Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 11:31
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

3 openstaande facturen
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Alfatrion

Alfatrion

Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: di 02 okt 2012 18:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

DENNIS79 schreef:
Er is geen sprake van een consument, maar van een rechtspersoon (buitenschoolse opvang).
Ik dacht aan de ouders van het kroost, maar een rechtspersoon is inderdaad een stuk waarschijnlijker.

DENNIS79 schreef:
Art. 6:38 BW bepaalt dat zonder tijdsduiding nakoming "terstond" gevorderd kan worden. Terstond moet uitgelegd worden als een redelijke termijn die de schuldenaar voor betaling nodig heeft.
Eens. Verzuim is op dat moment niet ingetreden.

Ik ben bekent met art. 6:38 BW en art. 6:119a BW. Ik dacht dat per 1 jan voor consumenten iets vergelijkbaars gaat gelden.

Leeftijd: 125
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 03 okt 2012 12:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kan iemand mij duidelijkheid geven over wat te doen? Ik ga een ingebrekestelling sturen aangezien ik nog geen geld binnen heb, maar moet ik daarna nog een brief sturen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
advocaatjeleefjenog

BerichtGeplaatst: wo 03 okt 2012 12:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En wat zou ik daarna kunnen doen? Als ik met de incasso in de weer ga, krijg ik de kosten dan vergoed? Als iemand mij kan uitleggen welke stappen ik achtereenvolgens kan zetten dan zal ik dat meteen duidelijk maken als ik contact opneem.
advocaatjeleefjenog

BerichtGeplaatst: wo 03 okt 2012 12:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Helaas kan ik mijn posts niet bewerken dus nog even een vraag. Ik heb het idee dat ze de betaling bewust proberen te rekken en wil ze hier op aanspreken. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Het feit dat ze heel laat met emails over de reiskosten komen terwijl de factuur al lang in goede orde is ontvangen lijkt me toch een indicatie. Ook heb ik meerdere malen actief contact gezocht en telkens werd er niets overgemaakt. Is dit voldoende bewijs en zo ja hoe kan ik dit gebruiken?
Alfatrion

Alfatrion

BerichtGeplaatst: wo 03 okt 2012 13:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

advocaatjeleefjenog schreef:
Ik ga een ingebrekestelling sturen aangezien ik nog geen geld binnen heb, maar moet ik daarna nog een brief sturen?
Niet perse.

Het is van belang om duidelijk te maken dat het echt gaat om een ingebrekestelling, omdat je niet wilt dat het aangezien wordt als een herinnering. Dit kun je doen door iets te schrijven "Ik stel u in gebreke" en/of door er op te wijzen dat ze na de genoemde termijn in verzuim zijn. Er gelden geen vormvoorschriften, dus u kunt dit op alle mogelijke manieren duidelijk maken.

Zoals Dennis al had aangegeven is de wettelijke rente in ieder geval verschuldigd vanaf 30 dagen na iedere factuur. Dit kun je dus direct opeisen in je brief.

Bij een rechtspersoon is Rapport Voorwerk II van toepassing. De incassokosten moeten dan aan een dubbele redelijkheidstoets voldoen. Het moet redelijk zijn om een incassotraject in te gaan en de hoogte van het bedrag moet redelijk zijn. Ik vermoed dat u met de voorgeschiedenis en een ingebrekestelling wel voldoende hebt gedaan op aanspraak te maken op de incassokosten. Rechters passen hier doorgaans de BIK staffel toe, en het komt ook voor dat ze het maximeren op 15% van de hoofdsom.

Alfatrion

BerichtGeplaatst: wo 03 okt 2012 13:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als ik met de incasso in de weer ga, krijg ik de kosten dan vergoed?
Dat verwacht ik wel, zolang de kosten niet de BIK staffel overstijgen.

Als iemand mij kan uitleggen welke stappen ik achtereenvolgens kan zetten dan zal ik dat meteen duidelijk maken als ik contact opneem.
Je kunt dagvaarden. De tegenpartij zal waarschijnlijk veroordeeld worden in de proceskosten. Je kunt jezelf vertegenwoordigen, of je laten vertegenwoordigen door een jurist. Als de jurist meer vraagt dan de geldende normen zul je zelf een deel moeten betalen. Deze zaak lijkt mij relatief eenvoudig, dus ik zou op het uurloon letten.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Ik zou ze duidelijk maken dat het nu echt menis is. De ingebrekestelling kun je wellicht het beste aangetekend versturen. Als dit een ander laat doen heb je meteen een getuige dat de ingebrekestelling ook daadwerkelijk in de envelop zat.

BerichtGeplaatst: wo 03 okt 2012 13:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank voor je snelle en volledige antwoord!

Volgens het schema is de BIK-staffel 90 euro. Het gaat om een vordering van ruim 500 euro in totaal.

Voor wat betreft vertegenwoordiging, is het mogelijk om een familielid (oom) die jurist is mij te laten vertegenwoordigen en kan dit om niet? En kan dit ook indien het gaat om een bevriende student Civiel Recht?

Ik ga vandaag nog eens bellen en de ingebrekestelling versturen. Het probleem is dat het geld vanaf een andere bank komt, dus het zou ook vandaag nog binnen kunnen komen (ook al reken ik daar eerlijk gezegd niet op).

Je zei dat een ingebrekestelling geen vormvoorschrift heeft, maar ik heb altijd geleerd dat dit schriftelijk (of elektronisch) moet. Klopt dat?
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 03 okt 2012 16:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je zei dat een ingebrekestelling geen vormvoorschrift heeft, maar ik heb altijd geleerd dat dit schriftelijk (of elektronisch) moet. Klopt dat?

Dat heb je goed onthouden, zie art. 6:82 BW. Elektronisch zou ik alleen doen als partijen al eerder langs die weg hebben gecommuniceerd in verband met deze overeenkomst.

Alfatrion

BerichtGeplaatst: wo 03 okt 2012 17:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, en das natuurlijk een vormvoorschrift. Er worden geen eisen gesteld aan de zinnen of woorden die je in de brief gebruikt.

Alfatrion

BerichtGeplaatst: wo 03 okt 2012 17:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor wat betreft vertegenwoordiging, is het mogelijk om een familielid (oom) die jurist is mij te laten vertegenwoordigen en kan dit om niet? En kan dit ook indien het gaat om een bevriende student Civiel Recht?
Dit lijkt mij typisch een zaak voor bij de kantonrechter, dus ik zie geen reden waarom dat niet zou kunnen. Je oom zou dan ook nog aanspraak kunnen maken op het gemachtigde salaris. Ik kan niet je niet vertellen of het op no risk basis zou kunnen. Gratis zou geen problemen mogen zijn, maar ik denk niet dat je dan het gemachtigde salaris krijgt bij een veroordeling.

Leeftijd: 72
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: do 04 okt 2012 10:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ga vandaag nog eens bellen
Dat zou er dan m.i. hoogstens over gegaan kunnen zijn of ze via de giro betaald hebben, wat immers een paar dagen kan duren; in het andere geval is immers voldoende gebleken, dat ze zich niet aan afspraken met jou blijken te houden
Quote:
en de ingebrekestelling versturen;
Het kan b.v. ook zijn, dat ze gewoon geen betalingen doen aan eenmalige leveranciers, zolang ze geen formele ingebrekestelling (dus volgens art. 6:82 BW) van je hebben ontvangen; misschien betalen ze dan zelfs nog niet en wachten gewoon af, wat je verder gaat doen; in je ingebrekestelling zou ik natuurlijk o.m. de in deze post genoemde afspraak bevestigen met de vermelding, dat die niet is nagekomen.
advocaatjeleefjenog

BerichtGeplaatst: do 04 okt 2012 12:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat dat niet het geval is cvb, aangezien ik van de 5 facturen er 2 wel betaald heb gekregen. Er wordt mij steeds beloofd dat er nu toch eindelijk betaald gaat worden, maar dit gebeurt niet. Toen ik de laatste keer (maandag) heb gebeld zou het geld dezelfde dag nog overgemaakt worden (van Rabobank naar ING), maar het is nu donderdag en er is nog geen geld in zicht. Dan lijkt het mij toch duidelijk dat er ook geen geld gaat komen deze week. zo lang kan het toch niet duren denk ik, of wel?
advocaatjeleefjenog

BerichtGeplaatst: do 04 okt 2012 18:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heb zojuist de ingebrekestelling de deur uitgedaan met als uiterste betalingstermijn 10 oktober. Lijkt me meer dan redelijk, het heeft nu lang genoeg geduurd!
advocaatjeleefjenog

BerichtGeplaatst: vr 05 okt 2012 23:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Blijkbaar heeft het toch iets gedaan. Kreeg vanochtend een mail dat er betaald zou zijn voor twee facturen. Heb even duidelijk gemaakt dat ik nog niets binnen heb en dat het gaat om drie facturen. Ze zou het gaan uitzoeken, maar ik heb nogmaals gekeken en het zijn er toch echt maar twee van de vijf die ze betaald hebben ipv drie. Ik ga nu tien oktober afwachten en anders komt de deurwaarder langs. Zal jullie hier blijven updaten.
cvb

Leeftijd: 72
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: za 06 okt 2012 6:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Blijkbaar heeft het toch iets gedaan. Kreeg vanochtend een mail dat er betaald zou zijn voor twee facturen.
Misschien die eerste 2, die je hier noemde; of stonden er factuur-nummers in hun bovengenoemde mail??
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds