Content Syndication
|
|
|
Auteur |
Bericht |
Leonidas
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 15 aug 2011 23:02 Onderwerp: Incassoprocedure. Onmacht en ongeldige verrekening |
|
|
Hai beste mensen,
Ik heb een vraag met betrekking op een incassoprocedure waarop een energieleverancier een bedrag met kenmerk handmatig betaald door de klant intern heeft verrekend zodat het openstaande bedrag bij het incassobureau blijft.
Mijn moeder heeft op basis van automatische incasso energielevering. Nu heeft zij tijdens haar vakantie van een maand haar rekening laten blokkeren wegens diefstal. Na vakantie herinneringen en één aanmaning. De aanmaning van het incassobureau is 33 dagen na storno automatische incasso.
Zij heeft 39 dagen na storno de herinnering handmatig betaald onder kenmerk aan leverancier en het incassobureau aangeschreven met bezwaar onder de volgende redenen.
1 - Onmacht en daarom niet in verzuim. Dit is weggewuifd door zowel energieleverancier als incassobureau.
2 - Energieleverancier had de betaalverantwoordelijkheid niet bij de klant moeten leggen na de 1e storno, maar later nog eens een automatische incasso moeten doen. Dit 1 week, 2 weken of bij de volgende maand. Dit boeit mij niet zoveel. Wat voor mij het juiste is dat de klant in dit geval en met de twee onderstaande artikelen uit de algemene voorwaarden niet verantwoordelijk is voor betaalwijze.
3 - Het starttarief van incassobureau EUR 25.00 is niet juist en buitenproportioneel.
Algemene voorwaarden van leverancier geven aan:
- Indien de contractant die elektrische energie en/of gas
uitsluitend voor huishoudelijke doeleinden van de leverancier afneemt, niet binnen de gestelde termijn heeft betaald, deelt de leverancier hem dit schriftelijk mee en stelt daarbij een nieuwe termijn van betaling vast, met dien verstande dat indien de contractant de leverancier heeft gemachtigd tot automatische incasso de leverancier gerechtigd is eerst een tweede poging te doen het verschuldigde te incasseren.
- De wijze van betaling is tussen de leverancier en de
contractant nader overeen te komen. De leverancier biedt de contractant een ruime keuze uit betalingswijzen
Algemene voorwaarden geven niét aan dat de klant uiteindelijk zelf verantwoordenlijk is voor de betaling.
Ik lees overeen te komen = overeenkomst. De automatische incasso is in dit geval géén extra service. Tevens vind ik dat als de leverancier het recht inbouwt om twee maal te incasseren, zij dit recht ook dient uit te putten voordat zij overgaat op externe incasso.
5 dagen later krijgt zij een tweede aanmaning met verhoging van EUR 38.00. Weer briefje schrijven. Betaaldatum aangegeven met het verzoek alle buitengerechtelijke bedragen ná handmatige betaling te verwijderen, zodat alleen het starttarief ter discussie staat. Het antwoord was dat de leverancier intern heeft verrekend.
Ik vind dit niet juist. De leverancier kan hier de handmatige betaling accepteren of weigeren, echter niet verrekenen. Voor mij geldt dat als de klant met kenmerk betaalt, dit kenmerk geldt. Voor mij geldt de betaaldatum ook als reaktie. Hiermee zeg ik dus: alle verhogingen na deze betaaldatum zijn ongeldig.
Enig kansje dat de rechter zegt "De klant heeft gelijk"? Hoe zit het met mijn denkwijze?
Bedankt voor het lezen!
Groet Léon. |
|
|
|
 |
Leonidas
|
Geplaatst: ma 15 aug 2011 23:07 Onderwerp: |
|
|
Extra toevoeging op alinea 5 dagen: De verhogingen blijven van kracht. |
|
|
|
 |
Leonidas
|
Geplaatst: ma 15 aug 2011 23:29 Onderwerp: |
|
|
Sorry mensen,
Ik weet dat er nominaal en van kosten naar hoofdsom moet worden betaald. Volgens mij wel een belangrijke toevoeging. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 16 aug 2011 0:36 Onderwerp: Re: Incassoprocedure. Onmacht en ongeldige verrekening |
|
|
Leonidas schreef: | Na vakantie herinneringen en één aanmaning. |
Quote: | Algemene voorwaarden van leverancier geven aan:
- Indien de contractant die elektrische energie en/of gas
uitsluitend voor huishoudelijke doeleinden van de leverancier afneemt, niet binnen de gestelde termijn heeft betaald, deelt de leverancier hem dit schriftelijk mee en stelt daarbij een nieuwe termijn van betaling vast, met dien verstande dat indien de contractant de leverancier heeft gemachtigd tot automatische incasso de leverancier gerechtigd is eerst een tweede poging te doen het verschuldigde te incasseren. |
Begrijp ik het goed dat die nieuwe termijn ook gesteld is (in de herinnering)?
Dan zit er niets anders op dan te betalen. Een beroep op overmacht vind ik weinig overtuigend; dat de rekening is geblokkeerd wegens diefstal hoeft niet ten koste te gaan van de energiemaatschappij. € 25 aan incassokosten is wel juist en niet buitenproportioneel, google op rapport voorwerk 2.
Ik begrijp je klacht over de wijze van betaling niet. Het is duidelijk dat automatische incasso de overeengekomen wijze van betaling was. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Leonidas
|
Geplaatst: di 16 aug 2011 1:26 Onderwerp: Re: Incassoprocedure. Onmacht en ongeldige verrekening |
|
|
bona fides schreef: | Begrijp ik het goed dat die nieuwe termijn ook gesteld is (in de herinnering)? |
Ze heeft 80 tientjes aan energieleverancier betaald onder het herinneringskenmerk. Deze betaaldatum valt 3 dagen na de eerste aanmaning met starttarief, maar voor de tweede met verhoging. Echter vind ik dat de leverancier het kenmerk had moeten weigeren, dus terugboeken, in plaats van verrekenen met de eerstvolgende maand. Immers, het heeft een kenmerk.
Ik vind ook dat enkel het starttarief van de eerste aanmaning ter discussie staat en niet de registratiekosten, rente en verhoging van de tweede aanmaning. Immers, er is betaald voor de tweede aanmaning.
bona fides schreef: | Dan zit er niets anders op dan te betalen. Een beroep op overmacht vind ik weinig overtuigend; dat de rekening is geblokkeerd wegens diefstal hoeft niet ten koste te gaan van de energiemaatschappij. |
Ik weet niet of ik het met je eens bent. Ik vind het een verbintenis en als de klant door onschuld geen prestatie kan leveren ... De verantwoordelijkheid van automatische incasso ligt nog steeds bij de leverancier.
bona fides schreef: | € 25 aan incassokosten is wel juist en niet buitenproportioneel, google op rapport voorwerk 2. |
Die had het incassobureau ook al naar haar toegeslingerd. Subjectief op 80 tientjes. Pff, buitenproportioneel.
bona fides schreef: | Ik begrijp je klacht over de wijze van betaling niet. Het is duidelijk dat automatische incasso de overeengekomen wijze van betaling was. |
Incassobureau is van mening dat dit een service is waaraan geen rechten kunnen worden ontleend. Ik ben van mening dat dit gezien de algemene voorwaarden dit een overeenkomst is. Dus zonder een tweede poging tot automatische incasso, het recht dat zij hebben ingebouwd, is de leverancier als eerste in verzuim. Immers, ik vind dat zij dit recht moet uitputten voordat wordt overgegaan op externe incasso.
Bedankt voor je reaktie! Léon
[/u] |
|
|
|
 |
Leonidas
|
Geplaatst: di 16 aug 2011 4:01 Onderwerp: |
|
|
Toevoeging op de verrekening:
De leverancier heeft de handmatige betaling met het kenmerk uit de herinnering verrekend met de eerstvolgende maand om de incasso open te houden.
Art. 43. Boek 6
1. Verricht de schuldenaar een betaling die zou kunnen worden toegerekend op twee of meer
verbintenissen jegens een zelfde schuldeiser, dan geschiedt de toerekening op de verbintenis
welke de schuldenaar bij de betaling aanwijst.
2. Bij gebreke van zodanige aanwijzing geschiedt de toerekening in de eerste plaats op de opeisbare
verbintenissen. Zijn er ook dan nog meer verbintenissen waarop de toerekening zou
kunnen plaatsvinden, dan geschiedt deze in de eerste plaats op de meest bezwarende en zijn
de verbintenissen even bezwarend, op de oudste. Zijn de verbintenissen bovendien even oud,
dan geschiedt de toerekening naar evenredigheid.
Correct dat leverancier de betaling had moeten weigeren?
(Sorry voor de verkeerde titel. Onmacht = overmacht) |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: di 16 aug 2011 10:34 Onderwerp: |
|
|
Ik denk dat de TS toch wel een puntje heeft.
De TS heeft namelijk op de aanmaning (met extra kosten € 25) de hoofdsom betaald, echter is deze betaling gebruikt voor de eerstkomende maand. Enerzijds omdat de vaste betaalwijze incasso was, maar vanderzijds vooral omdat TS het kenmerk van de te late betaling had gebruikt, had deze betaling niet verrekend mogen worden met de eerstkomende maand, maar had deze gebruikt moeten worden voor aflossing op de hoofdsom. Het argument van de leverancier van interne verrekening gaat niet op.
Of dit de TS ook daadwerkelijk gaat helpen durf ik niet zo stellig te zeggen. Feit blijft dat er wel degelijk een extra bedrag verschuldigd was, en dat dit niet betaald was. Voor het innen van dat bedrag zijn wederom kosten gemaakt. Ik vraag me alleen af waarom dat extra bedrag dan € 38 zou moeten zijn.
Het verhaal overmacht kan ik op basis van deze informatie niet volgen. Wat ik begrijp is dat je moeder zelf de rekening heeft laten blokkeren. Het is haar eigen keuze geweest om er voor te zorgen dat er niet geïncasseerd kon worden. Dat is geen overmacht, dat is opzettelijk handelen. En waarom heeft die blokkade zo lang moeten duren? Tijdens of na het opheffen van de blokkade had toch ook actie kunnen worden ondernemen om rekeningen te betalen? _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 16 aug 2011 13:09 Onderwerp: Re: Incassoprocedure. Onmacht en ongeldige verrekening |
|
|
Leonidas schreef: | bona fides schreef: | Begrijp ik het goed dat die nieuwe termijn ook gesteld is (in de herinnering)? |
Ze heeft 80 tientjes aan energieleverancier betaald onder het herinneringskenmerk. Deze betaaldatum valt 3 dagen na de eerste aanmaning met starttarief, maar voor de tweede met verhoging. Echter vind ik dat de leverancier het kenmerk had moeten weigeren, dus terugboeken, in plaats van verrekenen met de eerstvolgende maand. Immers, het heeft een kenmerk. |
80 tientjes? Moeten weigeren? Ik begrijp hier weinig van.
Maar er is dus een herinnering gestuurd, zoals de algemene voorwaarde ook voorschrijft.
Quote: | Ik vind ook dat enkel het starttarief van de eerste aanmaning ter discussie staat en niet de registratiekosten, rente en verhoging van de tweede aanmaning. Immers, er is betaald voor de tweede aanmaning. |
Ik weet niet goed wat je hiermee bedoelt. Je beschrijving is niet chronologisch wat niet erg helpt.
Ik probeer je berekeningen niet te volgen maar kijk alleen naar je argumenten.
Quote: | bona fides schreef: | Dan zit er niets anders op dan te betalen. Een beroep op overmacht vind ik weinig overtuigend; dat de rekening is geblokkeerd wegens diefstal hoeft niet ten koste te gaan van de energiemaatschappij. |
Ik weet niet of ik het met je eens bent. Ik vind het een verbintenis en als de klant door onschuld geen prestatie kan leveren ... De verantwoordelijkheid van automatische incasso ligt nog steeds bij de leverancier. |
Als de automatische incasso niet lukt wegens een bankrekening die niet meewerkt, is dat natuurlijk de verantwoordelijkheid van de rekeninghouder. Niet die van het energiebedrijf.
Quote: | bona fides schreef: | € 25 aan incassokosten is wel juist en niet buitenproportioneel, google op rapport voorwerk 2. |
Die had het incassobureau ook al naar haar toegeslingerd. Subjectief op 80 tientjes. Pff, buitenproportioneel. |
€25 is niet gelijk aan 80 tientjes. Ik ga niet proberen dit doolhof dat je creëert uit te spitten.
Quote: | Dus zonder een tweede poging tot automatische incasso, het recht dat zij hebben ingebouwd, is de leverancier als eerste in verzuim. Immers, ik vind dat zij dit recht moet uitputten voordat wordt overgegaan op externe incasso. |
Je kunt veel vinden, maar de algemene voorwaarde is heel duidelijk. Wat jij vindt, vindt geen steun in het recht. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: di 16 aug 2011 13:33 Onderwerp: Re: Incassoprocedure. Onmacht en ongeldige verrekening |
|
|
bona fides schreef: | 80 tientjes? Moeten weigeren? Ik begrijp hier weinig van.
Maar er is dus een herinnering gestuurd, zoals de algemene voorwaarde ook voorschrijft. |
Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat het volgende aan de hand is.
TS heeft de maand juni (als voorbeeld) niet betaald, en krijgt daarvoor aanmaningen. Vervolgens betaalt TS in maand augustus het oorspronkelijke (waarschijnlijk voorschot) bedrag met kenmerk van de maand juni. De leverancier gebruikt dit bedrag voor verrekening met de factuur van augustus en incasseert dus vervolgens augustus niet meer via automatische incasso. Het bedrag van juni blijft openstaan en de leverancier stuurt daarvoor een tweede aanmaning. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
Leonidas
|
Geplaatst: di 16 aug 2011 15:17 Onderwerp: |
|
|
Mijn excuses bona fida. Vriendelijk dat jullie helpen, dus ik omschrijf het iets beter.
A - Laatste herinnering energieleverancier. Hoofdsom. 23 dagen na storno
B - Aanmaning incassobureau. Hoofdsom + starttarief. 33 dagen na storno.
C - Tweede aanmaning incassobureau. Hoofdsom + starttarief + verhoging + registratiekosten + rente. 47 dagen na storno.
Mijn moeder heeft de hoofdsom van de herinnering betaald met dit kenmerk 39 dagen na storno. Deze betaling valt na B, maar vóór C. Daarmee is C niet van toepassing. Deze wordt echter in rekening gebracht.
Vier maal bezwaar getekend met het verzoek om vast te houden aan de datum van B en C te verwijderen. Er is namelijk gereageerd vóór C. Dat de discussie punten van de klant niet opgaan, jammer. Te laat is te laat. Dus het starttarief van B betalen. Echter zoals het incassobureau handelt en aanhoudt op C, noem ik niet juist.
Quote: | Ik denk dat de TS toch wel een puntje heeft. |
Ik vind het eigenlijk een groot punt, want op basis van regels boze woorden spreken betekent ook direct strict volgens de regels werken. Doet de onderneming dit niet, is zij wat mij betreft in verzuim.
Quote: | De TS heeft namelijk op de aanmaning (met extra kosten € 25) de hoofdsom betaald, echter is deze betaling gebruikt voor de eerstkomende maand. Enerzijds omdat de vaste betaalwijze incasso was, maar vanderzijds vooral omdat TS het kenmerk van de te late betaling had gebruikt, had deze betaling niet verrekend mogen worden met de eerstkomende maand, maar had deze gebruikt moeten worden voor aflossing op de hoofdsom. Het argument van de leverancier van interne verrekening gaat niet op. |
Juist. Waarom een kenmerk gebruiken als het niet op die post wordt afgeschreven. De leverancier had de betaling moeten weigeren, dus terugstorten. Ze heeft het geaccepteerd, dus ook afschrijven op die post.
Quote: | maar had deze gebruikt moeten worden voor aflossing op de hoofdsom |
Eigenlijk eerst op de kosten. Echter kan dit niet want dan moet de leverancier gaan storten naar het incassobureau. Wederom: weigeren en terugstorten zodat de hoofdsom en incasso open blijft staan.
Quote: | Het is haar eigen keuze geweest om er voor te zorgen dat er niet geïncasseerd kon worden. Dat is geen overmacht, dat is opzettelijk handelen. |
Blijkbaar. Het is blokkeren en niemand kan bij de rekening, of zorgen dat de automatische incasso's goed gaan en dieven gaan er met je centen vandoor. Dus de klant is slaaf van de onderneming en mag later verzekerd geld gaan vorderen bij de bank.
Quote: | Of dit de TS ook daadwerkelijk gaat helpen durf ik niet zo stellig te zeggen. Feit blijft dat er wel degelijk een extra bedrag verschuldigd was, en dat dit niet betaald was. Voor het innen van dat bedrag zijn wederom kosten gemaakt. Ik vraag me alleen af waarom dat extra bedrag dan € 38 zou moeten zijn. |
Klopt, echter zoals hierboven aan bona fida aangegeven, is dit vier maal gemeldt aan incassobureau. Te laat is te laat en dan het starttarief van B betalen.
Quote: | Ik vraag me alleen af waarom dat extra bedrag dan € 38 zou moeten zijn. |
EUR 25.00 registratiekosten. Soort melding van openstaande rekening. Extra incassokosten 13.00 en wettelijke rente. En met deze posten ben ik het dus niet mee eens.
Quote: | En waarom heeft die blokkade zo lang moeten duren? Tijdens of na het opheffen van de blokkade had toch ook actie kunnen worden ondernemen om rekeningen te betalen? |
Ze is 35 dagen naar Azië geweest. 4 dagen voordat de datum van A afliep, is zij teruggekomen. Financién geregeld en alles af laten schrijven. Energieleverancier heeft ook volgende maand weer kunnen incasseren.
Quote: | Je kunt veel vinden, maar de algemene voorwaarde is heel duidelijk. Wat jij vindt, vindt geen steun in het recht. |
Je hebt zeker gelijk. Maar algemene voorwaarden gelden óók voor onderneming. Als zij zegt "wij sluiten een overeenkomst op de betaalwijze, dan heeft de leverancier die verplichting. Dus twee maal een incassopoging doen voordat zij een vordering instelt.
De leverancier heeft géén clausule ingebouwd waarin staat dat de klant uiteindelijk zelf verantwoordelijk is voor de betaling.
Dat er een redelijke vergoeding wordt verwacht bij incasso, is ook prima. Echter wat zij redelijk noemen, hoef ik nog niet redelijk vinden. Mijn redelijkheid heeft weliswaar geen grond, maar dit kan nog steeds worden aangekaart en gemeldt.
Quote: | Wat jij vindt, vindt geen steun in het recht. |
Ik pis wel vaker tegen de wind in. Hoewel ik wel vind dat mijn bevinding het juiste vind. Blijkbaar rechtelijk niet het normale.
Quote: | Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat het volgende aan de hand is. |
TS heeft de maand juni (als voorbeeld) niet betaald, en krijgt daarvoor aanmaningen. Vervolgens betaalt TS in maand augustus het oorspronkelijke (waarschijnlijk voorschot) bedrag met kenmerk van de maand juni. De leverancier gebruikt dit bedrag voor verrekening met de factuur van augustus en incasseert dus vervolgens augustus niet meer via automatische incasso. Het bedrag van juni blijft openstaan en de leverancier stuurt daarvoor een tweede aanmaning.
Klopt. In jouw voorbeeld heeft de leverancier het bedrag met september verrekend. Augustus kon alweer geïncasseerd worden.
Bedankt voor het lezen! |
|
|
|
 |
DENNIS79
|
Geplaatst: di 16 aug 2011 15:34 Onderwerp: |
|
|
Leonidas schreef: | De leverancier heeft géén clausule ingebouwd waarin staat dat de klant uiteindelijk zelf verantwoordelijk is voor de betaling. |
Hier ga je een beetje de mist in, want zo'n clausule is ook helemaal niet nodig! Je bent als partij van een overeenkomst altijd zelf verantwoordelijk voor het verrichten van jouw prestatie. De leverancier is verplicht energie te leveren, de klant is verplicht te betalen.
Leonidas schreef: | Blijkbaar. Het is blokkeren en niemand kan bij de rekening, of zorgen dat de automatische incasso's goed gaan en dieven gaan er met je centen vandoor. Dus de klant is slaaf van de onderneming en mag later verzekerd geld gaan vorderen bij de bank. |
Je bent helemaal geen slaaf, want je kunt heel gemakkelijk je rekening blokkeren. Maar wat heeft dat te maken met het betalen van de enrgierekening? Je kunt toch ook niet met je boodschappenkarretje langs de kassa ven de JUMBO lopen zonder te betalen met de mededeling dat je rekening geblokkeerd is?
Als jij je rekening wil blokkeren ontslaat jou dat niet vervolgens ook van de (tijdige) betaalverplichting aan het energiebedrijf. En zeg nou zelf, betalingen aan huur/hypotheek, ziektekosten en energie zijn toch de maandelijks terugkerende rekeningen? Je wist dat die incasso zou komen, dan is het naïef om dat op z'n beloop te laten en denken dat je er achteraf mee weg komt... _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
Leonidas
|
Geplaatst: di 16 aug 2011 16:07 Onderwerp: |
|
|
DENNIS79 schreef: | DENNIS79 schreef: | Leonidas schreef: | De leverancier heeft géén clausule ingebouwd waarin staat dat de klant uiteindelijk zelf verantwoordelijk is voor de betaling. |
Hier ga je een beetje de mist in, want zo'n clausule is ook helemaal niet nodig! Je bent als partij van een overeenkomst altijd zelf verantwoordelijk voor het verrichten van jouw prestatie. De leverancier is verplicht energie te leveren, de klant is verplicht te betalen. |
|
Als die uiterlijke feiten op die normale omstandigheid duidt, ja. Maar als de leverancier zegt "wij komen overeen dat wij automatisch incasseren ...", ligt de verplichting van incasso, tot twee pogingen toe, wat mij betreft bij de onderneming. Tenzij zij even meldt, maar je bent zelf verantwoordelijk voor de uiteindelijke betaling.
DENNIS79 schreef: | Leonidas schreef: | Blijkbaar. Het is blokkeren en niemand kan bij de rekening, of zorgen dat de automatische incasso's goed gaan en dieven gaan er met je centen vandoor. Dus de klant is slaaf van de onderneming en mag later verzekerd geld gaan vorderen bij de bank. |
Je bent helemaal geen slaaf, want je kunt heel gemakkelijk je rekening blokkeren. Maar wat heeft dat te maken met het betalen van de enrgierekening? Je kunt toch ook niet met je boodschappenkarretje langs de kassa ven de JUMBO lopen zonder te betalen met de mededeling dat je rekening geblokkeerd is? |
De winkel heeft geen machtiging tot automatische incasso. De leverancier wel.
Quote: |
Als jij je rekening wil blokkeren ontslaat jou dat niet vervolgens ook van de (tijdige) betaalverplichting aan het energiebedrijf. En zeg nou zelf, betalingen aan huur/hypotheek, ziektekosten en energie zijn toch de maandelijks terugkerende rekeningen? Je wist dat die incasso zou komen, dan is het naïef om dat op z'n beloop te laten en denken dat je er achteraf mee weg komt... |
Zij heeft hier zeker niet naïef over nagedacht. Erg moeilijk om je post te bekijken als je niet aanwezig bent, zeg maar 6000km. Alle overige maandelijkse lasten zijn wel netjes opgelost. Enkel de energieleverancier doet moeilijk.
Er is altijd helder en duidelijk aangegeven dat mijn moeder in beginsel de kosten van C niet accepteerd en B ter discussie staat. Als de argumenten waarom zij niet in verzuim is niet voldoende zijn, jammer en B betalen. Maar onder geen voorwaarde C, want de datum van C valt na betaling. |
|
|
|
 |
DENNIS79
|
Geplaatst: di 16 aug 2011 16:30 Onderwerp: |
|
|
Leonidas schreef: | DENNIS79 schreef: | Leonidas schreef: | Blijkbaar. Het is blokkeren en niemand kan bij de rekening, of zorgen dat de automatische incasso's goed gaan en dieven gaan er met je centen vandoor. Dus de klant is slaaf van de onderneming en mag later verzekerd geld gaan vorderen bij de bank. |
Je bent helemaal geen slaaf, want je kunt heel gemakkelijk je rekening blokkeren. Maar wat heeft dat te maken met het betalen van de enrgierekening? Je kunt toch ook niet met je boodschappenkarretje langs de kassa ven de JUMBO lopen zonder te betalen met de mededeling dat je rekening geblokkeerd is? |
De winkel heeft geen machtiging tot automatische incasso. De leverancier wel. |
Stel nu dat de winkel wel zo'n machtiging had...
Dan had jij nog steeds je rekening geblokkeerd en had de winkelier nog steeds zijn geld niet.
Ik vind dat je inderdaad een punt hebt voor wat betreft de extra verhoging boven op de eerste verhoging. En ik ben het ook gelijk met je eens dat de energieleverancier heel wat redelijker had kunnen zijn tegen een verder goede klant.
Je gaat alleen te snel voorbij aan het feit dat je er zelf verantwoordelijk voor bent geweest dat de incasso onmogelijk was, en zonder je schuldeiser op de hoogte te stellen heb je de onmogelijkheid om te presteren (betalen) in stand gelaten en voort laten duren.
Op dag 19 na de stornering is je moeder terug gekomen... en op dag 39 na de stornering betaalt ze pas. Je moeder heeft pas na 20 dagen nadat ze terug was de rekening betaald, terwijl ze wist of moest weten dat de incasso mislukt was vanwege de aanmaning, maar vooral vanwege het zelf blokkeren van de rekening! Voor die periode van 20 dagen geldt het argument van 6000km verderop niet...
Ik kan me trouwens voorstellen dat een bank niet akkoord gaat dat een maatschappij (welke dan ook), nadat een incasso is gestorneerd, nogmaals met hetzelfde betaalkenmerk dat bedrag wil incasseren. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 16 aug 2011 16:56 Onderwerp: |
|
|
Leonidas schreef: | Mijn moeder heeft de hoofdsom van de herinnering betaald met dit kenmerk 39 dagen na storno. Deze betaling valt na B, maar vóór C. Daarmee is C niet van toepassing. |
Blijkbaar is niet het "starttarief" betaald, dus aan B is niet voldaan. (Verder is niet duidelijk of er wel betaald is binnen de termijn die in B werd gesteld.)
Quote: | Ik vind het eigenlijk een groot punt, want op basis van regels boze woorden spreken betekent ook direct strict volgens de regels werken. Doet de onderneming dit niet, is zij wat mij betreft in verzuim. |
Er is volgens de regels gewerkt.
Quote: | Eigenlijk eerst op de kosten. Echter kan dit niet want dan moet de leverancier gaan storten naar het incassobureau. |
Aha, er is in antwoord op B dus niet betaald aan het incassobureau, zoals in B ongetwijfeld uitdrukkelijk werd gevraagd, maar aan het energiebedrijf. Dat is natuurlijk vragen om moeilijkheden.
Wellicht was de vordering inmiddels al gecedeerd aan het incassobureau. In dat geval kan niet meer aan het energiebedrijf worden betaald. Hoe dan ook is het krijgen van C je eigen schuld als je niet doet wat in B wordt verteld maar eigenwijs direct aan het energiebedrijf overmaakt.
Quote: | Dus de klant is slaaf van de onderneming en mag later verzekerd geld gaan vorderen bij de bank. |
De klant moet gewoon zijn rekeningen betalen.
Quote: | Dus twee maal een incassopoging doen voordat zij een vordering instelt. |
Dat lees jij, maar dat staat er niet. Klaar. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Leonidas
|
Geplaatst: di 16 aug 2011 17:16 Onderwerp: |
|
|
DENNIS79 schreef: | Leonidas schreef: | DENNIS79 schreef: | Leonidas schreef: | Blijkbaar. Het is blokkeren en niemand kan bij de rekening, of zorgen dat de automatische incasso's goed gaan en dieven gaan er met je centen vandoor. Dus de klant is slaaf van de onderneming en mag later verzekerd geld gaan vorderen bij de bank. |
De winkel heeft geen machtiging tot automatische incasso. De leverancier wel. |
Stel nu dat de winkel wel zo'n machtiging had...
Dan had jij nog steeds je rekening geblokkeerd en had de winkelier nog steeds zijn geld niet. |
Mee eens! Hoewel de vergelijkeling fysieke koop - maandelijkse incasso wat krom is.
Quote: | Ik vind dat je inderdaad een punt hebt voor wat betreft de extra verhoging boven op de eerste verhoging. En ik ben het ook gelijk met je eens dat de energieleverancier heel wat redelijker had kunnen zijn tegen een verder goede klant. |
Formeel barweinig waard. Wel erg bedankt voor die insteek. Ik vind dit ook.
Quote: | Je gaat alleen te snel voorbij aan het feit dat je er zelf verantwoordelijk voor bent geweest dat de incasso onmogelijk was, en zonder je schuldeiser op de hoogte te stellen heb je de onmogelijkheid om te presteren (betalen) in stand gelaten en voort laten duren. |
Het hart denkt sneller dan het verstand.
Quote: | Op dag 19 na de stornering is je moeder terug gekomen... en op dag 39 na de stornering betaalt ze pas. Je moeder heeft pas na 20 dagen nadat ze terug was de rekening betaald, terwijl ze wist of moest weten dat de incasso mislukt was vanwege de aanmaning, maar vooral vanwege het zelf blokkeren van de rekening! Voor die periode van 20 dagen geldt het argument van 6000km verderop niet... |
Zoiets ... Volgens mij ergens binnen 14 - 18 dagen. Hence, de reden voor automatische incasso. Ik vind de machtiging dan ook zeker niet licht. Ik vind een termijn van 20 dagen na kennisname zeker geen wanbetaling.
Maargoed. Ik zal wel meer tegenstanders heben op dit punt.
Quote: | Ik kan me trouwens voorstellen dat een bank niet akkoord gaat dat een maatschappij (welke dan ook), nadat een incasso is gestorneerd, nogmaals met hetzelfde betaalkenmerk dat bedrag wil incasseren. |
Is dat het probleem van de klant? Dan moeten zij het niet in de algemene voorwaarden zetten en de klant hiervoor laten tekenen.
Ter opsomming:
Mijn argumenten tot geen verzuim houden géén stand.
- Overmacht heeft géén grond.
- De klant is uiteindelijk verantwoordenlijk voor de betaling. Ondanks mijn argumentatie op basis van algemene voorwaarden.
Hierdoor zijn de verzuimkosten ook 1) juist en 2)redelijk volgens voorwerk 2.
Prima, kan ik die punten afsluiten.
Dan houd ik over de interne verrekening van de leverancier om de incasso open te houden en de ongeldigheid van C. Wat mij betreft is de leverancier hierdoor in verzuim. Als jullie een nieuw sammenvattend berichtje willen, zodat jullie niet alle bovenstaande reakties hoeven door te spitten, hoor ik het.
Bedankt! |
|
|
|
 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|