Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...
SEO
incasso proced...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 30 jun 2025 19:35
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Paard in de zak gekocht
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 3 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Pais

Pais

Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): HG

BerichtGeplaatst: di 20 dec 2005 16:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hanifa schreef:

Luchtzuigen is inderdaad medisch niet als een gebrek te zien. Ik heb hier een luchtzuiger staan. Het beste sportpaard hier van stal Wink.

Ik ben blij voor je dat het luchtzuigen voor jou paard geen problemen veroorzaakt, maar bij onze gellancy was het wel degelijk een gebrek met medische gevolgen, als ik het zo mag noemen Confused Ze had elke maand wel een keer koliek en ze was tonnetje rond van al die ongewenste darmopvulling. Ook haar tanden begonnen flink te slijten, terwijl ze nog maar 6 was.
Daarnaast was ze zo hardnekkig aan het luchtzuigen, dat ze het ook voor elkaar kreeg met een luchtzuigersband. Als we de band strakker deden, raakte de huid eronder week en ontstoken.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Eva

Eva

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: di 20 dec 2005 21:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hanifa schreef:

Quote:
Ik weet niet of dat zo easy is. Vaak gaan die dingen 'handje contantje' en staat zo'n persoon niet altijd ingeschreven als bedrijf (ofwel KvK). Hoe bewijs je dan dat het iemand is die professioneel ermee bezig is? Daarbij had Ilse redelijkerwijs het paard moeten laten keuren. In de paardenwereld is het eigenlijk gewoonte om de paarden klinisch, maar liever ook rontgenologisch te laten keuren.

Ilse is geen onbekende wat paarden betreft. Dan wordt het bewijzen nog moeilijker omdat in alle redelijkheid van Ilse verwacht mag worden dat ze met haar ervaring/kennis weet wat te doen bij het kopen van een paard.

Ik neem even aan dat waar je Ilse schrijft, je Thorza bedoelt, toch?
Of iemand gezien kan worden als verkoper wordt beoordeeld aan de hand van een objectieve benadering: Indien de verkoper de schijn wekt dat hij handelt in de uitoefening van een bedrijf dan is er sprake van een consumentenkoop.
Nou zeg ik dus niet dat ik met zekerheid weet dat het een makkelijke zaak is, alleen als Ilse gezien kan worden als verkoper. Dat blijkt niet helemaal uit de casus, alleen als iemand paarden fokt kan dat waarschijnlijk al snel zo gezien worden. Verder weet ik ook niet zeker dat het zich binnen 6 maanden heeft geopenbaard, ik zei alleen dat als dit zo is het heel makkelijk is. En het verbaasde mij dat niemand dat eerder had opgemerkt en iedereen meteen begon over dwaling en bedrog. Terwijl deze optie veel makkelijker is en je daar dus in principe mee moet beginnen. Pas als dat niet aan de orde is, ga je over tot moeilijkere zaken zoals dwaling en bedrog.
Wat betreft het keuren. De koper mag als hij een dier ( zaak) koopt ervan uit gaan dat het dier gezond is. De koper hoeft in zo'n geval alleen te bewijzen dat het dier nú ziek is en dat die ziekte zich binnen zes maanden heeft geopenbaard.Het maakt dan dus niet uit of het nu later is dan 6 maanden na aankoop, als je maar kunt aantonen dat het zich binnen die 6 maanden heeft geopenbaard. De verkoper moet dan vervolgens zelf aantonen dat het dier nog niet ziek was toen hij het verkocht. Bovendien gaat een geschonden mededelingsplicht altijd voor een geschonden onderzoeksplicht. Als de verkoper dus heeft gezegd dat het een goed/gezond dier was hoeft de koper dit verder niet te onderzoeken.

Laatst aangepast door Eva op za 24 dec 2005 18:01, in totaal 1 keer bewerkt
meester

Leeftijd: 77
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: do 22 dec 2005 23:43    Onderwerp: Paard in de zak? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heeft Thirza ons nog iets te melden over de afloop?
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 23 dec 2005 21:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eva schreef:
bona fides schreef:

Quote:
Ik weet niet of dat zo easy is. Vaak gaan die dingen 'handje contantje' en staat zo'n persoon niet altijd ingeschreven als bedrijf (ofwel KvK). Hoe bewijs je dan dat het iemand is die professioneel ermee bezig is? Daarbij had Ilse redelijkerwijs het paard moeten laten keuren. In de paardenwereld is het eigenlijk gewoonte om de paarden klinisch, maar liever ook rontgenologisch te laten keuren.

Ilse is geen onbekende wat paarden betreft. Dan wordt het bewijzen nog moeilijker omdat in alle redelijkheid van Ilse verwacht mag worden dat ze met haar ervaring/kennis weet wat te doen bij het kopen van een paard.

Ik neem even aan dat waar je Ilse schrijft, je Thorza bedoelt, toch?

Hier gaat iets mis. Het bericht dat je hier aan mij toeschrijft is niet van mij! Ik heb even teruggebladerd, het is van Hanifa.
Eva

Eva

Leeftijd: 43
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: za 24 dec 2005 18:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@bona fides: Oh sorry!! Neem me niet kwalijk, ik zat niet goed op te letten. Oke, dus waar ik schrijf bona fides moet het Hanifa zijn... Laughing
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: za 24 dec 2005 20:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Verwarring compleet ..... Rolling Eyes
Barry

Leeftijd: 50
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): NTI

BerichtGeplaatst: wo 28 dec 2005 17:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Dwaling 6:228. Dwaling gaat ook op als de wederpartij bij het sluiten van de overeenkomst van dezelfde onjuiste veronderstelling als de dwalende is uitgegaan art. 6:228 lid 1 sub c.

Dit gaat i.c. zoiezo op waardoor de overeenkomst vernietigbaar is door de gedupeerde partij (dat bent u dus).

Als u aan kunt tonen dat de verkoper van het gebrek afwist kunt het beter primair op bedrog gooien en secundair op dwaling gezien het feit dat u bij bedrog nog schadevergoeding kunt eisen.

art 3:44 BW zegt dat een rechtshandeling, door bedrog tot stand gekomen, vernietigbaar is. Maar welk(e) artikel(en) regelen in zo'n geval de schadevergoeding ?
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 28 dec 2005 19:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Barry schreef:
art 3:44 BW zegt dat een rechtshandeling, door bedrog tot stand gekomen, vernietigbaar is. Maar welk(e) artikel(en) regelen in zo'n geval de schadevergoeding ?

Vernietiging werkt met terugwerkende kracht. Er was dus nooit een overeenkomst, en de koopprijs is dus zonder rechtsgrond voldaan. Je kunt het betaalde dan terugvorderen op grond van onverschuldigde betaling, 6:203 als ik me niet vergis. Kosten gemaakt voor het paard zijn dacht ik ook terug te vorderen op basis van die afdeling (6:206 en 6:207 zou ik zeggen).

Als inderdaad sprake is van bedrog (en niet slechts dwaling waar opzet geen vereiste is) kun je volgens mij ook kiezen voor een actie uit onrechtmatige daad, 6:162.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 3 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds