|
Auteur |
Bericht |
smullie
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 12 feb 2007 19:42 Onderwerp: aangetekend pakketje nooit ontvangen |
|
|
Beste lezer,
Ik heb onlangs bij een internetbedrijf een trui besteld. Ik kreeg netjes een email dat deze op 7 februari verzonden was. Tot vandaag had ik nog steeds niets ontvangen. Dus ik gebeld naar het bedrijfje. Ze hadden een trace nummer en vertelde mij dat op 8 februari het pakketje was aangeboden en ook in ontvangst genomen. Niet door mij in ieder geval.
Ik woon in een complex waar 27 woningen zijn gevestigd. Te weten Ginnekenweg 139. De toevoeging van mijn adres is 5. Dus ik heb het pakketje laten versturen naar 139-5. Toen schoot mij opeens te binnen dat in het pand een jongen woont (139-11) die een eigen internetbedrijfje heeft en veel zaken met de TNT (Nederlands Postbedrijf) doet. Dus ik ben naar hem toegegaan en vroeg hem of hij het pakketje misschien in ontvangst genomen had. En inderdaad, hij had m in ontvangst genomen. Hij vertelde mij dat hij het pakketje in mijn postvakje had gedaan. Ik heb het pakketje daar nooit aangetroffen en vermoed dus dat het pakketje gestolen is of dat die jongen de waarheid niet spreekt. Maar goed, ik kan m niet zomaar gaan beschuldigen.
De postruimte is voor alle bewoners toegankelijk. Ik was die dag de hele dag thuis omdat ik ziek was dus ten eerste had de TNT gewoon bij mij kunnen aanbellen en die jongen had hem anders gewoon bij mij kunnen afgeven. In ieder geval ik heb mijn pakketje nooit ontvangen en ben nu aan t kijken wie ik aansprakelijk kan stellen en op welke manier. Ik heb inmiddels een officiele klacht bij TNT ingediend. Hadden zij het pakketje aan die jongen mogen afgeven? Had die jongen het pakketje zomaar in een voor iedereen toegankelijke postruimte mogen neerleggen? Dus ik zit met mijn handen in het haar en weet niet wat te doen. Dus mijn vraag aan jullie is wat ik nu het beste kan doen. Ik hoop een bruikbaar antwoord te mogen ontvangen.
Met vriendelijke groet,
Sjors Mulder |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 12 feb 2007 20:32 Onderwerp: |
|
|
Ik neem aan dat het om consumentenkoop gaat. De zaak is dan voor risico van de verkoper tot het moment van bezorging (art 7:11 BW). Er is hier niet bezorgd, want jij hebt de buurman nooit aangewezen om het pakketje in ontvangst te nemen.
Heeft TNT eigenlijk geen briefje voor je achtergelaten met het huisnummer waarop het pakketje is gedropt? Dat is wat ze normaal doen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
smullie
|
Geplaatst: ma 12 feb 2007 20:43 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Ik neem aan dat het om consumentenkoop gaat. De zaak is dan voor risico van de verkoper tot het moment van bezorging (art 7:11 BW). Er is hier niet bezorgd, want jij hebt de buurman nooit aangewezen om het pakketje in ontvangst te nemen.
Heeft TNT eigenlijk geen briefje voor je achtergelaten met het huisnummer waarop het pakketje is gedropt? Dat is wat ze normaal doen. |
Het gaat inderdaad om een consumentenkoop. www.freshcotton.nl
Nee de TNT heeft geen briefje achtergelaten. De TNT heeft niet eens bij me aangebeld want ik was i.v.m. ziekte de gehele dag thuis. De jongen die het pakketje in ontvangst heeft genomen heeft ook niet aan mij gevraagd of ik het ontvangen had. Ik ken die jongen niet eens, laat staan dat ikhem toestemming heb gegeven. Hij heeft een internet bedrijfje en krijgt dagelijks pakketjes van TNT. De desbetreffende bij TNT heeft meteen bij hemaangebeld omdat diegene zeker weet dat die jongen altijd thuis is.
Bedankt alvast voor het meedenken. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 12 feb 2007 21:36 Onderwerp: |
|
|
Omdat het risico op het moment van verdwijnen nog bij de verkoper lag, zul je de verkoper moeten vragen nogmaals zo'n trui op te sturen.
De verkoper kan dan proberen TNT aan te spreken, maar dat zal niet meevallen.
Of TNT wanprestatie pleegt of onrechtmatig handelt door het afgeven van een pakketje aan een onbekende buurtbewoner is een heel interessante vraag, maar dat mag de verkoper uitvechten met TNT.
In ieder geval is deze manier van bezorgen standaard. Om herhaling te voorkomen kun je de verkoper vragen "alleen huisadres" op het pakket te vermelden. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
smullie
|
Geplaatst: ma 12 feb 2007 22:07 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Omdat het risico op het moment van verdwijnen nog bij de verkoper lag, zul je de verkoper moeten vragen nogmaals zo'n trui op te sturen.
De verkoper kan dan proberen TNT aan te spreken, maar dat zal niet meevallen.
Of TNT wanprestatie pleegt of onrechtmatig handelt door het afgeven van een pakketje aan een onbekende buurtbewoner is een heel interessante vraag, maar dat mag de verkoper uitvechten met TNT.
In ieder geval is deze manier van bezorgen standaard. Om herhaling te voorkomen kun je de verkoper vragen "alleen huisadres" op het pakket te vermelden. |
Ik heb inmiddels een mailtje gestuurd en voorgesteld dat ze het vest opnieuw moeten versturen en dat zij het inderdaad maar zelf met de TNT op moeten lossen en dat ik als consument niets te maken heb met het probleem bij TNT. Fresh Cotton heeft immers de TNT een opdracht gegeven. Ik heb inderdaad gevraagd of Fresh Cotton het vest naar het adres van mijn ouders wil opsturen.
Mag ik je vriendelijk bedanken voor je snelle en kundige advies. Zodra ik meer weet dan zou ik wel even laten weten hoe het allemaal is afgelopen.
Met vriendelijke groet,
Sjors Mulder |
|
|
|
 |
mieke2
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 12 feb 2007 22:40 Onderwerp: |
|
|
Quote: | En inderdaad, hij had m in ontvangst genomen. Hij vertelde mij dat hij het pakketje in mijn postvakje had gedaan. Ik heb het pakketje daar nooit aangetroffen en vermoed dus dat het pakketje gestolen is of dat die jongen de waarheid niet spreekt. Maar goed, ik kan m niet zomaar gaan beschuldigen.
|
hoi smullie,
Dat met 1 huisnummer met een groot aantal sub-nummers (of kamernummers), dat ken ik. Maar jij schrijft hier postvakje. Bedoelde je daarmee dat jullie post niet in afgesloten brievenbussen gaat, waar alleen de geadresseerde de sleutel van heeft? Is dat wat je zegt met dat de postruimte bij jullie voor alle bewoners toegankelijk is?
Kijk, ik hoop dat je gauw alsnog je trui toegezonden krijgt. Maar als het bij jullie inderdaad om open vakjes gaat, zoals bijv. met de post die je als gast in een hotel of op een camping kunt ontvangen, dan moet dat vaker aanleiding geven tot problemen. Of althans: dat risico is dan groter dan wanneer ieder z'n eigen (metalen) brievenbus heeft. Misschien moet je dat eens bij de eigenaar/verhuurder aankaarten. Ook i.v.m. eventuele aansprakelijkheid als het eens echt heel fout gaat doordat iemand niet op tijd belangrijke post zou ontvangen (belangrijker dan een trui, bedoel ik). _________________ ...free as a bird... |
|
|
|
 |
smullie
|
Geplaatst: ma 12 feb 2007 22:56 Onderwerp: |
|
|
Het zijn inderdaad onafgesloten postvakjes. Maar goed het is natuurlijk al eerder verkeerd gegaan. Ik was gewoon thuis en ze hadden gewoon bij mij aan kunnen bellen. Het pakketje is gewoon aan een wild vreemde afgegeven en ik heb nergens voor getekend en niets ontvangen, ze hebben zelfs geen briefje afgegeven dat het bij iemand anders is afgegeven. Dus tot die tijd is de verkoper verantwoordelijk.Dit staat trouwens bij de voorwaarden op de website van Fresh Cotton:
Niet goed = geld terug
Heb jij jouw bestelling op tijd gedaan, netjes betaald en het juiste adres en telefoonnummer aan ons doorgegeven en gaat er toch iets fout, dan kan je de bestelling annuleren en krijg je 100% van het betaalde bedrag terug.
Ik heb namelijk niets ontvangen. En dat het dan een fout van de TNT is geweest (ik had geen toestemming gegeven om het aan die jongen af te laten geven) en dan mag de verkoper dat met TNT oplossen wat ik begrepen heb. En inderdaad ik laat niets meer bezorgen ommisverstanden in de toekomst te voorkomen.
Bedankt voor je reactie! |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: di 13 feb 2007 8:30 Onderwerp: |
|
|
Vanwege het aangetekend verzenden doet het al dan niet afgesloten postvakje/brievenbus er niet meer toe. Ontvanger moet tekenen. Dat is in casu niet gebeurd, dus smullie kan om een nieuwe trui vragen of zijn geld terugeisen. _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
 |
M
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: di 13 feb 2007 10:01 Onderwerp: |
|
|
Betreft het echt een aangetekend pakketje? Want voor een trui zullen ze doorgaans niet snel een pakketje aangetekend versturen. |
|
|
|
 |
Iseut
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 66
|
Geplaatst: di 13 feb 2007 10:30 Onderwerp: |
|
|
Ik denk dat het inderdaad niet gaat om een aangetekend pakketje. Toevallig heb ik ook veel problemen met TNT en pakketjes gehad. Het betrof altijd pakketjes met cursusmateriaal van de OU...
De bezorger van TNT gaf steeds pakketjes af bij de buren zonder een briefje bij mij in de bus te doen. Ik heb daarover geklaagd en geklaagd en geklaagd bij TNT. Uiteindelijk ben ik opgebeld door een medewerker van TNT dat de betreffende bezorger een berisping heeft gekregen. Het lijkt mij dus sowieso verstandig om bij TNT te klagen over de gang van zaken.
Uiteindelijk heb ik echter altijd mijn pakketjes gekregen, al was het soms met flinke vertraging. Bij de OU is het zo dat zij nieuwe pakketjes versturen als de oude na drie weken nog niet zijn opgedoken. Maar of ze daartoe verplicht zijn?
Iseut |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 13 feb 2007 11:36 Onderwerp: |
|
|
Iseut schreef: | Bij de OU is het zo dat zij nieuwe pakketjes versturen als de oude na drie weken nog niet zijn opgedoken. Maar of ze daartoe verplicht zijn? |
Zie art 7:11 BW. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Iseut
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 66
|
Geplaatst: di 13 feb 2007 12:17 Onderwerp: |
|
|
Art 7:9 BW stelt: Onder aflevering wordt verstaan het stellen van de zaak in het bezit van de koper.
Het bedrijfje kan d.m.v. tracktrace aannemelijk maken dat het bestelde is afgeleverd of in ieder geval dat er een pakketje naar koper is verstuurd. De vraag is in hoeverre de koper aannemelijk moet maken dat hij dit niet geleverd heeft gekregen. Is de enkele mededeling van de koper dat dit niet is gebeurd, voldoende om het bedrijfje te verplichten nogmaals een pakketje te versturen?
Iseut |
|
|
|
 |
Arnoud Engelfriet
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1385
|
Geplaatst: di 13 feb 2007 15:09 Onderwerp: |
|
|
Het bedrijf moet bewijzen dat de zaak bezorgd is bij de klant, want zij beroepen zich op het rechtsgevolg daarvan.
In principe is dat niet moeilijk als ze een bezorger met een track/trace systeem gebruiken, want dan kunnen ze het papier met de handtekening voor ontvangst laten zien als bewijs. De klant kan dan tegenbewijs leveren dat dat niet zijn handtekening is maar bijvoorbeeld die van de buurman.
Als geen van beiden overtuigend bewijs kunnen leveren, denk ik dat de balans moet doorslaan in het nadeel van het bedrijf. De opzet van dit onderwerp bij het BW is tenslotte consumentenbescherming.
Arnoud |
|
|
|
 |
Cella
Leeftijd: 51 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: di 13 feb 2007 15:41 Onderwerp: |
|
|
Beetje off topic, maar TNT flik dat hier ook. Nou is onze buurman wel betrouwbaar, dus ik krijg de pakketjes altijd wel, maar er ligt geen briefje in mijn brievenbus dat het pakje bij de buurman ligt...  |
|
|
|
 |
JetKroket
Leeftijd: 105 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: di 13 feb 2007 16:25 Onderwerp: |
|
|
Het betreft hier aangetekende post.
Dat wordt niet standaard bij de buren aangeboden.
'Pakketten met een aanvullende dienst worden niet bij de buren afgeleverd', zo meldt de site van TNT post. _________________ 'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven |
|
|
|
 |
|