Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Volkshuisevest...
Psychiatrie
Seeking CIPD a...
kan zakelijk h...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 20 jun 2025 13:10
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Europese Grondwet - voor of tegen?
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk Pagina 2 van 13 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4 ... 11, 12, 13  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  

Referendum Europese Grondwet, ik stem
Voor!
51%
 51%  [ 25 ]
Tegen!
48%
 48%  [ 24 ]
Niet!
0%
 0%  [ 0 ]
Totaal aantal stemmen : 49

Auteur Bericht
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 27 apr 2005 14:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duch schreef:

Ikzelf ben enorm tegen. Ik zou voor een EGW kunnen stemmen die op punten foutjes of vervelende punten bevat. In deze versie echter is het Hof als een soort joker gebruikt in alle gevallen waar ze er niet uit kwamen, met als gevolg dat het Hof absurd veel macht krijgt. Je kan het gerust een card blanche noemen. En dat het Hof er niet voor terugschrikt om het Europese recht een beetje te 'stimuleren' door creatieve oplossingen heeft Costa - Enel en vele andere arresten ons wel geleerd. Vreemd dat niemand begrijpt dat je ook de rechter met een gezonde portie wantrouwen moet aanschouwen. Ik vind het institutionele evenwicht in de EGW zo vreselijk slecht dat ik niet voor kan stemmen. Ik stem dus tegen.

Klinkt als een legitiem argument, waar kan het Hof zoal over beslissen waar jij het niet mee eens bent?
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: wo 27 apr 2005 17:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik weet even de artikelnrs. er niet bij maar het komt op het volgende neer: De EU heeft een aantal vage kreten als doelstellingen zoals vrijheid, gelijkheid etc. De lidstaten mogen niets doen wat in strijd kan komen met de doelstellingen van de EU (die vage kreten dus). Het Hof mag beslissen wanneer dat het geval is. Het Hof moet dus uitmaken of specifieke handelingen, wetgevingen etc. in strijd kunnen komen met vrijheid, gelijkheid, democratie (nog zo'n mooie). Als je dan ziet dat voor het Belgische Hof alleen gelijkheid al genoeg was om zijn bevoegdheid enorm op te rekken zie ik het somber in voor de te verwachten werkwijze van het Hof. Het heeft immers al laten zien dat het erg progressief is. Ik vind dit een card blanche.

@ Miriam: Je hebt erg goed verwoordt wat ik bedoelde over de voorrang. Wink
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
MiriamvL

MiriamvL

BerichtGeplaatst: wo 27 apr 2005 22:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duch, je weet toch hoe vlot en scherp ik van begrip ben! Wink

Ik snap wel wat je bedoelt met die invulling van de bevoegdheden; het wordt dan wel zo dat de nationale parlementen een klacht kunnen indienen als ze vinden dan een bepaalde bevoegdheid niet onder de EU behoort te vallen, maar er wordt dan idd weer door het Hof beslist... en het is inderdaad lastig te bepalen hoe onafhankelijk de onafhankelijk rechters werkelijk zijn...
Leuk punt om a.s. maandag aan de werkgroep Inl. Europees Recht voor te leggen Very Happy

*Miriam gaat morgen en vrijdag naar Brussel, bezoekje aan het directoraat-generaal voor ontwikkeling en het Europees Parlement* Very Happy
Pet Shop Boys - Integral
bona fides

BerichtGeplaatst: do 28 apr 2005 1:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nieuw wat betreft "in een verdragsbepaling vastgelegd" of niet, voorrang is een feit, en is dat al sinds decennia. Dus al dan niet de Grondwet afwijzen op basis van dit punt is m.i. niet zo zinnig.

Dat het Europese Hof dit op eigen houtje heeft bedacht klopt op zich wel, maar als de lidstaten dat hadden willen terugdraaien had dat al heel wat keren kunnen gebeuren in de verschillende verdragsherzieningen. Is er ooit serieuze discussie over geweest?

Zonder de rechtstreekse werking en voorrang was de EEG/EG/EU vrij onwerkbaar geworden. Elke keer weer procedures nodig uitgelokt door de Commissie om verdragsschendingen vast te stellen, waarna de nationale wet weer moeizaam moet worden aangepast. Veel te veel mogelijkheden voor misbruik door lidstaten.

Eigenlijk lijkt me dat de rechtstreekse werking en voorrang al besloten zitten in het bindend zijn van prejudiciële beslissingen. Het Hof vragen je eigen nationale wetgeving toe te passen die ook nog eens EG regels doorkruisen is een beetje vreemd, toch?

Overigens: waarom zou voorrang niet al uit Van Gend en Loos volgen? Van Gend en Loos kent aan een verdragsbepaling rechtstreekse werking toe, en bepaalt dat deze werking boven de werking van het nationale recht gaat. Dat is voorrang zou ik zeggen. Kennelijk zie ik het verkeerd, want voorrang schijnt uit Costa/ENEL te volgen. En ok, daar gaat het over een wet die pas later is ingevoerd, maar echt verrassend lijkt me de uitkomst niet meer na Van Gend en Loos.

Het rechtstreekse werking deel van Van Gend en Loos zegt eigenlijk alleen maar dat je een bepaling als "Lidstaten mogen niet ..." mag lezen als "Een ieder heeft het recht niet gehinderd te worden door ...". De implicatie is weliswaar vrij groot, maar dit valt natuurlijk heel duidelijk onder de bevoegdheid van het Hof.
Duch
Moderator
Duch

BerichtGeplaatst: do 28 apr 2005 2:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als het Hof iets zegt wat evident in strijd is met het recht, dat wordt dat niet opeens rechtens doordat het Hof het nog veel vaker zegt. In Nederland lijkt het allemaal niet zo'n probleem vanwege art. 93/94 GW. Lijkt, want volgens het Hof doet het er niet toe wat er in de Grondwet staat. Niet voor niets heeft bv. het Duitse Bundesverfassungsgericht al jarenlang 'ruzie' met het HvJEG. Afgelopen zomer nog heeft het de eigen doctrine herhaald die (terecht) stelt dat het Hof helemaal niet bevoegd is om vast te stellen dat EG recht voorrang zou hebben of dat er soevereiniteit overgedragen zou zijn (als dat al zou kunnen).

Ik word misselijk van de gedachte dat het Hof effe onze Grondwet opzij zet omdat dat handiger is. Dat het onwerkbaar is? Zou kunnen maar ons stelsel gaat er nog steeds vanuit dat iets eerst een regel moet zijn, en dat die daarna pas toegepast mag worden. Het Hof heeft overduidelijk een keuze gemaakt voor effciëntie en heeft in mijn ogen daarmee de doodzonde begaan recht te spreken op basis van enkel wat zij wenselijk vinden, en niet op basis van het recht.

Los daarvan, ik ben het hier al jaren allerminst mee eens. Nu vragen ze me wat ik van de grondwet vind waar een dergelijke bepaling in staat. Moet ik dan voorstemmen omdat het niet nieuw zou zijn? Dat lijkt me grote onzin. En dat nog los gezien van het feit dat door het te codificeren het Hof wordt aangemoedigd om nog verder te gaan met interpreterend het Europese Recht een handje te helpen.

Ik vind het dus een erg slecht argument (zo het er al eens is) dat ik men vooral niet tegen moet stemmen omdat een bepaling niet nieuw zou zijn. Dit is de eerste keer dat men er zich over uit mag spreken.
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 29 apr 2005 0:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je het echt helemaal niet eens bent met hoe het EG-recht ons nationale recht aan de kant schuift, zit er toch eigenlijk maar 1 ding op: Nederland uit de EU. Om deze mogelijkheid te schapen moet je voor het verdrag stemmen (tenminste, dat zegt de Samenvatting... het zou me eigenlijk verbazen als opzegging van de verdragen niet nu ook al mogelijk is).
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 29 apr 2005 0:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En stel dat het EG-recht geen voorrang had. Dan blijft over dat de Nederlandse wetgever verplicht zal zijn om de nationale wetgeving steeds zo aan te passen dat we braaf aan alle regels blijven voldoen. De Europese instellingen blijven dan nog steeds hun wil opleggen aan ons democratisch gekozen parlement. Hoezo heeft Nederland in dat geval niets van zijn soevereiniteit opgegeven?
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: vr 29 apr 2005 14:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@Bona Fides: Dat heet dus een dualistisch stelsel.
Duch
Moderator
Duch

BerichtGeplaatst: vr 29 apr 2005 22:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Natuurlijk kan Nederland nu al uit de EU. Dat je daarvoor voor moey stemmen vind ik onzin. Nog grotere onzin vind ik dat ik dan maar Nederland zou moeten verlaten.

Nogmaals, ik zeg niet dat de redenering van het Hof niet logisch zou zijn, maar hij is totaal niet juridisch maar volledig politiek, en dat soort redeneringen hoort een rechter te laten.
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 02 mei 2005 0:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duch schreef:
Nog grotere onzin vind ik dat ik dan maar Nederland zou moeten verlaten.

Dat staat nergens, toch?

Maar vind je niet dat het EG-verdrag hoe dan ook de soevereiniteit van Nederland beperkt? Ook zonder Van Gend en Loos en Costa/ENEL. Het staat Nederland niet meer vrij om op bepaalde gebieden te doen wat regering en parlement misschien zouden willen.
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: ma 02 mei 2005 10:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee, in het huidige EU-verdrag is geen bepaling opgenomen over uittreding van lidstaten. Dit wordt in het nieuwe verdrag wel geregeld.

Je kunt het eens of oneens zijn met de redenering van Duch om tegen te stemmen. Persoonlijk vind ik dat er wel degelijk valide argumenten in zitten, waar ook zeker wat mee gedaan moet worden. Echter het politieke spelletje maakt dat nou eenmaal niet zo eenvoudig. Uberhaupt is er in de politiek weinig zin te bespeuren om ons rechtssysteem eens goed onder de loep te nemen (een aantal jaar geleden is de rechterlijke macht al gereorganiseerd). Ik denk dat vereenvoudiging van het 'bureaucratisch monster' een eerste vereiste is om dit soort problemen goed te kunnen bestuderen.

Gelukkig heb jij tenminste een argument, Duch! Razz Ik wordt zo doodziek van die wijsneuzerige 'deskundigen' die met suggestieve praat en drogredenen een 'nee' bepleiten. Je zou niet meer normaal op vakantie kunnen want Europol speelt al je gegevens door en wie vertrouwt de Italiaanse politie nou... Nederland moet 'haar eigen identiteit behouden' Puke daar word ik nu wel zo ziek van... Nee stemmen is een goede manier om het huidige kabinet eens lekker te pesten... Not good

Krijg van dit soort mob-emoties toch vraagtekens bij het idee van referendum!
Duch
Moderator
Duch

BerichtGeplaatst: ma 02 mei 2005 10:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

LOL!! Mijn excuses, ik heb helemaal verkeerd gelezen. Laughing Op de een of andere manier heb ik dat gemaakt van 'Nederland uit de EU.' Sorry daarvoor, dat was heel slordig.

De soevereiniteit in interationaal rechtelijke zin (als in: duldt een land een hogere autoriteit boven zich?) wordt uiteraard beperkt zoals dat zo is bij vrijwel alle verdragen die gesloten worden. Maar het Hof heeft soevereiniteit in klassiek rechtstheoretische zin (als in: waar ligt de ultieme macht? vol k, de rede, de vorst, god?) op het oog. En het is maar de vraag of die wel beperkt dan wel overgedragen kan worden.
Duch
Moderator
Duch

BerichtGeplaatst: ma 02 mei 2005 10:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@ Michèle: Dat niet in een verdrag staat dat een lidstaat eruit kan, wil nog helemaal niet zeggen dat dat 'dus' ook niet zou kunnen. Bij mijn beste weten zijn daar altijd mogelijkheden toe.

Michèle schreef:
Krijg van dit soort mob-emoties toch vraagtekens bij het idee van referendum!

LOL! Nu pas? Puh Ik ben nog veel meer tegen het referendum dan tegen de EGW. Bij dit soort dingen krijg je inderdaad het enige echte 'mob rule' idee. Wat denk je dat dat betekent voor onze notie van democratie? Of moet dat in een ander topic?
MiriamvL

MiriamvL

BerichtGeplaatst: ma 02 mei 2005 18:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat dat betreft ben ik ook zeer tegen referenda... Laatst in de bus hoorde ik een knaller van een argument om nee te stemmen:"Nou, als Frankrijk, zo'n groot land met redelijke macht binnen de EU, al tegen de EGW stemt, dan lijkt het me als Nederland helemaal geen goed idee om voor te stemmen" Rolling Eyes
Pet Shop Boys - Integral
Duch
Moderator
Duch

BerichtGeplaatst: di 03 mei 2005 15:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Die is echt zo debiel. Je moet haast wel zwakzinnig zijn om daar op te komen.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk Pagina 2 van 13 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4 ... 11, 12, 13  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds