Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 28 jul 2025 20:38
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Omboeking vakantie
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
betty-king

Leeftijd: 30
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: di 17 apr 2012 9:26    Onderwerp: Omboeking vakantie Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Zojuist heb ik van de week een vakantie geboekt t.w.v. 428,50, nou had ik per ongeluk de verkeerde week geboekt en wou ik deze omboeken. Volgens de site zou deze week waar ik hem naatoe wou omboeken evenveel kosten. Nou wordt er mij verteld dat de vakantie omgeboekt kan worden maar dat de prijs dan 508,- euro wordt. Terwijl anders staat aangegeven op de site.
Nou zou ik graag willen weten wat je hier tegen kan doen? Aangezien ik niet met de prijs akkoord ga omdat anders staat aangeven.
Wat zijn mijn mogelijkheden?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cvb

Leeftijd: 72
Geslacht: Man

BerichtGeplaatst: di 17 apr 2012 10:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

betty-king schreef:
Wat zijn mijn mogelijkheden?
In hoeverre kun je de oorspronkelijke boeking gewoon annuleren??
betty-king

BerichtGeplaatst: di 17 apr 2012 10:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ik kan hem annuleren, maar ben dan de aanbetaling van 15% kwijt.
Regin

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 17 apr 2012 10:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is dan iets goedkoper om de eerste reis te annuleren en de tweede reis te boeken dan om de reis om te laten boeken (428,50 x 1,15 = 492,37). Het reisbureau is niet verplicht om de prijs van hun website te hanteren. Het aanbod op de website is namelijk voor een reis die niet is omgeboekt. Het aanbod van 508 euro is voor een reis die wel is omgeboekt. Je hoeft dat aanbod niet te accepteren, maar dan zit je wel nog vast aan de reis (en prijs) die je als eerste hebt geboekt.
betty-king

BerichtGeplaatst: di 17 apr 2012 10:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar zij hebben mij gemaild dat de prijzen verkeerd vermeld staan en dat de reis die ik voor 428,50 heb geboekt, eigenlijk 386 euro kost. Dus dat klopt ook niet.
Maar dit had ik niet kunnen weten, aangezien hun prijzen allemaal rond de 200 euro p.p. zijn. Dus eigenlijk zou ik nu dan minder hoeven te betalen volgens hun.
Regin

BerichtGeplaatst: di 17 apr 2012 10:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je moet de prijs betalen die is overeengekomen. Welke prijs dat is, hangt af van de omstandigheden. De prijs op de website is één omstandigheid, maar die hoeft zeker niet doorslaggevend te zijn. Ik ga ervan uit dat je een boekingsformulier hebt ingevuld waarin een bedrag stond genoemd. Misschien heb je ook een bevestiging per post of e-mail gekregen. Als het bedrag op het boekingsformulier en de bevestiging hetzelfde is, is dat hoogstwaarschijnlijk de prijs die is overeengekomen.
betty-king

BerichtGeplaatst: di 17 apr 2012 10:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat klopt, ik ben de prijs van €428,50 overeengekomen. dit is ook de prijs die gehanteerd wordt op de site. Tevens geldt deze ook op de week daarop. Er werdt mij vandaag verteld dat het verkeerd staat aangegeven op de site, maar anders had ik voor hetzelfde geld de juiste week geboekt. Er staat wel bij de algemene voorwaarden dat er wijzigingskosten zijn van €27,- per boeking, maar niets over de rest van de prijs.
Maar omdat deze weken evenveel kosten volgens de site, is dat ook de prijs die ik heb geaanvaard.
Is er dan niets aan te doen met de prijs? wijzigingskosten is geen probleem om te betalen maar om nou opeens 80 euro bij te gaan betalen terwijl anders staat aangegeven...?
Regin

BerichtGeplaatst: di 17 apr 2012 11:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kan je misschien een link plaatsen naar de algemene voorwaarden van het reisbureau of ze integraal hier posten?
betty-king

BerichtGeplaatst: di 17 apr 2012 17:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

http://www.corendon.nl/algemene-voorwaarden

Ik heb via de dochterorganisatie geboekt: Gofun.
Regin

BerichtGeplaatst: di 17 apr 2012 17:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In de algemene voorwaarden staat:
Quote:
Artikel 7
Wijzigingen door de reiziger

3. Wijziging van de vertrekdatum of vermindering van het aantal betalende passagiers wordt beschouwd als een (deel-)annulering waarop artikel 9 van toepassing is. In dat geval zijn geen wijzigings- of communicatiekosten verschuldigd.

Quote:
Artikel 9
Annulering door de reiziger

1. Standaard-annuleringskosten
Indien een overeenkomst wordt geannuleerd, is de reiziger naast eventueel verschuldigde reserveringskosten de volgende annuleringskosten verschuldigd:
− bij annulering tot de 42ste dag (exclusief) vóór de vertrekdag: de aanbetaling;
− bij annulering vanaf de 42ste dag (inclusief) tot de 28ste dag (exclusief) vóór de vertrekdag: 35% van de reissom;
− bij annulering vanaf de 28ste dag (inclusief) tot de 21ste dag (exclusief) vóór de vertrekdag: 40% van de reissom;
− bij annulering vanaf de 21ste dag (inclusief) tot de 14de dag (exclusief) vóór de vertrekdag: 50% van de reissom;
− bij annulering vanaf de 14de dag (inclusief) tot de 5de dag (exclusief) vóór de vertrekdag: 75% van de reissom;
− bij annulering vanaf de 5de dag (inclusief) tot de vertrekdag: 90% van de reissom;
− bij annulering op de vertrekdag of later: de volle reissom.

(...)

4. Minder schade
De reiziger die de reis annuleert, is gehouden de annuleringskosten conform het bepaalde in de vorige leden te voldoen, tenzij hij gemotiveerd aangeeft waarom de schade van de reisorganisator lager is uitgevallen. In dat geval zal de reisorganisator deze lagere schade in rekening brengen. Onder schade wordt verstaan geleden verlies en gederfde winst.

Een wijziging van de vertrekdatum wordt beschouwd als een annulering. U moet dan de aangegeven annuleringskosten betalen, tenzij u aannemelijk maakt dat de werkelijke schade (geleden verlies en gederfde winst) van het reisbureau lager is dan de te betalen annuleringskosten. Ik kan niet bedenken welke omstandigheden u zou kunnen aanvoeren om aannemelijk te maken dat de schade van het reisbureau minder dan 64,28 euro bedraagt.
betty-king

BerichtGeplaatst: di 17 apr 2012 17:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja okee dat is ook zo, maar er staat dat een wijziging in de reservering/boeking €27,- kost per boeking. Dat is toch een heel ander bedrag dan 64,28 euro. Wink En hoe zit het dan met een annuleringsverzekering?
Regin

BerichtGeplaatst: di 17 apr 2012 17:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In artikel 7 lid 3 staat dat een wijzing van de boeking die inhoudt dat de vertrekdatum wordt gewijzigd, wordt beschouwd als een annulering. Daarop is artikel 9 van toepassing.

Als u een andere wijziging dan de vertrekdatum zou willen, dan moet u inderdaad 27 euro betalen. Bijvoorbeeld als u toch mee wilt op een excursie, of een andere hotelkamer wilt. Maar omdat u de vertrekdatum wilt aanpassen, geldt de regeling over annulering. Zo staat het nu eenmaal in de voorwaarden.

Als u een annuleringsverzekering heeft afgesloten, dan hangt het van de voorwaarden van die verzekering af of uw schade wordt vergoed. Zo'n verzekering is meestal bedoeld om uw schade te beperken als u onverhoopt niet weg kunt, bijvoorbeeld wegens het overlijden van een familielid. Ik vermoed dat uw verzekering niet zal uitkeren als u zelf een foutje hebt gemaakt bij het boeken van een vakantiereis.
Alfatrion

Alfatrion

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: za 04 aug 2012 13:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Regin schreef:
Een wijziging van de vertrekdatum wordt beschouwd als een annulering. U moet dan de aangegeven annuleringskosten betalen, tenzij u aannemelijk maakt dat de werkelijke schade (geleden verlies en gederfde winst) van het reisbureau lager is dan de te betalen annuleringskosten.

Artikel 9 lid 1 AV is vermoedelijk onder redelijk bezwarend vanwege art. 237 aanhef en onder i BW. Daarom zal het reisbureau moeten aantonen dat het hier gaan om een redelijke vergoeding voor het geleden verlief of gederfde winst. De 30% annuleringskosten van CWB is door de rechter vernietigd omdat de verkoper geen gegevens wilde aanleveren.
http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=3579

Artikel 237 aanhef en onder i BW schreef:
Bij een overeenkomst tussen een gebruiker en een wederpartij, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, wordt vermoed onredelijk bezwarend te zijn een in de algemene voorwaarden voorkomend beding dat voor het geval de overeenkomst wordt beëindigd anders dan op grond van het feit dat de wederpartij in de nakoming van haar verbintenis is tekort geschoten, de wederpartij verplicht een geldsom te betalen, behoudens voor zover het betreft een redelijke vergoeding voor door de gebruiker geleden verlies of gederfde winst;

BerichtGeplaatst: zo 05 aug 2012 11:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat lijkt me een voorbarige conclusie. De rechter oordeelt in de door jou aangehaalde zaak (LJN:BJ3735, r.o. 5.4):
Quote:
Uit de formulering “behoudens…winst” [uit art. 6:237 sub i] vloeit voort dat [eiseres] feiten en/of omstandigheden dient te stellen met betrekking tot de redelijkheid van de door haar gevorderde vergoeding. Geoordeeld wordt dat [eiseres] onvoldoende heeft gesteld om tot dit tegenbewijs te worden toegelaten.

De algemene voorwaarde van het reisbureau is in die zin onjuist dat het aan het reisbureau en niet de consument is om aan te tonen wat de werkelijk geleden schade is. Maar als het reisbureau daarin slaagt, is de voorwaarde niet onredelijk bezwarend.

Overigens is in die zaak slordig geprocedeerd, omdat de advocaat van de consument vergeten was om de vernietiging van de voorwaarde te vorderen. De rechter lost het op met een richtlijnconforme uitleg.
Alfatrion

Alfatrion

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: zo 05 aug 2012 15:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik schreef ook vermoedelijk onredelijk bezwarend. Het idee hierachter is uiteraard dat een beding onredelijk is wanneer slechts één partij daarmee wordt bevrijd van diens verplichtingen. De rechter is verplicht om ambtshalve te toetsen, maar natuurlijk was het beter geweest als de jurist hier expliciet om had gevraagd. Zie het rapport Ambtshalve toetsing van Europees-consumentenrecht en de arresten: Océano, Pannon en Asturcom.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds