Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 16:09
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

3 openstaande facturen
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
advocaatjeleefjenog

Leeftijd: 125
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 28 sep 2012 19:19    Onderwerp: 3 openstaande facturen Reageer met quote Naar onder Naar boven

In de periode maart-juli 2012 heb ik een serie van 15 keyboardlessen gegeven op een buitenschoolse opvang. Omdat ik dit zelfstandig doe (als bijbaan), stuur ik elke maand een factuur. Dit is ook gebeurd op de juiste wijze.

Echter, ik moet nog steeds het geld krijgen van april, mei en juli. Ten eerste vind ik dit wanprestatie omdat de termijn van 15 dagen op de factuur al lang is verlopen en de lessen gewoon zijn gegeven.

Ten tweede kwamen ze pasgeleden nog met bezwaren omtrent de reiskosten. Dit terwijl het al een hele tijd geleden is. Ik heb er uiteraard eerst achteraan gebeld. Hierna kreeg ik de mail over de reiskosten, maar dit is inmiddels opgelost. Er werd mij ongeveer anderhalve week geleden verteld dat er nu toch eindelijk betaald ging worden. Inmiddels heb ik nog geen geld binnen en mijn geduld is op. Het gaat om een bedrag tussen de 600 en 700 euro. Wat kan ik nog meer doen behalve de incasso inschakelen als ze nu niet opschieten?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Alfatrion

Alfatrion

Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: zo 30 sep 2012 1:07    Onderwerp: Re: 3 openstaande facturen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vrees dat je nog twee aanmaningen moet versturen voordat je aanspraak kunt maken op de wettelijke incassokosten. De eerste aanmaning moet een ingebrekestelling zijn, en dus schriftelijk verzonden worden. De tweede aanmaning moet een betalingstermijn van 14 dagen bevatten en hierin moet je wijzen op de gevolgen van niet-voldoening.

Het staat je natuurlijk vrij om een incassobureau in te schaken voor dat je recht heb op incassokosten. Daarnaast kun je de rechter in schakelen, maar dan zou ik eerst een ingebrekestelling versturen, liefst aangetekend.

Leeftijd: 72
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: zo 30 sep 2012 7:37    Onderwerp: Re: 3 openstaande facturen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alfatrion schreef:
de rechter
Is dat de kantonrechter en kan ik daar voor zoiets ook voor E 8000 terecht??
cvb

BerichtGeplaatst: zo 30 sep 2012 8:35    Onderwerp: Re: 3 openstaande facturen Reageer met quote Naar onder Naar boven

advocaatjeleefjenog schreef:
mijn geduld is op.
Is er een wettelijke betaaltermijn??
Alfatrion

Alfatrion

BerichtGeplaatst: zo 30 sep 2012 13:37    Onderwerp: Re: 3 openstaande facturen Reageer met quote Naar onder Naar boven

De kantonrechter is tot 25 duizend.

BerichtGeplaatst: zo 30 sep 2012 14:43    Onderwerp: Re: 3 openstaande facturen Reageer met quote Naar onder Naar boven

cvb schreef:
mijn geduld is op.
Is er een wettelijke betaaltermijn??
Zelf heb ik geen moeite met de kantonrechter.
Ik houd een betaaltermijn van een maand aan; een week later ga ik bellen en nog een week later schrijven (zie boven), etc.
Een ruimer schema kan m.i. rechtsverwerking gaan betekenen.
advocaatjeleefjenog

BerichtGeplaatst: zo 30 sep 2012 18:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het ging om een overeenkomst van opdracht als ik mij niet vergis. Onderaan de factuur stond vermeld dat binnen 14 dagen betaald moest worden, maar ik weet niet of dit in de wet is geregeld.

Ik ga er maandag nog maar eens achteraan bellen, hopelijk schieten ze dan op. En anders is het versturen van een aanmaning een goed idee, bedankt voor de attendering. Aangezien een incassobureau inschakelen nogal duur is doe ik het liever eerst zo.
cvb

BerichtGeplaatst: ma 01 okt 2012 8:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Aangezien een incassobureau inschakelen nogal duur is ...
In plaats van een incassobureau inschakelen kun je ook een deurwaarder een brief laten schrijven, zie hier.
advocaatjeleefjenog

BerichtGeplaatst: ma 01 okt 2012 11:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb gebeld, ze beloven vandaag te betalen en daar houd ik ze aan.
Zo niet dan gaat morgen de ingebrekestelling de deur uit dat ze uiterlijk vrijdag moeten betalen.
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: ma 01 okt 2012 14:40    Onderwerp: Re: 3 openstaande facturen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alfatrion schreef:
Ik vrees dat je nog twee aanmaningen moet versturen voordat je aanspraak kunt maken op de wettelijke incassokosten. De eerste aanmaning moet een ingebrekestelling zijn, en dus schriftelijk verzonden worden. De tweede aanmaning moet een betalingstermijn van 14 dagen bevatten en hierin moet je wijzen op de gevolgen van niet-voldoening.

Waarom twee aanmaningen?

BerichtGeplaatst: ma 01 okt 2012 16:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Onderaan de factuur stond vermeld dat binnen 14 dagen betaald moest worden

Dat is (uiteraard) niet voldoende om als bindende afspraak te gelden, tenzij je de factuur hebt uitgereikt voordat de overeenkomst tot stand is gekomen.

Er was kennelijk een dispuut over de facturen, dat uiteindelijk anderhalve week geleden is opgelost. Dat is wellicht nog wat kort dag om harde actie te ondernemen. Aan de andere kant was het wellicht niet echt een dispuut, maar meer een vertragingstactiek. De juiste actie is mede afhankelijk van wat je overtuigend kunt onderbouwen.

BerichtGeplaatst: ma 01 okt 2012 16:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ronald78 schreef:
Onderaan de factuur stond vermeld dat binnen 14 dagen betaald moest worden

Dat is (uiteraard) niet voldoende om als bindende afspraak te gelden, tenzij je de factuur hebt uitgereikt voordat de overeenkomst tot stand is gekomen.

Er was kennelijk een dispuut over de facturen, dat uiteindelijk anderhalve week geleden is opgelost. Dat is wellicht nog wat kort dag om harde actie te ondernemen. Aan de andere kant was het wellicht niet echt een dispuut, maar meer een vertragingstactiek. De juiste actie is mede afhankelijk van wat je overtuigend kunt onderbouwen.

De prestatie was en is opeisbaar. De omvang van de prestatie is (sinds anderhalve week in ieder geval) duidelijk.

Ik zie geen reden waarom er nu al niet in gebreke gesteld kan worden.

Overigens zie ik niet in waarom er niet binnen 14 dagen betaald hoeft te worden op de factuur, als dat op de factuur staat. Let wel: die 14 dagen is nog redelijk coulant, als je nagaat dat TS haar prestatie al lang geleverd heeft!

Bij de kassa bij de appie vraagt de kassière ook niet of je aub binnen 14 dagen wil betalen. En jij zegt dan helemaal niet dat dat niet een bindende afspraak is... Ik weet het: het is niet analoog, maar ergens is er wel een vergelijking te trekken.

Waar het om gaat is dat las je GEEN afspraken omtrent betaling maakt, dan geldt dat de (tegen)prestatie gelijk opeisbaar is. Bij het stellen van een betalingstermijn geef je de schuldenaar nog een beetje bewegingsruimte. Voor het in gebreke stellen mag je dus best verwijzen naar de uiterste betaaltermijn op een factuur.

Alfatrion

BerichtGeplaatst: di 02 okt 2012 10:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

DENNIS79 schreef:
Waarom twee aanmaningen?

Uitgaande van een consument en de nieuwe wetgeving schrijft art. 6:96 BW voor dat er een aanmaning verstuurd moet worden nadat het verzuim is ingetreden. En voor verzuim is een ingebrekestelling nodig vanwege art. 6:82 BW. Zo kom ik aan twee.

DENNIS79 schreef:
Waar het om gaat is dat las je GEEN afspraken omtrent betaling maakt, dan geldt dat de (tegen)prestatie gelijk opeisbaar is.

De hoofdregel is dat een ingebrekestelling nodig is. Een van de uitzonderingen is wanneer er een voldoening bepaalde termijn verstrijkt. Een dergelijke termijn kan contractueel overeengekomen zijn of van rechtswege gelden. Bij een koop is dit geregeld in art. 7:26 BW, maar we hebben het hier over een dienst. Daarvoor is iets dergelijks bij mijn weten niet wettelijk geregeld.

BerichtGeplaatst: di 02 okt 2012 11:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alfatrion schreef:
DENNIS79 schreef:
Waarom twee aanmaningen?

Uitgaande van een consument en de nieuwe wetgeving schrijft art. 6:96 BW voor dat er een aanmaning verstuurd moet worden nadat het verzuim is ingetreden. En voor verzuim is een ingebrekestelling nodig vanwege art. 6:82 BW. Zo kom ik aan twee.

Er is geen sprake van een consument, maar van een rechtspersoon (buitenschoolse opvang).

Voor andere geïnteresseerden die meelezen, ter verduidelijking: De tweede aanmaning dient enkel om de overige (buitengerechtelijke) kosten te kunnen vorderen. Het is niet nodig om dat te doen om de hoofdsom te vorderen. wil je enkel betaling van de factuur (=hoofdsom) afdwingen dan is die tweede aanmaning niet per se noodzakelijk.

Quote:
DENNIS79 schreef:
Waar het om gaat is dat als je GEEN afspraken omtrent betaling maakt, dan geldt dat de (tegen)prestatie gelijk opeisbaar is.

De hoofdregel is dat een ingebrekestelling nodig is. Een van de uitzonderingen is wanneer er een voldoening bepaalde termijn verstrijkt. Een dergelijke termijn kan contractueel overeengekomen zijn of van rechtswege gelden. Bij een koop is dit geregeld in art. 7:26 BW, maar we hebben het hier over een dienst. Daarvoor is iets dergelijks bij mijn weten niet wettelijk geregeld.
[/quote]
Deze tweede reactie was aan Ronald gericht. Jouw reactie kan ik daarom niet helemaal plaatsen en ik begrijp ook niet wat je bedoelt met de opmerking dat de hoofdregel is dat er een ingebrekestelling nodig is. Voor overige overeenkomsten (dan koopovereenkomsten) is overigens ook het nodige bij wet geregeld.

Art. 6:38 BW bepaalt dat zonder tijdsduiding nakoming "terstond" gevorderd kan worden. Terstond moet uitgelegd worden als een redelijke termijn die de schuldenaar voor betaling nodig heeft.

Ingebrekestelling en verzuim kunnen plaatsvinden nadat de prestatie opeisbaar is geworden.

Ingebrekestelling en verzuim zeggen nog niets over de gevolgen van dat verzuim voor (de hoogte en berekening van) de schadevergoeding.

Bij een handelsovereenkomst is het zo dat de wettelijke rente verschuldigd kan zijn voordat verzuim is ingetreden! (artikel 6:119a BW)

BerichtGeplaatst: di 02 okt 2012 11:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

DENNIS79 schreef:
Art. 6:38 BW bepaalt dat zonder tijdsduiding nakoming "terstond" gevorderd kan worden. Terstond moet uitgelegd worden als een redelijke termijn die de schuldenaar voor betaling nodig heeft.

Mijn opmerking zag op het feit dat een vermelding van een termijn op de factuur geen onderdeel uitmaakt van de overeenkomst en als zodanig dus geen waarde heeft.

Mag ik vragen op welk punt jij vindt dat wij van mening verschillen, anders dan wellicht de vraag welke termijn redelijk is? Als je de overeenkomst ter beëindiging van het dispuut tot uitgangspunt neemt (waar je, zoals ik al heb opgemerkt, ook anders over kunt denken) en dat naast de gebruikelijke termijnen in het handels- en betaalverkeer legt, dan ben ik van mening dat die redelijke termijn nog niet verstreken is.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds