Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 19 aug 2025 0:16
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Democratie is...
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 5 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  

Democratie is....
'Als tweederde van alle Nederlanders morgen de shari'a zou willen invoeren, dan moet die mogelijkheid toch bestaan?' Minister Piet Hein Donner
52%
 52%  [ 11 ]
'Een partij die als doelstelling heeft om de shariá in te voeren, daarvan zeg ik dat je die moet kunnen verbieden.' Fractieleider CDA Maxime Verhagen
4%
 4%  [ 1 ]
'Onze democratie is natuurlijk meer dan alleen de macht van het getal. Het gaat om fundamentele waarden zoals de gelijkwaardigheid van man en vrouw.' Minister Rita Verdonk
38%
 38%  [ 8 ]
Anders, want...
4%
 4%  [ 1 ]
Totaal aantal stemmen : 21

Auteur Bericht
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 14 sep 2006 18:29    Onderwerp: Democratie is... Reageer met quote Naar onder Naar boven

Naar aanleiding van de voorpagina van NRC Next van vandaag...
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
MiriamvL

MiriamvL

BerichtGeplaatst: do 14 sep 2006 18:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik geloof er niet in dat je bepaalde waarden oneindig zou moeten kunnen beschermen, als de meerderheid van de bevolking daar niet meer in geloofd heeft het weinig zin ze te handhaven... Als dit in strijd is met de internationale verdragen, kunnen we óf daar mooi door gered worden doordat de regering die ons onderdrukt met zijn verschrikkelijke door hen ingevoerde wetten (wat vreemd is, want toch 2/3 van de bevolking was ervoor), doordat zij op niet zachtzinnige wijze door de internationale gemeenschap op de vingers getikt zal worden, óf bij zo'n grote afwijkende mening van de bevolking zijn de verdragen niet meer up-to-date en is het tijd voor verandering...

Ik vind dat het inderdaad zou moeten kunnen, want dat is blijkbaar wat het volk wil, ik denk alleen niet dat het ooit zal gebeuren, want ik kan me niet voorstellen dat (en dan bedoel ik in het algemeen het afschaffen van democratie en grondrechten, waar ook door de diverse politici op gedoeld wordt, want het gaat volgens mij niet om de shari'a an sich, waarschijnlijk weten zij net zo min als ik wat die inhoud) dat ooit gaat gebeuren, want ik kan me niet voorstellen dat het volk daarvoor kiest... En ik denk ook niet dat politieke partijen die het hele democratische spelletje meespelen zulke plannen hebben, want dan kan je veel sneller en makkelijker via geweld aan de macht komen... Ik ben nergens bang voor, en juridisch gezien heeft Donner gelijk.. En ja, ik vind dat dit hele circus hierover *wederom* het inspelen op angstgevoelens is, en aandachttrekkerij van diverse politici (met name die ene met dat haar.... dat haar zou pas verboden moeten worden... brrrr!). En ik vind het zeer betreurenswaardig hoe de meeste media hier mee omgaat, en het effect versterkt, en ben ook zeer blij met NRC Next die een stuk kritischer is, de verschillende stellingen naast elkaar legt, een jurist zijn woordje laat doen, en uitlegt hoe wijziging van de GW eigenlijk in elkaar zit, en een beetje wat de shari'a eigenlijk inhoud. Als laatste zou ik nog willen zeggen: BAH!
Pet Shop Boys - Integral
bona fides

Geslacht: Man

BerichtGeplaatst: do 14 sep 2006 19:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je kunt aanvoeren dat het niet is toegestaan om grondrechten of mensenrechten, eenmaal toegekend, weer af te nemen. Van mijn colleges internationaal recht begrijp ik dat hier in ieder geval steun voor is te vinden, al is het misschien niet door alle staten geaccepteerd.

Als we dit als beginsel aanvaarden, kan zelfs een meerderheid in Nederland niet meer besluiten om (niet te rechtvaardigen) discriminatie tussen man en vrouw toe te staan. Of meer algemeen kunnen we verdragen als het EVRM of het IVBPR eigenlijk niet meer opzeggen.

Het idee is dan dat een (2/3e) meerderheid nog wel kan besluiten de staat heel anders in te richten, maar dat het zelfs het hele volk minus 1 persoon niet is toegestaan om die ene persoon zijn meest fundamentele rechten af te nemen.

Aangezien grondrechten geen betekenis hebben buiten een rechtsstaat, betekent dit dat de rechtsstaat niet kan worden afgeschaft.

De vraag is of de democratie nog wel kan worden afgeschaft... moet het kiesrecht, in actieve en/of passieve vorm, aangemerkt worden als een fundamenteel recht van de mens? Dat vind ik wat lastig te bepalen. Het argument dat een overgrote meerderheid het kiesrecht van een enkeling niet mag afnemen is niet zo krachtig, dat kiesrecht van die enkeling heeft geen waarde meer als de overgrote meerderheid hem overstemt.

Leeftijd: 37
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: do 14 sep 2006 19:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vind dit een heel belangrijk argument'

Onze democratie is natuurlijk meer dan alleen de macht van het getal. Het gaat om fundamentele waarden zoals de gelijkwaardigheid van man en vrouw

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: do 14 sep 2006 20:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als 2/3 van de bevolking morgen welk artikel van de grondwet dan ook zou willen wijzigen kan dat ook niet dus waarom zou je vanaf morgen (of volgende week) wel de Sharia in moeten kunnen voeren. Ik zou zeggen grondwettelijke bescherming hiertegen (dus bescherming voor de fundamentale waarden van onze huidige democratie) en dan kan het dus nog steeds maar het kost dan gewoon 2 kabinetsperiodes en dat is heel wat minder kort door de bocht dan 'morgen'. Dus regering kom maar op met dat grondwet voorstel! Ik denk dat wat ik hier zeg in lijn is met wat maxim verhagen zegt. Hij zegt dat zou je moeten kunnen verbieden. Hij vindt dus dat die mogelijkheid gemaakt moet worden. Ik zou dat doen middels de grondwet. En die wet kan met een tweederde meerderheid van 2 regeringen (tussen welke het volk nog een keer kan stemmen) gewijzigd worden. Ja dat laatste omdat we nu eenmaal in een democratie leven. Ik denk dat dit de maximale bescherming is die je kan en moet willen bieden.

Overigens ben ik geen fan van Maxim Verhagen en ik stoor me er eigenlijk aan dat niemand van de politiek (incluis hem) mbt dit onderwerp de nodige nuance kan brengen in wat hij of zij zegt. De juiste nadrukken worden niet gelegd en men citeert elkaar selectief. Dat vind ik een ernstige tekortkoming. Dat een aantal dat doet omdat de verkiezingen eraankomen begrijp ik ook wel maar als dan de persoon in kwestie erover wordt ondervraagd dan zou je toch denken dat die zich makkelijk zou moeten kunnen verdedigen. Dat kan ie dus niet en ze zijn zelfs zo slecht hierin dat wat ze elkaar in de mond leggen voor henzelf nog waarheid wordt ook!

Moderatie: belediging verwijderd
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: do 14 sep 2006 20:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Edit: opmerking verwijderd n.a.v. moderatie.

@ Bona fides: Dat er eventueel een regel van internationaal recht bestaat die regelt dat we de rechtsstaat niet mogen afschaffen wil nog niet zeggen dat dit niet toch kan. Tenmiste voor zover het de burgers aangaat. Je kan immers ook in een nieuw te maken grondwet regelen dat internationaal recht pas na omzetting in nationaal recht intern geldt. Dan ben je uiteraard onrechtmatig bezig voor zover het het internationale recht betreft. Maar internrechtelijk is er dan geen vuiltje aan de lucht.

Laatst aangepast door Duch op do 14 sep 2006 23:19, in totaal 1 keer bewerkt
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
bona fides

BerichtGeplaatst: do 14 sep 2006 21:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duch schreef:
@ Bona fides: Dat er eventueel een regel van internationaal recht bestaat die regelt dat we de rechtsstaat niet mogen afschaffen wil nog niet zeggen dat dit niet toch kan.

Ja, klopt helemaal. Het is ook meer een argument dat bruikbaar is zolang de regering die de macht heeft erachter staat. Het kan dan een legitimatie zijn om een andersdenkende partij te verbieden wanneer het gevaar bestaat dat deze te groot wordt. Als het even kan onder grote internationale druk. Vooral dus een rechtvaardiging om grenzen te stellen aan de democratie.

MiriamvL

BerichtGeplaatst: do 14 sep 2006 21:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duch schreef:
@ Bona fides: Dat er eventueel een regel van internationaal recht bestaat die regelt dat we de rechtsstaat niet mogen afschaffen wil nog niet zeggen dat dit niet toch kan. Tenmiste voor zover het de burgers aangaat. Je kan immers ook in een nieuw te maken grondwet regelen dat internationaal recht pas na omzetting in nationaal recht intern geldt. Dan ben je uiteraard onrechtmatig bezig voor zover het het internationale recht betreft. Maar internrechtelijk is er dan geen vuiltje aan de lucht.

En let's face it... internationaal recht is ook maar een stel afspraken... Wat gaan ze doen als wij er met zijn allen voor kiezen dat wij geen democratie meer wensen te zijn? We hebben geen olie, dus de VS zal niet zo snel binnenvallen Wink Het is misschien ook goed om te realiseren dat recht eigenlijk ook maar een hap gebakken lucht is, iets wat we hebben afgesproken dat het zo is... daar moet wel vertrouwen in zijn... Je kan wel koste wat het kost de democratie willen beschermen, maar als niemand er in geloofd, wat heeft dat dan voor zin?
Pet Shop Boys - Integral
Volento Deo

Volento Deo

Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: vr 15 sep 2006 7:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Het idee is dan dat een (2/3e) meerderheid nog wel kan besluiten de staat heel anders in te richten, maar dat het zelfs het hele volk minus 1 persoon niet is toegestaan om die ene persoon zijn meest fundamentele rechten af te nemen.

De Sharia is dan precies(!) JOUW ding Very Happy.

In de Sharia is het namelijk zo dat een niet-moslim MAG kiezen welke wetten op hem of haar van toepassing mogen zijn. Oftewel, een christen mag bijvoorbeeld kiezen of het berecht (wanneer het strafrecht zou betreffen) wil worden volgens de Sharia of volgens andere wetten (wetten van de democratie ofzo). Als de mensen iets meer over de Sharia zouden weten, zouden ze zich doodlachen om de uitspraken van politici die er (wederom) geen drol van snappen. Ik lig in een deuk en vraag me af hoe sterk de burgers zich willen laten misinformeren door Den Haag.
Suijkerbuijk

Leeftijd: 48
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: vr 15 sep 2006 9:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
In de Sharia is het namelijk zo dat een niet-moslim MAG kiezen welke wetten op hem of haar van toepassing mogen zijn.

Dus de sharia is eigenlijk helemaal niet geschikt om als (enige) wetgeving te hebben.

Quote:
Ik lig in een deuk en vraag me af hoe sterk de burgers zich willen laten misinformeren door Den Haag.

Het is niet alleen Den Haag, het zijn wijdverbreide ideeen over wat de sharia is. Een duidelijke uitleg uit de moslimgemeenschap hoor je niet. Ik weet niet of dit is omdat er een soort "ach, ze weten niet beter" mentaliteit is, of dat de moslimgemeenschap er niet in slaagt hiervoor een forum te vinden.
MiriamvL

MiriamvL

BerichtGeplaatst: vr 15 sep 2006 9:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Suijkerbuijk schreef:
Quote:
In de Sharia is het namelijk zo dat een niet-moslim MAG kiezen welke wetten op hem of haar van toepassing mogen zijn.

Dus de sharia is eigenlijk helemaal niet geschikt om als (enige) wetgeving te hebben.

Quote:
Ik lig in een deuk en vraag me af hoe sterk de burgers zich willen laten misinformeren door Den Haag.

Het is niet alleen Den Haag, het zijn wijdverbreide ideeen over wat de sharia is. Een duidelijke uitleg uit de moslimgemeenschap hoor je niet. Ik weet niet of dit is omdat er een soort "ach, ze weten niet beter" mentaliteit is, of dat de moslimgemeenschap er niet in slaagt hiervoor een forum te vinden.

Ik had al zo'n gevoel dat men eigenlijk niet weet wat het inhoud, en dat men het allemaal veel "enger" maakt dan het feitelijk is... Ik vind dat de politiek zich wat dat betreft onverantwoordelijk gedraagt!
Pet Shop Boys - Integral
mr. NN

Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: vr 15 sep 2006 19:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb gestemd op het standpunt van Donner.

Op zich moeten we vertrouwen hebben in de Nederlandse democratie. In het staatsrechtelijk bestel zitten voldoende waarborgen om te voorkomen dat iets al te snel wordt veranderd (bv. uitgebreide procedure Gw-herziening).
Volento Deo

Volento Deo

BerichtGeplaatst: vr 15 sep 2006 20:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Suijkerbuijk schreef:
Volento Deo schreef:

Zou je je nader kunnen verklaren?

Suijkerbuijk schreef:
Volento Deo schreef:

Als je iets uit wilt leggen, moet je ook eerst kijken naar de bereidwilligheid van de mensen om iets op te pikken/om te luisteren. Mijns inziens ziet de "moslimgemeenschap" dat niet echt gebeuren (ivm allerlei vooroordelen ipv vragen). En wat is er mis met het zelf onderzoeken? Zijn er dan echt zo weinig boeken over de Islam en/of Sharia te krijgen tegenwoordig?
MiriamvL

MiriamvL

BerichtGeplaatst: vr 15 sep 2006 21:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Denk het niet want we hebben er in het andere draadje al een paar genoemd die gewoon, as we speak, in de boekhandel liggen...
Pet Shop Boys - Integral
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 15 sep 2006 21:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volento Deo schreef:
Zou je je nader kunnen verklaren?

Ik denk dat Suijkerbuijk bedoelt dat het niet zo werkbaar is als niet-moslims mogen kiezen welke wetten van toepassing zijn. Het is ook problematisch met het oog op gelijke behandeling. Een oplossing zou misschien kunnen zijn de Sharia van toepassing te verklaren op iedereen, ongeacht het moslim zijn. (Misschien is dit logisch inconsistent omdat de Sharia te zeer met het moslim zijn verweven is? Ik heb geen idee.)

Volento Deo schreef:
Als je iets uit wilt leggen, moet je ook eerst kijken naar de bereidwilligheid van de mensen om iets op te pikken/om te luisteren. Mijns inziens ziet de "moslimgemeenschap" dat niet echt gebeuren (ivm allerlei vooroordelen ipv vragen). En wat is er mis met het zelf onderzoeken? Zijn er dan echt zo weinig boeken over de Islam en/of Sharia te krijgen tegenwoordig?

De Volkskrant van gisteren had een artikel (ik meen me te herinneren geschreven door (zeg Hirsi-Ali-achtige) moslims, al kan ik me vergissen) waarin openlijk werd betwijfeld of Donner wel wist waar hij het over had, gevolgd door een lange lijst van voorbeelden inclusief het afhakken van de handen van een dief en het stenigen van overspeligen. Ik zeg niet dat ik dit artikel onderschrijf, want ik weet er zo goed als niets vanaf. De voorbeelden kende ik op zich al wel.

In dezelfde editie stond ook een artikel met vrijwel dezelfde strekking als een eerder bericht van jou, namelijk dat de Sharia inhoudelijk voor 80-90% is terug te vinden in het Nederlandse recht.

Het is dus wel verwarrend!

Misschien volgt het "handen afhakken" uit lokale tradities en is het voor veel moslims geen onderdeel van de Sharia zelf. Ik weet niet of ergens duidelijk is vastgelegd wat wel en wat niet tot de Sharia behoort?

Feit is volgens mij wel dat bepaalde uitwassen worden gebaseerd op de Sharia. Bijvoorbeeld het doodvonnis van een tot het christendom bekeerde moslim in Afghanistan (al werd dat vonnis onder grote internationale druk uiteindelijk wel ingetrokken).

Laatst aangepast door bona fides op vr 15 sep 2006 22:01, in totaal 1 keer bewerkt
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 5 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds