|
Auteur |
Bericht |
Bordewolf
Leeftijd: 68 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 06 nov 2005 16:18 Onderwerp: Plaatsen schutting / bewakingscamera's op erf buren richten |
|
|
Mijn vraag is tweeledig:
- mijn buurman heeft bewakingcamera's (deels) op mijn erf gericht, waarmee hij ons in de gaten houdt (waarom is mij niet duidelijk). Mag dit zo maar? Hij maakt hiermee inbreuk op mijn privacy. Overigens heb ik bewijs voor deze stellingen.
- Als gevolg hiervan ben ik van plan om een schutting te plaatsen op mijn eigen erf (dus tegen de erfgrens ipv erop). Kan ik dit zonder zijn toestemming doen. Het gaat hier om de achtergevelrooilijn.
Welke rechten en plichten heeft de politie in deze kwestie. Mag deze opnamebanden invorderen van mijn buurman alsmede de camera's? Kan dit zonder aangifte mijnerzijds of moeten ze per se een aangifte hebben?
Ik begrijp dat ik ook civielrechtelijk hem kan aanpakken, maar dan zal ik dus afdoende bewijs moeten hebben, welke alleen strafrechtelijk kan worden vergaard.
Laatst aangepast door Bordewolf op za 24 jun 2006 10:26, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: zo 06 nov 2005 18:32 Onderwerp: Re: Plaatsen schutting |
|
|
Bordewolf schreef: | Mijn vraag is tweeledig:
- mijn buurman heeft bewakingcamera's (deels) op mijn erf gericht, waarmee hij ons in de gaten houdt (waarom is mij niet duidelijk). Mag dit zo maar? Hij maakt hiermee inbreuk op mijn privacy. Overigens heb ik bewijs voor deze stellingen.
|
In het verlengde van het verbod ramen te hebben die uitzien op het erf van de buren, kun je dit waarschijnlijk wel als een onrechtmatige daad kwalificeren. Je kunt dus bij de rechter vorderen dat die dingen verwijderd/anders gericht worden.
Quote: |
- Als gevolg hiervan ben ik van plan om een schutting te plaatsen op mijn eigen erf (dus tegen de erfgrens ipv erop). Kan ik dit zonder zijn toestemming doen. Het gaat hier om de achtergevelrooilijn.
|
Sterker nog: zet het ding op de erfgrens, dan is hij *verplicht* mee te betalen.
Welke rechten en plichten heeft de politie in deze kwestie. Mag deze opnamebanden invorderen van mijn buurman alsmede de camera's? Kan dit zonder aangifte mijnerzijds of moeten ze per se een aangifte hebben?
|
Voor de politie iets kan doen, moet er eerst sprake zijn van een overtreding of misdrijf. Daar is volgens mij geen sprake van.
Ik begrijp dat ik ook civielrechtelijk hem kan aanpakken, maar dan zal ik dus afdoende bewijs moeten hebben, welke alleen strafrechtelijk kan worden vergaard. |
Hoezo ? Wanneer jij met bijvoorbeeld foto's van hoe de camera gericht staat aan kunt tonen dat jouw erf er mee gefilmd wordt, dan is het aan de buurman te bewijzen dat dat niet zo is. Het is uiteindelijk de rechter die dan bepaalt welk bewijs het meest doorslaggevend is.
(daarnaast zijn er ook wel manieren te verzinnen om er een misdrijf van te maken, maar formeel is dat dan weer misbruik van recht. ) |
|
|
|
 |
Hanifa
Leeftijd: 51 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: zo 06 nov 2005 18:41 Onderwerp: |
|
|
Heb je hem wel eens gevraagd waarom hij camera's op jouw erf richt? |
|
|
|
 |
Michael Dekkers
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT
|
Geplaatst: do 10 nov 2005 18:27 Onderwerp: |
|
|
Wat je moet doen is hem vragen of ze op jouw erf gericht zijn en zoja waarom? Je kan het uiteraard proberen wreedzaam op te lossen en gewoon te vragen of hij ze wil verwijderen/anders richten.
Als hij dat niet doet, dan kun je hem het beste een briefje sturen waarin je sommeert hem dat te doen, doet hij het dan nog dan vergaar je bewijsmateriaal (foto's, video's ed.) en stap je naar de rechter. Je krijgt vrijwel zeker gelijk als je het kunt bewijzen; en dat kun je als je foto's/video's hebt.
Je kunt ook aangifte doen bij de politie, maar de vraag is of/wat zij er vervolgens mee doet... |
|
|
|
 |
Bordewolf
|
Geplaatst: do 22 jun 2006 21:40 Onderwerp: |
|
|
Het plaatsen van camera's en deze richten op de buren lijkt me schending van privacy. Overigens heeft mijn buurman nu ook een camera geplaatst met uitzicht op de openbare weg. Ik vraag me echt af of dit zo maar mag.
Volgens mij kan de politie ook ingrijpen als het vermoeden bestaat dat hij beelden opneemt of strafbaar handelt. immers een wietteler kan ook worden opgepakt op basis van louter een vermoeden. In beslagname volgt dan. |
|
|
|
 |
Tommie
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: do 22 jun 2006 22:15 Onderwerp: Re: Plaatsen schutting |
|
|
Ik zou eerst de buurman aanspreken. Kom je er samen niet uit, dan kun je de wijkagent vragen te bemiddelen. |
|
|
|
 |
rien_nl
Leeftijd: 53 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 23 jun 2006 8:10 Onderwerp: verplicht meebetalen |
|
|
Het verplicht meebetalen aan een erfgrens is wel waar maar daar zitten nog al wat haken en ogen aan.
Alleen als beide buren het met elkaar eens zijn over de soort afscheiding
mag deze op de grens gezet worden en betaalt ieder de helft.
De buurman is wel verplicht mee te werken aan een erfgrens maar 2 paaltjes met een draad er tussen is ook een erfgrens.
Op je eigen perceel kun je inachtneming van de gemeentelijke hoogte zonder zijn medewerking een schutting zetten. _________________ Late haver komt ook op |
|
|
|
 |
Hanifa
|
Geplaatst: vr 23 jun 2006 8:24 Onderwerp: |
|
|
Ik ben wel benieuwd waar die verplichting staat. Toen ik nog in Lelystad woonde heb ik het namelijk bij de hand gehad. Mijn buurman wilde een schutting plaatsen en vond dat ik mee moest betalen. Hij vond ook dat ik dit verplicht was. Ik heb geweigerd. A had ik er het geld niet voor, B was ik het helemaal niet eens met dat hij zomaar een schutting wilde plaatsen en bovendien mij voor de kosten wilde laten mee-opdraaien. Ik hoefde niet mee te betalen. _________________ *blaat blaat blaat blaat. Yadda Yadda Yadda. Bladibladiblaaaa*
www.galathilion.nl |
|
|
|
 |
Hanifa
|
Geplaatst: vr 23 jun 2006 8:25 Onderwerp: |
|
|
Overigens mag een schutting in de achtertuin vergunningvrij tot 2 meter. Voortuin vergunningvrij tot 1 meter.
www.vrom.nl/bouwvergunningen_online _________________ *blaat blaat blaat blaat. Yadda Yadda Yadda. Bladibladiblaaaa*
www.galathilion.nl |
|
|
|
 |
Eva
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: vr 23 jun 2006 11:51 Onderwerp: |
|
|
Michael Dekkers schreef:
Quote: | Je kan het uiteraard proberen wreedzaam op te lossen |
Volgens mij bedoel je vreedzaam.... , je suggereert nu iets heel anders.  |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: vr 23 jun 2006 11:53 Onderwerp: |
|
|
Hanifa schreef: | Ik ben wel benieuwd waar die verplichting staat. |
BW 5:49 |
|
|
|
 |
Bordewolf
|
Geplaatst: za 24 jun 2006 10:26 Onderwerp: |
|
|
Maar dan de kwestie van de bewakingscamera's. Hoe ver mag iemand hier civiel danwel strafrechterlijk mee gaa. Wat zegt de jurisprudentie en de wet hier over? |
|
|
|
 |
Sleepy
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: do 27 jul 2006 1:15 Onderwerp: |
|
|
Ergens in het wetboek van strafrecht staat een artikel waarin iets staat als "opnames maken op een omsloten erf" zoiets in die trant (geen wetboek bij de hand ) De politie doet in dit soort gevallen vaak niets... het is heel moeilijk aan te tonen dat de camera werkelijk op het terrein staat gericht en dan nog kan er bv geen band in zitten en worden er geen opnames gemaakt dan is het weer niet strafbaar.... al met al.. moeilijk....
Er is eventueel een andere oplossing.... chip kapot branden... mag ook niet... dat wel.... maar je toont wel gelijk aan dat de camera op jouw grond gericht stond... |
|
|
|
 |
rien_nl
Leeftijd: 53 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 27 jul 2006 9:36 Onderwerp: chip verbranden |
|
|
Hoe kun je die chip kapot branden dan ? _________________ Late haver komt ook op |
|
|
|
 |
Volento Deo
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: do 27 jul 2006 9:42 Onderwerp: |
|
|
En als je de chip kapot brandt toon je toch niet aan dat de camera op jouw grond gericht stond? Of zie ik dat nu verkeerd?  |
|
|
|
 |
|