Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Boetes CJIB ni...
na-risico verz...
Arno van Kesse...
Koopovereenkom...
Contract aanko...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 27 dec 2025 15:25
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Proces tegen Mohammed B. gestart
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 3 van 7 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
abraxes

abraxes

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: wo 13 jul 2005 13:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Naar aanleiding van:

Quote:
Suijkerbuijk:
In moedwillig uitleveren aan landen die de doodstraf nog wel kennen, met het doel dat hij daar de straf opgelegd krijgt die wij hebben afgezworen niet indirect de doodstraf toch weer invoeren?

Quote:
TikSimone:
Uitlevering aan de USA: dat gebeurt in het kader van de berechting daar en de belofte dat iemand dan hier weer zijn straf mag uitzitten.

------------------------------------------------------------------------------------

Quote:
Dit artikel van Lousewies van der Laan verscheen eerder in het NRC Handelsblad.

De Verenigde Staten doen op verschillende terreinen een poging om te infiltreren in het Nederlandse rechtssysteem. De regering en Tweede Kamer laten hen daarvoor teveel ruimte.

De Nederlandse regering maakt zich hard om te voorkomen dat de nieuwe Europese grondwet de Nederlandse rechtsbeginselen zal aantasten. Een loffelijk streven. Maar de echte bedreiging komt niet uit Europa, maar uit de VS. In ingewikkelde bilaterale en multilaterale deals tussen Nederland, de VS en de EU worden fundamentele principes van onze rechtsstaat uitgehold. Op dit moment vinden vier ontwikkelingen plaats die een ernstige bedreiging vormen voor de rechtsbescherming van Nederlanders. Zij zijn nauwelijks zichtbaar voor het grote publiek, maar daarom nog niet minder reëel.

Als het gaat om handhaving van regels en rechtsbescherming, dan zijn Amerika en Nederland twee verschillende werelden. Laat ik twee in het oog springende voorbeelden noemen. Amerika probeert het gebruik van drugs terug te dringen met een complete justitiële oorlog, die in Nederlandse ogen meer kwaad doet dan goed. In veel Amerikaanse staten is het recht van leven niet absoluut, maar kan worden verspeeld door een misdrijf te begaan. Het wordt zelfs als toppunt van rechtspraak gezien als de overheid misdadigers vermoord. In sommige staten zoals Texas gebeurt dat zelfs als de daders minderjarig of zwakzinnig zijn. In Europa zien wij het recht op leven als onvervreemdbaar mensenrecht.

Als Nederland op justitieel gebied gaat samenwerken met een land waarvan de rechtsbeginselen zelfs op zulke principiële punten van de onze verschilt, is het zaak de bescherming van onze eigen normen en waarden goed in de gaten te houden. Dat gebeurt nu echter niet of nauwelijks.

De eerste bedreiging wordt gevormd door een aantal verdragen die de Europese Unie mede namens Nederland met de VS sluit. Deze verdragen gaan over wederzijdse hulp in strafzaken en over uitlevering van Europeanen aan Amerika. De huidige uitleveringspraktijk in Nederland laat volgens D66 al teveel te wensen over. Als de regering en de Tweede Kamer dit jaar instemmen met het nieuwe EU-VS verdrag, dan dreigt de rechtsbescherming van Nederlanders nog verder onder druk te komen.

Nederland was het afgelopen jaar koploper als het gaat om het uitleveren van eigen onderdanen aan de VS. In vrijwel alle gevallen ging dit om drugsgerelateerde delicten, met name om de handel in XTC. Nou kennen zowel Nederland als de VS een verbod op de handel in harddrugs, dus op zichzelf is er veel te zeggen voor een intensieve samenwerking tussen Nederland en de VS; we streven immers hetzelfde doel na. Dat de strafmaat in de VS vele malen hoger ligt dan in Nederland is een eerste probleem. Een groter probleem is echter, dat wie op verdenking van drugshandel aan de VS wordt uitgeleverd onder extreme druk wordt gezet om af te zien van een proces. Wie toch kiest voor een proces loopt de kans voor vele decennia of zelfs levenslang achter de tralies verdwijnen. Wie een schikking treft, en dus bekent zonder tussenkomst van de rechter, komt er met een vele malen mildere straf vanaf. In de praktijk krijgt vrijwel geen enkele Nederlander die op verdenking van een drugsdelict aan de VS wordt uitgeleverd een eerlijk proces. In Nederland kennen wij een rechtmatigheidstoets en is zoiets ondenkbaar.

De nieuwe verdragen lijken de rechten van Europese – en dus Nederlandse - burgers nog verder te ondermijnen. Waar ons bilaterale verdrag een aantal keiharde bepalingen bevat – er wordt bijvoorbeeld niet uitgeleverd als er een kans bestaat op de doodstraf – daar is het nieuwe Europese verdrag veel zachter. Ook is niet duidelijk of uitleveringsverzoeken van het Internationaal Strafhof voorrang krijgen boven die van de VS. Belangrijk nog: bij de herziening van het Europese verdrag zal het Nederlandse Parlement niet meer worden betrokken. (...)
(10-12-2003 09:58 )

bron: http://www.d66.nl/news/item/Nederland%20moet%20rechtstaat%20beschermen%20tegen%20VS%20inmenging/3581?mid=

Ik ben benieuwd naar hoe dit verder vorm heeft gekregen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Suijkerbuijk

Leeftijd: 48
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: wo 13 jul 2005 14:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een gratieverzoek is een element van ons rechtssysteem, dat door de heer Bouyerie wordt afgewezen. Als hij consequent wil zijn moet hij ook geen gratieverzoeken in gaan dienen.
Maar misschien dat hij na een aantal decennia gevangenismuren zijn mening over ons rechtssysteem herziet.

Quote:
hij erkent ons rechtsysteem niet, dan moet het maar op de moslim manier, stenigen die handel

Hij is op nederlands grondgebied gaan wonen, dus heeft hij te maken met ons strafsysteem. Simpel. Het maakt niets uit of de verdachte het erkent of niet.

Zou een leuke rotzooi worden als we dat wel deden. Want ik erken ons rechtssysteem dan ook niet, en ben toevallig in de stellige overtuiging dat straffen zinloos is, dus of meneer de rechter mij maar vrij wil spreken.
Verstuur e-mail
marcel

marcel

Leeftijd: 44
Studieomgeving (BA): HAN

BerichtGeplaatst: wo 13 jul 2005 15:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Deze man kan me gestolen worden eerlijk gezegd. Hij maakt een hoop drukte, maar wat hij eigenlijk wilde bereiken heeft hij allang bereikt: Aandacht!!!
mr. crowley

BerichtGeplaatst: do 14 jul 2005 8:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@Marcel: Helemaal mee eens. In plaats van alle zendtijd aan deze figuur te besteden hadden ze beter een film van Theo van Gogh kunnen uitzenden.
Bekijk de homepage
marcel

marcel

BerichtGeplaatst: do 14 jul 2005 14:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Applause Applause Applause Applause
abraxes

abraxes

BerichtGeplaatst: do 14 jul 2005 20:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben van mening dat deze zaak grote aandacht verdient, omdat zulks vergaande gevolgen met zich meebrengt.

Quote:
marcel:
Deze man kan me gestolen worden eerlijk gezegd. Hij maakt een hoop drukte, maar wat hij eigenlijk wilde bereiken heeft hij allang bereikt: Aandacht!!!

Hij maakt een hoop drukte? Als er iemand is die zelf weinig aandacht vraagt tav zijn proces is het MB wel. Dat MB voor grote opschudding zorgt in de samenleving dat is waar, vanuit dat perspectief oordelende is aandacht voor deze kwestie mijn inziens zeker niet misplaatst. Dit laatste is echter niet hij, doch dat zijn wij.

Quote:
mr. crowley
Marcel: Helemaal mee eens. In plaats van alle zendtijd aan deze figuur te besteden hadden ze beter een film van Theo van Gogh kunnen uitzenden

Nee dat vind ik niet. Deze ingrijpende gebeurtenis heeft in de samenleving een grote onrust teweeg gebracht. Het is mijn inziens zeer juist dat hier aandacht aan wordt besteed. (In)direct getuigt ook dit van respect voor Theo van Gogh.
Bekijk de homepage
marcel

marcel

BerichtGeplaatst: vr 15 jul 2005 1:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hmm jij denkt dat die show die MB opvoert geen schreeuw om aandacht is? Sorry, daar denk ik echt anders over. En ergens heb ik het idee dat TvG ook liever een film van hemzelf zou zien, dan deze ( inderdaad door de media opgeklopte) schertsvertoning.
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: vr 15 jul 2005 7:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben het wel met Abraxes eens, eigenlijk.
Deze hele kwestie dwingt ons na te denken over een aantal zaken, o.a. die zo belangrijke en gekoesterde vrijheid van meningsuiting.
marcel

marcel

BerichtGeplaatst: vr 15 jul 2005 11:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat wel, maar laten we wel wezen, moet die discussie dan niet naar een hoger niveau ( waar het thuis hoort) getild worden? Dit geeft mij zo'n ''geeft het volk brood en spelen''-gevoel
abraxes

abraxes

BerichtGeplaatst: vr 15 jul 2005 13:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sorry maar...
Enkele uren nadat deze regels door Marcel aan het papier waren toevertrouwd, voerde geheel anders getoonzette zinnen uit zijn vulpen. Een tweede schrijven, die tot de eerste welhaast in tegenstelling schijnt te staan. Laughing

Quote:
Marcel
Dat wel, maar laten we wel wezen, moet die discussie dan niet naar een hoger niveau ( waar het thuis hoort) getild worden? Dit geeft mij zo'n ''geeft het volk brood en spelen''-gevoel

Het zou mooi zijn als je aan dit (subjectieve) gegeven een bepaalde wending geeft.
Bekijk de homepage
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 46
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: vr 15 jul 2005 13:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

abraxes schreef:
Gratie is mogelijk. Echter, wordt er aandacht besteed bij tot levenslang veroordeelden aan terug keer in de maatschappij?

Er wordt rekening gehouden met terugkeer in demaatschappij.
Een jaar of wat geleden heeft de rechter een levenslange straf opgelegd met TBS om te voorkomen dat de verdachte ooit nog terug zou komen in de maatschappij. (Ik weet zo snel niet meer welke verdachte dat was)

Ik vraag me overigens af of de tenlastelegging bewezen kan worden.
Mr. Plasman haalde in NOVA een interessant argument aan, in de tenlastelegging ging het om een terroristisch oogmerk terwijl uit de (karige) verklaring van Mohammed B., die geloofwaardig mag worden geacht gezien het feit dat hij de poging tot moord op de agenten en de moord van Theo van Gogh heeft bekend, duidelijk blijkt dat er geen sprake was van een terroristisch oogmerk.
Zijn doel is nooit geweest de maatschappij angst aanjagen of de (democratische) maatschappij ontwrichten.
Zijn doel, oogmerk, was het doden van Theo van Gogh (en de agenten) en daardoor zelf te sterven als martelaar (?).
Suijkerbuijk

Leeftijd: 48

BerichtGeplaatst: vr 15 jul 2005 13:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Om een terroristisch oogmerk aan te nemen is als ik Plasman goed begreep nodig dat de verdachte beoogde de samenleving angst aan te jagen.

Ik kan mij voorstellen dat de rechter aanneemt dat daar geen sprake van was. Het lijkt mij in ieder geval geen klassiek geval van terroristisch oogmerk zoals dat bij de aanslagen in Madrid en Londen duidelijk wel het geval was, mede omdat die aanslagen niet specifiek gericht waren.
Hier gaat het om een gerichte moord.

Veel zorgen hoeven we ons er niet om te maken denk ik, want ook zonder de strafverhogende omstandigheid van terroristisch oogmerk kan levenslang worden opgelegd.
Verstuur e-mail
marcel

marcel

BerichtGeplaatst: vr 15 jul 2005 23:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

nu, de tweede zinssnede is een reactie op simone's punt over de discussie over de vrijheid van meningsuiting. Ik vind dat op zich een zinnige discussie, in zoverre ben ik het dus met haar eens. Echter, de vertoning van MB draagt daar in mijn ogen, en daarin speelt ook, maar niet alleen!, de media een niet te ontkennen rol, niet, of in ieder geval op een niet constructieve wijze, aan bij. Kort gezegd vind ik de eerder genoemde discussie dus alles behalve onzinnig. De aandacht voor deze man echter vind ik misplaatst, juist omdat we hem hiermee in de kaart spelen.
Een meer ''Londense'' houding had op meer sympathie van mijn kant kunnen rekenen.
abraxes

abraxes

BerichtGeplaatst: za 16 jul 2005 0:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
nu, de tweede zinssnede is een reactie op simone's punt over de discussie over de vrijheid van meningsuiting. Ik vind dat op zich een zinnige discussie, in zoverre ben ik het dus met haar eens. Echter, de vertoning van MB draagt daar in mijn ogen, en daarin speelt ook, maar niet alleen!, de media een niet te ontkennen rol, niet, of in ieder geval op een niet constructieve wijze, aan bij. Kort gezegd vind ik de eerder genoemde discussie dus alles behalve onzinnig. De aandacht voor deze man echter vind ik misplaatst, juist omdat we hem hiermee in de kaart spelen. Een meer ''Londense'' houding had op meer sympathie van mijn kant kunnen rekenen

Helder Very Happy .
Bekijk de homepage
abraxes

abraxes

BerichtGeplaatst: za 16 jul 2005 1:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Nemine contradicente
Een jaar of wat geleden heeft de rechter een levenslange straf opgelegd met TBS om te voorkomen dat de verdachte ooit nog terug zou komen in de maatschappij. (Ik weet zo snel niet meer welke verdachte dat was)

Interessant, de logica was mij niet direct duidelijk vandaar dat ik de uitspraak heb opgezocht (denk ik ).

Quote:
LJN: AP2846, Gerechtshof 's-Gravenhage, 2200181003

Hier van belang:

Een levenslange gevangenisstraf biedt, gezien de mogelijkheid dat L.d.B. na eventuele gratie onbehandeld weer in de samenleving terugkeert, onvoldoende waarborgen. Door deze straf te combineren met een TBS met dwangverpleging wil het hof gewaarborgd zien dat het recidiverisico door delictsbespreking en behandeling tot een voor de samenleving aanvaardbaar niveau is teruggebracht.

15.31
De huidige wettelijke bepalingen sluiten een combinatie van levenslange gevangenisstraf en terbeschikkingstelling (met dwangverpleging) niet uit. Artikel 37a, tweede lid, van het Wetboek van Strafrecht bepaalt slechts dat de rechter in geval aan de voorwaarden voor oplegging van een terbeschikkingstelling is voldaan kan afzien van het opleggen van straf, ook indien hij bevindt dat het feit wel aan de verdachte kan worden toegerekend.

15.34
Het hof is van oordeel dat een levenslange gevangenisstraf in dit opzicht, gezien de mogelijkheid dat de verdachte middels gratiëring zonder delictsbespreking en onbehandeld weer in de samenleving terugkeert, onvoldoende waarborgen biedt. Anders dan de gevangenisstraf reageert de terbeschikkingstelling met dwangverpleging primair op het reduceren van het recidiverisico.
Door deze combinatie van levenslange gevangenisstraf en terbeschikkingstelling met dwangverpleging wil het hof gewaarborgd zien dat de verdachte, indien al door gratiëring de levenslange gevangenisstraf zal worden omgezet in een tijdelijke gevangenisstraf, door de aansluitende terbeschikkingstelling met dwangverpleging in ieder geval gewaarborgd is dat het recidiverisico eerst door tot behandeling motiverende verpleging en uiteindelijk door behandeling tot een voor de samenleving aanvaardbaar niveau is teruggebracht. Gezien deze door het hof beoogde functie van de terbeschikkingstelling met dwangverpleging in het kader van de op te leggen combinaties van sancties verzet de aard van geen van beide sancties zich daartegen.

15.35
In het licht van 's Hogen Raads arrest van 29 juni 1999, NJ 1999/619, stelt het hof zich op het standpunt dat de combinatie van levenslange gevangenisstraf en terbeschikkingstelling met dwangverpleging geen "inhuman" en "degrading treatment" oplevert als bedoeld in de artikelen 3 van het Europees Verdrag tot bescherming van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden en artikel 7 van het Internationaal Verdrag inzake burgerrechten en politieke rechten. Ook ten aanzien van deze combinatie van sancties geldt dat voor de verdachte onverkort de mogelijkheid bestaat om a) te allen tijde door middel van een gratieverzoek te doen toetsen of een situatie is ontstaan waarin met de verdere tenuitvoerlegging van die combinatie van sancties geen enkel in ons strafrecht erkend doel in redelijkheid meer wordt gediend en b) in kort geding de Staat aan te spreken indien zij de mening is toegedaan dat de executie van die combinaties van sancties - op welke grond dan ook - niet langer als rechtmatig kan worden beoordeeld
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 3 van 7 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds