Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...
SEO
incasso proced...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 01 jul 2025 11:32
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Vasthouden van 11 jaar oude verdachte diefstal fietsje
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
roxyno1

Leeftijd: 45
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: ma 24 jul 2006 15:51    Onderwerp: Vasthouden van 11 jaar oude verdachte diefstal fietsje Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kheb een vraagje over een incident wat een buurjongetje van mij overkwam:

Het betreft een jongetje van 11 jaar oud. Hij had een fiets van iemand geleend waarmee hij vrolijk door de buurt fietste,plotselling werd hij aangehouden door de politie,de fiets bleek gepikt. Ze hebben het jongetje meegenomen naar het bureau waar ze hem 2uur lang hebben vastgehouden in een cel en ze hebben hem ook verhoord. Zijn moeder werd pas na deze twee uur opgebeld met het verzoek hem te komen halen.
Mijn vraag aan jullie is mag dit??

Groetjes Roxanne
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Dahliya

Leeftijd: 37
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: di 25 jul 2006 17:51    Onderwerp: Re: Mag dit zomaar? Reageer met quote Naar onder Naar boven

[quote="roxyno1"]Kheb een vraagje over een incident wat een buurjongetje van mij overkwam:

Het betreft een jongetje van 11 jaar oud. Hij had een fiets van iemand geleend waarmee hij vrolijk door de buurt fietste,plotselling werd hij aangehouden door de politie,de fiets bleek gepikt. Ze hebben het jongetje meegenomen naar het bureau waar ze hem 2uur lang hebben vastgehouden in een cel en ze hebben hem ook verhoord. Zijn moeder werd pas na deze twee uur opgebeld met het verzoek hem te komen halen.
Mijn vraag aan jullie is mag dit??

Groetjes Roxanne[/quote]

Laatst aangepast door Dahliya op di 25 jul 2006 18:00, in totaal 1 keer bewerkt
Dahliya

Leeftijd: 37
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: di 25 jul 2006 17:58    Onderwerp: Re: Mag dit zomaar? Reageer met quote Naar onder Naar boven

ik denk wel dat het mag
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 25 jul 2006 21:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een 11-jarige kan niet strafrechtelijk vervolgd worden (art 486 Sv). Wel zijn bepaalde artikelen uit het wetboek van strafvordering van toepassing (art 487 Sv). Aanhouding al dan niet op heterdaad (art 53 en 54 Sv) valt hieronder.

Ik twijfel over het ophouden voor verhoor op het politiebureau. Dit lijkt me te vallen onder art 61 lid 1 Sv, maar art 487 Sv noemt alleen lid 2 van dit artikel. Art 61 lid 2 Sv ziet op ophouding met het oog op het vaststellen van de identiteit, maar ik zie niet helemaal in hoe je deze bepaling kunt toepassen los van art 61 lid 1 Sv.

Ik kom er dus niet helemaal uit! Uit art 54 Sv volgt wel dat de 11-jarige naar een plaats van verhoor mag worden gebracht, maar hoe lang de 11-jarige mag worden opgehouden en of hij ook daadwerkelijk verhoord mag worden is me niet duidelijk, nu art 61 lid 1 Sv niet van toepassing is.

Corstens helpt me hier niet. Wie o wie weet hier het fijne van?

Los van dit alles vraag ik me af hoe de moeder zich heeft gevoeld toen ze 2 uur lang op zoek was naar haar kind. Maar ook vraag ik me af of dit echt is gebeurd... hoe kon de politie zien dat de fiets gestolen was?

Volento Deo

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: di 25 jul 2006 23:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Maar ook vraag ik me af of dit echt is gebeurd... hoe kon de politie zien dat de fiets gestolen was?

En DAT vroeg ik me ook al af Confused . We leven in een land met 15.000.000 inwoners en minstens zoveel fietsen geloof ik Shocked

Ik betwijfel of de politie zich uberhaupt met zulke dingen bezig zou houden. En ook al houden ze zich daarmee bezig; hoe kunnen ze dan weten welk fiets nou gestolen is en welk fiets niet? Think
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: vr 28 jul 2006 19:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Ik betwijfel of de politie zich uberhaupt met zulke dingen bezig zou houden. En ook al houden ze zich daarmee bezig; hoe kunnen ze dan weten welk fiets nou gestolen is en welk fiets niet?

Ooit van postcodegravering in de fiets gehoord? (de code wordt op de stang net onder het zadel gezet)

Tja, typisch dat ze deze jongeman er uit pikken, maar het kan wel hoor.
Volento Deo

Volento Deo

BerichtGeplaatst: vr 28 jul 2006 21:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Quote:
Ik betwijfel of de politie zich uberhaupt met zulke dingen bezig zou houden. En ook al houden ze zich daarmee bezig; hoe kunnen ze dan weten welk fiets nou gestolen is en welk fiets niet?

Ooit van postcodegravering in de fiets gehoord? (de code wordt op de stang net onder het zadel gezet)

Ja.
Twijfelde je dan daaraan?
speurder

Leeftijd: 61
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): NTI

BerichtGeplaatst: wo 02 aug 2006 10:47    Onderwerp: Re: Mag dit zomaar? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een jongen van 11 jaar rijdt vermoedelijk op een gestolen fiets.
De politie heeft daar een vermoeden van. Op dat moment is de jongen een verdachte art 27, lid 1. Het is niet bekend of de jongen de fiets gestolen heeft of op een andere manier aan die fiets gekomen is door bijv heling. Aangezien het en een voordurend delict is, jongen heeft een fiets, die vermoedelijk van diefstal afkomstig is, in zijn bezit. Er is spraken van heterdaad. De jongen is verdachte van diefstal en kan zonder problemen aangehouden worden. Vaak wordt bij aanhouding ook heling ten laste gelegd. Diefstal en heling zijn vaak met elkaar verbonden.
Hierover moet de jongen gehoord worden.

Elke verdachte, ongeacht de leeftijd, kan worden aangehouden zowel op grond van art 53, lid 1 heterdaad en art 54 Wvs buiten heterdaad. Er is geen leeftijd grens. Dat is wel als deze casus bij de rechter wordt neergelegd. Als de verdachte de leeftijd van 12 jaar, tijdens het begaan van het misdrijf of overtreding, nog niet heeft bereikt dan kan hij niet strafrechtelijk vervolgd worden.
Dus de strafrechtelijke vervolging is dus bij de leeftijd van 12 jaar art 486 en 487 Wvs.

In ernstige gevallen worden de ouders door de kinderrechter aangesproken. De rechter kan een aantal maatregels opleggen.

Voor wat betreft het inlichten van de ouders/voogd kan zowel na de aanhouding als bij de in vrijheidsstelling en heenzending in kennis gesteld worden. Beleefdheidhalve wordt dat vaak bij aankomst aan het bureau de ouders of voogd op de hoogte gesteld. Uit tactische oogpunt is het beter om het na het verhoor te doen.
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 02 aug 2006 12:07    Onderwerp: Re: Mag dit zomaar? Reageer met quote Naar onder Naar boven

speurder schreef:
Een jongen van 11 jaar rijdt vermoedelijk op een gestolen fiets.
De politie heeft daar een vermoeden van. Op dat moment is de jongen een verdachte art 27, lid 1. Het is niet bekend of de jongen de fiets gestolen heeft of op een andere manier aan die fiets gekomen is door bijv heling. Aangezien het en een voordurend delict is, jongen heeft een fiets, die vermoedelijk van diefstal afkomstig is, in zijn bezit. Er is spraken van heterdaad. De jongen is verdachte van diefstal en kan zonder problemen aangehouden worden. Vaak wordt bij aanhouding ook heling ten laste gelegd. Diefstal en heling zijn vaak met elkaar verbonden.
Hierover moet de jongen gehoord worden.

Er is zeker geen sprake van heterdaad wat betreft diefstal, want diefstal vindt slechts plaats op het moment van wegnemen (en ik neem aan dat de 11-jarige niet zojuist de fiets heeft weggenomen, dat lijkt ook uit de casus wel te volgen).

Wel zou je van (voortdurende) heling kunnen spreken, al vraag ik me een beetje af of daar echt een redelijk vermoeden voor is. Er is wel een redelijk vermoeden dat de fiets gestolen is, maar ook dat de jongen hier vanaf wist op het moment dat hij de fiets in handen kreeg?

Wat het verhoor betreft, in hoeverre art 61 Sv op een 12-jarige van toepassing is, is mij nog niet duidelijk.

tikSimone

BerichtGeplaatst: wo 02 aug 2006 15:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zie het redelijk vermoeden niet zo als een jongetje van 11 gewoon op een fiets rondfietst, maar goed....
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 02 aug 2006 15:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Ik zie het redelijk vermoeden niet zo als een jongetje van 11 gewoon op een fiets rondfietst, maar goed....

Ik ook niet totdat het framenummer of iets dergelijks is gecontroleerd. Misschien voerde de politie heel toevallig een controle uit, of zo... Op basis van de WVW mag dat, denk ik.

tikSimone

BerichtGeplaatst: do 03 aug 2006 8:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Of was het een fietsend negerjongetje? Wink
Volento Deo

Volento Deo

BerichtGeplaatst: do 03 aug 2006 10:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Of was het een fietsend negerjongetje? Wink

Shocked Razz

Om terug te komen op de vraag van TS: nee, absoluut niet zomaar.
Ik ben overigens zeeeeeeeeeeeer nieuwsgierig naar het "redelijk vermoeden" van de agenten op dat moment. Dat zou toch wel in een proces-verbaal staan?
Pax et iustitia

Pax et iustitia

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: do 03 aug 2006 11:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:

Stel dat piet zijn fiets rood was met witte stippen en net 1 uur daarvoor bij de politie aangeeft dat die gestolen was. 2 uur later rijden 2 ijverige agenten langs en zien een 11 jarig jongentje op een rode fiets met witte stippen rijden. M.i. is hier dan sprake van redelijk vermoeden.

Volento Deo

BerichtGeplaatst: do 03 aug 2006 12:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Pax et iustitia schreef:
tikSimone schreef:

Stel dat piet zijn fiets rood was met witte stippen en net 1 uur daarvoor bij de politie aangeeft dat die gestolen was. 2 uur later rijden 2 ijverige agenten langs en zien een 11 jarig jongentje op een rode fiets met witte stippen rijden. M.i. is hier dan sprake van redelijk vermoeden.

Uiteraard is er DAN sprake van een redelijk vermoeden. Daar hoef je geen rechten voor te studeren om dat te weten. Maar in casu weten we niet hoe het eea plaats heeft gevonden.

In het proces-verbaal zullen de agenten hun beweegredenen ongetwijfeld uiteengezet hebben. Als TS ons daarover zou kunnen inlichten weten we ook meer.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds