Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Volkshuisevest...
Psychiatrie
Seeking CIPD a...
kan zakelijk h...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 21 jun 2025 1:17
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

verwijderd
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
faith

BerichtGeplaatst: di 24 aug 2004 15:00    Onderwerp: verwijderd Reageer met quote Naar onder Naar boven

verwijderd

Laatst aangepast door faith op di 23 nov 2010 17:08, in totaal 2 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: di 24 aug 2004 18:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Uhmz, ik kan dit nergens op baseren, maar het lijkt me wel ja. Die kinderen zijn en blijven van jullie tweeën, hoe ze ook heten.
Maar dat is slechts logisch redeneren, dus misschien heb je meer aan een antwoord van een geleerder iemand dan ik. Blond
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: di 24 aug 2004 18:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hahaha, nou je zit er best dichtbij denk ik hoor, Michèle! Ik ben het in ieder geval met je eens! De alimentatieverplichting bestaat op grond van bloedverwantschap en niet op basis van de achternaam. Kan me dus niet voorstellen dat de verplichting zou komen te vervallen.
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: di 24 aug 2004 19:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik kan me alleen aansluiten bij mijn collegae.
Er blijft een alimentatieplicht bestaan ongeacht de (gewijzigde) familienaam.
Ramonkey

Ramonkey

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: di 24 aug 2004 19:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De kinderalimentatie is vastgesteld bij vonnis of bij convenant. Dat wil zeggen dat geen van beide partijen eenzijdig kan beslissen om de kinderalimentatie te wijzigen. Het blijven gewoon zijn kinderen...dus moet hij naar draagkracht de kosten van verzorging en opvoeding van ZIJN(ja ze blijven nogsteeds van hem) kinderen betalen totdat zij 18 jaar zijn. Van 18 tot 21 jaar geldt een "voortgezette onderhoudsplicht" wat op hetzelfde neerkomt, maar alleen anders heet. Uitzonderingen bestaan o.a. als kinderen in hun eigen onderhoud kunnen voorzien of gaan studeren...maar dat was de vraag niet Wink

met logisch nadenken kom je een heel eind...
rechtenforum roels
Michèle
Moderator
Michèle

Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: di 24 aug 2004 19:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ramonkey schreef:
... van ZIJN(ja ze blijven nogsteeds van hem) kinderen...

I got an idea Nee hoor! Exclamation Die mensen zijn van niemand, behalve van zichzelf misschien! Puh

Ramonkey schreef:
rechtenforum roels

Yesss Yesss Yesss Yesss Yesss Yesss
Ramonkey

Ramonkey

Leeftijd: 45
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: di 24 aug 2004 19:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michèle schreef:

I got an idea Nee hoor! Exclamation Die mensen zijn van niemand, behalve van zichzelf misschien! Puh

my bad Taped Goodbye
hsmith

hsmith

Leeftijd: 70

BerichtGeplaatst: ma 12 sep 2005 21:38    Onderwerp: bloedverwantschap - geestesverwantschap Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als een kind op jeugdige leeftijd een naamswijziging wenst (wat je je kan afvragen met een moeder en een nieuwe partner met veel invloed op een 13-jarige), dan blijft natuurlijk wel de bloedverwantschap.
Wat je je kan afvragen, is de geestverwantschap niet belangrijker.
Op het moment dat door welke oorzaak dan ook het kind niet meer wil, zijn naam wijzigt en meer acties onderneemt om zijn vader (in dit geval) niet meer te zien, wat blijft er dan nog over.
Alimentatie wordt dan een boete en dat lijkt mij feitelijk onjuist.

REACTIE graag.
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: ma 12 sep 2005 21:49    Onderwerp: Re: bloedverwantschap - geestesverwantschap Reageer met quote Naar onder Naar boven

hsmith schreef:
Als een kind op jeugdige leeftijd een naamswijziging wenst (wat je je kan afvragen met een moeder en een nieuwe partner met veel invloed op een 13-jarige), dan blijft natuurlijk wel de bloedverwantschap.
Op het moment dat door welke oorzaak dan ook het kind niet meer wil, zijn naam wijzigt en meer acties onderneemt om zijn vader (in dit geval) niet meer te zien, wat blijft er dan nog over.

Alimentatie is een structurele manier om te zorgen dat iemand die mensen onderhoudt, voor wie hij ook die verplichting aan is gegaan; dit alles mede ter voorkoming van het op laten draaien van de gemeenschap voor dit onderhoud.

Een naamwijziging of afwijziging verandert daar niets aan.
Bekijk de homepage
hsmith

hsmith

Leeftijd: 70

BerichtGeplaatst: ma 12 sep 2005 22:11    Onderwerp: Re: bloedverwantschap - geestesverwantschap Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
hsmith schreef:

Alimentatie is een structurele manier om te zorgen dat iemand die mensen onderhoudt, voor wie hij ook die verplichting aan is gegaan; dit alles mede ter voorkoming van het op laten draaien van de gemeenschap voor dit onderhoud.

Een naamwijziging of afwijziging verandert daar niets aan.

Feitelijk juist, maar daar is geen sprake van, want zowel de moeder als de nieuwe partner zijn fincieel draagkrachtig genoeg.
Er wordt in de wet op geen enkele wijze rekening gehouden met verliezende partij. Ook al snap ik dat er een algemene regel is.
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: ma 12 sep 2005 23:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zit nog niet in het familierecht, maarre .... dat kan er toch wijziging van de alimentatie gevraagd worden? (zie 1:401 BW) Of dat toegewezen wordt is een tweede ...
Eva

Eva

BerichtGeplaatst: zo 18 sep 2005 15:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hsmith schreef:

Quote:
Feitelijk juist, maar daar is geen sprake van, want zowel de moeder als de nieuwe partner zijn fincieel draagkrachtig genoeg.
Er wordt in de wet op geen enkele wijze rekening gehouden met verliezende partij. Ook al snap ik dat er een algemene regel is.

Ten eerste, hoe kom je aan de informatie over de nieuwe partner want ik zie die de vraagstelster nergens geven??

Ten tweede, wat je zegt klopt helemaal niet. Zowel de biologische vader als de stiefvader ( als ze getrouwd zijn of een gereg. partnerschap hebben) hebben een verplichting tot levensonderhoud. En dit wordt onderling naar draagkracht geregeld. Dus wat bedoel je dat er met de verliezende (???) partij geen rekening gehouden wordt??
Het lijkt me toch logisch dat je zorgt voor het levensonderhoud van je kind, of die nou jouw naam draagt of niet dat heeft er toch helemaal niks mee te maken.
Céline

Céline

Studieomgeving (BA): HZu

BerichtGeplaatst: ma 10 okt 2005 9:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eva schreef:
hsmith schreef:

Quote:

Ten eerste, hoe kom je aan de informatie over de nieuwe partner want ik zie die de vraagstelster nergens geven??

Ten tweede, wat je zegt klopt helemaal niet. Zowel de biologische vader als de stiefvader ( als ze getrouwd zijn of een gereg. partnerschap hebben) hebben een verplichting tot levensonderhoud. En dit wordt onderling naar draagkracht geregeld. Dus wat bedoel je dat er met de verliezende (???) partij geen rekening gehouden wordt??
Het lijkt me toch logisch dat je zorgt voor het levensonderhoud van je kind, of die nou jouw naam draagt of niet dat heeft er toch helemaal niks mee te maken.

Met het tweede punt ben ik het vooral eens. welke naam het kind draagt, heeft niks te maken met levensonderhoud...

en volgens mij maakt het ook niet uit of je nu wel of geen partner hebt, of je als ex je kind moet 'onderhouden'. maar dat is in twijfel...
Bekijk de homepage MSN messenger
Céline

Céline

Studieomgeving (BA): HZu

BerichtGeplaatst: di 11 okt 2005 16:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Céline schreef:
Eva schreef:
hsmith schreef:

Quote:

Met het tweede punt ben ik het vooral eens. welke naam het kind draagt, heeft niks te maken met levensonderhoud...

en volgens mij maakt het ook niet uit of je nu wel of geen partner hebt, of je als ex je kind moet 'onderhouden'. maar dat is in twijfel...

Sommige mensen quoten zichzelf Cool

Ik heb wat gevonden op internet. erop vertrouwende dat er juiste informatie staat. Zo gauw de (meestal) moeder een nieuwe partner krijgt is er geen sprake meer van alimentatie.

EDIT

Maar zoals Eva in het komende bericht verteld ging mijn info over partneralimentatie en geen kinder alimentatie. Vandaar bij geeditte bericht...

De bron die in mijn bericht stond is wel van toepassing:

BRON:
http://www.echtscheidingswijzer.nl

Laatst aangepast door Céline op wo 12 okt 2005 17:11, in totaal 4 keer bewerkt
Bekijk de homepage MSN messenger
Eva

Eva

BerichtGeplaatst: wo 12 okt 2005 12:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Celine jij hebt het over partner-alimentatie terwijl het volgens mij de vraagstelster gaat om kinderalimentatie. Daar zit dus het verschil in. De partneralimentatie hoeft niet te worden doorbetaald bij een nieuwe partner maar de kinderalimentatie wel.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds