Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Top Notch Qual...
Best Quality C...
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 31 jul 2025 0:53
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wetsartikel dat Gemeente verplicht te antwoorden?
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Jan de Bruin

Jan de Bruin

Leeftijd: 55
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: vr 08 jul 2011 19:10    Onderwerp: Wetsartikel dat Gemeente verplicht te antwoorden? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allemaal,

Dat ik niet (een paar jaar!) eerder op het idee ben gekomen om een vraag te posten in een rechtenforum want ik ben zelf best veel actief op een paar andere fora als "beantwoorder".

Een hele tijd geleden heb ik aan mijn Gemeente een schriftelijke vraag gesteld over een (bijstands)uitkering. Daar heb ik de ontvangstbevestiging gelukkig nog van. Antwoord heb ik helaas nooit gekregen.

Uitleggen van de hele zaak duurt te lang. Maar de kern van de zaak is dat Het Juridisch Loket mij heeft verteld dat men verplicht is (schriftelijk) te antwoorden op (schriftelijke) vragen. Klopt dat? Dat schijnt de Wet te zijn. En daar kun je natuurlijk dan weer rechten aan ontlenen enzovoorts. De Nationale Ombudsman heeft zich er al eens mee bemoeid (die kwam er ook niet uit), een (sociaal) advocaat heeft het geprobeerd maar de hele zaak sleept zich maar voort en voort. Ook die advocaat had het over "geen antwoord is ook antwoord". Maar zij kon geen toevoeging aanvragen: dus aan haar kan ik nu ook niet meer vragen welk artikel ze nu precies bedoelde.

In welk wetsartikel exact staat geschreven dat een instantie/gemeente reageren moet op schriftelijk gestelde vragen? Als dit inderdaad zo is dan. Men geeft nl. maar niet toe dat er iets onrechtmatigs gedaan is. Ik kom er ook niet uit met onderstaande websites waar het Burgerlijk Wetboek uitgeschreven staat:

• http://Wetboek.Net
  • www.Wetten.NL
  • www.Wetboek-online.nl

Ik weet ook niet of ik moet zoeken in de Gemeentewet (Gw) of in de Wet Werk en Bijstand (WWB).

Ik hoop dat een van jullie mij een verwijzing kan geven: dan kan ik het zelf wel nalezen m.b.v. genoemde websites.

Met vriendelijke groeten,

Jan Smile
Bekijk profiel Stuur privé bericht
advocaatjeleefjenog

Leeftijd: 125
Geslacht: Vrouw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 09 jul 2011 15:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het gaat om de gemeente (publiekrecht), dus in het BW kun je zoeken wat je wilt maar daar ga je het niet vinden Wink

Misschien dat zoiets ook wel in de WOB (Wet Openbaarheid Bestuur) kan staan?
Jan de Bruin

Jan de Bruin

BerichtGeplaatst: za 09 jul 2011 15:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

advocaatjeleefjenog schreef:
Het gaat om de gemeente (publiekrecht), dus in het BW kun je zoeken wat je wilt maar daar ga je het niet vinden Wink

Misschien dat zoiets ook wel in de WOB (Wet Openbaarheid Bestuur) kan staan?

Wat bedoel je precies? Er is toch zo iets als de 'Gemeentewet (Gw)'? Staat het daar niet in?

Ik zal eens gaan grasduinen in die WOB. Maar naar mijn gevoel gaat die alleen over het feit dat ze hun rapporten en documenten niet voor zich mogen houden. Ik vrees dat de WOB ze niet verplicht te reageren op vragen.
BG

BG

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: za 09 jul 2011 17:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Afhankelijk van wat de vraag precies is, is er of sprake van een verzoek om informatie of gaat het om gewoon tsja communiceren. Voor dat laatste kun je een klacht indienen wegens het uitblijven van een reactie. Op het eerste zou een besluit moeten volgen.
Jan de Bruin

Jan de Bruin

BerichtGeplaatst: za 09 jul 2011 17:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

BG schreef:
Afhankelijk van wat de vraag precies is, is er of sprake van een verzoek om informatie of gaat het om gewoon tsja communiceren. Voor dat laatste kun je een klacht indienen wegens het uitblijven van een reactie. Op het eerste zou een besluit moeten volgen.

Het betrof zeer duidelijk en absoluut een vraag om informatie.
Jan de Bruin

Jan de Bruin

BerichtGeplaatst: za 09 jul 2011 17:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

P.S. Zou je mij het wetsartikel kunnen noemen waar in staat dat er een besluit of moest volgen? Zonder de juridisch "begrijpbare" verwijzing naar dat artikel ben ik helemaal nergens.

Jullie zullen inmiddels trouwens wel hebben gemerkt dat ik totaal voor geen ene micrometer kaas heb gegeten van Het Recht, vandaar ook dat ik hier vragen stel. Wink Ik hoop dat ik jullie niet "frustreer" met mijn uitermate beperkte kennis en inzicht van het Recht...

Maar ik zit echt stuk, mensen. Men verwijst mij van het kastje naar de muur (Ombudsman, klachten procedure gemeente, twee (2!) advocatenbureau's: niets helpt). Terwijl ik er van overtuigd ben dat de vork heel eenvoudig in de steel zit en dat er wel degelijk een Wet met voeten getreden is... Maar welke?

De gemeente houdt zich van de domme. Ze doen voorkomen alsof ze helemaal niet verplicht zijn (relevante) vragen te beantwoorden, dan wel informatie te verstrekken. Dat kan toch niet? Zo'n houding van: "Je weet het niet? Ha ha. Ik zeg het ook lekker niet!". Als ik daar over klaag dan krijg ik gelijk of ongelijk: maar nog steeds geen antwoord op de vraag die ik ze stelde. Geloof me ze zijn zo link als een looien deur.
BG

BG

BerichtGeplaatst: za 09 jul 2011 18:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Behalve fatsoensnormen bestaat er niet zoiets als een plicht om verplicht te reageren op communicatieuitingen van burgers.

Wanneer je iets aanvraagt gelden de daarvoor geldende wettelijke normen.

Vraag je een bijstandsuitkering aan dan geldt die wet. In die wet is bepaald binnen welke termijn er beslist moet worden.

Vraag je een omgevingsvergunning aan dan geldt de Wabo. Etc..

Vraag je informatie over een bestuurlijke aangelegenheid (misschien is daar in jouw geval sprake van) dan is de Wet openbaarheid van bestuur van toepassing.

Bestuurlijke aangelegenheid: een aangelegenheid die betrekking heeft op beleid van een bestuursorgaan, daaronder begrepen de voorbereiding en de uitvoering ervan.

De reactietermijn bedraagt max. 2x 4 weken.
bona fides

BerichtGeplaatst: za 09 jul 2011 22:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jan de Bruin schreef:
BG schreef:

Het betrof zeer duidelijk en absoluut een vraag om informatie.

Met verzoek om informatie bedoelt BG (naar ik aanneem) een Wob-verzoek. Jij hebt (denk ik) geen Wob-verzoek gedaan (want niet verzocht om kopieën van bestaande documenten), maar gewoon een vraag gesteld. Er is geen algemene wettelijke plicht om vragen te beantwoorden, ook niet als het gaat om vragen over de WWB. Wel kan het "onbehoorlijk" zijn als de gemeente een vraag onbeantwoord laat (hangt natuurlijk af van de serieusheid van de vraag). Als je meent dat de gemeente "onbehoorlijk" heeft gehandeld, kun je een klacht indienen, eventueel tot aan de gemeentelijke of nationale ombudsman.

BG

BerichtGeplaatst: zo 10 jul 2011 1:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
(naar ik aanneem)

Jeps.
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: ma 11 jul 2011 11:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jan de Bruin schreef:
Wat bedoel je precies? Er is toch zo iets als de 'Gemeentewet (Gw)'? Staat het daar niet in?

In de gemeentewet zul je niet veel vinden mbt jouw vraag. De gemeentewet regelt (voornamelijk) de inrichting van de organisatie van de gemeente als gedecentraliseerde overheid.

Al naar gelang de aard van jouw discussie met de gemeente, zul je je antwoord moeten zoeken in de Algemene wet bestuursrecht, de Wet Openbaarheid van Bestuur, of een specifieke regeling als de Wet Werk en Bijstand.

Wil je goede hulp bij je vraag dan geef je het best zoveel als mogelijk informatie over de aard van je geschil met de gemeente.

Jan de Bruin

BerichtGeplaatst: ma 11 jul 2011 12:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hartstikke bedankt voor alle tips en hulp tot nu toe. Niet iedereen wil natuurlijk zijn persoonlijke sores op internet zetten dus in detail treden wilde ik tot op dit punt niet. Vooral omdat ik mij schaam voor het feit dat ik 'in de bijstand zit'. Ik hoop dat jullie daar begrip voor op kunnen brengen.

Fatsoensnormen heeft de sociale dienst van mijn gemeente niet en zolang er nergens in de Wet letterlijk geschreven staat dat een gemeente antwoordden moet op vragen om informatie dan doen ze dat ook niet.

BG: jij had het over "een besluit dat moet volgen op een verzoek om informatie". Dat klink heel "juridisch'. Komt het uit het een wetboek?

Vandaar mijn vraag hier: waar staat nu exact dat een gemeente moet reageren op een schriftelijke vraag aan een consulent (dan wel casemanager dan wel contactpersoon, weet ik veel). Mijn vraag aan mijn contact persoon (als deze het überhaupt nog was toen) was overigens ongeveer als volgt:

Quote:

Ik zou graag van u weten of mijn uitkering ingetrokken wordt, of ik deze kan heraanvragen of dat ik een korting krijg.

Ik vroeg dat omdat mijn contactpersoon door de telefoon vertelde dat ik geen recht meer had op een uitkering toen ik uit mijzelf stopte met werk. Het reïntegratiebureau hield mij ook voor dat ik geen recht had op een uitkering als ik zijn banen weigerde. Wat bleek is dat men je dan een boete ("sanctie") van een maand mag geven: het recht op een uitkering vervalt (nadrukkelijk) niet.

Gevalletje blufpoker van de gemeente dus. En ik ben er vol ingetuind. Omdat ik zo naïef en onwetend ben (in mijn omgeving is er niet echt bepaald veel "ervaring" met de sociale dienst als je begrijpt wat ik bedoel). Maar ik was niet zo naïef dat het me niet wel heel erg sterk leek dat het recht op WWB vervalt na één overtreding. Snap je nu waarom ze niet antwoordden op mijn brief? Snap je nu waarom ik letterlijk een wetsartikel nodig heb waarin staat dat men antwoordden moest?

Als ik niet weet dat ik iets aanvragen kan, tja... Dan vervalt de plicht om te reageren op die aanvraag... Als ik er het woordje "klacht" boven had gezet dan had men, geloof ik, wel moeten reageren. Dit is toch te treurig voor woorden? Het bestaat toch niet dat al je rechten vervallen ondanks dat men willens en wetens informatie achter houdt? Dat moet toch, op zijn minst, in strijd is met de "geest" van de wet?

Na het typen van bovenstaande bedacht ik mij het navolgende, hoe denken jullie daar over? Het schijnt dat wanneer een gemeente (of instantie) niet inhoudelijk reageert op de een brief dat men dan, juridisch gezien, automatisch akkoord gaat met de inhoud ervan. Dat vertelde een van die juristen (of advocaten) mij toen ook). Dààr moet dan toch het wetsartikel wel van te noemen zijn door een van jullie? Alsjeblieft?

Of geld ook dat alleen voor een

• klacht
  • aanvraag
  • bezwaar?

Heeft een vraag geen enkele juridische "status"? Naar mijn mening zou dat dat nl. betekenen dat de gemeente er mee "akkoord" ging dat ik niet wist dat ik mijn uitkering opnieuw kon aanvragen (anders vraag je het niet!). Oftewel het frustreren van de rechtsgang of zo iets dergelijks? Want ik had wel het recht om e.e.a. aan te vragen.)

Ik hoop dat jullie het zien als een uitdaging om mijn soortement "casus" te bezien en niet als een belediging vanwege mijn zeer beperkte rechtskennis. Smile

P.S. Enne, ik ben geen Belg. Leuk dat je dat vroeg. Maar ik kom wel van een hele andere planeet: de bèta planeet. Want pfff, tjonge jonge jonge zeg, wat zitten onze menselijke wetten toch anders in elkaar dan de natuurwetten. Er is voor mij geen touw aan vast te knopen, het duizelt mij voor de ogen... Ik heb jullie hulp hard nodig. Bij mij heeft men er sedert de middelbare school systematisch een heel andere manier van denken en zaken bekijken in geramd. Wink
BG

BG

BerichtGeplaatst: ma 11 jul 2011 12:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dien gewoon een aanvraag voor een bijstandsuitkering in dan ben je van je hele discussie af.
Jan de Bruin

Jan de Bruin

BerichtGeplaatst: ma 11 jul 2011 12:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

BG schreef:
Dien gewoon een aanvraag voor een bijstandsuitkering in dan ben je van je hele discussie af.

Dan ben ik waarschijnlijk niet duidelijk geweest: dat heb ik allang gedaan. En deze is toegekend. Maar zeer laat omdat ik er van overtuigd was dat ik geen recht had op die uitkering gedurende een zeer lange tijd. Een vriend van me moest mij letterlijk naar het gemeentehuis slepen. En een uitkering met terugwerkende kracht aanvragen kan niet. Die kan (en dat vind ik logisch i.v.m. controleerbaarheid) pas in gaan op de dag van aanvraag.

En ik heb die uitkering heeeel erg lang niet aangevraagd. Snap je het probleem? Die vraag van mij (destijds) aan de gemeente is pas stap één in het hele gedoe.
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: ma 11 jul 2011 13:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Weet je zeker dat je het niet kunt aanvragen? Ik ben daar niet zo zeker van namelijk...

Het gaat om een formeel verschil, maar wel een relevant verschil. Logischer is het namelijk dat je het wel met terugwerkende kracht kunt aanvragen, maar dat het niet wordt toegekend.

Zo'n "niet toekenning" is dan een besluit waartegen je in bezwaar kunt gaan, en vervolgens in beroep.

Ik weet echter niet of je een hele sterke casus hebt. Het feit dat je niet wist dat je ergens recht op had, biedt op zichzelf geen grond om alsnog dat recht te doen gelden.

Het wordt anders naarmate je aannemelijk kan maken dat de gemeente jou doelbewust verkeerd heeft ingelicht.

Zie bijvoorbeeld: http://www.rechtspraak.nl/ljn.asp?ljn=BQ3862

BerichtGeplaatst: ma 11 jul 2011 14:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De gemeente heeft geen algemene juridische plicht om op vragen te antwoorden. Wat je zoekt zul je dus niet vinden.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds