|
Auteur |
Bericht |
wapav6
Leeftijd: 57 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 23 dec 2006 21:38 Onderwerp: Huis kopen waar beslag op ligt, help! |
|
|
Hallo,
wij zijn van plan een huis te kopen van een echtpaar wat gescheiden is of wil worden. De koopakte heb ik afgelopen vrijdag van de verkopende makelaar ontvangen.
Ik hoorde van deze makelaar dat de man in questie gescheiden is van de vrouw, nog in het huis woont en dat er een rechterlijke uitspraak ligt waarbij de man de vrouw een bepaald bedrag moet betalen als compensatie van de overwaarde van het huis.
De man heeft niet op tijd betaald aan de vrouw, de vrouw heeft beslag laten leggen op het huis.
Beide partijen gaan akkoord met de verkoop van de woning aan ons.
De makelaar zegt dat met het geld van de woning eerst de vrouw betaald kan worden voor het bedrag van de uitspraak van de rechter en dat dan het beslag door de vrouw er af gehaald kan worden en dat dan de woning op onze naam kan worden gezet.
Ik vind het allemaal een beetje tricky worden,
heeft iemand een idee welk risico we lopen? waar we op moeten letten?
alvast bedankt,
groet Paul |
|
|
|
 |
M
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: za 23 dec 2006 21:46 Onderwerp: |
|
|
Ik vermoed als beide partijen schriftelijk akkoord zijn gegaan met de verkoop van het huis aan jullie, dat het redelijk safe zit.
Maar ik weet er verder niet genoeg van om eventuele andere gaten voor je te kunnen benoemen. |
|
|
|
 |
Yetl
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvU
|
Geplaatst: di 26 dec 2006 0:36 Onderwerp: |
|
|
Als de beslaglegger akkoord is met de verkoop aan jou loop je praktisch geen risico's. Deze meld zijn vordering bij de notaris waar de akte wordt opgemaakt en zegt tegen die notaris tegen welk bedrag hij/zij bereid is het beslag op te heffen.
Wat je nog wel kan doen is de koop die je hebt gedaan inschrijven bij het kadaster. Dan kan er in de tijd tussen nu en de overdracht geen nieuwe beslaglegger in de weg gaan liggen, tenzij de tussenliggende periode langer dan een half jaar is. Dat is een zogenaamde Vormerkung en is geregeld in art. 7:3 BW. Van belang is dat je het huis voor eigen gebruik hebt gekocht, en dat je dat niet in de uitoefening van je evt. bedrijf hebt gedaan. Je moet maar even met je makelaar praten hoe je in de praktijk die inschrijving regelt. _________________ Messenger at Arms |
|
|
|
 |
JBA
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 26 dec 2006 1:32 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij kan het niet mis gaan omdat je simpelweg het huis niet KAN kopen als er beslag op ligt. Volgens mij controleert de notaris dat. Maar, los van het feit dat ik ook een huis heb gekocht heb ik hier niet veel verstand van. |
|
|
|
 |
ergo sum Redacteur
Leeftijd: 120
Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 26 dec 2006 3:02 Onderwerp: |
|
|
JBA schreef: | Volgens mij kan het niet mis gaan omdat je simpelweg het huis niet KAN kopen als er beslag op ligt. |
Je kan alles kopen. Het probleem ontstaat pas bij de levering. _________________ Vivere est cogitare.
 |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: di 26 dec 2006 3:23 Onderwerp: |
|
|
Doel van dit beslag lijkt me juist het geld loskrijgen, dus een verkoop zou prima zijn. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: di 26 dec 2006 10:48 Onderwerp: |
|
|
Gezien de belangen die spelen bij dit soort zaken, lijkt het mij verstandig om deze vraag te stellen bij die jurist die er specifiek verstand van heeft: de notaris. |
|
|
|
 |
wapav6
Leeftijd: 57 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 30 dec 2006 21:43 Onderwerp: |
|
|
iedereen bedankt, heb idd met de notaris contact gehad, eigenaren moeten leveren vrij van beslag, eerder wordt er niets betaald. Wel zo is dat als ze niet kunnen leveren (doordat er beslag op gelegd is) ze 10% boete moeten betalen.
We hebben gisteren de koopakte ondertekend.
groet Paul |
|
|
|
 |
blackdiamond
|
Geplaatst: do 11 jan 2007 23:32 Onderwerp: |
|
|
He Yetl, erg leuke avatar heb je, het logo van de KBvG, weten ze dit? haha |
|
|
|
 |
blackdiamond
|
Geplaatst: do 11 jan 2007 23:32 Onderwerp: |
|
|
blackdiamond schreef: | He Yetl, erg leuke avatar heb je, het logo van de KBvG, weten ze dit? haha | ...MMMMM Bachelor HvU?? Mag ik raden: je doet de opleiding tot kandidaat-gerechtsdeurwaarder? |
|
|
|
 |
Yetl
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvU
|
Geplaatst: vr 12 jan 2007 12:56 Onderwerp: |
|
|
Idd. Opleiding goed geraden. Maar mijn onderschrift had je wat dat betreft op het spoor kunnen zetten.
Over dat logo'tje in mijn avatar. Ik ben lid van de KBvG en er is een richtlijn over het gebruik van het logo door haar leden. Of de huidige toepassing (dit forum) daaronder valt kan ik zo gauw niet vinden. Voor de zekerheid maar even een ander voor zolang ik het niet gevonden heb. _________________ Messenger at Arms |
|
|
|
 |
blackdiamond
|
Geplaatst: za 13 jan 2007 0:38 Onderwerp: |
|
|
Yetl schreef: | Idd. Opleiding goed geraden. Maar mijn onderschrift had je wat dat betreft op het spoor kunnen zetten.
Over dat logo'tje in mijn avatar. Ik ben lid van de KBvG en er is een richtlijn over het gebruik van het logo door haar leden. Of de huidige toepassing (dit forum) daaronder valt kan ik zo gauw niet vinden. Voor de zekerheid maar even een ander voor zolang ik het niet gevonden heb. | .
KBvG leden zijn gerechtsdeurwaarders en kandidaten, ik neem aan dat je dat laatste bent? |
|
|
|
 |
blackdiamond
|
Geplaatst: za 13 jan 2007 0:39 Onderwerp: |
|
|
blackdiamond schreef: | Yetl schreef: | Idd. Opleiding goed geraden. Maar mijn onderschrift had je wat dat betreft op het spoor kunnen zetten.
Over dat logo'tje in mijn avatar. Ik ben lid van de KBvG en er is een richtlijn over het gebruik van het logo door haar leden. Of de huidige toepassing (dit forum) daaronder valt kan ik zo gauw niet vinden. Voor de zekerheid maar even een ander voor zolang ik het niet gevonden heb. | .
KBvG leden zijn gerechtsdeurwaarders en kandidaten, ik neem aan dat je dat laatste bent? | , eh...sorry toeg.kand. natuurlijk  |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 14 jan 2007 22:49 Onderwerp: |
|
|
Rijkelijk laat, maar ik weet nog maar een paar uur iets af van beslag .
ergo sum schreef: | JBA schreef: | Volgens mij kan het niet mis gaan omdat je simpelweg het huis niet KAN kopen als er beslag op ligt. |
Je kan alles kopen. Het probleem ontstaat pas bij de levering. |
Ook de levering is gewoon mogelijk. Het beslag blijft echter liggen. De beslaglegger zou over kunnen gaan tot executieverkoop, ook wanneer een derde inmiddels eigenaar is van de woning.
Op zich kun je in zo'n geval de koopsom natuurlijk terugvorderen. Maar bij zulke bedragen weet je nooit zeker dat de schuldenaar ooit tot terugbetaling in staat zal zijn.
Dat het tricky is, ben ik dus wel met de vragensteller eens. Ik neem aan dat er wel op een veilige manier uit is te komen, als eerst dat beslag maar wordt opgeheven. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
bientje
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA):
|
Geplaatst: zo 14 jan 2007 22:57 Onderwerp: |
|
|
Ik dacht misschien dat de huidige eigenaar van het huis niet eens kan verkopen omdat niet hij maar de beslaglegger zeggenschap heeft over het huis? Dunno for sure though.... _________________ I haven't failed, I've found 10,000 ways that don't work. =Thomas Edison= |
|
|
|
 |
|