nl. het idee dat je je onbewust een beetje schuldig maakt aan de Drogreden van de stroman
Dan mag je mijn stromannen gerust in het licht zetten, want met vormloze kritiek kan ik niets. Wink

Quote:
De studie van Tilburg klinkt idd nogal laag van niveau
Maar is hij dat ook t.o.v. andere HBO’s? Dat probeer ik dus vast te stellen. Een aantal maanden geleden heb ik wat tentamens van de HAN onder ogen gekregen (strafrecht, verbintenissenrecht en bestuursrecht) en dat was ook niet echt bijzonder diepgaand, het blijft allemaal zeer oppervlakkig.

Kijk ik naar het tentamen strafrecht dan zie ik voornamelijk vragen zoals:

11. Lees art. 287 (doodslag) en 307 (dood door schuld) van het Wetboek van Strafrecht. Wat moet de officier van justitie ten aanzien van beide telastleggingen bewijzen?
12. De officier van justitie maakt gebruik van een primaire en subsidiaire tenlastelegging. Leg uit wat dit betekent.

Etc.

De 'moeilijkste' vragen zijn dan denk ik nog deze twee:

15. Hoe luidt het oordeel van de rechtbank als het beroep op noodweer wordt gehonoreerd?
16. Hoe luidt het oordeel van de rechtbank als het beroep op noodweerexces wordt aanvaard?

Dit soort vragen stelt echt niet veel voor.

Quote:
Wij hebben Inleiding privaatrecht in het eerste jaar gehad aan de hand van het eerder genoemde boek en het boek "Inleiding Privaatrecht" van ?? ( heb het even niet bij de hand, uitgeleend).
Ik denk Nieuwenhuis, althans daar wordt in het HAN tentamen verbintenissenrecht wat ik hier heb naar verwezen.

Quote:
Studiewijzer mailen lukt me vooralsnog niet, maar ga 't binnenkort wel even aan een medestudent vragen met iets meer pc-talent Wink
Rechtenstudenten en computers gaan meestal niet samen. Wink

Quote:
HBO ligt qua niveau niet eens zo gek veel lager
Daar ben je in ieder geval stellig van overtuigd. Very Happy

Quote:
alleen wordt het onderwijs op twee heel verschillende manieren aangeboden.
Het een is schools en het ander niet, daar komt het in het kort op neer. Deze 'praktische insteek' heeft m.i. echter weinig extra waarde wanneer het op de kwaliteit van de producties zelf aankomt.

Het meest kenmerkende aspect aan de HBO opleiding wat je meestal niet ziet op het WO is het in groepjes verplicht werken aan een opdracht voor een heel blok. Om een voorbeeld te geven van de Tilburgse Juridische Hogeschool, daar moet men in blok 2 als groepsproject werken aan een paper wat de civiele, bestuursrechtelijke en strafrechtelijke aansprakelijkheidsmogelijkheden van de vuurwerkramp in Enschede uiteenzet. Deze drie rechtsgebieden moeten worden uitgewerkt door 4 mensen in een paper van 20 pagina’s. Dat is een typische HBO opdracht die je niet snel op het WO zult vinden. Eerder, de insteek op het WO zal zijn dat de student zelf capabel genoeg wordt geacht om dat onder de loep te nemen, wellicht in een meer theoretisch verband.

Desalniettemin, een theoretische uiteenzetting wil absoluut niet zeggen dat de WO-jurist geen aansprakelijkheid zou kunnen vaststellen in praktisch verband. In tegendeel, iedereen die colleges heeft gevolgd weet dat de "praktijk" een essentieel onderdeel is van het casusmateriaal wat wordt besproken en geoefend op het WO. Er ligt een sterke nadruk op de toga beroepen, minder op de wetenschappelijke vaardigheden.

Quote:
HBO-Recht is een reactie op een groeiende vraag op de arbeidsmarkt naar praktijkjuristen.
Althans, dat maakt de HBO instelling de studenten wijs.

Het blijft natuurlijk vreemd om te stellen dat WO juristen niet praktijkgericht zouden kunnen werken. Sterker nog, het vak van advocaat, de praktijk bij uitstek, staat alleen open voor de jurist met een WO master.

Quote:
Tegelijkertijd worden WO juristen nog behoorlijk ''klassiek'' opgeleid, wat kan! botsen.
Wat je hiermee bedoelt begrijp ik dus absoluut niet. Confused

Quote:
Dan nog een laatste opmerking over de jurisprudentie: HBO-Recht studenten ( althans, op de HAN) moeten juist extra veel aandacht besteden aan jurisprudentie ( = praktijk!).
Dat maak ik niet op uit het tentamen inl. verbintenissenrecht wat ik hier heb met modelantwoorden, er wordt geen vonnis of arrest genoemd. Shocked

Quote:
@Sovereign: Als je HLO--> masters scheikunde wel begrijpt, waarom dit dan niet? Wat is het verschil tussen HLO--> masters scheikunde en HBO-recht--> masters rechten??
Ik ben niet tegen een doorstroommogelijkheid van HBO-recht -> WO recht mits er een fatsoenlijk schakelprogramma tegenover staat. Ik ben wel tegen de achterlijke instroommogelijkheden die de UvA thans aanbiedt. Wink

#55:  Auteur: marcel BerichtGeplaatst: di 02 nov 2004 0:03
    —
Sovereign schreef:
Quote:
vaardigheid om een goed kloppend betoog op te zetten en te kunnen houden en/of schrijven. Mijn ervaring is dat veel juristen dat niet kunnen na hun WO studie. ( dit is een extra vak, dus naast de theorie, en het wordt behoorlijk academisch aangepakt).
Je denkt dat wij op het WO nooit een betoog hoeven te schrijven? Oh my..


1 voorbeeldje, waar in de tekst staat dat ik dat denk? Verder het gedeelte over het boek, ik noem het als voorbeeld, jij maakt er een argument van.
Jaaa moet wel een strenge discussie blijven he!
Verder ga ik niet al te diep op de rest in, het meeste is herhaling, en daarbij, Eva heeft wel gelijk als ze zegt dat anderen ook deel moeten nemen aan de discussie. Steeds van die lange over en weer berichten is voor de rest misschien ook niet altijd even leuk Wink

#56:  Auteur: Sovereign BerichtGeplaatst: di 02 nov 2004 0:12
    —
marcel schreef:
Sovereign schreef:
Quote:
vaardigheid om een goed kloppend betoog op te zetten en te kunnen houden en/of schrijven. Mijn ervaring is dat veel juristen dat niet kunnen na hun WO studie. ( dit is een extra vak, dus naast de theorie, en het wordt behoorlijk academisch aangepakt).
Je denkt dat wij op het WO nooit een betoog hoeven te schrijven? Oh my..


1 voorbeeldje, waar in de tekst staat dat ik dat denk? Verder het gedeelte over het boek, ik noem het als voorbeeld, jij maakt er een argument van.
En terecht maar ik er een punt van. Wink Je merkt zelf op dat het schrijven van een betoog een extra vak is op het HBO wat 'behoorlijk academisch' wordt aangepakt, waarbij de WO jurist in jouw ervaring die kennis kennelijk mist. Daaruit kan ik, lijkt mij, redelijkerwijs deduceren dat jij in de veronderstelling bent dat het schrijven van een betoog niet tot de taken van de WO jurist hoort en niet of nauwelijks tijdens de opleiding wordt geoefend; waarom anders stellen dat veel WO juristen het schrijven van een betoog niet zouden beheersen?

Quote:
Steeds van die lange over en weer berichten is
Dat vind ik juist het leukste, ik ben dat gewend. Whistle

#57:  Auteur: Eva BerichtGeplaatst: di 02 nov 2004 1:25
    —
Nou Farah en Marcel ik kan jullie gerust stellen, ik kijk absoluut niet neer op de HBO-studie. Zoals ik al zei, ik gun het iedereen die het vak leuk vindt. Maar natuurlijk zal het HBO niveau lager zijn of minder diepgaand op bepaalde vlakken dan het WO niveau, ik neem ook niet aan dat marcel in de waan is dat dat niet zo is? Alleen dat betekent nog niet dat de stof die jullie krijgen aangeboden belabberd is en van een zeer kinderlijk niveau dat lijkt me ook weer zwaar overdreven. HBO is een betrekkelijk hoog niveau daar ben ik wel van overtuigd, maar je kan geen toga-beroep uitoefenen en dat is dus niet voor niks lijkt me..

#58:  Auteur: Okidoki BerichtGeplaatst: di 02 nov 2004 10:56
    —
marcel schreef:
Overigens, studenten die alles voorgekauwt willen hebben kom ik inderdaad tegen op de HBO. Dit zijn namelijk al die mensen die het niet halen.

vervolgens...
Farah schreef:
Ik ben misschien niet zo hoogbegaafd als de juristen van de universiteit, maar ik weet wel dat 'voorgekauwd' met een d geschreven moet worden en niet met een t. Ik wil niemand persoonlijk beledigen, maar zo pietje precies ben ik nu eenmaal. Embarassed Think

Als je kijkt naar het profiel van Marcel, dan zie je dat hij zijn opleiding geniet aan de HAN. Marcel is dus een HBO'er en geen WO'er! De hierboven gemaakte opmerking van je gaat dus niet op.

Vervolgens...
Farah schreef:
Tja, het niveau ligt lager, anders was het ook geen HBO maar WO tog Wink


Zo'n Pietje precies ben je nou ook weer niet Farah Wink, anders had je toch wel met ch geschreven ipv een g....(no offense) Ik ben het wel met je eens dat je als jurist een goede schrijf- en taalvaardigheid moet hebben. En een jurist moet ook zeker scherp zijn.

Tja.....laten we het er maar op houden dat iedereen wel eens een foutje maakt? Marcel gaf zijn fout overigens al toe in twee latere opmerkingen. Voordat daar weer ruzie over ontstaat. Laughing

Ik vind het overigens opmerkelijk, dat iedere keer wanneer er op het forum stevig gediscussieerd wordt er meteen opmerkingen komen over “persoonlijke oorlog” en opmerkingen waaruit blijkt dat mensen zich meteen (persoonlijk) aangevallen voelen. We zitten hier op een forum te discussiëren en er wordt niet met modder gegooid maar met argumenten. Laten we niet te gauw leden gaan demoniseren! Wink Hulde aan Marcel en Sovereign en de anderen die mijns inziens een leuke discussie voeren.

#59:  Auteur: Flash BerichtGeplaatst: di 02 nov 2004 12:44
    —
Okidoki schreef:
Ik vind het overigens opmerkelijk, dat iedere keer wanneer er op het forum stevig gediscussieerd wordt er meteen opmerkingen komen over “persoonlijke oorlog” en opmerkingen waaruit blijkt dat mensen zich meteen (persoonlijk) aangevallen voelen. We zitten hier op een forum te discussiëren en er wordt niet met modder gegooid maar met argumenten. Laten we niet te gauw leden gaan demoniseren! Wink Hulde aan Marcel en Sovereign en de anderen die mijns inziens een leuke discussie voeren.


Flash in zijn hoedanigheid van Moderater: Applause

#60:  Auteur: Eva BerichtGeplaatst: di 02 nov 2004 14:52
    —
met die persoonlijke oorlog bedoelde ik dus dat het een soort welles-nietes spelletje begon te worden tussen marcel en sovereign. En ik voelde me niet persoonlijk aangesproken want ik had er niet eens iets mee te maken of iets over gezegd dus..... Rolling Eyes

#61:  Auteur: Flash BerichtGeplaatst: di 02 nov 2004 16:04
    —
Mijn klappende opmerking zojuist was ook meer in het algemeen gericht dan op jou hoor Eva! Je ziet in meerdere topics dat sommige mensen zich soms persoonlijk aangevallen voelen en dat is over het algemeen niet zo. Ieder heeft zijn eigen mening en mag daarvoor uitkomen.

#62:  Auteur: sam BerichtGeplaatst: di 02 nov 2004 16:46
    —
Quote:
En dat van dat instromen in een Master na een Bachelor die niks met recht te maken heeft dat vind ik ook vrij belachelijk ja. Echt een raar idee. Maar ik denk dat de praktijk dan wel zal uitwijzen dat of mensen het niet halen omdat ze gewoon te weinig basiskennis hebben, of dat degenen die het wel halen niet aan de bak komen want ik denk niet dat een werkgever met een serieuze juridische vacature zo iemand zal aannemen. Dus dan zal het wel weer snel verdwijnen hoop ik.
Die gedachte ben ik ook toegedaan. Ik het vind het niet kunnen dat de mr. titel met zulk gemak wordt uitgedeeld.


Volgens mij snappen veel mensen niet de bedoeling van de Bachelor/Master structuur. Het idee is dat studenten zich nu juist breed ontwikkelen en dus met een andere (bachelor)achtergrond een Master instromen. Zo ontstaat een synergie tussen verschillende vakgebieden, wat voor nieuwe inzichten kan zorgen. En niet elke Meester in de rechten wil bijvoorbeeld de advocatuur in. Voor bijvoorbeeld een baan op beleidsniveau is een brede achtergrond juist een vereiste. Maar zelfs binnen de advocatuur kan een achtergrond in bijvoorbeeld Media & Cultuur een goede basis vormen voor iemand die zich wil specialiseren in auteursrecht of informatierecht. Een brede achtergrond kan je toekomstperspectieven juist verruimen. Je kan jezelf op deze manier juist aantrekkelijker en uniek maken op de arbeidsmarkt.

#63:  Auteur: Okidoki BerichtGeplaatst: di 02 nov 2004 18:16
    —
sam schreef:
Volgens mij snappen veel mensen niet de bedoeling van de Bachelor/Master structuur. Het idee is dat studenten zich nu juist breed ontwikkelen en dus met een andere (bachelor)achtergrond een Master instromen. Zo ontstaat een synergie tussen verschillende vakgebieden, wat voor nieuwe inzichten kan zorgen. En niet elke Meester in de rechten wil bijvoorbeeld de advocatuur in. Voor bijvoorbeeld een baan op beleidsniveau is een brede achtergrond juist een vereiste. Maar zelfs binnen de advocatuur kan een achtergrond in bijvoorbeeld Media & Cultuur een goede basis vormen voor iemand die zich wil specialiseren in auteursrecht of informatierecht. Een brede achtergrond kan je toekomstperspectieven juist verruimen. Je kan jezelf op deze manier juist aantrekkelijker en uniek maken op de arbeidsmarkt.


Dat ben ik gedeeltelijk met je eens. Ik vind wel dan dat bachelor en master goed op elkaar moeten aansluiten en iemand die toevallig een master recht heeft gevolgd zonder een adequate bachelor als "vooropleiding" daar geen meester titel voor moet terugkrijgen. De BaMa-structuur is vooral bedoeld om onderwijsinstellingen meer met elkaar te laten concurren en het makkelijker te maken om bijvoorbeeld de bachelor aan de ene instelling en een master aan een andere instelling te volgen (ook in het buitenland). Concurrentie zou voor een breder aanbod van "masters" moeten zorgen en het onderwijs moeten verbeteren en specialiseren. Doorstromers moeten echter wel de nodige kennis in huis hebben en dan kan men niet volstaan door bachelors van verschillende niveau’s te veel gelijk te trekken. Deze benadering is veel te algemeen. Daar is niemand mee gebaat.

#64:  Auteur: Sovereign BerichtGeplaatst: di 02 nov 2004 19:00
    —
sam schreef:
een achtergrond in bijvoorbeeld Media & Cultuur een goede basis vormen voor iemand die zich wil specialiseren in auteursrecht of informatierecht.
Daar hoeft absoluut geen mr. titel aan te worden verbonden, iemand met een Media & Cultuur achtergrond kan geen meester in de rechten zijn met zo'n beperkte vooropleiding.

#65:  Auteur: sam BerichtGeplaatst: di 02 nov 2004 19:15
    —
Quote:
Daar hoeft absoluut geen mr. titel aan te worden verbonden, iemand met een Media & Cultuur achtergrond kan geen meester in de rechten zijn met zo'n beperkte vooropleiding.


Dat is dan ook de reden dat er een schakelprogramma gevolgd moet worden. Zo sluiten Bachelor en Master wel aan. Daarbij volgt een vriend van mij auteursrecht en informatierecht in zijn bachelor (Media & Cultuur). Vakken die heel diep op de stof ingaan. Zelfs dieper dan ze er bij de juridische faculteit op in gaan.

#66:  Auteur: Okidoki BerichtGeplaatst: di 02 nov 2004 20:12
    —
Ik heb zelf informaticarecht gevolgd en daar zaten ook informatica studenten bij. Dat was dus een grote ramp voor die computerspecialisten. De twee studies verschillen veel te veel van elkaar om zomaar in te stappen.
Je dient, wil je een master recht volgen, een gedegen "vooropleiding" te hebben. Ik sluit me aan bij Sovereign.

#67:  Auteur: Sovereign BerichtGeplaatst: di 02 nov 2004 20:26
    —
sam schreef:
Zo sluiten Bachelor en Master wel aan. Daarbij volgt een vriend van mij auteursrecht en informatierecht in zijn bachelor (Media & Cultuur). Vakken die heel diep op de stof ingaan. Zelfs dieper dan ze er bij de juridische faculteit op in gaan.
Dieper dan een toegewijd keuzevak aan de rechtenfaculteit? Dat valt te betwijfelen. Laughing

Daarnaast, het krijgen van een vakje of twee met een juridisch tintje is geen grondige vooropleiding waarop een schakelprogramma aansluiting kan vinden. Wat weet zo iemand nu van strafrecht, privaatrecht, arbeidsrecht, of ondernemingsrecht? Niets! Ergo, geen mr. titel waard.

#68:  Auteur: marcel BerichtGeplaatst: wo 03 nov 2004 3:18
    —
Ok ik ben het er dus ook mee eens dat een bachelor en master op elkaar moeten aansluiten. Ik vind ook niet dat WO en HBO gelijk staan aan elkaar, een Bachelor rechten duurt niet voor niets een jaar langer aan het HBO!
Wat ik wel vind, is dat het schakeljaar zoals dat NU bestaat te veel herhalingen bevat voor een HBO-rechten student. Waar een MER student nog veel moeite kan hebben met dat schakeljaar, is het wellicht wel een goed idee om eens kritisch te kijken welke onderdelen WEL, en welke onderdelen NIET nodig zijn voor de HBO-recht student. Gewoon de boel
bij het oude laten lijkt me nl. toch een onderschatting van deze opleiding.

De persoonlijke aanval kom ik idd zelf ook regelmatig tegen, en wordt er ook vaak van verdacht dat zelf zo te voelen... Rolling Eyes
Sterker, ik weeg inmiddels al wat preciezer af wat ik wel en niet opschrijf, uit angst volledig genegeerd te gaan worden!

Over de lange verhalen: ik kan daar prima mee omgaan, alleen wat Eva zegt, daar zit wat in, het moet geen welles nietes spelletje worden. Dat kan wel in een 1 op 1 discussie, waarin argumenten over en weer worden uitgewisseld, maar op een forum moet je denk ik rekening houden met de andere deelnemers en al te veel over en weer herhalingen voorkomen.

#69:  Auteur: Flash BerichtGeplaatst: wo 03 nov 2004 10:27
    —
marcel schreef:
De persoonlijke aanval kom ik idd zelf ook regelmatig tegen, en wordt er ook vaak van verdacht dat zelf zo te voelen... Rolling Eyes
Sterker, ik weeg inmiddels al wat preciezer af wat ik wel en niet opschrijf, uit angst volledig genegeerd te gaan worden!


Nou volledig genegeerd zal je echt niet worden hoor Marcel!!! En je moet uiteindelijk natuurlijk wel gewoon kunnen zeggen wat je vindt!

#70:  Auteur: Sovereign BerichtGeplaatst: wo 03 nov 2004 11:27
    —
marcel schreef:
Wat ik wel vind, is dat het schakeljaar zoals dat NU bestaat te veel herhalingen bevat voor een HBO-rechten student. Waar een MER student nog veel moeite kan hebben met dat schakeljaar, is het wellicht wel een goed idee om eens kritisch te kijken welke onderdelen WEL, en welke onderdelen NIET nodig zijn voor de HBO-recht student. Gewoon de boel
bij het oude laten lijkt me nl. toch een onderschatting van deze opleiding.
Je zegt dus eigenlijk dat de universiteiten die het schakeljaar opzetten geen goede kijk hebben op de HBO variant?

Maar wat voor 'herhaling' bedoel je eigenlijk? Kun je daar wat concreter in zijn? Want vooralsnog blijft het namelijk bij vage veronderstellingen. Wink

#71:  Auteur: Eva BerichtGeplaatst: wo 03 nov 2004 13:56
    —
@Flash: Ik voelde me ook niet aangevallen door je hoor!! hahaha, Very Happy

@Marcel: Gewoon alles zeggen wat je wilt hoor!!! Laten wij hier iig wel de vrijheid van meningsuiting respecteren en iedereen moet gewoon zeggen wat ie wil!

#72:  Auteur: marcel BerichtGeplaatst: vr 05 nov 2004 14:41
    —
Zie onder andere het schakeljaar op de websites gepost door Sam. Vakgebieden als privaatrecht worden intens aangeboden op het HBO, voor een periode van vier jaar ( van eerste inleiding tot specifieke rechtsgebieden (goederenrecht verbintenissenrect arbeidsrecht etc). Om het dan nogmaals te moeten volgen Confused ... Het huidige schakeljaar is bedoeld voor MER studenten met een niet-juridische inslag, zij hebben alleen de basis kaders aangeboden gekregen. HBO-recht gaat veel dieper in op de stof. Overigens is de RUN op dit moment in overleg met de HAN hierover, en worden aangeboden vakken op de HAN aangepast aan de adviezen van de RUN om een zo goed mogelijke aansluiting te bereiken.
Het doel is uiteindelijk HBO-Rechtstudenten in 1,5 jaar hun masters te kunnen laten halen ( WO doet daar dus 1 jaar over).

Even een opmerking terzijde: Als door het WO kennelijk gedacht wordt dat niet-juridische bachelor studenen met het schakelprogramma in staat moeten zijn deze mastersopleiding te volgen, is dat dan niet een teken aa nde wand dat dit schakelprogramma een onderschatting is van een HBO-Bachelor, die WEL juridisch is?
Uiteindelijk ligt het niveau van HBO en WO niet veel verder uit elkaar dan dat van HAVO en VWO, ik krijg het idee dat dat ook wordt onderschat op dit forum!

ps: Ik zeg lekker toch wel wat ik zelf wil, hooguit in wat bedekte termen Wink

#73:  Auteur: Sovereign BerichtGeplaatst: vr 05 nov 2004 14:57
    —
marcel schreef:
Zie onder andere het schakeljaar op de websites gepost door Sam. Vakgebieden als privaatrecht worden intens aangeboden op het HBO, voor een periode van vier jaar ( van eerste inleiding tot specifieke rechtsgebieden (goederenrecht verbintenissenrect arbeidsrecht etc). Om het dan nogmaals te moeten volgen Confused
Strafrecht wordt op het WO in de propedeuse aangeboden, waarom zou ik het dan nogmaals moeten volgen in het doctoraal? Dit is een vergelijkbare redenering als die je hierboven hebt opgezet. Wink

Kennelijk ben je er echt van overtuigd dat de HBO kennis in zijn geheel vergelijkbaar is met die van de WO opleiding en dat je hetzelfde weet. Dat mag je van mij gerust geloven, ik denk alleen niet dat die constatering juist is. Toevallig las ik in de Univers een stukje over het academische niveau van de opleiding in relatie tot de HBO variant. Daarbij stond ook een impressie van iemand die van HBO-recht was overgestapt naar de UvT, dit is wat ze schrijft:

"Het verschil tussen de praktische hbo-kant en de theoretische universiteitskant is duidelijk te merken. We gaan nu dieper en analytischer op de stof in, er is meer literatuur en er zijn meer arresten. Bij sommige vakken heb ik het gevoel dat we nu in één college evenveel behandelen, als op het hbo in één blok."

Quote:
Als door het WO kennelijk gedacht wordt dat niet-juridische bachelor studenen met het schakelprogramma in staat moeten zijn deze mastersopleiding te volgen, is dat dan niet een teken aa nde wand dat dit schakelprogramma een onderschatting is van een HBO-Bachelor, die WEL juridisch is?
Neen, want met een MER vooropleiding valt op de UvT niet eens de opleiding Nederlands recht te doen.

Mijn persoonlijke mening is trouwens dat de schakelprogramma's maar een pleister op de wond zijn; waarom bijvoorbeeld wel materieel strafrecht maar niet strafprocesrecht in het schakelprogramma? Eerder is het een selectie om tot op zeker niveau de studenten op pijl te brengen, maar uiteindelijk is het onbevredigend.

#74:  Auteur: Eva BerichtGeplaatst: vr 05 nov 2004 15:55
    —
Ik weet niet precies hoe het vak PFE-recht gegeven is op de HBO-opleiding van marcel maar ik begin toch steeds meer het vermoeden te krijgen dat dit echt van een substantieel ander/lager niveau is dan dat op WO. En dat onderkennen lijkt me toch niet zo moeilijk. Er zit wel degelijk verschil tussen HBO en WO.

#75:  Auteur: marcel BerichtGeplaatst: vr 05 nov 2004 16:38
    —
ja he he natuurlijk zit er verschil tussen beide opleidingen. HBO duurt niet voor niets een jaar langer. Het schakeljaar gaat echter uit van hele andere verschillen. Waarom niet de basiskennis voorbij gaan en juist die verschillen aanpakken in dat schakeljaar? HBO'ers hebben de theoretische kennis namelijk wel in huis, de laatste uitdieping zal in het schakeljaar moeten komen. Tegen iets aanschoppen wat al bestaat lijkt me vrij zinloos, dus dan maar roeien met de riemen die je hebt of niet!
Zeg eens eerlijk wat heb je liever, een WO'er met een totaal afwijkende bachelor, of een HBO'er die vier jaar lang juridisch is opgeleid op hoog niveau...
Eva als je naar een ander topic verwijst noem het dan, dan kan men daar zelf zijn mening over vormen. Mocht je het willen weten, PFE komt voor mij nog, later in de stofplanning. Maar daarom kan ik over een bepaalde stelling nog wel serieus meepraten!

#76:  Auteur: Eva BerichtGeplaatst: vr 05 nov 2004 17:34
    —
@marcel: Hoelang duurt die HBO dan, 5 jaar?? Of bedoel je dat niet. Maar je wilt toch niet beweren dat omdat de opleiding 1 jaar langer duurt die daarna, na dat extra jaar, gelijk staat aan WO??

Tuurlijk heb je liever voor dat schakeljaar een HBO-er Recht dan iemand die scheikunde WO heeft gedaan ofzo, dat is ook een belachelijk idee.

Je kan uiteraard meepraten over een stelling PFE maar als je het hele vak nog nooit gehad hebt dan zal je de feiten toch allemaal niet zo goed kennen lijkt me, dus echt inhoudelijk kan je er dan niet op ingaan, alleen met vragen maar niet met beweringen....

#77:  Auteur: Farah BerichtGeplaatst: vr 05 nov 2004 22:45
    —
een late reactie op Okidoki:
Quote:
Vervolgens...
Farah schreef:
Tja, het niveau ligt lager, anders was het ook geen HBO maar WO tog Wink


Zo'n Pietje precies ben je nou ook weer niet Farah Wink, anders had je toch wel met ch geschreven ipv een g....(no offense) Ik ben het wel met je eens dat je als jurist een goede schrijf- en taalvaardigheid moet hebben. En een jurist moet ook zeker scherp zijn.


Dat is gewoon spreektaal toGGG Very HappyVery Happy tja ik ben gewoon zo "streng" met d'tjes en t'tjes.

Quote:
Als je kijkt naar het profiel van Marcel, dan zie je dat hij zijn opleiding geniet aan de HAN. Marcel is dus een HBO'er en geen WO'er! De hierboven gemaakte opmerking van je gaat dus niet op.

Er waren 2 mensen die dat met een t schreven, Marcel en Kafka --> en die komt wel van de uni Razz Maarja fouten kunnen gemaakt worden, ik wil er eigenlijk niet al te veel over discussiëren, maar ik heb nu pas alle reacties aandachtig gelezen. En Marcel, don't take it too hard...zo stom is het toch ook weer niet?Smile ik zal voortaan ook TOCH schrijven i.p.v. TOG hahaha Wink

#78:  Auteur: MiriamvL BerichtGeplaatst: vr 05 nov 2004 23:36
    —
Farah schreef:

Er waren 2 mensen die dat met een t schreven, Marcel en Kafka --> en die komt wel van de uni Razz Maarja fouten kunnen gemaakt worden, ik wil er eigenlijk niet al te veel over discussiëren, maar ik heb nu pas alle reacties aandachtig gelezen. En Marcel, don't take it too hard...zo stom is het toch ook weer niet?Smile ik zal voortaan ook TOCH schrijven i.p.v. TOG hahaha Wink


Ja, echt, we besteden op de Uni reeksen colleges aan spellen Rolling Eyes Echt een stompzinnige discussies, iedereen maakt weleens een spelfout in een vurig betoog, heeft lekker veel te maken met je intelligentie- of opleidingsniveau...

Maar dat was niet wat ik wilde vertellen; een vriend van mij heeft de HTS-opleiding Bouwkunde gedaan, had al een paar jaar (2 of 3) in de praktijk gewerkt, en ging toen aan de Uni een vakje Bouwrecht doen, dat heeft ie dus mooi niet gehaald...

#79:  Auteur: Flash BerichtGeplaatst: za 06 nov 2004 12:29
    —
Ik ken iemand die het niet redde op de Uni, studie rechten uiteraard. Ging dezelfde studie doen op het HBO en haalde ineens allemaal 9's. Zal dus blijkbaar toch wel een verschil inzitten....Ikzelf ben nog steeds voorstander voor bepaalde vrijstellingen, zodoende heb je toch nog profijt van de voorsprong die je op andere eerstejaars hebt vanwege de HBO-opleiding hebt...

#80:  Auteur: marcel BerichtGeplaatst: ma 08 nov 2004 5:01
    —
Flash schreef:
Ik ken iemand die het niet redde op de Uni, studie rechten uiteraard. Ging dezelfde studie doen op het HBO en haalde ineens allemaal 9's. Zal dus blijkbaar toch wel een verschil inzitten....Ikzelf ben nog steeds voorstander voor bepaalde vrijstellingen, zodoende heb je toch nog profijt van de voorsprong die je op andere eerstejaars hebt vanwege de HBO-opleiding hebt...


Er zit zeker verschil in. Dat dat zo groot is in dit geval komt denk ik meer doordat HBO strenger is ( aanwezigheidsplicht bij sommige college's) en kleinschaliger ( minder studenten in een klas waardoor meer persoonlijke aandacht van de docent). Wat ik me wel afvraag is wanneer dit plaatsvond, HBO-Rechten bestaat officieel pas sinds vorig studiejaar. Dus dan zal het ook wel een hoop herhaling zijn geweest voor deze persoon. Overigens ben ik niet van plan in het eerste jaar rechten in te gaan stromen na mijn HBO Confused dan was ik wel direct naar de Uni gegaan. Ik heb niet voor niets een gymnasiumdiploma, ik had ook voor Universitair kunnen kiezen. Sterker, ik heb 2 jaar BW gestudeerd aan de toen nog KUN, voordat ik moest stoppen (centjes op). Ik kan dus ook beide vormen van onderwijs vergelijken. En ondanks dat ik de meeste punten heb gehaald, vind ik voor mij persoonlijk deze vorm van onderwijs niet geschikt in de Bachelorfase.

Naarmate deze discussie verder gaat kom ik wel steeds meer tot de conclusie dat instromen na HBO-rechten in de mastersopleiding toch pas mogelijk is na een goed schakeljaar. Maar dan moet er wel kritisch worden gekeken naar het huidige schakeljaar, dat sluit echt niet aan bij HBO-recht, je doet HBO-rechten studenten hiermee tekort. Alleen al het feit dat dit schakeljaar voldoende wordt geacht voor niet-juridische Bachelors geeft dit nog eens extra aan.

#81:  Auteur: Sovereign BerichtGeplaatst: ma 08 nov 2004 17:23
    —
marcel schreef:
Maar dan moet er wel kritisch worden gekeken naar het huidige schakeljaar, dat sluit echt niet aan bij HBO-recht, je doet HBO-rechten studenten hiermee tekort.
Hoe kun je dat nu zeggen als je die schakelvakken niet eens hebt gevolgd?

Marcel, het feit is dat van de 4 jaar HBO-recht er ongeveer 3 jaar aan theoretische vorming overblijven. In die 3 jaar worden de vakken veel beperkter uitgediept dan op de universiteit. Dus nee, een schakelprogramma is niet overbodig noch sluit het per definitie niet goed aan. In tegendeel, een schakelprogramma zal nog niet eens alle deficienties wegnemen.

Quote:
Alleen al het feit dat dit schakeljaar voldoende wordt geacht voor niet-juridische Bachelors geeft dit nog eens extra aan.
Dat gekke idee is alleen voorlopig op de UvA te vinden, ik denk niet dat Tilburg zoiets in de toekomst gaat aanbieden.

#82:  Auteur: marcel BerichtGeplaatst: ma 08 nov 2004 18:10
    —
deze conclusie is getrokken door zowel rechtendocenten aan de RUN, als docenten aan de HAN. Daarom kan ik dat dus zeggen.

Overigens is de situatie tussen de HAN en de RUN een hele andere dan die van de UvT. De HAN is de eerste hogeschool die HBO-rechten mag aanbeiden en vooralsnog ( komt snel verandering in ) de enige die dat officeel mag doen. De HAN doet dit in nauwe samenspraak met de rechtenfaculteit aan de RUN, en de HAN heeft het traject zo ingedeeld dat er gedurende ruim 3,5- 4 jaar theorie wordt aangeboden, slechts 5 maanden van die 4 jaar is ingeruimd voor stage.
Bovendien is de HAN in gesprek met de RUN om het schakeljaar af te schaffen. Daar zou ik het niet direct mee eens zijn, maar het geeft wel aan wat de mening van deskundigen op het gebied van onderwijs en toelatingseisen is. Daar kunnen wij als studenten dus niet veel tegenin brengen.

#83:  Auteur: marcel BerichtGeplaatst: ma 08 nov 2004 18:12
    —
Sovereign schreef:


Quote:
Alleen al het feit dat dit schakeljaar voldoende wordt geacht voor niet-juridische Bachelors geeft dit nog eens extra aan.
Dat gekke idee is alleen voorlopig op de UvA te vinden, ik denk niet dat Tilburg zoiets in de toekomst gaat aanbieden.


Alle universiteiten in Nederland gaan zich beraden op deze structuur.
Ook jouw geliefde Tilburg moet er dus aan geloven.

#84:  Auteur: Sovereign BerichtGeplaatst: ma 08 nov 2004 18:58
    —
marcel schreef:
Alle universiteiten in Nederland gaan zich beraden op deze structuur. Ook jouw geliefde Tilburg moet er dus aan geloven.
En waar baseer jij dat in godsnaam op? Tilburg gaat geen mensen toelaten met wat voor bachelor dan ook in navolging van de UvA.

http://www.uvt.nl/faculteiten/frw/onderwijs/aanbod/toelating/masters/hbo.html

#85:  Auteur: Sovereign BerichtGeplaatst: ma 08 nov 2004 19:07
    —
marcel schreef:
deze conclusie is getrokken door zowel rechtendocenten aan de RUN, als docenten aan de HAN. Daarom kan ik dat dus zeggen.
Volgens mij misrepresenteer jij dan de docenten aan de RUN. Kennelijk is er behoefte aan een schakelprogramma, als jouw mening alom verspreid was zou het immers niet bestaan.

Quote:
Overigens is de situatie tussen de HAN en de RUN een hele andere dan die van de UvT. De HAN is de eerste hogeschool die HBO-rechten mag aanbeiden en vooralsnog ( komt snel verandering in ) de enige die dat officeel mag doen.
Zover ik weet zijn er door het mocw meerdere hogescholen aangewezen die reeds al geruime tijd HBO-recht aanbieden. Ik weet niet waar jij je informatie vandaan haalt. Wink

Quote:
De HAN doet dit in nauwe samenspraak met de rechtenfaculteit aan de RUN, en de HAN heeft het traject zo ingedeeld dat er gedurende ruim 3,5- 4 jaar theorie wordt aangeboden, slechts 5 maanden van die 4 jaar is ingeruimd voor stage.
Je vergeet je afstudeerperiode eraf te halen.

Quote:
Bovendien is de HAN in gesprek met de RUN om het schakeljaar af te schaffen. Daar zou ik het niet direct mee eens zijn, maar het geeft wel aan wat de mening van deskundigen op het gebied van onderwijs en toelatingseisen is. Daar kunnen wij als studenten dus niet veel tegenin brengen.
De HAN en RUN zijn geen graadmeter voor wat betreft toelatingseisen. Het feit dat er mijns inziens mogelijk domme beslissingen worden genomen louter met het doel om studenten te trekken blijkt wel uit de instroomeisen van de UvA.

#86:  Auteur: Eva BerichtGeplaatst: ma 08 nov 2004 20:27
    —
o,o,o wat is de UvA toch duivels slecht! Laughing

#87:  Auteur: Michèle BerichtGeplaatst: ma 08 nov 2004 21:10
    —
Sprak laatst een HBO-er die instroomde bij ons op de rechtenfaculteit. Die was echt hartstikke blij dat er een schakeljaar bestaat om bij te tanken!

#88:  Auteur: marcel BerichtGeplaatst: wo 10 nov 2004 1:03
    —
Dat universiteiten hun toelatingseisen zullen gaan aanpassne is simpelweg een kwesite van mee moeten groeien met de markt, uiteindelijk zal ook Tilburg niet kunne nachterblijven, dan zouden ze als ouderwets bestempeld worden en dat wil niemand. HBO-Recht loop t al langer in de Pilot-vorm, echter pas sinds vorig studiejaar is de opleiding officieel erkent door Min. v. O.
Ik ben overigens geen tegenstander (meer) van een schakeljaar, maar het moet wel aansluiten, ik heb geen zin in allerlei herhalingen.
Meteen instromen zonder schakeljaar lijkt mij net te hoog gegrepen, ook gezien de info die ik heb gekregen in de loop van deze discussie. Maar goed zoals gezegd, ik heb dat niet voor het zeggen.
Overigens, sinds wanneer is 1 punt gehaald door 1 studente genoeg overtuigend bewijs voor de verwachte resultaten van
een groep met bepaalde overeenkomende kenmerken? Bovendien praat je hier over een propedeuse studente, dat is dus iemand die slechts 1 jaar HBO heeft gevolgd en dan instroomd op een universitaire opleiding. Hoeveel VWO'ers halen hun eerste tentamens niet denk je?
HBO-recht op de HAN kent niet echt een losstaande afstudeer periode, je kunt dat tijdens het laatste theorie gedeelte doen (het vierde studiejaar dus) of erna (juli-september), maar je hebt het vierde jaar tot en met mei nog blokvakken en tentamens. ( o.a. internationaalrecht-3,europeesrecht-3 rechtsociologie en encyclopedie der rechtsgeleerdheid, volgens een proefrooster (echte vierdejaars zijn er nog niet op de HAN))

#89:  Auteur: MterHeide BerichtGeplaatst: wo 10 nov 2004 9:59
    —
marcel schreef:
Dat universiteiten hun toelatingseisen zullen gaan aanpassne is simpelweg een kwesite van mee moeten groeien met de markt, uiteindelijk zal ook Tilburg niet kunne nachterblijven, dan zouden ze als ouderwets bestempeld worden en dat wil niemand.


Probleem is dat universiteiten weer meer terug willen naar het echte academische onderwijs omdat er nu een andere keus is voor mensen die het hoge academische niveau niet aan kunnen. Het is dus volgens sommigen dan ook de bedoeling om de toelatingseisen aan te scherpen en daar kan een schakeljaar dus bijhoren.

marcel schreef:
Overigens, sinds wanneer is 1 punt gehaald door 1 studente genoeg overtuigend bewijs voor de verwachte resultaten van een groep met bepaalde overeenkomende kenmerken? Bovendien praat je hier over een propedeuse studente, dat is dus iemand die slechts 1 jaar HBO heeft gevolgd en dan instroomd op een universitaire opleiding. Hoeveel VWO'ers halen hun eerste tentamens niet denk je?


Ik ben ondertussen derdejaars aan de UvT en het percentage bij de HBO'ers dat afgevallen is, is heel erg hoog, als het gaat om degenen die 1 jaar HBO gedaan hebben.

#90:  Auteur: Sovereign BerichtGeplaatst: wo 10 nov 2004 14:16
    —
marcel schreef:
Dat universiteiten hun toelatingseisen zullen gaan aanpassne is simpelweg een kwesite van mee moeten groeien met de markt, uiteindelijk zal ook Tilburg niet kunne nachterblijven, dan zouden ze als ouderwets bestempeld worden en dat wil niemand. HBO-Recht loop t al langer in de Pilot-vorm, echter pas sinds vorig studiejaar is de opleiding officieel erkent door Min. v. O.
Je schreef "De HAN is de eerste hogeschool die HBO-rechten mag aanbeiden en vooralsnog ( komt snel verandering in ) de enige die dat officeel mag doen", dat is natuurlijk kolder. Sinds 2003 zijn er 8 opleidingen erkend door het ministerie.

Daarnaast begijp je me kennelijk niet. De UvT heeft reeds schakeljaren voor HBO'ers, ze zullen alleen geen mensen toelaten met een vooropleiding die in het geheel niet aansluit. Iemand die alleen MER heeft gedaan kan b.v. niet eens Nederlands recht studeren. En nee, de UvA navolging geven voor wat betreft een open instroomeis zullen ze niet doen, zoals hierboven is aangegeven door mijn mede-UVT'er is de UvT erop gebrand om de academische kwaliteit te waarborgen.

Quote:
Overigens, sinds wanneer is 1 punt gehaald door 1 studente genoeg overtuigend bewijs voor de verwachte resultaten van
een groep met bepaalde overeenkomende kenmerken?
Laat ik het zo omschrijven, het ligt in de lijn der verwachtingen.

Quote:
Hoeveel VWO'ers halen hun eerste tentamens niet denk je?
De gemiddelde VWO'er heeft er geen jaar rechten opzitten; ook een HBO-recht propedeuse zou iemand beter inzicht moeten geven in de stof.

#91:  Auteur: StevenK BerichtGeplaatst: wo 10 nov 2004 15:42
    —
Hier dan maar even een reactie van iemand die van mening is dat het laten vallen van de klassieke-talen eis voor de rechtenstudie gerectificeerd moeten en die ook overigens van mening is dat de drs-titel, geen titel is, maar slechts een indicatie dat iemand nog niet aan het afronden van zijn studie toe is gekomen en die daarbij nog steeds gruwt van mensen die een opleiding die niet aan een uni gevolgd wordt met studie bestempelen, kortom een aanhanger van het idee dat een universitaire opleiding een wetenschappelijke is, die een heel ander doel dient dan een beroepsopleiding.

Niet gezegd hebbende, moet ik meteen nuanceren: er is een aantal universitaire studies met het karakter van een beroepsopleiding. Denk niet alleen aan rechten, maar ook aan theologie of diergeneeskunde.

Ik zie niet in waarom iemand die een HBO bachelor gedaan heeft niet de mogelijkheid zou mogen hebben daar een master achteraan te doen omdat die master toch feitelijk het karakter van een beroepsopleiding zal hebben.

Evenmin kan ik de redenering volgen dat een HBO-er 'het (net) niet heeft'. Dit is ontzettend generaliserend en als ik om mij heen kijk in mijn netwerk kan ik daar ook niet heel veel bewijzen voor vinden. 'tuurlijk Is het zo dat er HBO-ers zijn die alleen maar een trucje leren, maar evenzo zijn er genoeg universitaire studenten die hun leren meer richten op het behalen van tentamens, dan op het beheersen van de stof.

En aangezien ik nog steeds in de praktijk te vaak situaties tegenkom waarin advocaten door kennis, inzicht en motivatie, of eigenlijk het gebrek daaraan, aantonen dat ze hun titel niet waard zijn denk dat een goede beroepsopleiding aan het HBO met een beroeps-georiënteerde master helemaal zo slecht nog niet is.

#92:  Auteur: marcel BerichtGeplaatst: wo 10 nov 2004 15:46
    —
[quote="Sovereign] Daarnaast begijp je me kennelijk niet. De UvT heeft reeds schakeljaren voor HBO'ers, ze zullen alleen geen mensen toelaten met een vooropleiding die in het geheel niet aansluit. Iemand die alleen MER heeft gedaan kan b.v. niet eens Nederlands recht studeren. En nee, de UvA navolging geven voor wat betreft een open instroomeis zullen ze niet doen, zoals hierboven is aangegeven door mijn mede-UVT'er is de UvT erop gebrand om de academische kwaliteit te waarborgen.[/quote]
Ok dan had ik je idd verkeerd begrepen. Maar je denkt dus dat de UvT wel HBO-recht studenten die mogelijkheid ( gaat) bieden?

[quote="Sovereign]Laat ik het zo omschrijven, het ligt in de lijn der verwachtingen.[/quote]
Dat vind ik nou onzin, hoeveel HBO-propedeuse ( op het gehele spectrum aan studies) studenten halen WEL hun eerste jaar? Kijken naar 1 student is nou niet bepaald een goede methode van onderzoek.
[quote="Sovereign] De gemiddelde VWO'er heeft er geen jaar rechten opzitten; ook een HBO-recht propedeuse zou iemand beter inzicht moeten geven in de stof.[/quote]
Echter, zoals jij het stelt in de discussie zouden VWO'ers gezien hun vooropleiding bij uitstek universitaire studenten moeten zijn.
Die vlieger gaat ook niet op.

#93:  Auteur: marcel BerichtGeplaatst: wo 10 nov 2004 15:48
    —
ps: stom gedoe met die quotes, het lukt me nou nooit eens goed *huil* Sad

#94:  Auteur: StevenK BerichtGeplaatst: wo 10 nov 2004 16:09
    —
marcel schreef:

Echter, zoals jij het stelt in de discussie zouden VWO'ers gezien hun vooropleiding bij uitstek universitaire studenten moeten zijn.
Die vlieger gaat ook niet op.

En daar heb je een heel sterk punt: zelf was ik op school toch wel meestal het slimste jongetje van de klas, maar toen ik op de uni kwam (weliswaar wiskunde & econometrie, geen rechten) viel ik in een enorm zwart gat en ben ik uiteindelijk maar een bedrijf begonnen, want ik was met m'n 18 jaar gewoon te jong om te studeren. Gelukkig hebben de behaalde studiepunten me nog een beetje vrijstelling opgeleverd voor de vrije ruimte van m'n bachelor Smile

Een meer schoolse aanpak had ongetwijfeld geholpen, maar ik ben van mening dat een schoolse aanpak juist afbreuk doet aan de essentie van een wetenschappelijke opleiding.

#95:  Auteur: Sovereign BerichtGeplaatst: wo 10 nov 2004 16:24
    —
StevenK schreef:
Hier dan maar even een reactie van iemand die van mening is dat het laten vallen van de klassieke-talen eis voor de rechtenstudie gerectificeerd
Hier ben ik het niet mee eens. Wink Ik ben van mening dat de klassieke talen weinig inhoudelijks toevoegen aan het jurist zijn, natuurlijk is het leuk als je wat Latijnse begrippen kunt lezen maar dat is niet de essentie van de studie en het kan prima zonder.

Quote:
maar een trucje leren, maar evenzo zijn er genoeg universitaire studenten die hun leren meer richten op het behalen van tentamens, dan op het beheersen van de stof.
Dat is geheel waar (een tentamen is nu eenmaal een beperkt toetsmoment), maar feit is dat HBO’ers het in de praktijk slechter doen op de universiteit wanneer ze met louter een propedeuse instromen. Hoeveel HBO’ers na het voltooien van het HBO een WO master doen en daar ook in slagen, daar zijn volgens mij geen cijfers van bekend.

Of WO rechten het karakter heeft van een beroepsopleiding, daar kan men over redetwisten en ook per universiteit zal daar wellicht nog wat verschil tussen zitten. De meeste opleidingen leiden eigenlijk op voor een beroep (de ingenieur, de psycholoog, etc.) omdat men er gewoon rekening mee houdt dat al deze mensen in het bedrijfsleven terecht komen en niet in de wetenschap, ik vind dat dan ook niet echt maatgevend voor het academisch karakter.

marcel schreef:

Ok dan had ik je idd verkeerd begrepen. Maar je denkt dus dat de UvT wel HBO-recht studenten die mogelijkheid ( gaat) bieden?
Die mogelijkheid bestaat voor zover ik weet al.

Quote:
Dat vind ik nou onzin, hoeveel HBO-propedeuse ( op het gehele spectrum aan studies) studenten halen WEL hun eerste jaar?
25%, dat is twee maal zo slecht als de VWO’ers. http://www.xs4all.nl/~jclmavg/havo.jpg

Quote:
Kijken naar 1 student is nou niet bepaald een goede methode van onderzoek.
Ik doe ook geen onderzoek met 1 student, ik stel niets meer dan dat het in de lijn van verwachtingen ligt gebaseerd op cijfers van de universiteit zelf. Een HBO-P’er heeft 75% kans dat hij er niet in slaagt om zijn propedeuse in een jaar te halen.

Quote:
Echter, zoals jij het stelt in de discussie zouden VWO'ers gezien hun vooropleiding bij uitstek universitaire studenten moeten zijn.
Die vlieger gaat ook niet op.
Een VWO’er heeft geen rechten gehad op de middelbare school, hij begint dan ook geheel blanco aan rechtsgeleerdheid. Dat gaat niet op voor een HBO-P’er met een propedeuse recht.

#96:  Auteur: StevenK BerichtGeplaatst: wo 10 nov 2004 16:35
    —
Sovereign schreef:
StevenK schreef:
Hier dan maar even een reactie van iemand die van mening is dat het laten vallen van de klassieke-talen eis voor de rechtenstudie gerectificeerd
Hier ben ik het niet mee eens. Wink Ik ben van mening dat de klassieke talen weinig inhoudelijks toevoegen aan het jurist zijn, natuurlijk is het leuk als je wat Latijnse begrippen kunt lezen maar dat is niet de essentie van de studie en het kan prima zonder.

Het gaat niet om de beheersing van die talen, het gaat om het tekst-analytisch denken wat je in zes jaar Latijn leert.

Voor een klassieke latinist, uit de tijd dat het onderwijs in het Latijn primair neerkwam op het goed kunnen begrijpen en vertalen van teksten, zijn complexe teksten en tekst-structureren éénvoudiger te doorzien dan voor iemand die die scholing ontbeert.

#97:  Auteur: Sovereign BerichtGeplaatst: wo 10 nov 2004 17:04
    —
StevenK schreef:
Het gaat niet om de beheersing van die talen, het gaat om het tekst-analytisch denken wat je in zes jaar Latijn leert.

Voor een klassieke latinist, uit de tijd dat het onderwijs in het Latijn primair neerkwam op het goed kunnen begrijpen en vertalen van teksten, zijn complexe teksten en tekst-structureren éénvoudiger te doorzien dan voor iemand die die scholing ontbeert.
Dat kan best een pluspunt opleveren, natuurlijk. Maar ook weer niet zo onontbeerlijk dat het als ingangseis dient te dienen. Ik kan niet zeggen dat het lezen van teksten voor mij onmogelijk was omdat ik geen klassieke taal heb geleerd. Wink

#98:  Auteur: MterHeide BerichtGeplaatst: do 11 nov 2004 0:42
    —
Hierbij dan ook maar een link naar een artikel uit de Univers in Tilburg, waarin eigenlijk de opvatting van de Rechtenfaculteit blijkt: http://www.uvt.nl/univers/nieuws/0405/10/rechten.html

Ikzelf heb tot en met 4VWO Latijn gedaan, ben er daarna mee gestopt en heb dus gewoon VWO-Atheneum gedaan aangezien ik het vak gewoon niet leuk meer vond. Ondanks dat, heb ik er veel aangehad omdat er veel Latijnse begrippen terugkwamen en daarnaast om teksten te analyseren. Met name voor oude arresten en wetsteksten komt het van pas. Maar het helpt alleen, ik zie het niet als een voorwaarde om rechten te kunnen studeren.

Daarnaast om het allemaal ook wat concreet te maken, Tilburg kent voor in totaal 6 HBO-opleidingen schakelprogramma's en afhankelijk even van welke het is, biedt deze toelating tot vijf masters. Er zijn dus echt mogelijkheden en ik vind echt dat die schakelprogramma's nodig zijn.

#99:  Auteur: marcel BerichtGeplaatst: ma 15 nov 2004 21:36
    —
Quote:
"Door samen te werken positioneer je je als universiteit niet goed genoeg. Juist door je af te zetten tegen het hbo, krijg je de echte pure academische vorming." [...] Volgens dat scenario zou in de toekomst het overgrote deel van de mensen die in de juridische sector werkzaam is, van het hbo afkomen. Dan worden op de universiteit alleen onderzoekers en topjuristen opgeleid. Alias; de crème de la crème.

Volgens mij heeft deze meneer een beetje teveel last van Narcisme. Dit is schadelijk voor de maatschappij en een devaluatie van het juridisch vakgebied. Bovendien past een dergelijke visie niet meer in onze steeds commerciëler wordende maatschappij. Kortzichtig, arrogant en ouderwets! Ik mag hopen dat dit niet maatgevend is voor de UvT. Dan ga ik zeker niet weg uit Nijmegen![/i]

#100:  Auteur: Sovereign BerichtGeplaatst: ma 15 nov 2004 21:45
    —
marcel schreef:
Volgens mij heeft deze meneer een beetje teveel last van Narcisme. Dit is schadelijk voor de maatschappij en een devaluatie van het juridisch vakgebied. Bovendien past een dergelijke visie niet meer in onze steeds commerciëler wordende maatschappij. Kortzichtig, arrogant en ouderwets! Ik mag hopen dat dit niet maatgevend is voor de UvT. Dan ga ik zeker niet weg uit Nijmegen![/i]
Pfffff.... Laughing

#101:  Auteur: marcel BerichtGeplaatst: do 18 nov 2004 0:10
    —
goh! Geen hel en verdoemenis? Tjee.... Wink

#102:  Auteur: Sovereign BerichtGeplaatst: ma 29 nov 2004 16:48
    —
Stukje uit de Observant van de universiteit van Maastricht:

Quote:
De studie hbo-rechten groeit explosief. Een deel van de studenten is vastbesloten door te stromen naar de universitaire masteropleiding. De universiteiten en hogescholen proberen hun programma's zo goed mogelijk op elkaar aan te laten sluiten, maar of de doorstroom werkelijk op gang zal komen is de vraag. Voor veel hbo'ers lijkt de universiteit te hoog gegrepen.

In de praktijk blijkt echter dat veel hbo'ers het niveau van de universiteit niet zomaar aankunnen. In Utrecht hebben ze daar ervaring mee. Sinds september bieden de universiteit en de hogeschool na het eerste studiejaar een verzwaard programma aan voor de meest getalenteerde hbo-juristen. Via dat programma kunnen ze uiteindelijk rechtstreeks naar de universitaire master doorstromen. Maar het resultaat is "teleurstellend", vindt Nikkie Meijers, hoofd onderwijs- en studentzaken van de faculteit der rechtsgeleerdheid van de Universiteit Utrecht.

"Zeventig studenten hadden zich dit jaar aangemeld. Daarvan zijn er achttien geselecteerd en van start gegaan. Dat zijn dus de beste hbo-studenten. Maar we moeten ze flink bijspijkeren, want ze zijn absoluut nog niet geschikt. Het analytische denken en het niveau is aan de universiteit veel hoger dan aan de hogeschool. De vraag is of we in de toekomst zoveel energie in het verzwaarde programma moeten stoppen", zegt Meijers.

Aan de samenwerking met de hogeschool ligt het niet; die is prima, vindt ze. "Maar het kost veel en levert weinig op." Volgend jaar zal het verzwaarde programma waarschijnlijk nog een keer beginnen - "je moet zoiets een kans geven" - maar het voortbestaan is allerminst zeker.


http://www.observant.unimaas.nl/jrg25/obs13/art42.htm


Laatst aangepast door Sovereign op di 30 nov 2004 1:23, in totaal 2 keer bewerkt

#103:  Auteur: StevenK BerichtGeplaatst: ma 29 nov 2004 20:54
    —
Sovereign schreef:
Stukje uit de Observant van de universiteit van Maastricht:

Quote:
In de praktijk blijkt echter dat veel hbo'ers het niveau van de universiteit niet zomaar aankunnen. In Utrecht hebben ze daar ervaring mee. Sinds september bieden de universiteit en de hogeschool na het eerste studiejaar een verzwaard programma aan voor de meest getalenteerde hbo-juristen. Via dat programma kunnen ze uiteindelijk rechtstreeks naar de universitaire master doorstromen. Maar het resultaat is "teleurstellend", vindt Nikkie Meijers, hoofd onderwijs- en studentzaken van de faculteit der rechtsgeleerdheid van de Universiteit Utrecht.

"Zeventig studenten hadden zich dit jaar aangemeld. Daarvan zijn er achttien geselecteerd en van start gegaan. Dat zijn dus de beste hbo-studenten. Maar we moeten ze flink bijspijkeren, want ze zijn absoluut nog niet geschikt. Het analytische denken en het niveau is aan de universiteit veel hoger dan aan de hogeschool. De vraag is of we in de toekomst zoveel energie in het verzwaarde programma moeten stoppen", zegt Meijers.


http://www.observant.unimaas.nl/jrg25/obs13/art42.htm

Zie je wel: ze ontberen analytisch inzicht en dat komt doordat ze geen Latijn hebben gehad Smile

#104:  Auteur: Edith BerichtGeplaatst: ma 29 nov 2004 21:01
    —
latijn was leuk Very Happy

#105:  Auteur: StevenK BerichtGeplaatst: ma 29 nov 2004 21:22
    —
Edith schreef:
latijn was leuk Very Happy

"Marcus et Cornelia in horto ambulant" Very Happy

#106:  Auteur: Edith BerichtGeplaatst: ma 29 nov 2004 21:25
    —
StevenK schreef:
Edith schreef:
latijn was leuk Very Happy

"Marcus et Cornelia in horto ambulant" Very Happy


wij hadden niet over marcus en cornelia. we hadden over Caecilius, die ging toen dood uiteindelijk door de uitbarsting van de Vesuvius...
Kheb ook Jippus et Jannica Very Happy

#107:  Auteur: Sovereign BerichtGeplaatst: ma 29 nov 2004 21:28
    —
Niet weer een discussie over latijn. Laughing

#108:  Auteur: Sovereign BerichtGeplaatst: ma 29 nov 2004 21:29
    —
Edith schreef:

Kheb ook Jippus et Jannica Very Happy
Shocked

#109:  Auteur: StevenK BerichtGeplaatst: ma 29 nov 2004 21:58
    —
Sovereign schreef:
Edith schreef:

Kheb ook Jippus et Jannica Very Happy
Shocked

Whahaha :http://www.queridokind.nl/web/show/id=44420/dbid=7911/typeofpage=40963

#110:  Auteur: StevenK BerichtGeplaatst: ma 29 nov 2004 21:58
    —
Sovereign schreef:
Niet weer een discussie over latijn. Laughing

Twisted Evil

#111:  Auteur: Michael BerichtGeplaatst: di 30 nov 2004 18:11
    —
StevenK schreef:
Sovereign schreef:
Niet weer een discussie over latijn. Laughing

Twisted Evil


www.thelatinlibrary.com

ahhhh. Cool

#112:  Auteur: Michael BerichtGeplaatst: di 30 nov 2004 18:17
    —
Ik ben het overigens met je eens, Steven. Niet alleen scherpt grondige grammaticale kennis, tot het verkrijgen waarvan de klassieke talen toch het geeigendst zijn, de geest, maar het recht, met name dan het privaatrecht, staat ook in innige verbondenheid met de Romeinse taal en geest. Very Happy

#113:  Auteur: Sovereign BerichtGeplaatst: di 30 nov 2004 18:20
    —
Michael schreef:
Ik ben het overigens met je eens, Steven. Niet alleen scherpt grondige grammaticale kennis, tot het verkrijgen waarvan de klassieke talen toch het geeigendst zijn, de geest, maar het recht, met name dan het privaatrecht, staat ook in innige verbondenheid met de Romeinse taal en geest. Very Happy
Als je er ook zoveel komma's door gaat gebruiken zoals jij thans pleegt te doen, dan kan het wat mij betreft achterwege blijven. Twisted Evil

#114:  Auteur: Michael BerichtGeplaatst: di 30 nov 2004 18:24
    —
En Sovereign, zeg nou zelf, ook al kun je het niet lezen: hiervan gaat het juristenhartje toch sneller kloppen? Uit de Institutiones van Iustianus!


LIB. I, TIT. I.
DE IUSTITIA ET IURE.
Iustitia est constans et perpetua voluntas ius suum cuique tribuens. Iurisprudentia est divinarum atque humanarum rerum notitia, iusti atque iniusti scientia.
His generaliter cognitis et incipientibus nobis exponere iura populi Romani ita maxime videntur posse tradi commodissime, si primo levi ac simplici, post deinde diligentissima atque exactissima interpretatione singula tradantur. alioquin si statim ab initio rudem adhuc et infirmum animum studiosi multitudine ac varietate rerum oneraverimus, duorum alterum aut desertorem studiorum efficiemus aut cum magno labore eius, saepe etiam cum diffidentia, quae plerumque iuvenes avertit, serius ad id perducemus ad quod leniore via ductus sine magno labore et sine ulla diffidentia maturius perduci potuisset.
Iuris praecepta sunt haec: honeste vivere, alterum non laedere, suum cuique tribuere. Huius studii duae sunt positiones, publicum et privatum. publicum ius est quod ad statum rei Romanae spectat, privatum quod ad singulorum utilitatem pertinet. dicendum est igitur de iure privato, quod tripertitum est; collectum est enim ex naturalibus praeceptis aut gentium aut civilibus.



Kijk vooral naar die dikgedrukte zin. Wat lang! Dat zie je nauwelijks in het Nederlands. Maar hoe opwindend correct de syntaxis ervan! Embarassed

#115:  Auteur: Michael BerichtGeplaatst: di 30 nov 2004 18:25
    —
Sovereign schreef:
Michael schreef:
Ik ben het overigens met je eens, Steven. Niet alleen scherpt grondige grammaticale kennis, tot het verkrijgen waarvan de klassieke talen toch het geeigendst zijn, de geest, maar het recht, met name dan het privaatrecht, staat ook in innige verbondenheid met de Romeinse taal en geest. Very Happy
Als je er ook zoveel komma's door gaat gebruiken zoals jij thans pleegt te doen, dan kan het wat mij betreft achterwege blijven. Twisted Evil


Daar heb je een punt! Ik ben er door docenten regelmatig voor op de vingers getikt. Maar toch, kijk wat er achter de komma's ligt! Laughing

#116:  Auteur: marcel BerichtGeplaatst: wo 01 dec 2004 15:39
    —
Ik als HBO-er heb ook eindexamen latijn gedaan in een ver verleden... Maar analytisch denken? door middelbaar onderwijs Latijn?? Whahahahaha Laughing
@Sovereign: dat stuk van jou geeft dus ook al aan, dat huidige schakelprogramma's te kort schieten, ergo aangepast moeten worden.

#117:  Auteur: Michael BerichtGeplaatst: wo 01 dec 2004 17:10
    —
marcel schreef:
Ik als HBO-er heb ook eindexamen latijn gedaan in een ver verleden... Maar analytisch denken? door middelbaar onderwijs Latijn?? Whahahahaha Laughing
@Sovereign: dat stuk van jou geeft dus ook al aan, dat huidige schakelprogramma's te kort schieten, ergo aangepast moeten worden.


Toegegeven, dat gymnasiale onderwijs Latijn lijkt ook niet al teveel meer voor te stellen. Voor de helderheid: ik heb zelf ook maar atheneum gedaan. Na het afronden daarvan en m'n propedeuse rechten onstond bij mij -oorzaak doet niet ter zake- een grote interesse voor grammatica, in 't bijzonder voor syntaxis. Dan kom je snel bij Latijn uit. En inzicht in de systematiek van de zinsbouw draagt weldegelijk bij tot het vermogen ook teksten beter te begrijpen, vergemakkelijkt althans het lezen van teksten waarin ingewikkelder zinsstructuren voorkomen, zoals met name wel in arresten 's Hogen Raads. Smile

Waarmee - het zij herhaald- bepaald niet gezegd is dat dergelijk inzicht noodzakelijk is ten einde teksten goed te lezen. Slechts, dat het ertoe behulpzaam kan zijn. Neem de proef op de som. Koop een goede beginnersgrammatica Latijn (Prisma's Latijnse Grammatica, van drs. Hus, is wel geschikt, en tegelijk het enige Nederlandstalige werk dat enigszins het niveau van de gymnasiale leerboekjes ontstijgt), probeer wat thuis te geraken in de terminologie van de grammatica. Maak vervolgens de stap naar het echte werk. E. C. Woodcocks New Latin Syntax: http://www.bolchazy.com/prod.php?cat=latin&id=1267 biedt een fraaie, lucide toelichting op de syntaxis en onderneemt ook een historische verklaring te geven van de totstandkoming der syntactische regelen (zgn. diachrone syntaxis). Veel profijt is ook te trekken uit Gildersleeves Latin Grammar: http://www.bolchazy.com/prod.php?cat=latin&id=3537 een zeer bondig, strak gecomponeerd referentiewerk.

En dan kan de stap gemaakt worden naar http://www.buch.de/shop/bde_bu_hg_startseite/artikeldetails/ID3030816.html

Succes! Very Happy

#118:  Auteur: MiriamvL BerichtGeplaatst: wo 01 dec 2004 17:41
    —
Nergens voor nodig, die berichtjes van jou, Michael, zijn al voldoende oefening in het lezen van wollige teksten Laughing

Ik heb geen Latijn gehad, was op mijn school geen mogelijkheid omdat het niet rendabel was, vind het wel jammer dat ik die uitdrukkinkjes die toch met enige regelmaat in rechtenboeken gebruikt worden niet begrijp Confused Zowieso irritant dat ze (althans, P. Cliteur doet dat nogal regelmatig) teksten aanhalen in de originele taal, zonder er een vertaling bij te geven Confused

#119:  Auteur: Sovereign BerichtGeplaatst: wo 01 dec 2004 17:41
    —
marcel schreef:

@Sovereign: dat stuk van jou geeft dus ook al aan, dat huidige schakelprogramma's te kort schieten, ergo aangepast moeten worden.
Nee, de schakelprogramma's zijn van prima niveau. Het zijn de studenten (en dan ook nog eens de 'beste') die het niveau niet aankunnen, vooral het abstracte denken.

Helaas, pindakaas. Wink

#120:  Auteur: Sovereign BerichtGeplaatst: wo 01 dec 2004 17:42
    —
Michael schreef:
zoals met name wel in arresten 's Hogen Raads. Smile
Zo 'wollig' schrijft de HR thans ook niet meer, volgens mij ben je in de jaren 50 blijven steken. Laughing

#121:  Auteur: MiriamvL BerichtGeplaatst: wo 01 dec 2004 17:45
    —
Tja, retro is weer in Wink

#122:  Auteur: Sovereign BerichtGeplaatst: wo 01 dec 2004 17:46
    —
MiriamvL schreef:
Tja, retro is weer in Wink
Not good

#123:  Auteur: StevenK BerichtGeplaatst: wo 01 dec 2004 18:19
    —
Sovereign schreef:
Michael schreef:
Ik ben het overigens met je eens, Steven. Niet alleen scherpt grondige grammaticale kennis, tot het verkrijgen waarvan de klassieke talen toch het geeigendst zijn, de geest, maar het recht, met name dan het privaatrecht, staat ook in innige verbondenheid met de Romeinse taal en geest. Very Happy
Als je er ook zoveel komma's door gaat gebruiken zoals jij thans pleegt te doen, dan kan het wat mij betreft achterwege blijven. Twisted Evil

Het mooie is dat het hier geen één komma teveel staat Smile

En voor het overige ben ik met Michael van mening dat een lange, grammaticaal correcte en liefst met enig metrum toebedeelde zin in het Latijn, maar overigens ook in andere talen, vaak een genot is om te lezen.

Een punt wat hier trouwens ook nog niet aangeroerd is, maar ook voor juristen evenmin als onbelangrijk terzijde geschoven kan worden, is dat het beheersing en waarderen van grammaticale regels ertoe bij zou kunnen dragen dat ook in het spraakgebruik, waarbij ik hier vooral denk aan de concrete mondelinge vaardigheden die in de praktijk van een jurist gevergd worden, minder vaak over de eigen, veelal mislukte, zinsbouw gestruikeld wordt.

#124:  Auteur: Sovereign BerichtGeplaatst: wo 01 dec 2004 18:31
    —
StevenK schreef:
Het mooie is dat het hier geen één komma teveel staat Smile
Grammaticaal gezien wellicht niet, desondanks is het een monster om te lezen. Twisted Evil

#125:  Auteur: Kafka BerichtGeplaatst: do 02 dec 2004 0:54
    —
Gemeenschappelijk Standpunt van Europese Commissie schreef:

Niettegenstaande de in lid 1 bedoelde rechtsbescherming nemen de lidstaten, bij gebreke van door de rechthebbenden vrijwillig genomen maatregelen, waaronder overeenkomsten tussen de rechthebbenden en andere betrokken partijen, passende maatregelen om ervoor te zorgen dat de rechthebbenden aan de begunstigde van een nationaalrechtelijke beperking of restrictie overeenkomstig artikel 5, lid 2, onder a), c), d), en e), en lid 3, onder a), b), en e), de nodige middelen verschaffen om van die beperking of restrictie gebruik te kunnen maken, ingeval die begunstigde op rechtmatige wijze toegang heeft tot het beschermde werk of materiaal.


Één zin, maar om nou te stellen dat deze, door het overdadig -mijns inziens misbruik- gebruik van komma's, overhoudt aan duidelijkheid, lijkt mij geen sinecure.

#126:  Auteur: me BerichtGeplaatst: do 02 dec 2004 11:16
    —
Even terug komend op de topic of HBO studenten mogen instromen op de Uni. Ik zelf studeer HBO-rechten en vind het volstrekt onzin dat wij minder zouden kunnen als een student van de universiteit. Ten eerste worden wij grondig voorbereid op de masterstudie en wordt ons de mogelijkheid gesteld om in het vierde jaar keuzevakken op de Universiteit te volgen.

Of ik nu na mijn havo diploma vwo zou gaan doen of na de hbo wo ga doen, het komt op hetzelfde neer. Ik snap niet wat het probleem is nu wordt er gelukkig een mogelijkheid geboden dat ik alsnog het beroep kan uitoefenen wat ik altijd al wilde. Wat is hier nou het probleem aan?

#127:  Auteur: Sovereign BerichtGeplaatst: do 02 dec 2004 12:29
    —
me schreef:
Even terug komend op de topic of HBO studenten mogen instromen op de Uni. Ik zelf studeer HBO-rechten en vind het volstrekt onzin dat wij minder zouden kunnen als een student van de universiteit.
Het feit dat een HBO-student geen universitair student is en derhalve ook geen universitair onderwijs heeft genoten geeft toch wel enigszins aan dat tussen beiden een onderscheid bestaat dunkt me. Wink

Voor wat betreft de 'capaciteiten' van de gemiddelde HBO-rechten student verwijs ik je naar het door mij geciteerde stukje op de vorige pagina.

Het feit is gewoon dat de meeste HBO'ers de universiteit niet of met moeite kunnen verhapstukken. Ik snap niet wat het probleem is met die constatering. Voor veel MBO'ers is de universiteit ook te hoog gegrepen, so what? Onderscheid moet er nu eenmaal zijn. En als jij de HBO'er bent die het wel lukt op de universiteit, prima toch?

#128:  Auteur: me BerichtGeplaatst: do 02 dec 2004 12:45
    —
Tussen mbo - universiteit en hbo - universiteit zit toch ook wel een verschil en dat lijkt me ook geen goede vergelijking. Als een mbo-er naar de hbo wil gaan staat die mogelijkheid ook open.
Maar tussen mbo en universiteit zit nog een extra stap. Maar als een mbo-er dmv een bepaalde opleiding net zo als de opleiding hbo-rechten, in kan stromen bij de masteropleiding van de HBO dan is dat toch geen probleem?

#129:  Auteur: Sovereign BerichtGeplaatst: do 02 dec 2004 13:22
    —
me schreef:
Tussen mbo - universiteit en hbo - universiteit zit toch ook wel een verschil en dat lijkt me ook geen goede vergelijking.
Het gaat me erom _dat_ er een niveau verschil is daar je meent "dat [HBO-rechten studenten helemaal niet] minder zouden kunnen als een student van de universiteit."

Daarmee misken je toch wel het zeer grote onderscheid tussen HBO en universitair onderwijs, en de feiten staven dit ook. Mensen met een HBO-propedeuse draaien moeilijk mee op de universiteit.

Quote:
in kan stromen bij de masteropleiding van de HBO dan is dat toch geen probleem?
HBO'ers kunnen ook instromen op de universiteit, maar kennelijk gaat dit vaak mis omdat men het niveau niet aan kan. Zo is nu eenmaal de realiteit.

#130:  Auteur: StevenK BerichtGeplaatst: do 02 dec 2004 13:22
    —
me schreef:
Even terug komend op de topic of HBO studenten mogen instromen op de Uni. Ik zelf studeer HBO-rechten en vind het volstrekt onzin dat wij minder zouden kunnen als een student van de universiteit.

QED
Quote:

Ten eerste worden wij grondig voorbereid op de masterstudie en wordt ons de mogelijkheid gesteld om in het vierde jaar keuzevakken op de Universiteit te volgen.

Je hebt de discussie niet echt gevolgd, of wel ? Je geeft hier zelf aan dat wordt voorbereid op de vakken van de masterstudie.

Het hele argument tegen de doorstroom van HBO-ers is dat teveel op een schoolse manier hebben geleerd en juist niet op een academisch niveau.
Quote:

Of ik nu na mijn havo diploma vwo zou gaan doen of na de hbo wo ga doen, het komt op hetzelfde neer. Ik snap niet wat het probleem is nu wordt er gelukkig een mogelijkheid geboden dat ik alsnog het beroep kan uitoefenen wat ik altijd al wilde. Wat is hier nou het probleem aan?

Het probleem is dat veel HBO-leerlingen geen academisch denk & werkniveau hebben en dat ook nooit zullen krijgen.

Nu gebiedt de eerlijkheid mij te zeggen dat ditzelfde waarschijnlijk ook voor een grote groep studenten opgaat.

En persoonlijk heb ik niet tegens de doorstroom mogelijkheid, omdat er ongetwijfeld mensen zijn die in hun middelbare school periode om allerlei redenen niet het VWO-niveau en daarna het WO niveau hebben kunnen op het moment dat dit door hun omgeving en door het NL onderwijssysteem van het verwacht c.q. geëist werd.

Ik zie dit niet anders als dat ik als gesjeesde econometriestudent dertien jaar na dato rechten ga studeren.

Echter, zoals ik ook al de Latijn-discussie, en in een topic over samenvattingen, heb aangegeven, vind ik wel dat WO studenten daadwerkelijk dat academisch denk en werk niveau moeten hebben.

En als ik dan zie dat hier mensen zijn die het presteren om met een 'ontslag op staande voet' casus te komen en nog niet eens een idee hebben van wat de probleemstelling van die casus is noch enige blijkt tonen van enige zelfwerkzaamheid om ook maar iets van een antwoord te verzinnen, dan heb ik voorzichtige twijfels bij vermogen van die mensen om ooit op een academisch niveau een pleitnota te schrijven of te pleiten.

Daarbij komt dat in veel omgevingen de taalvaardigheid van dezelfde groep mensen dusdanig abonimabel is, dat ze wanneer ze gaan procederen veel praktijk ervaring op kunnen doen met de term 'innerlijk tegenstrijdig of onbegrijpelijk'.

Waar baseer ik dit op: ik frequenteer diverse fora waar veel MBO en HBO-ers rondlopen en het aantal mensen dat in staat is een taalkundig foutloze post te dichten is beperkt, ernstig beperkt.

Maar nogmaals, ik ben er van overtuigd dat er een groep HBO-ers die absoluut in aanmerking komt voor het volgen van een Master. En er zullen er ook zijn die het niveau hebben om een Master met civiel effect te kunnen behalen en dat predikaat waar te maken.

#131:  Auteur: Michael BerichtGeplaatst: do 02 dec 2004 18:25
    —
StevenK schreef:

Echter, zoals ik ook al de Latijn-discussie, en in een topic over samenvattingen, heb aangegeven, vind ik wel dat WO studenten daadwerkelijk dat academisch denk en werk niveau moeten hebben.

En als ik dan zie dat hier mensen zijn die het presteren om met een 'ontslag op staande voet' casus te komen en nog niet eens een idee hebben van wat de probleemstelling van die casus is noch enige blijkt tonen van enige zelfwerkzaamheid om ook maar iets van een antwoord te verzinnen, dan heb ik voorzichtige twijfels bij vermogen van die mensen om ooit op een academisch niveau een pleitnota te schrijven of te pleiten.

Daarbij komt dat in veel omgevingen de taalvaardigheid van dezelfde groep mensen dusdanig abonimabel is, dat ze wanneer ze gaan procederen veel praktijk ervaring op kunnen doen met de term 'innerlijk tegenstrijdig of onbegrijpelijk'.



Ik denk dat wij nog dikke maatjes kunnen worden. We verkondigen dezelfde impopulaire standpunten. Want wat jij hier zegt, is in de kern wat ik zeg: rechten op zichzelf is een fraai en taai studieobject, maar de studie rechten is gewoon te makkelijk, hieruit blijkend, dat die niet academische figuren, die daar toch voor willen doorgaan, van wie jij rept, waarschijnlijk nog wel zullen afstuderen. Bovendien zie ik dikwijls medestudenten die in mijn ogen beslist beter op een HBO -of dat zelfs niet- thuis horen, waar zij, op het moment al dat de prof van het hoorcollege aankondigt te zullen afronden zonder evenwel al uitgesproken te zijn, gretig opspringen, jas aantrekken, aanstalten maken, met elkaar over loze lulonderwerpen gaan zwatelen, terwijl de prof nog aandacht probeert te wijden aan de laatste casus die hij wilde bespreken! Gatver de gatver, denk ik dan, dit zijn dan academici? Laat me niet lachen. Dit soort lui zou de propedeuse niet eens mogen halen. Nogmaals, dat dat toch gebeurt, legt een deficit bloot in de rechtenstudie.
En ik heb nu nog niets gezegd over werkgroepdocenten die aantekenen, dat ze toch wel veel d's en t's in de uitwerkingen van de opdrachten van studenten moesten corrigeren, over studenten die nog steeds spreken van een dagvaardiging, of over studenten die gekleed als een campinggast naar het onderwijs komen, om maar een greep te doen.

Uiteraard geldt bovenstaande niet voor Tilburg. Rustig maar, Soeverein. Smile

#132:  Auteur: Sovereign BerichtGeplaatst: do 02 dec 2004 18:34
    —
Michael schreef:

Uiteraard geldt bovenstaande niet voor Tilburg. Rustig maar, Soeverein. Smile
Jawel hoor, ook ik vond de studie daar te gemakkelijk. Maar ik denk dat het een niet zo populair standpunt zou zijn had ik dat vaak openlijk verkondigd. Laughing

Er mag best wel wat meer druk op de ketel.

#133:  Auteur: StevenK BerichtGeplaatst: do 02 dec 2004 23:06
    —
Sovereign schreef:
Michael schreef:

Uiteraard geldt bovenstaande niet voor Tilburg. Rustig maar, Soeverein. Smile
Jawel hoor, ook ik vond de studie daar te gemakkelijk. Maar ik denk dat het een niet zo populair standpunt zou zijn had ik dat vaak openlijk verkondigd. Laughing

Er mag best wel wat meer druk op de ketel.

Druk op ketel hoeft helemaal niet nodig te zijn; maar inspirerende en motiverende college's wel.

Ik heb in mijn middelbare schooltijd les gehad van 2 docenten klassieke talen die in staat waren de leerlingen te motiveren zich helemaal in te leven in de Latijnse en Griekse wereld; daarnaast heb ik ook een leraar wiskunde gehad die ervoor zorgde dat ik net zo diep in de materie dook als ik maar kon.

Ook wanneer ik zelf cursus geef vind ik dat juist de uitdaging: mensen motiveren om zich helemaal op de stof te werpen.

#134:  Auteur: Sovereign BerichtGeplaatst: vr 03 dec 2004 0:07
    —
StevenK schreef:
Druk op ketel hoeft helemaal niet nodig te zijn; maar inspirerende en motiverende college's wel.
Ik betwijfel of dat opgaat, ik kan zo docenten opnoemen bij ons welke best boeiend les gaven maar waar de attitude van de gemiddelde student echt niet door veranderd is. Wink

#135:  Auteur: Eva BerichtGeplaatst: vr 03 dec 2004 0:24
    —
Ach, als het nu ook al een maatstaf is of je snel opspringt na college of niet vind ik zwaar overdreven. Ik ben toevallig geen HBO-student, loop nominaal, haal goede cijfers en ben erg geínteresseerd in mijn studie en ga toch echt wel eens zo snel mogelijk weg na een college....
Beetje oppervlakkig....

#136:  Auteur: mr. crowley BerichtGeplaatst: vr 03 dec 2004 10:23
    —
StevenK schreef:
Edith schreef:
latijn was leuk Very Happy

"Marcus et Cornelia in horto ambulant" Very Happy


A walk down memory lane. Mijn toenmalige docent Latijn kende de eerste dertig hoofdstukken van Rationes uit haar hoofd. Als kleine jongen was ik daar zeer van onder de indruk. Nu ik ouder ben, ben ik er nog meer van onder de indruk. Later ben ik er achter gekomen dat ze nogal stevig dronk, dus was het des te meer een prestatie dat ze al die teksten wist te onthouden.

#137:  Auteur: StevenK BerichtGeplaatst: vr 03 dec 2004 11:26
    —
mr. crowley schreef:
StevenK schreef:
Edith schreef:
latijn was leuk Very Happy

"Marcus et Cornelia in horto ambulant" Very Happy


A walk down memory lane. Mijn toenmalige docent Latijn kende de eerste dertig hoofdstukken van Rationes uit haar hoofd. Als kleine jongen was ik daar zeer van onder de indruk. Nu ik ouder ben, ben ik er nog meer van onder de indruk. Later ben ik er achter gekomen dat ze nogal stevig dronk, dus was het des te meer een prestatie dat ze al die teksten wist te onthouden.

Begon haar achternaam met een O ?

#138:  Auteur: MiriamvL BerichtGeplaatst: vr 03 dec 2004 11:46
    —
me schreef:
Micheal --> GET A LI*F* (red.) E Wink !!!!!!!!!!!!!!! ipv mensen beoordelen op kleren, werkwijze etc. beetje overtrokken!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


Niet *helemaal* bij rechten, als je later zo in de rechtzaal verschijnt verlies je waarschijnlijk al je zaak omdat dat de rechter irriteert, en zul je waarschijnlijk ook niet zeer betrouwbaar op je clienten over komen, ik denk dat bijv. in de advocatuur presentatie *zeer* belangrijk is, hoewel je tijdens de studie als een campinggast kleden natuurlijk niet heel veel zegt over hoe je er later uit zult zien...

#139:  Auteur: me BerichtGeplaatst: vr 03 dec 2004 12:11
    —
Nou het lijkt me nog al logisch dat ook een HBO student snapt dat eenmaal in de praktijk je je correct kleed. Maar dat wil niets zeggen over hoe je je moet kleden tijdens de studie, mij lijkt het nogal overdreven om in in een driedelig pak college te volgen. En wat wordt er verstaan onder campingkleding?
Michael geeft de HBO-ers weer als een soort laag opgeleide mensen die er met de pet naar gooien, en niet eens kunnen spellen maar dat is volstrekt onzin. En eerlijk gezegd ik ben een HBO-er en voel me door deze VOOROORDELEN vrij beledigd. En de manier waarop hij zijn standpunt naar voren brengt vindt ik niet echt professioneel en dat wil ook wel iets zeggen over het niveau van hem......

#140:  Auteur: mr. crowley BerichtGeplaatst: vr 03 dec 2004 12:22
    —
@StevenK: Nee, haar achternaam begon met een B. Maar als jouw docent ookal van een glas hield, zou je bijna gaan denken dat je van lesgeven in klassieke talen alcoholist wordt. Of dat docenten klassieke talen gewoon een goed geheugen hebben. Of allebei.

#141:  Auteur: MiriamvL BerichtGeplaatst: vr 03 dec 2004 12:54
    —
me schreef:
Nou het lijkt me nog al logisch dat ook een HBO student snapt dat eenmaal in de praktijk je je correct kleed. Maar dat wil niets zeggen over hoe je je moet kleden tijdens de studie, mij lijkt het nogal overdreven om in in een driedelig pak college te volgen. En wat wordt er verstaan onder campingkleding?
Michael geeft de HBO-ers weer als een soort laag opgeleide mensen die er met de pet naar gooien, en niet eens kunnen spellen maar dat is volstrekt onzin. En eerlijk gezegd ik ben een HBO-er en voel me door deze VOOROORDELEN vrij beledigd. En de manier waarop hij zijn standpunt naar voren brengt vindt ik niet echt professioneel en dat wil ook wel iets zeggen over het niveau van hem......


Dat lees je dan helemaal verkeerd, hij heeft het over (rechten)studenten in het algemeen, helemaal niet alleen over HBO studenten...

#142:  Auteur: MiriamvL BerichtGeplaatst: vr 03 dec 2004 13:04
    —
Okee, ik kan enigzins in zien dat je het zo leest, omdat hij zegt dat mensen die zich zo gedragen niet op de Uni thuis horen, maar hij zegt ook dat die mensen op HBO, OF ZELFS DAT NIET thuis horen... dus het is niet helemaal waar dat hij zich beledigend uitlaat over HBO'ers...

Jij bent ook niet volkomen objectief, want je leest alles al met de gedachte "ze zijn tegen hbo'ers, dat pik ik niet" terwijl dat helemaal niet zo is... de meesten niet in ieder geval Very Happy

Er is niks mis met HBO, maar als HBO volledig gelijk staat, waarom is er dan een splitsing tussen HBO en universiteit? En is het dan niet handiger om gewoon je HBO-P te halen en dan in het eerstejaar van de uni te beginnen? Duurt dan net zo lang als HBO + master, maar weet je wel zeker dat je op uni-niveau zit...

#143:  Auteur: Edith BerichtGeplaatst: vr 03 dec 2004 14:30
    —
MiriamvL schreef:


Er is niks mis met HBO, maar als HBO volledig gelijk staat, waarom is er dan een splitsing tussen HBO en universiteit? En is het dan niet handiger om gewoon je HBO-P te halen en dan in het eerstejaar van de uni te beginnen? Duurt dan net zo lang als HBO + master, maar weet je wel zeker dat je op uni-niveau zit...


Ja dat begrijp ik inderdaad ook niet helemaal. Je kunt na een hbobachelor toch nooit op hetzelfde niveau zitten als mensen die hun bachelor op de universiteit hebben gedaan.... Confused

#144:  Auteur: Martijn BerichtGeplaatst: vr 03 dec 2004 14:37
    —
over het algemeen is HBO wat "praktischer" en universiteit wat wetenschappelijker. Het is natuurlijk wel zo dat een B. op HBO 4 jaar duurt en op de universiteit 3 ... dus stel HBO laat je enigzins langzamer studeren of biedt het anders aan .. het kan uiteindelijk wel op ongeveer hetzelfde niveau uitkomen denk alleen dat de insteek anders is. Ik heb overigens wel bewust gekozen om universitair rechten te gaan doen en niet HBO terwijl mijn vooropleiding HAVO en nu bijna HBO is ... was wellicht logischer geweest als ik naar HBO-rechten was gegaan maar ik vond zelf dat dat het dus net niet was .. nu kijken of ik het ga halen en voorlopig doe ik het op half tempo omdat ik het aanbevolen deeltijdtempo even aanhoud (anders wordt het toch echt te veel voor nu)

Ik denk overigens dat uit het HBO + masteropleiding best goede masters zullen komen alleen met waarschijnlijk een iets andere .. wellicht praktischere instelling ...

#145:  Auteur: Edith BerichtGeplaatst: vr 03 dec 2004 14:46
    —
Martijn schreef:
over het algemeen is HBO wat "praktischer" en universiteit wat wetenschappelijker. Het is natuurlijk wel zo dat een B. op HBO 4 jaar duurt en op de universiteit 3 ... dus stel HBO laat je enigzins langzamer studeren of biedt het anders aan .. het kan uiteindelijk wel op ongeveer hetzelfde niveau uitkomen denk alleen dat de insteek anders is. Ik heb overigens wel bewust gekozen om universitair rechten te gaan doen en niet HBO terwijl mijn vooropleiding HAVO en nu bijna HBO is ... was wellicht logischer geweest als ik naar HBO-rechten was gegaan maar ik vond zelf dat dat het dus net niet was .. nu kijken of ik het ga halen en voorlopig doe ik het op half tempo omdat ik het aanbevolen deeltijdtempo even aanhoud (anders wordt het toch echt te veel voor nu)

Ik denk overigens dat uit het HBO + masteropleiding best goede masters zullen komen alleen met waarschijnlijk een iets andere .. wellicht praktischere instelling ...


Ik blijf het toch vreemd vinden...er is toch niet voor niets verschil tussen hbo rechten en universiteit rechten?

#146:  Auteur: Martijn BerichtGeplaatst: vr 03 dec 2004 14:51
    —
Ik weet de exacte verschillen tussen die 2 studies niet aan te wijzen maar weet wel dat bijvoorbeeld op ICT gebied een HBO en universitaire studie meestal verschilt in het feit dat de HBO-studie minder technisch is en meer gericht is op de praktijk dan de meer technische (wiskundige) ICT studies op de universiteit. Er zijn echter voldoende mogelijkheden voor een HBO-ICT-er om een Masteropleiding te volgen. Verschil dan wel is dat dit een master opleiding is die wederom erg praktisch is ingericht en wederom relatief weinig aan wiskundige zaken gedaan wordt.

Dit zou bij recht natuurlijk ook zo kunnen zijn, de universiteiten zullen meer opleiden tot de togaberoepen terwijl de HBO opleiding met master wellicht meer de bedrijfsjuristen en dergelijke opleiden?

#147:  Auteur: Michael BerichtGeplaatst: vr 03 dec 2004 15:04
    —
Eva schreef:
Ik ben toevallig geen HBO-student


Bow

#148:  Auteur: Michael BerichtGeplaatst: vr 03 dec 2004 15:06
    —
Hoe komt het trouwens dat zoveel mensen Micheal typen? Kwetsend! Crying or Very sad

#149:  Auteur: MiriamvL BerichtGeplaatst: vr 03 dec 2004 15:18
    —
Michael schreef:
Hoe komt het trouwens dat zoveel mensen Micheal typen? Kwetsend! Crying or Very sad


Je moest eens weten hoeveel mensen Mirjam schrijven of een dergelijk slap aftreksel van mijn naam, en dan doen mensen dat ook nog heel vaak in een antwoord op bericht/mail/brief waar ik mijn naam toch echt correct onder heb gezet, hoe dom kun je zijn?! Ik heb daar dan ook echt een pesthekel aan, het is toch wel zo fatsoenlijk en beleefd om even te checken hoe iemands naam gespeld wordt, een typo kan natuurlijk altijd, per ongeluk, maar een j i.p.v. een i is geen typo, maar gewoon dom Evil or Very Mad

In ieder geval vind ik het raar dat sommige mensen denken dat een HBO-bachelor compleet hetzelfde is als een Uni-bachelor, waarom heb je dan een verschil? Zo het veel makkelijker, duidelijk en overzichtelijker zijn om bijv. mensen met een HAVO-diploma gewoon aan de Uni te laten studeren maar dan in vertraagd tempo...

Ik heb overigens ook een jaar HBO gedaan (Industrieel Product Ontwerpen, Haagse Hogeschool), en dat vond ik heel moeilijk, omdat ik gewoon nog nooit een ruk van wis- en/of natuurkunde heb gesnapt, en dus gewoon de verkeerde studie had gekozen Very Happy

#150:  Auteur: StevenK BerichtGeplaatst: vr 03 dec 2004 15:46
    —
Ik vind 't wel aardig dat in deze discussie het vooral de HBO-ers zijn die het steeds over 'de praktijk' en 'het werk wat ik wil gaan doen' enzo hebben.

Het hele concept van WO is dat het eerst en vooral een wetenschappelijke opleiding is, die in sommige gevallen een vereiste is om *daarna* een specifieke beroepsopleiding te mogen of kunnen volgen.

En daar zit volgens mij de kneep: het HBO is nog steeds een beroepsopleiding, praktijk gericht en derhalve meer gericht op het oplossen van vraagstukken dan op het theoretiseren daarover. En iemand die vier jaar lang het geleerd problemen op te lossen, is daardoor vakinhoudelijk een heel andere jurist dan een WO-er, althans, zo zou het moeten zijn.

Nu is het natuurlijk zo dat veel rechtenstudenten, net zoals bij medicijnen of theologie, primair de studie volgen vanwege de beroepsopleiding de ze erop gaan laten volgen, maar ondanks dat ze de studie volgen met het oog op die beroepsopleiding, krijgen ze toch nog steeds een wetenschappelijke opleiding, gericht op onderzoek in plaats van probleemoplossing.

#151:  Auteur: Eva BerichtGeplaatst: vr 03 dec 2004 15:50
    —
Het is duidelijk dat er een verschil zit tussen HBO en Uni. Maar de manier waarop MichAEl dat toetst is gewoon belachelijk. Hij heeft het over mensen die geen goede kleding aanhebben, of mensen snel opspringen na college, beweert allerlei rare dingen over het iq van studenten.... Slaat gewoon allemaal compleet nergens op. Ik snap wel dat sommige mensen dat irritant vinden. Maarja, gewoon negeren, is meestal het beste.

#152:  Auteur: Sovereign BerichtGeplaatst: vr 03 dec 2004 16:02
    —
Zoals ik ergens eerder in deze draad heb opgemerkt ligt het niveau op het HBO gewoon lager, zowel qua toetsing als de stof die wordt behandeld. Daarnaast blijven van de 4 jaar er maar ongeveer 3 over voor een goede theoretische onderbouwing, nagenoeg gelijk aan de universitaire bachelor.

#153:  Auteur: StevenK BerichtGeplaatst: vr 03 dec 2004 16:49
    —
Eva schreef:
Het is duidelijk dat er een verschil zit tussen HBO en Uni. Maar de manier waarop MichAEl dat toetst is gewoon belachelijk. Hij heeft het over mensen die geen goede kleding aanhebben, of mensen snel opspringen na college, beweert allerlei rare dingen over het iq van studenten....

Michael's opmerkingen gaan, voor zover ik dat niet kan beoordelen, niet over HBO-ers, maar over (sommigen van) zijn medestudenten.

#154:  Auteur: Michael BerichtGeplaatst: vr 03 dec 2004 23:44
    —
StevenK schreef:
Eva schreef:
Het is duidelijk dat er een verschil zit tussen HBO en Uni. Maar de manier waarop MichAEl dat toetst is gewoon belachelijk. Hij heeft het over mensen die geen goede kleding aanhebben, of mensen snel opspringen na college, beweert allerlei rare dingen over het iq van studenten....

Michael's opmerkingen gaan, voor zover ik dat kan beoordelen, niet over HBO-ers, maar over (sommigen van) zijn medestudenten.


Zeer juist. Ik voor mij heb hier zelfs nog niets gezegd dat opgevat kan worden als gaand over het onderscheid tussen HBO-Uni. Eva wordt gewoon snel boos, door welke gramstorigheid ( Cool ) haar leesvermogen vermindert. Wink

#155:  Auteur: Eva BerichtGeplaatst: za 04 dec 2004 2:02
    —
@MichAEl: Het maakt helemaal niet uit of je het over HBO-ers hebt of over medestudenten van de Uni. Het gaat er gewoon om dat je vaak zinloze stukken post met meestal slechte argumenten. Dat irriteert mij ja, maar boos, nou nee. Klink ik zo...??? Cool Laughing

#156:  Auteur: marcel BerichtGeplaatst: za 04 dec 2004 19:02
    —
Ik heb al eerder aangegeven: Ik zeg niet dat er geen schakeljaar moet zijn ( die conclusie heb ik in de loop van de thread wel getrokken), slechts dat het huidige schakeljaar op sommige punten veel herhaalt en op andere punten tekort schiet voor HBO-Recht studenten. Er wordt op dit moment druk overleg gevoerd over hoe dit vraagstuk vorm te geven. Vermoedelijk wordt het schakeljaar deels op de HBO, en deels op de Uni aangebode. Dat gaat dan ten koste van veel economische basis in het eerste jaar.
lijkt me goed plan!
Daarbij vind ik het maar de vraag, in hoeverre theoretische vaardigheden niet een beetje zijn doorgeschoten. Heb ik het mis, of gaat het na de studie vooral om de rechtspraktijk?

#157:  Auteur: Sovereign BerichtGeplaatst: za 04 dec 2004 19:07
    —
marcel schreef:

Daarbij vind ik het maar de vraag, in hoeverre theoretische vaardigheden niet een beetje zijn doorgeschoten. Heb ik het mis, of gaat het na de studie vooral om de rechtspraktijk?
No smile

#158:  Auteur: StevenK BerichtGeplaatst: za 04 dec 2004 19:34
    —
marcel schreef:
Heb ik het mis, of gaat het na de studie vooral om de rechtspraktijk?

Ik hoop van harte dat je het mis hebt.

#159:  Auteur: marcel BerichtGeplaatst: za 04 dec 2004 20:14
    —
Hmm dat zal de rechter leuk vinden: Edelachtbare, ik hoop van harte dat U het mis heeft!
Waar is het wettig en overtuigend bewijs? Grapje hoor Wink

#160:  Auteur: Sovereign BerichtGeplaatst: wo 15 dec 2004 22:32
    —
Even inspringen op een oud onderwerp, sommigen weten nog vast wel dat de UvA tegenwoordig een ieder (met een WO of HBO bachelor) toelaat tot een master rechten ook al heeft de desbetreffende persoon geheel geen juridische bachelor c.q. vooropleiding gevolgd.

Hierover heb ik per email navraag gedaan bij het ministerie van onderwijs, vandaag heb ik schriftelijk bericht ontvangen voor wat betreft mijn vraag over een noodzakelijke inhoudelijke samenhang tussen de bachelor en de master.

Nu had ik de UvA vooralsnog niet genoemd in mijn email en heb ik volstaan met een algemeen voorbeeld van een niet-samenhangende bachelor en master. Men schrijft mij onder meer:

Quote:
De instelling is verplicht om degenen die voldoen aan de eis van het bachelorniveau (kennis, inzicht, vaardigheden) toe te laten tot de opleiding.. Degenen die niet voldoen aan de eisen zullen niet worden toegelaten. Het lijkt mij dat in het door u gegeven voorbeeld, de desbetreffende persoon niet voldoet aan de eisen".


Kennelijk is het Ministerie dus wel degelijk van mening dat er enige samenhang dient te bestaan tussen de vooropleiding en de master. Ik heb daar middels de volgende fax op gereageerd:

Quote:
Onderwerp: Toegang tot WO-masteropleiding

Eindhoven, 15 december, 2004

Geachte heer Minnée,

Naar aanleiding van uw schrijven d.d. 13 december doe ik u deze fax toekomen. U kunt in dit kader mijn tweede (verzoek per) e-mail negeren daar ik in dit schrijven het e.e.a. integraal zal herhalen.

Ter illustratie gaf ik u eerder als voorbeeld de student met een voltooide WO bachelor natuurkunde, die middels een eenjarig schakelprogramma zou instromen in een master rechtsgeleerdheid en zo ipso facto in twee jaar de academische titel meester (mr.) verkrijgt. In uw schrijven deelt u mij mede dat voor wat betreft dit voorbeeld, waarbij geen werkelijke samenhang meer bestaat tussen de bachelorfase en het mastertraject, de desbetreffende persoon niet zou voldoen aan de eisen die een instelling aan haar studenten dient te stellen.

De Universiteit van Amsterdam biedt evenwel een dergelijk traject aan. Zo is te lezen op de UvA site, en ook telefonisch bevestigt men, dat elke juridische master (uitgezonderd notarieel en fiscaal recht) te volgen is met een niet juridische bachelor of doctoraalopleiding na het volgen van een kort (1-jarig) schakelprogramma. Voor de niet-juridische HBO bachelors wordt niet meer dan een extra inleidend vak als eis naast het schakelprogramma gevraagd.

Dit leidt mijns inziens tot wel zeer vreemde constructies, zoals ik reeds in het bovenstaande voorbeeld heb mogen aangeven. Ook in het buitenland kent men een dergelijke opzet niet en dient er enige cohesie te bestaan tussen bachelor en master.

Het lijkt mij dan ook dat met het op bovenvermelde wijze oprekken van de instroommogelijkheden aan de bedoelingen van het BAMA-stelsel voorbij wordt gegaan.

Gaarne verneem ik dan ook uw zienswijze op de instroommogelijkheden die men thans aan de UvA hanteert voor wat betreft rechtsgeleerdheid.

Verblijft met vriendelijke groet,

mr. JCLMA van Gemert


Ik ben benieuwd wat er nu volgt. Wink

#161:  Auteur: Eva BerichtGeplaatst: do 16 dec 2004 0:29
    —
Zo, zo, een nieuwe klokkenluider!! Laughing

#162:  Auteur: Sovereign BerichtGeplaatst: do 16 dec 2004 0:36
    —
Eva schreef:
Zo, zo, een nieuwe klokkenluider!! Laughing
Twisted Evil

#163:  Auteur: Nemine contradicente BerichtGeplaatst: do 16 dec 2004 16:13
    —
Sovereign schreef:

Ik ben benieuwd wat er nu volgt. Wink


Ik ben nieuwsgierig naar de reactie van het ministerie van onderwijs.
Houdt ons op de hoogte.

#164:  Auteur: sam BerichtGeplaatst: do 16 dec 2004 16:16
    —
Hee! Geen slapende honden wakker maken! Evil or Very Mad
Ik wilde juist gebruik maken van deze mogelijkheid! Vergeet ook niet dat mensen die op deze manier hun master halen geen togadragend beroep mogen uitoefenen, ook geen kleine beperking dunkt mij.
Verder ben ik al behoorlijk academisch gevormd na drie jaar bachelor en heb ik veel vakken statistiek en onderzoeksmethoden en technieken gevolgd.
Iets wat ik in het onderwijsprogramma van rechten niet zie terugkomen (UvA), en me toch wel handig lijkt voor wetenschappelijk onderzoek. Bovendien heb ik al mijn vrijekeuzevakken met rechtenvakken gevuld (1/2 jaar). Ik denk dat mensen die van deze doorstroom mogelijkheid gebruik maken dit vaak net zo doen. Hoe weet je anders dat je geinteresseerd bent in een rechten master? Smile

#165:  Auteur: Sovereign BerichtGeplaatst: do 16 dec 2004 17:02
    —
Sorry Sam, maar ik ben principieel tegen de mogelijkheid om 'meester' te worden in twee jaren, en zal dan ook alles in mijn macht doen om dit geschrapt te krijgen. Twisted Evil

#166:  Auteur: sam BerichtGeplaatst: do 16 dec 2004 17:19
    —
Sovereign, veel succes ermee, voordat er eventuele wijzigingen komen in de toelating tot de master ben ik er toch al mee bezig Twisted Evil . Maar zou je ook willen reageren op mijn vraag wat er gedaan wordt aan onderzoeksvaardigheden binnen de studie rechten?

#167:  Auteur: Sovereign BerichtGeplaatst: do 16 dec 2004 17:48
    —
sam schreef:
Sovereign, veel succes ermee, voordat er eventuele wijzigingen komen in de toelating tot de master ben ik er toch al mee bezig Twisted Evil
Mij gaat het niet om persoonlijke gevallen, ik wil gewoon zo snel mogelijk een einde zien aan deze academische vervuiling. Wink

Quote:
Maar zou je ook willen reageren op mijn vraag wat er gedaan wordt aan onderzoeksvaardigheden binnen de studie rechten?
Dat verschilt wellicht per universiteit, maar aan onderzoeksvaardigheden wordt op de UvT gedurende het hele traject aandacht besteed (papers, annotaties). Onderzoeksmethoden zijn bij ons in het eerste jaar reeds aan de orde gekomen.

#168:  Auteur: sam BerichtGeplaatst: vr 17 dec 2004 18:45
    —
Quote:
Dat verschilt wellicht per universiteit, maar aan onderzoeksvaardigheden wordt op de UvT gedurende het hele traject aandacht besteed (papers, annotaties). Onderzoeksmethoden zijn bij ons in het eerste jaar reeds aan de orde gekomen.

Ik ben nog niet overtuigd......

#169:  Auteur: Sovereign BerichtGeplaatst: vr 17 dec 2004 19:30
    —
sam schreef:

Ik ben nog niet overtuigd......
Waarvan? Wellicht wordt er bij de rechtenstudie soms teveel vanuit gegaan dat de nodige kwaliteiten zich gedurende de studie zelf zullen ontwikkelen (uitgezonderd de toegespitste onderzoeksmaster in Tilburg), dat neemt niet weg dat wel degelijk deze vaardigheden worden geoefend.

Mocht je trouwens menen dat bekendheid met onderzoeksmethoden je het 'recht' geeft op een verkort traject, dan kan ik het daarmee alleen maar oneens zijn. Een dergelijke opzet is volstrekt onlogisch, elke opleiding omvat veel meer kennis dan alleen onderzoeksmethoden en het produceren van wat papers. De helft van de opleiding op die manier overslaan is gewoon absurd.

#170:  Auteur: Danielle23 BerichtGeplaatst: zo 16 jan 2005 15:12
    —
Een master alleen lijkt me moeilijk. Ik heb zelf de MER als vooropleiding gehad en ben dus 'ingestroomd' in het tweede jaar. Na deze studie duurt het 2 en een half jaar, twee jaar les, en een half jaar scriptie.. Veel korter lijkt meniet erg praktisch. Na de MER is het al best pittig en ik ben het eens met degene die zei : drie jaar HBO staat niet gelijk aan 3 jaar universiteit. Vooral de manier van vragen beantwoorden is op universitair niveau erg anders...

#171:  Auteur: Sovereign BerichtGeplaatst: zo 16 jan 2005 18:42
    —
Danielle23 schreef:
Een master alleen lijkt me moeilijk. Ik heb zelf de MER als vooropleiding gehad en ben dus 'ingestroomd' in het tweede jaar. Na deze studie duurt het 2 en een half jaar, twee jaar les, en een half jaar scriptie.. Veel korter lijkt meniet erg praktisch. Na de MER is het al best pittig en ik ben het eens met degene die zei : drie jaar HBO staat niet gelijk aan 3 jaar universiteit. Vooral de manier van vragen beantwoorden is op universitair niveau erg anders...
Natuurlijk ben je het met me eens. Wink

#172:  Auteur: Marco BerichtGeplaatst: ma 17 jan 2005 17:37
    —
Het verbaast me een beetje dat er nog zoveel mensen zijn die "ja" hebben gestemd. Ik heb zelf zowel HBO als WO gedaan (HEAO en Economie, beide afgerond) en vind dat er een duidelijk verschil tussen die twee zit. De verschillen zijn in de discussie al aan de orde geweest: het HBO is een beroepsopleiding, en het WO is wetenschappelijk. Ik vind daarom ook dat HBO'ers niet zonder meer in moeten kunnen stromen in de master.

#173:  Auteur: Michèle BerichtGeplaatst: di 18 jan 2005 12:39
    —
marcel schreef:
Ik heb al eerder aangegeven: Ik zeg niet dat er geen schakeljaar moet zijn ( die conclusie heb ik in de loop van de thread wel getrokken), slechts dat het huidige schakeljaar op sommige punten veel herhaalt en op andere punten tekort schiet voor HBO-Recht studenten.


Dat de aansluiting niet ideaal verloopt, en er nog veel punten zijn die verbeterd moeten worden, wil ik best van je aannemen. Is een beetje inherent aan onderwijs, denk ik wel eens, dat het idee an sich heel aardig klinkt maar de concrete invulling wat te wensen overlaat... Annoyed

Hoe langer ik erover nadenk, hoe meer ik van mening ben dat er inderdaad academische 'waakhonden' moeten zijn om de degradatie van de rechtenstudie in de peiling te houden. Hoe weinig mensen van onze generatie beseffen zich wat een wetenschappelijke opleiding precies inhoudt (of laat ik zeggen: zou moeten inhouden)? Men fietst met samenvattingen en uittreksels door de studie heen, en wanneer een docent de boel niet op een presenteerblaadje aanreikt krijgt ie de wind van voren. (OK, nogal ongenuanceerde voorstelling van zaken, but you get the point.)
De eisen en benodigde vaardigheden zijn de laatste jaren al aardig omlaag bijgesteld. Moest je niet eerst de (vergelijkbare) dr- titel behalen voordat je je meester mocht noemen?
Nou is de tijd voorbij dat de geleerden (in wording), wereldvreemd in idealistisch zich opsluiten in een klein kamertje met massa's boeken om te mijmeren over een papieren werkelijkheid die door enkele doordravende goeroe's in abstracte termen is neergepend. ... Think Nou ja, dat doen we niet heel de tijd! Wink De insteek is wel wat praktischer geworden en terecht, en bovendien hoef je van (gemiddeld) 18-20 jarigen niet te verwachten dat ze al die wetenschappelijke vaardigheden al meteen vlekkeloos bezitten.
Edoch! Er moeten wel grenzen worden getrokken om te voorkomen dat de academische rechtenopleiding vervalt in een leuk jaartje puzzelen voor iedere snotneus die weleens wat anders erbij wil doen!
Dus, om terug te komen op de discussie, een diepgaand schakeljaar voor HBO-rechtenstudenten is vereist, en overstappen van een geheel andere studie is natuurlijk helemaal uit den boze. Hoe verzinnen ze het? Ik zie mezelf al aankomen bij geneeskunde: 'hallo, ik heb al 3 jaar gestudeerd en wil nu graag met een beetje bijscholing jullie master komen doen!' Bonk
En de rechtenstudie zelf mag ook wel wat pittiger hier en daar, maar dat verschilt denk ik ook weer per uni. Ben wel tevreden over de Erasmus tot nu toe.

Goed, na dit pleidooi voor de rechtenstudie ga ik me toch maar weer eens storten op mijn tentamen Europees Recht van morgen, want ik heb die Joho-samenvatting nog niet uit Wink.

#174:  Auteur: sam BerichtGeplaatst: di 07 jun 2005 16:39
    —
Is er al iemand begonnen met het schakeljaar of met de master rechten aan de UvA, die is ingestroomd na het volgen van een andere WO bachelor dan rechten en hoe bevalt dat?

#175:  Auteur: Anoniem BerichtGeplaatst: do 28 jul 2005 1:44
    —
ik heb zelf eerst een jaar hbo rechten gedaan (hogeschool van leiden)... Na het behalen van mijn 'p' ben ik afgelopen jaar begonnen aan UvL.

Ik kan nu zeggen dat ik ook hier mijn propedeuse heb gehaald zonder herkansingen en dat na een jaar Hbo-rechten.... Bovendien hebben nagenoeg alle mensen die ik ken die eerst een jaar hbo-rechten hebben gedaan hun propedeuse gehaald!

#176:  Auteur: sapper BerichtGeplaatst: do 28 jul 2005 17:52
    —
Anoniem schreef:
ik heb zelf eerst een jaar hbo rechten gedaan (hogeschool van leiden)... Na het behalen van mijn 'p' ben ik afgelopen jaar begonnen aan UvL.

Ik kan nu zeggen dat ik ook hier mijn propedeuse heb gehaald zonder herkansingen en dat na een jaar Hbo-rechten.... Bovendien hebben nagenoeg alle mensen die ik ken die eerst een jaar hbo-rechten hebben gedaan hun propedeuse gehaald!


je bent zeker niet de eerst, laat staan de enige en absoluut niet de laatste. maar dat is ook prima. mensen moeten uit de droom geholpen worden dat vwo vereist is voor de uni (rechten). dat is absolute onzin. mbo/havo, vwo/hbo hebben allemaal evenveel kans

#177:  Auteur: Sovereign BerichtGeplaatst: do 28 jul 2005 19:31
    —
sapper schreef:
mbo/havo, vwo/hbo hebben allemaal evenveel kans
Kon ik het daar maar mee eensch zijn. Helaas verzet het feitencomplex zich tegen een dergelijke conclusie. Wink

#178:  Auteur: StevenK BerichtGeplaatst: do 28 jul 2005 20:10
    —
sapper schreef:

je bent zeker niet de eerst, laat staan de enige en absoluut niet de laatste. maar dat is ook prima. mensen moeten uit de droom geholpen worden dat vwo vereist is voor de uni (rechten).

Je hebt gelijk: het zou moeten zijn, dat een VWO-niveau, of eigenlijk het gymnasiumniveau zoals we dat in de jaren 60 kenden, noodzakelijk zou moeten zijn Very Happy
Quote:

dat is absolute onzin. mbo/havo, vwo/hbo hebben allemaal evenveel kans

Logica is zeker niet je sterkste kant ? Want wat je hier schrijft is een wel heel erg mislukte variant van een bewijs uit het ongerijmde.

Het feit dat een VWO opleiding geen garantie is voor een succesvolle studie, maakt zeker nog niet dat daarmee HBO-P bezitters evenveel kans maken.

#179:  Auteur: tikSimone BerichtGeplaatst: do 28 jul 2005 20:42
    —
Weet je wat zo goed is aan het HBO? Het maakt de tongen op RF zo lekker los Mr. Green

#180:  Auteur: ergo sum BerichtGeplaatst: do 28 jul 2005 23:43
    —
tikSimone schreef:
Weet je wat zo goed is aan het HBO? Het maakt de tongen op RF zo lekker los Mr. Green


Tongen?? Rolling Eyes

#181:  Auteur: sapper BerichtGeplaatst: vr 05 aug 2005 12:18
    —
StevenK schreef:

Je hebt gelijk: het zou moeten zijn, dat een VWO-niveau, of eigenlijk het gymnasiumniveau zoals we dat in de jaren 60 kenden, noodzakelijk zou moeten zijn Very Happy

hmmm en jij zit toch op de ou ??? de ou waar helemaal geen toelatingseisen gelden. vreemd Confused

#182:  Auteur: Schutte BerichtGeplaatst: di 27 feb 2007 17:59
    —
Ben nieuw op dit forum,

Ik heb hiervoor MER-JM gedaan. Nu volg ik de schakelprogramma Bedrijfsrecht.

Als ik het vergelijk, kan ik niet anders concluderen dat de HBO recht vakken (zelfs in de 4e) niet te vergelijken zijn met de 'echte' studie Rechten. De stof is zoveel beknopter en mist diepgang. Geen jurisprudentie etc.

En dan geneuzel over dat zogenaamde 'praktijkervaring' van het HBO is ook flauwekul. Alleen de stage van het HBO heeft hieraan meegewerkt.

Ik betwijfel daarom de toekomstperspectief voor HBO (iets met recht) studenten. De reden: te weinig kennis en daardoor veel onzekerheid.

#183:  Auteur: JetKroket BerichtGeplaatst: di 27 feb 2007 19:58
    —
Voor het Juridisch Loket vragen ze HBO-rechten. Ik heb er onlangs een slecht antwoord van ontvangen. Te weinig kennis. Zelf ben ik pas even bezig en was praktisch niet geïnformeerd over de problematiek die ik aanbracht.

#184:  Auteur: qwerty BerichtGeplaatst: di 27 feb 2007 23:23
    —
De omschakeling van Bureau voor Rechtshulp naar het Jurdische Loket is juist de reden waarom de studie HBO-rechten is ingevoerd. De bedoeling is namelijk dat deze afgestudeerde mensen het aanbod van de rechtshulp laten toenemen.... werken bij het Loket is namelijk niet aantrekkelijk voor juristen (WO-recht)...en door middel van de studie HBO-recht wordt een poging gedaan om dit werk alsnog aantrekkelijk te maken.



Rechtenforum.nl -> Juridische masters

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl