Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Volkshuisevest...
Psychiatrie
Seeking CIPD a...
kan zakelijk h...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 18 jun 2025 12:07
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Overtreding identificatieplicht: 50 (!) euro
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 7 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Magdalena

Magdalena

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): 
Studieomgeving (MA): 

BerichtGeplaatst: do 16 dec 2004 16:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Martijn

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL

BerichtGeplaatst: do 16 dec 2004 23:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Magdalena schreef:
Ik weet niet precies wat ik ervan moet denken. Er worden natuurlijk wel een hoop problemen opgelost met dat vele zwartrijden en het niet kunnen legitimeren. Voor de rest: Als het maar niet te pas en te onpas wordt gebruikt, want dan krijg je zo'n politiestaat-gevoel..

maar dan voegt dit toch niks toe? Als je zwart rijd moet je toch sowieso je kunnen legitimeren?
Verstuur e-mail
Eva

Eva

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: vr 17 dec 2004 1:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee tuurlijk niet, als je nou niks bij je had, dan kan je toch gewoon wat opgeven...?! Nu dus niet meer.
Verder vind ik het ook niet zo'n drama want die dingen zijn zo klein tegenwoordig die heb je toch gewoon altijd bij je in je portemonnee..??
En ik denk niet dat ze te pas en te onpas gaan vragen, ten eerste kan je dan dus gewoon zeggen dat ze er geen recht op hebben ( als er absoluut geen noodzaak voor is ) en ten tweede zullen ze dat echt niet zo snel doen want ze hebben echt wel wat beters te doen. Je rijbewijs moet je in principe ook altijd kunnen tonen ( als je in de auto zit) en ik ben best vaak aangehouden ( niet dat ik iets verkeerds deed dan hoor Laughing ) maar ik heb nog nooit mn rijbewijs moeten laten zien. Dus ik geloof niet dat ze daar snel misbruik van zullen maken.....
Martijn

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: vr 17 dec 2004 9:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat je vaak aangehouden wordt en vervolgens je rijbewijs niet hoeft te laten zien zou zomaar kunnen liggen aan het feit dat die agenten je erg leuk vinden oid Smile

maargoed meer on-topic ...

Wanneer iemand zich niet kan identificeren nemen veel controleurs in het Openbaar Vervoer genoegen met een ander soort pasje ofzo waar bij voorkeur een naam en foto op staat ... of anders wordt de politie gebeld die het een en ander kan controleren en vervolgens zelfs de persoon mag meenemen naar het bureau om de identiteit te controleren of begrijp ik het nu verkeerd? (oude regeling dus in het OV)
Verstuur e-mail
mr. crowley

BerichtGeplaatst: vr 17 dec 2004 11:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben zelf ook niet echt bang dat ze mij zullen aanhouden. Ik heb alleen een donkerbruin vermoeden dat deze maatregel willekeur in de hand zal spelen. Dus dat voornamelijk bepaalde burgers eerder om hun legitimatie gevraagd zullen worden dan andere. Zeker de politie is niet vreemd van enige vooroordelen wat betreft uiterlijk. In een grijs verleden heb ik een keer aangifte gedaan bij de politie van iemand die mij had bedreigd. Op dat moment had ik een kaal geschoren hoofd, hetgeen de dienstdoende agent, terwijl hij afkeurend naar mijn glad geschoren hoofd keek, verleidde tot de opmerking:'Dat zul jezelf wel hebben uitgelokt'. Ik merkte het ook toen ik naar Ajax ging, want ik werd altijd gefouilleerd. Nu ben ik in al geen zes jaar meer gefouilleerd en ik zit nog steeds op dezelfde plek. Kortom ik heb niet al te veel vertrouwen in degene die deze wet moeten gaan handhaven.
Bekijk de homepage
Magdalena

Magdalena

Studieomgeving (BA): 
Studieomgeving (MA): 

BerichtGeplaatst: vr 17 dec 2004 13:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Martijn schreef:
Magdalena schreef:
Ik weet niet precies wat ik ervan moet denken. Er worden natuurlijk wel een hoop problemen opgelost met dat vele zwartrijden en het niet kunnen legitimeren. Voor de rest: Als het maar niet te pas en te onpas wordt gebruikt, want dan krijg je zo'n politiestaat-gevoel..

maar dan voegt dit toch niks toe? Als je zwart rijd moet je toch sowieso je kunnen legitimeren?

Maar de praktijk is dat er veel mensen zwartrijden. En die vele mensen kunnen zich 99% van de tijd niet legitimeren. Gevolg is dat ze die mensen moeten laten gaan en dat er dus ook geen boete uitgeschreven wordt. Of ze moeten wachten op de Spoorwegpolitie, maar dan krijgen ze de rest van de reizigers op hun dak vanwege de vertraging en dan wordt er ook weer een puntje vertraging aangetekend op hun prestatiecontract. Niet erg wenselijk dus. Volgens mij is dit de reden.
Eva

Eva

Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: vr 17 dec 2004 13:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Precies, bovendien zijn er dus ook echt gevallen van ( meestal jonge mensen ) die als ze bv worden aangehouden voor zonder licht fietsen of zoiets anders 'kleins' de naam en adres van hun vrienden opgeven. Soms wordt dat dan onderling opgelost ofzo maar er zijn ook genoeg mensen die dan de boete niet betalen en de zaak laten voorkomen. Dit zou dus wel heel goed opgelost kunnen worden door die identificatieplicht. En dus bij zwart rijden helemaal.
Wat mr crowley zegt daar zit vast wel wat in. Ik geloof best dat de poltie eerder bepaalde mensen eruit pikt. Maar goed dat vind ik dan niet opwegen tegen de voordelen ervan. Als iemand met een kaal hoofd gewoon op straat loopt en er is niks aan de hand dan kunnen ze echt niet om je legitimatie vragen. Bovendien, ookal zou iemand dat wel laten zien in zo'n geval ( omdat hij zn rechten niet weet), zoooooooo erg is dat nou ook weer niet toch...En wat heeft de politie daar aan..???
MterHeide

Leeftijd: 41
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT

BerichtGeplaatst: vr 17 dec 2004 17:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Overigens moet de politie wel in het proces-verbaal aangeven waarom ze iemands papieren heeft gevraagd, mocht iemand ze niet bij zich hebben. De officier van justitie moet namelijk telkens de hoogte van de boete aangeven.
mr. crowley

BerichtGeplaatst: vr 17 dec 2004 20:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In de NJB van deze week, blz. 2338-2344 staat een artikel van emeritus hoogleraar E. Prakken van de universiteit van Maastricht dat ook hier betrekking op heeft. Ik kan mij zeer goed vinden in dit artikel.
Bekijk de homepage
Godfried

BerichtGeplaatst: vr 17 dec 2004 21:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat ik van het bedrag moet denken weet ik niet, is zeker afhankelijk of er een mogelijkheid bestaat of je alsnog (binnen 24 uur ofzo) de juiste papieren kan tonen. Hoewel dit niet echt de voorkeur heeft en ook veel administratieve rompslomp omhelst. Zelf heb ik nooit papieren op zak. Tenminste nooit originele; ik heb kopieen van mijn rijbewijs in de auto liggen. De keren dat ik aangehouden ben, alcoholcontroles, algehele auto contoles etc., werd hier gewoon genoegen meegenomen (en kreeg ik een mooie sticker van alcoholvrij van de dienstdoende agent... maar dat terzijde). Denk ook dat er zeker willekeur zal ontstaan, wat misschien wel begrijpelijk is, maar zeker niet te rechtvaardigen.

Vijftig euro moet de burger afschrikken en overhalen om een id bij zich te dragen, ik betwijfel of dit ook gebeuren zal.
Verstuur e-mail
Farah

Farah

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): HHs

BerichtGeplaatst: za 18 dec 2004 13:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb niet eens een rijbewijs en ook geen ID!! Shocked Dat wordt het stadsdeelkantoor opzoeken deze vakantie...

Overigens vind ik de boete inderdaad erg hoog, maar het is wel nodig willen de mensen ertoe aangezet worden zich te kunnen identificeren. Alleen hoop ik niet dat er telkens om gevraagd wordt, dat zorgt voor een best onprettig gevoel....Confused
Na Jaane Meri Chaahat Ka Kab Hoga Asar...
Verstuur e-mail
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 18 dec 2004 14:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het lijkt me heel akelig voor oude mensen die de tweede wereldoorlog hebben meegemaakt... Ausweiss bitte!!
Verstuur e-mail MSN messenger
Okidoki

Okidoki

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): RUN

BerichtGeplaatst: di 21 dec 2004 23:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het zal allemaal wel meevallen (zei de optimist). Eerst maar eens zien. Volgens mij zullen ze zeker in het begin redelijk coulant zijn. Het feit dat ze een boete op kunnen leggen wil nog niet zeggen dat ze dit ook doen. Bovendien hebben de meeste mensen inderdaad altijd hun rijbewijs op zak en moet er sowieso sprake zijn van een verdenking. De mensen die zich verdacht gaan gedragen moeten er dan maar rekening mee houden dat ze ook een legitmatiebewijs meenemen.
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Magdalena

Magdalena

Studieomgeving (BA): 
Studieomgeving (MA): 

BerichtGeplaatst: di 21 dec 2004 23:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, daar is het ook voor bedoeld. Ze maken echt niet die wet zodat politiemensen voor de lol kunnen kijken wie iemand is of dat iemand dat ding op zak heeft om vervolgens lekker een boete op te leggen.
Jan

Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): RUG

BerichtGeplaatst: zo 26 dec 2004 10:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ach, op zich vind ik het meenemen van een ID niet zo'n probleem, al stel ik wel mijn vraagtekens bij het nut van deze maatregel. Iemand die zich immers moedwillig niet (correct) identificeert zal dat nu net zo goed kunnen doen. Toch vind ik het wel wat irritant, want een paspoort is hartstikke dik, niet prettig om die altijd bij je te hebben. Toch maar snel m'n rijbewijs gaan halen dan Question

En waar gaan ze die boete eigenlijk heensturen als iemand zich niet identificeert? Laughing

Farah schreef:
Ik heb niet eens een rijbewijs en ook geen ID!!

Foei, dan ben je al geruime tijd in overtreding Wink
Bekijk de homepage MSN messenger ICQ nummer
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 7 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds