Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Top Notch Qual...
Best Quality C...
Best Patches i...
Personalized T...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 31 jul 2025 22:52
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Steigerbouw = buurman dreigt met rechtzaak
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Rijken18

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: do 15 mrt 2007 16:17    Onderwerp: Steigerbouw = buurman dreigt met rechtzaak Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben voorzitter van een VvE in Utrecht

I.v.m. een gevelrenovatie dient er voor circa 1 week een steiger geplaatst worden voor onze gevel. De garageboxen worden door deze steiger geblokkeerd maar onze leden hebben hier geen bezwaar mee.

De steiger blokkeert ook de toegang (met een auto) tot een garagebox naast ons complex. De eigenaar van deze garagebox woont een stukje verderop in de straat en parkeert zijn (dure) auto dagelijks in deze box. Om in deze garagebox te komen met de auto rijdt hij over onze grond en vlak langs ons gebouw.

Doordat deze steiger er nu komt te staan, kan hij niet meer met zijn auto er in en uit. Ik heb dit bij hem aangegeven en dat hij het beste zijn auto voor deze week kan parkeren op parkeerplaats (vrij parkeren).

Deze eigenaar weigert pertinent rekening te houden met onze werkzaamheden en geeft aan een rechtzaak te beginnen zodra de steigers hem hinderen. Hij geeft aan dat zijn garagebox ten alle tijde vrij toegankelijk moet zijn en dat dit in de wet vastligt.

Volgens onze akte is er geen sprake van erfdienstbaarheid en hij heeft circa 4 jaar geleden deze garagebox gekocht, dus er kan ook geen sprake zijn van erfdienstbaarheid door verjaring (Ik heb het kadaster verzocht om een erfdienstbaarheidsonderzoek in te stellen, echter hier heb ik op dit moment nog geen uitslag over).

Ik heb 2 vragen:

1e
Klopt het dat zijn garagebox altijd bereikbaar moet zijn en dat zelfs met tijdelijke werkzaamheden hier rekening meegehouden moet worden?

2e
Indien er geen sprake is van erfdienstbaarheid, kan de VvE hem dan weigeren zijn auto in de garagebox te zetten via onze grond?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: do 15 mrt 2007 16:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

http://forum.fok.nl/topic/995304
Bekijk de homepage
Rijken18

BerichtGeplaatst: do 15 mrt 2007 16:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
http://forum.fok.nl/topic/995304

Yep, je ziet dat ik met het probleem hoog zit.

ik ga er vanuit dat hier mensen reageren die echte juridische kennis hebben. Vandaar dat ik het nu hier plaats.

Dat is toch niet erg?
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 15 mrt 2007 17:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Klopt het dat zijn garagebox altijd bereikbaar moet zijn?

Nee, anders kan iedereen wel een garagebox bouwen die uitkomt op het erf van de buren en een recht van overpad claimen.

Quote:
Indien er geen sprake is van erfdienstbaarheid, kan de VvE hem dan weigeren zijn auto in de garagebox te zetten via onze grond?

Ja. Al is het zonder erfdienstbaarheid wel denkbaar dat hij een persoonlijke afspraak met de VvE heeft om gebruik te mogen maken van de grond, ik bedoel: het hoeft niet per se in een erfdienstbaarheid te zijn vastgelegd. Het lijkt er echter niet op dat zo'n afspraak ooit gemaakt is.

Het voordeel van een erfdienstbaarheid is dat deze van rechtswege overgaat op een nieuwe eigenaar. Dit betekent ook dat het goed denkbaar is dat de buurman een reeds door de vorige eigenaar van de garagebox ingezette verjaring heeft voortgezet. Hoe lang staat die garagebox daar al?
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: do 15 mrt 2007 18:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als het voor de VVE onmogelijk is om de renovatie uit te voeren zonder die steiger daar te plaatsen, en het voor de buurman een niet al te groot bezwaar zou moeten zijn om zijn auto 1 week elders te parkeren, lijkt dit ook op misbruik van recht van zijn kant.
Dan moet hij om te beginnen dit recht wel hebben! Laughing

Anderzijds zou het van de VVE ook misbruik van recht kunnen betekenen, als zij hem vanaf nu de toegang tot de garage gaan ontzeggen. Beter zou zijn om dit recht van overpad, tegen een redelijke vergoeding, vast te laten leggen.
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: do 15 mrt 2007 23:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik wens buurman veel succes met zijn rechtzaak. Want zoals Michele al aangaf: dit lijkt dan wel erg misbruik van recht te zijn, voor zover buurman al een recht heeft.

't Roept wel even de vraag op: zou buurman de VvE aansprakelijk kunnen stellen wanneer er in die week (want dat zul je dan net zien...) iets met de auto gebeurt? (de een of andere gek haalt bijvoorbeeld ineens zijn sleutel langs de hele auto)
Rijken18

BerichtGeplaatst: vr 16 mrt 2007 10:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Quote:

Ja. Al is het zonder erfdienstbaarheid wel denkbaar dat hij een persoonlijke afspraak met de VvE heeft om gebruik te mogen maken van de grond, ik bedoel: het hoeft niet per se in een erfdienstbaarheid te zijn vastgelegd. Het lijkt er echter niet op dat zo'n afspraak ooit gemaakt is.

Het voordeel van een erfdienstbaarheid is dat deze van rechtswege overgaat op een nieuwe eigenaar. Dit betekent ook dat het goed denkbaar is dat de buurman een reeds door de vorige eigenaar van de garagebox ingezette verjaring heeft voortgezet. Hoe lang staat die garagebox daar al?

De garagebox staat er vermoedelijk al zo'n 45 jaar (gelet op de bouwstijl en de ontwikkeling van de wijk). De huidige (lastige) eigenaar heeft deze circa 4 jaar geleden gekocht van de eerste eigenaar. Deze oude eigenaar reed ook altijd over onze grond.

Maar ik heb begrepen dat erfdienstbaarheid door verjaring niet opgaat aangezien er sprake is van een nieuwe eigenaar en het verjaringstermijn daardoor opnieuw start. Klopt dit?
StevenK
Moderator

BerichtGeplaatst: vr 16 mrt 2007 11:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Rijken18 schreef:
Maar ik heb begrepen dat erfdienstbaarheid door verjaring niet opgaat aangezien er sprake is van een nieuwe eigenaar en het verjaringstermijn daardoor opnieuw start. Klopt dit?

Nee, dat klopt niet. De erfdienstbaarheid betreft namelijk niet de persoon van de eigenaar/gebruiker, maar de hoedanigheid.

Als het ding er 45 jaar staat, dan is er sprake van een door verjaring ontstane erfdienstbaarheid.

Dit neemt niet weg dat op ook de erfdienstbaarheid onder BW 5:56 valt.
Bekijk de homepage
Rijken18

BerichtGeplaatst: vr 16 mrt 2007 20:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Onze rechtsbijstand heeft het e.e.a. uitgezocht en geeft aan dat wij zonder problemen de steiger kunnen plaatsen.

De juriste geeft wel aan om eventueel een kleine tegemoetkoming aan te bieden van circa 100,- tot 150,- euro, als dit de raderen soepel kan krijgen. Hier ben ik zelf niet zo dol op, aangezien we dan een soort precendent gaan schapen dat men een vergoeding van ons kan krijgen indien wij soms hinder veroorzaken.

zie hier een stuk uit de brief van de Rechtsbijstand voor de boze buurman:

.....
In deze kan aansluiting worden gezocht bij het bepaalde in artikel 5:56 BW:

Artikel 56 - gebruik andermans onroerende zaak (ladder- of steigerrecht)
Wanneer het voor het verrichten van werkzaamheden ten behoeve van een onroerende zaak noodzakelijk is van een andere onroerende zaak tijdelijk gebruik te maken, is de eigenaar van deze zaak gehouden dit na behoorlijke kennisgeving en tegen schadeloosstelling toe te staan, tenzij er voor deze eigenaar gewichtige redenen bestaan dit gebruik te weigeren of tot een later tijdstip te doen uitstellen.

De achterliggende gedachte bij deze wetsbepaling is dat Nederland een klein en dichtbebouwd land is. Het is welhaast onmogelijk om groot onderhoud aan een gebouw uit te voeren zonder het perceel van een nabuur te betreden. Indien buren dit zouden kunnen verhinderen met een beroep op hun eigendomsrecht, dan zou er een onleefbare situatie ontstaan waarin noodzakelijk onderhoud aan gebouwen niet meer uitgevoerd kan worden.

Een schadeloosstelling wordt niet te snel toegekend. Immers, dit artikel geeft ook uiting aan gewoon nabuurschap, aan de manier waarop normale beschaafde mensen met elkaar omgaan. De rechter in Zwolle overwoog dat een schadeloosstelling voor het verlenen van medewerking geen grondslag vindt in de wet (Vzngr. Zwolle 10 maart 2005, LJN AT3916). Het is dan ook geen gebruiksvergoeding.

In deze vinden de werkzaamheden zelf plaats op het perceel van cliënte maar veroorzaken ze mogelijkerwijs enige hinder voor u als zijnde de nabuur; eigenaar/gebruiker van een garagebox. In het licht van vooromschreven wetsartikel dient u deze hinder te gehengen en te gedogen. Zelfs al zouden de werkzaamheden op uw eigen perceel plaats moeten vinden, dan nog zou u deze niet kunnen verhinderen.

De aannemer is geïnformeerd over uw situatie. De werkzaamheden zullen met de grootst mogelijke zorgvuldigheid worden uitgevoerd om schade en hinder tot een minimum te beperken. Cliënte deelde mij mede dat er voldoende gratis parkeergelegenheid in de buurt is om de auto tijdelijk te parkeren. Mocht u van mening zijn dat u toch schade lijdt als gevolg van de werkzaamheden, dan verneem ik dat gaarne.
.....
MarijnP

Leeftijd: 37

BerichtGeplaatst: vr 16 mrt 2007 20:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Hier ben ik zelf niet zo dol op, aangezien we dan een soort precendent gaan schapen dat men een vergoeding van ons kan krijgen indien wij soms hinder veroorzaken.

Dat zou toch ook niet onlogisch zijn?
Rijken18

BerichtGeplaatst: vr 16 mrt 2007 21:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MarijnP schreef:
Quote:
Hier ben ik zelf niet zo dol op, aangezien we dan een soort precendent gaan schapen dat men een vergoeding van ons kan krijgen indien wij soms hinder veroorzaken.

Dat zou toch ook niet onlogisch zijn?

Wij wonen een grote stad dicht op elkaar. Soms heb je hinder van elkaar: mensen zitten tot laat in hun tuin te barbequeen en te kletsen; soms zijn er mensen die een feestje willen geven; er wordt geklust met drillende boorhamer; mensen gaan verhuizen en moeten de verhuiswagen deels op de stoep parkeren etc.

Ik ben van mening dat we in alle redelijkheid rekening met elkaar kunnen houden zonder direct een (financiële) tegemoetkoming. Deze buurman rijdt al sinds jaar en dag over ons terrein en dat hebben wij nooit proberen te verhinderen en wij vinden het prima.

Nu vragen wij dat hij circa 1 week rekening houdt met onze werkzaamheden en dan behoort daar meteen een vergoeding tegenover te staan? Waar leggen we dan de grens?

Goed nabuurschap betekent vooral rekening met elkaar houden; soms ondervindt je hinder en soms veroorzaak je hinder.
MarijnP

Leeftijd: 37

BerichtGeplaatst: vr 16 mrt 2007 21:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De voorbeelden die je noemt vind ik van een hele andere orde dan die van de garagebox.

Wat ik me overigens ook afvraag, en wat ik nergens in de topic kon vinden: waarom wil de buurman niet meewerken? Is hij zo bang dat zn auto wordt gestolen of beschadigd?
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 16 mrt 2007 22:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als de buurman zo'n recht van overpad heeft, dan lijkt een tegemoetkoming wel op zijn plaats. Als hij juist blij moet zijn dat hij in het algemeen gebruik mag maken, dan moet hij niet zeuren dat dat nu even niet goed uitkomt.

Of door verjaring een erfdienstbaarheid is ontstaan valt te betwisten. Om te beginnen ligt de bewijslast bij de buurman. Daarnaast is het recht van overpad in ieder geval in beginsel van niet-voortdurende en niet-zichtbare aard, en zulke erfdienstbaarheden kunnen pas sinds 1992 door verjaring ontstaan. Sinds 1992 zijn nog geen 20 jaar verstreken.

Aan de andere kant vind ik het wel merkwaardig dat iemand een garage zou bouwen zonder daar toegang toe te hebben. Uit de geschiedenis van de verschillende percelen valt wellicht op te maken hoe dit zo is gekomen, en of er echt niet op 1 of andere manier sprake is van een erfdienstbaarheid.

BerichtGeplaatst: vr 16 mrt 2007 23:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MarijnP schreef:
De voorbeelden die je noemt vind ik van een hele andere orde dan die van de garagebox.

Wat ik me overigens ook afvraag, en wat ik nergens in de topic kon vinden: waarom wil de buurman niet meewerken? Is hij zo bang dat zn auto wordt gestolen of beschadigd?

Mijn inschatting is tweeledig:

1e Hij is van mening dat hij ten alle tijden toegang moet hebben tot zijn garagebox. Dat is zijn recht (dit is zijn mening).

2e Hij heeft een dure BMW en hij krijgt korting op de premie van zijn verzekering aangezien deze binnen staat geparkeerd.

Ook al zijn mijn voorbeelden wellicht van een andere orde, ze geven wel weer wat ik bedoel. Waarom moet er per definitie direct een vergoeding tegenover iets staan. Waarom kunnen we niet als goede buren met elkaar omgaan?

bona fides schreef:
Als de buurman zo'n recht van overpad heeft, dan lijkt een tegemoetkoming wel op zijn plaats. Als hij juist blij moet zijn dat hij in het algemeen gebruik mag maken, dan moet hij niet zeuren dat dat nu even niet goed uitkomt.

Of door verjaring een erfdienstbaarheid is ontstaan valt te betwisten. Om te beginnen ligt de bewijslast bij de buurman. Daarnaast is het recht van overpad in ieder geval in beginsel van niet-voortdurende en niet-zichtbare aard, en zulke erfdienstbaarheden kunnen pas sinds 1992 door verjaring ontstaan. Sinds 1992 zijn nog geen 20 jaar verstreken.

Aan de andere kant vind ik het wel merkwaardig dat iemand een garage zou bouwen zonder daar toegang toe te hebben. Uit de geschiedenis van de verschillende percelen valt wellicht op te maken hoe dit zo is gekomen, en of er echt niet op 1 of andere manier sprake is van een erfdienstbaarheid.

Deze buurt is typische naoorlogse bouw (1957). Er moest snel woonruimte komen en dat heeft er toegeleid dat sommige keuzes qua bouw en inrichting nu niet meer gemaakt zouden worden. De garage is in dezelfde tijd gebouwd.

Zoals ik al heb aangegeven, laat ik nu door het Kadaster een erfdienstbaarheid uitvoeren om e.e.a. duidelijk te krijgen.
StevenK
Moderator

BerichtGeplaatst: za 17 mrt 2007 10:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Rijken18 schreef:
2e Hij heeft een dure BMW en hij krijgt korting op de premie van zijn verzekering aangezien deze binnen staat geparkeerd.

Weet je zeker dat het korting is ? Want normaal gesproken is het een stallingsverplichting, op straffe van uitsluiting van dekking.
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds