Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
HBO-rechten vi...
Volkshuisevest...
tentamens op i...
Best Name Badg...
incasso proced...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 02 sep 2025 12:23
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Overtreding identificatieplicht: 50 (!) euro
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 3 van 7 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ergo sum
Redacteur
ergo sum

Leeftijd: 120

Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: zo 26 dec 2004 13:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

We kunnen het allemaal zeer binnenkort gaan proberen. We gaan zonder id het huis uit, op oudjaardag, en moeten dan stipt om 0.00 een id kunnen tonen... Tja...
Net zoiets als stoppen met roken of drinken. Sta je daar met de jaarwisseling in de kroeg. Gezellig, lekker, druk, feest. Slaat de klok 12 keer, moet je opeens stoppen met het een of het ander.. Dat werkt niet.

Farah

Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): HHs

BerichtGeplaatst: zo 26 dec 2004 13:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Farah schreef:
Ik heb niet eens een rijbewijs en ook geen ID!!

Foei, dan ben je al geruime tijd in overtreding Wink

paspoort heb ik wel hoor, met ID bedoelde ik dat handige pasje! Very Happy
Na Jaane Meri Chaahat Ka Kab Hoga Asar...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
faya

Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: zo 26 dec 2004 19:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Welk handig pasje? Die nieuwe ID's zijn bankpasformaat. Dat ouwe onding die ik heb is een groot, geplastificeerd papiertje. Wel lekker buigzaam maar past in geen enkele portomonee. Ik moet nog tot mei 2006 tot ik een nieuwe id kan aanvragen.

Ik vind 50 euro ook te hoog en ik denk net als mr. crowley dat als je een uiterlijk hebt die de agenten niet aan staan je meerdere malen de lul bent. Ik ken een donkere jongen die hard voor z'n geld werkt en een dure auto rijd die standaard 2 keer per maand wordt aangehouden, notabene door dezelfde agenten ook. Zijn werkloze normaal uitziende vriend daarentegen met een nog duurdere auto, wordt altijd met rust gelaten. Vreemd, vreemd, vreemd.
Verstuur e-mail
Martijn

Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL

BerichtGeplaatst: ma 27 dec 2004 11:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

je kan wel een nieuwe ID aanvragen toch? Alleen is het een beetje zonde gezien je oude ID nog geldig is ...
En ja ik ga binnenkort ook de nieuwe aanvragen die wel lekker makkelijk mee te nemen is Smile (en de oude verloopt bijna)
Verstuur e-mail
Juul

Juul

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: ma 27 dec 2004 12:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik moet mijn paspoort inleveren als ik mijn visum erin ga laten zetten...
Gelukkig heb ik ook nog een rijbewijs.... Maar eigenlijk is het natuurlijk belachelijk dat je dan 2 idbewijzen zou moeten hebben, voor wanneer er in 1 van de 2 een visum wordt gezet...

Verander het verleden, begin vandaag!

Kusje, Juul
Michèle
Moderator
Michèle

BerichtGeplaatst: ma 27 dec 2004 14:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij was de strekking van die wetswijziging dat je ten alle tijde jezelf moet kunnen legitimeren, ook als er geen verdenking of directe aanleiding is. Het is nu namelijk al zo dat je in principe niet steeds je legitimatie bij moet hebben, maar als er iets gebeurt moet je je wel kunnen identificeren. Dus bv gepakte zwartrijders inderdaad, of wanneer je wordt aangehouden op verdenking van het een of ander. Niet dat mensen in de praktijk dat ding dan bij zich hebben, maar dat is wel het systeem dacht ik. Kan het verkeerd hebben.
Verder zullen we altijd te kampen hebben met vooroordelen en voortrekkerij of benadeling. Als ik m'n voordeelurenkaart ben vergeten (in mijn pre-studententijd) en ik leg het de conducteur met een lief gezicht uit, dan werd dat altijd geaccepteerd. Als mijn Egyptische buurman hetzelfde overkomt, moet ie gewoon een normaal kaartje kopen. Sommige mensen zullen dan ook vaker op hun ID gecontroleerd worden dan anderen, of er zelfs mee worden getreiterd. Lullig, maar het zij zo. Niet om het goed te praten, maar behalve met goede politieopleiding en het kweken van meer tolerantie en respect in het algemeen zal je daar niet veel tegen kunnen doen. En niet alle politiemensen zijn neonazi's. Wink
Daarnaast is het ook niet zonder reden dat 'sommige' mensen vaker gecontroleerd worden of beter in de gaten worden gehouden. Hier lijden alleen weer eens de goeden onder de kwaden.
Verder denk ik dat het een illusie is dat je Nederland hiermee veiliger maakt. Het maakt de opsporing misschien iets vlotter, jottum. Maar veiliger, dat geloof ik niet.
Martijn

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: ma 27 dec 2004 15:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michèle schreef:
Als ik m'n voordeelurenkaart ben vergeten (in mijn pre-studententijd) en ik leg het de conducteur met een lief gezicht uit, dan werd dat altijd geaccepteerd.

Ik ben nu natuurlijk wel benieuwd naar dat lieve gezicht van Michele ...

maar meer on topic, wat Juul ook zegt dat je soms je ID-bewijs moet inleveren bij de gemeente voor "onderhoud" aan het ding, dan zou je dus eigenlijk een soort tijdelijke pas moeten krijgen of op het gemeentehuis blijven wonen tot ze het ding weer teruggeven, het is immers verboden om zonder dat ding de straat op te gaan etc ... weet iemand hoe ze dat oplossen? (behalve dat je 2 ID-bewijzen zou moeten hebben)

Martijn
Verstuur e-mail
Eva

Eva

Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: ma 27 dec 2004 17:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@Michele: Neehoor er moet wel degelijk een aanleiding toe zijn om iemands id te vragen.
Dit staat op de site van justitie:

Ook onder de Wet op de uitgebreide identificatieplicht mag de politie burgers niet zonder reden aanhouden om hun identiteit te controleren. De politie moet een concrete reden hebben om naar het identificatiebewijs van de burger te vragen. Er mag geen sprake zijn van willekeurige identiteitscontroles. Het verzoek om legitimatie moet nodig zijn voor de uitvoering van de taken van de politie.

Het is dus echt niet zo dat ze zomaar op straat iedereen 'voor de grap' aan mogen houden en om id vragen. Dat lijkt me ook vrij onzinnig en ik denk dat ze wel wat anders te doen hebben.
Michèle
Moderator
Michèle

BerichtGeplaatst: ma 27 dec 2004 18:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

OK, dat is duidelijk! Good
Janne

Janne

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): RUN

BerichtGeplaatst: wo 29 dec 2004 15:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En mocht je je ID-bewijs nu toch eens vergeten zijn en gecontroleerd worden, dan kun je natuurlijk ook altijd nog zeggen dat je 11 jaar bent en derhalve nog geen identiteitsbewijs bij je hoeft te dragen Wink
Ingeborg

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: wo 29 dec 2004 17:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jeeeuh, dat zou ik misschien kunnen proberen? Aangezien ik ook nog regelmatig veeel jonger wordt geschat dan ik eigenlijk ben Sad ...
AlexZ

AlexZ

BerichtGeplaatst: ma 03 jan 2005 1:05    Onderwerp: Zwartrijden Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eva schreef:
Maar zoals ik het begrepen heb mogen ze alleen om je ID vragen als daar ook echt een reden voor is. Bijvoorbeeld als je gepakt wordt met zwart rijden. Lijkt mij wel goed want dit scheelt weer een hele hoop papierwerk omdat er veel valse identiteiten worden opgegeven in zo'n geval.

Dat was al toch? Zwartrijden zonder geldig id is strafbaar dus dat het dankzij deze wet verbeterd is niet correct m.i.
AlexZ

AlexZ

BerichtGeplaatst: ma 03 jan 2005 1:50    Onderwerp: Aanhouding Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat ik niet kan terugvinden is: Wat doen ze als je bij staandehouding en vordering om de ID-te tonen dat niet kan.
Dan noem je dus alsnogje gegevens op en daar moeten ze het dan maar mee doen? Of kunnen ze je in het ergste geval ook aanhouden en overbrengen naar het bureau? Zoals in art 61 W v Sv. Want dat is alleen toegestaan als er een onderzoek loopt toch, waarin jij VD bent en waarop een straf van 8 jaren of meer is gesteld? Rolling Eyes
Ginandtonic

Leeftijd: 39

BerichtGeplaatst: di 04 jan 2005 0:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vraag me af hoe men op het idee is gekomen dat ook 14-jarigen zich moeten kunnen identificeren. Het lijkt me dat je door zulke jonge kinderen te verplichten een identiteitsbewijs bij zich te hebben juist een onveilige situatie creëert. De meesten van die leeftijd willen nog wel eens iets kwijtraken. Ook is de kans dat hun identiteitsbewijs wordt gestolen groter dan bij van volwassenen.
Verstuur e-mail
MterHeide

Leeftijd: 41
Studieomgeving (BA): UvT

BerichtGeplaatst: di 04 jan 2005 1:08    Onderwerp: Re: Aanhouding Reageer met quote Naar onder Naar boven

AlexZ schreef:
Wat ik niet kan terugvinden is: Wat doen ze als je bij staandehouding en vordering om de ID-te tonen dat niet kan.

Nou ja dan kan je dus worden aangehouden en vervolgens kan me worden opgehouden voor onderzoek o.g.v. artikel 61 en kan men o.g.v. 61a maatregelen treffen ter identificatie.
Het betreft als ik het goed heb overtreding van art. 447e Sr.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 3 van 7 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds