Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Personalized T...
verkiezingsbed...
Force justice ...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 18 jul 2025 22:47
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Huurster a. wil samenwonen. Huurster b. is tegen. Wat nu?
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
vast en goed

Leeftijd: 60
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: di 08 okt 2013 11:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Het is te betogen dat huurster B de overeenkomst met u heeft gesloten (mede) op basis van het gegeven dat er slechts één andere bewoner was. In dat geval pleegt u wanprestatie door aan deze voorwaarde niet meer te voldoen.

Dat klopt. Maar is hier inderdaad sprak van wanprestatie van mij, als ik huurster a. toestemming geef voor samenwonen? Dan lijkt het mij duidelijk: Onbegaanbare weg.
Tenzij compensatie, maar hoeveel is dan redelijk?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 08 okt 2013 11:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

vast en goed schreef:
Tenzij compensatie, maar hoeveel is dan redelijk?

In mijn ogen heeft B gewoon gelijk en hoeft zij niet akkoord te gaan met wat voor compensatie dan ook. Zij heeft recht op voortzetting van de huidige situatie.

Natuurlijk is het mogelijk om de huidige overeenkomst te wijzigen, maar het staat B vrij om daar al dan niet mee akkoord te gaan. Dus als B akkoord gaat met een verdeling van zeg 60% voor A, 40% voor B, dan is er niets aan de hand. Maar als B dat niet ziet zitten, dan houdt het op en dan dient B ook niet met een scheef gezicht te worden aangekeken. Zij heeft niet gevraagd om dit gedoe en om te moeten strijden voor haar recht.

Het is goed denkbaar dat A zal besluiten om met haar vriend andere woonruimte te zoeken, maar is dat dan niet de beste oplossing? Ik ken de situatie niet, maar met 2 op een kamertje lijkt me niet ideaal. En als dat fout gaat zijn de rapen voor B natuurlijk helemaal gaar.

Leeftijd: 72
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: di 08 okt 2013 11:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

vast en goed schreef:
In het contract staat inderdaad dat de woonruimte bedoeld is voor één persoon.
Lijkt me niet zomaar.
Althans luidt een gezegde:
Two is company, but three is a crowd.

Leeftijd: 37
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: di 08 okt 2013 12:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vraag huurder B tegen welk bedrag zij bereid zou zijn de woning te delen. Als zij in het geheel niet bereid blijkt, dan zou ik het verzoek van huurder A afwijzen. Het woongenot dat u met huurder B heeft afgesproken, kunt u immers niet bieden als huurder A met iemand samenwoont. U pleegt dan wanprestatie jegens huurder B.
cvb

BerichtGeplaatst: di 08 okt 2013 12:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Regin schreef:
Vraag huurder B tegen welk bedrag zij bereid zou zijn de woning te delen.
Waarom zou mw B zich daarover moeten uitlaten??

Leeftijd: 37
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: di 08 okt 2013 12:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cvb schreef:
Waarom zou mw B zich daarover moeten uitlaten??

B is niet verplicht zich daarover uit te laten. Als B bereid is om voor een verminderde huurprijs akkoord te gaan met het samenwonen van A, dan zou de mede-huurder van A het verschil kunnen betalen aan de verhuurder. Dan is het probleem opgelost. Maar als B weigert, dan moet de verhuurder mijns inziens het verzoek van A afwijzen.
cvb

BerichtGeplaatst: di 08 okt 2013 12:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Regin schreef:
Dan is het probleem opgelost.
Als er al een probleem is, dan is dat m.i. hoogstens, dat mw A, al dan niet bewust, probeert TS voor haar karretje te spannen.

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: wo 09 okt 2013 8:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
huurster b. Huurster b. heeft gekozen om een woning te delen met 1 ander persoon van hetzelfde geslacht, niet om een woning te delen met een stelletje...

Zelfs als huurster B ervoor had gekozen om met een 'stelletje' in de woning te gaan wonen, zou ze als argument kunnen inbrengen dat de vriend een 'willekeurige derde' is en hem op die wijze de deur kunnen wijzen.
Tenminste: als je de 'logica' van het Hof van Amsterdam erbij haalt.

Of de vriend er alreeds woonde schijnt mij dan ook geen argument. In DIT geval woonde de vriend er immers reeds twee jaren voordat de klagers (wiens woongenot in gevaar kwam) er kwamen wonen.
cvb

BerichtGeplaatst: wo 09 okt 2013 9:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Martha schreef:
In DIT geval woonde de vriend er immers reeds twee jaren voordat de klagers (wiens woongenot in gevaar kwam) er kwamen wonen.
Althans ikzelf kom bij aanklikken van de link in bovenstaande url uit bij iets van een koopoptie op een auto??

BerichtGeplaatst: wo 09 okt 2013 9:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cvb schreef:
Althans ikzelf kom bij aanklikken van de link in bovenstaande url uit bij iets van een koopoptie op een auto??

Gewoon iets verder lezen.
Dan zul je zien dat het gaat om de vraag of een reeds woonachtige levenspartner als 'willekeurige derde' kan worden begrepen, aangaande het gebruik van de gemeenschappelijke woonruimte.
Kennelijk is dat mogelijk.
Met die gedachte in het achterhoofd is het dus niet relevant wie er eerder kwam wonen (huurster B of de vriend van huurster A). Ook die personen die er reeds eerder wonen kunnen achteraf (zonder enige bijzondere oorzaak) voor ongewenst worden verklaard.
cvb

BerichtGeplaatst: wo 09 okt 2013 12:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Martha schreef:
Gewoon iets verder lezen.
Wat zullen lezers 14 pagina's gaan doorzoeken, terwijl je van elke post de snelkoppeling kunt opgeven??
Zeker nu de vriend van mw A niet bepaald een willekeurige derde te noemen is??

BerichtGeplaatst: wo 09 okt 2013 12:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cvb schreef:
Wat zullen lezers 14 pagina's gaan doorzoeken, terwijl je van elke post de snelkoppeling kunt opgeven??

Je kunt van een krant ook enkel de 'koppen' lezen.
Persoonlijk lijkt mij dat het beter is het geheel te lezen, zodat je een beter beeld kunt vormen van de omstandigheden.

cvb schreef:
Zeker nu de vriend van mw A niet bepaald een willekeurige derde te noemen is??

Waarom kan men onder 'willekeurige derde' niet de vriend van mw A verstaan? In dit arrest kunnen we toch lezen dat (reeds samenwonende) 'levenspartners' - zelfs wettelijke echtgenoten - willekeurige derden kunnen zijn aangaande het gebruik van de gemeenschappelijke woning, dat een dergelijke interpretatie van het begrip 'willekeurige derde' geheel normaal is en dat de eisers niet hoeven te bewijzen dat partijen een dergelijk uitzonderlijke uitleg van het begrip 'willekeurige derde' voor ogen stond? Na meer dan 18 jaren wonen moest de echtgenoot vertrekken, omdat hij een 'willekeurige derde' is. Waar dit normaal en acceptabel is, kan het toch niet anders dan dat de (nog niet eens woonachtige) vriend van mw A een 'willekeurige derde' is!

De zaak schijnt mij reeds op deze grond duidelijk: B hoeft de vriend van A niet te dulden. Voor elk gerecht in Nederland zal zij meteen in het gelijk worden gesteld. Ze hoeft zich daarbij enkel te beroepen op het 'willekeurige derde arrest' van het Hof van Amsterdam. Of de vriend vóór of ná haar daar kwam wonen is ook geheel niet relevant en kan dan ook geen rol spelen.
vast en goed

Leeftijd: 60
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: wo 09 okt 2013 13:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Allen dank voor jullie reacties! Heel nuttig!

Jullie zeggen eigenlijk: doe het niet.

Ik heb nog één vraag. Is er nu geen enkele escape/mogelijkheid te bedenken om huurster a. ter wille te zijn? Anders gezegd, stel dat huurster b. akkoord wil gaan met een compensatieregeling. Hoeveel % van de huurprijs zou een redelijk kortingspercentage zijn (kale huurprijs is € 300).
Nog een aanvulling. Ook de vriend van huurster b. is geregeld (ca. 20% van de week) in de woning, dag en nacht.
Martha

BerichtGeplaatst: wo 09 okt 2013 13:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

vast en goed schreef:
Allen dank voor jullie reacties! Heel nuttig!

Jullie zeggen eigenlijk: doe het niet.

Ik heb nog één vraag. Is er nu geen enkele escape/mogelijkheid te bedenken om huurster a. ter wille te zijn? Anders gezegd, stel dat huurster b. akkoord wil gaan met een compensatieregeling. Hoeveel % van de huurprijs zou een redelijk kortingspercentage zijn (kale huurprijs is € 300).
Nog een aanvulling. Ook de vriend van huurster b. is geregeld (ca. 20% van de week) in de woning, dag en nacht.

Beste 'Vast en Goed',

het schijnt mij in deze niet zo relevant wat 'wij' vinden.
Relevanter is wat 'jij' voor wenselijk houdt.

1. Wil je huurster B behouden?
2. Als je huurster B kwijtraakt, zul je dan een nieuwe huurster vinden die gelukkig is met deze (nieuwe) situatie?

Ik denk dat je huurster B wilt behouden. Tenminste hou ik het voor onwaarschijnlijk dat je genoegen zult nemen met minder huurinkomsten.
Kan mij ook niet voorstellen dat je weer op zoek wilt gaan naar een nieuwe huurster (in de plaats van B), waar je alreeds eentje hebt.

Daarnaast schijnt mij dat B zeker niet de enige persoon op deze planeet is die moeite heeft met de komst van vriend van A. Verhuur wordt dus moeilijker.

Als ik verhuurder was zou ik het laten aankomen op wat huurster B ok vindt en daarbij in het achterhoofd houden of (in het geval dat huurster B ooit vertrekt) de meeste andere mensen dit ook ok vinden, zodat het vinden van een andere huurster niet bemoeilijkt wordt door de komst van vriend van A.

Juridisch staat in ieder geval buiten kijf dat de vriend van A een 'willekeurige derde' is. Met de gevoelens van A (en diens vriend) behoef je dus in het geheel geen rekening te houden.
cvb

BerichtGeplaatst: wo 09 okt 2013 14:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

vast en goed schreef:
Dat is dus een bezoeker=natuurlijk iets anders dan een bewoner; een bezoeker wóónt op een ander adres.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds