|
Auteur |
Bericht |
Ruby
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 05 mei 2011 20:25 Onderwerp: schenking door oma |
|
|
De oma van mijn kinderen wil ieder kind een x bedrag schenken. NU heb ik alleen het ouderlijk gezag en is mijn ex man niet in beeld als vader van de kinderen. De rechter heeft hem een paar jaar geleden uit het ouderlijk gezag gezet en heeft geen omgangsregeling. Oma heeft het bericht aan mijn oudste dochter vertelt in een brief. Deze oma is dus de moeder van mijn ex man.
Mijn ex man eist dat het geld op zijn rekening wordt gestort en dat het dus niet bij de kinderen komt (de relatie met mijn exman is zeer problematisch). Als oma het idd stort op zijn rekening weten wij nu al dat het nooit bij de kinderen komt.
Oudste dochter is nog minderjarig en is van mening dat dit zeer oneerlijk is omdat om ahet haar wil geven net als haar zusje en broertje. Wat kunnen we hier aan doen? A |
|
|
|
 |
Jet
Leeftijd: 62 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 05 mei 2011 21:20 Onderwerp: |
|
|
Ik vraag me af of deze ex-vader wel wat te eisen heeft. De rechter heeft hem zijn rechten als vader al ontnomen. Dat zal niet zonder reden gedaan zijn. Die reden hoeven wij niet te weten hoor. Daar zeg ik het niet om.
Als leek zijnde zeg ik dat hij kan eisen wat hij wil, maar dat het daar dan ook bij zal blijven. |
|
|
|
 |
ouwe sloeber
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 06 mei 2011 11:59 Onderwerp: |
|
|
Als oma wat wil schenken, dan mag zij dat toch op de manier die zij verkiest? Ze mag het toch ook op de rekening van het minderjarige kind storten als zij dit de beste manier vindt.
Het is immers geen verplichte betaling. |
|
|
|
 |
Ruby
|
Geplaatst: vr 06 mei 2011 14:36 Onderwerp: |
|
|
Ik ben ook van mening oma bepaald. Maar mijn ex man heeft aangegeven aanhaar dat hij niet wil dat er geld op rekening van de kinderen wordt gestort maar dat het naar zijn rekening moet. Dan komt dat geld dus nooit bij de kinderen!
Mijn oudste aan wie de brief gericht was, is van mening dat zij ook recht heeft op dat geld en ik deel haar mening naast het feit dat ik het een leuk gebaard vind |
|
|
|
 |
Ronald78
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 796
|
Geplaatst: vr 06 mei 2011 15:39 Onderwerp: |
|
|
Recht op het geld heeft ze niet, want het is een (voorgenomen) schenking en dus niet juridisch afdwingbaar. Evenin heeft de ex het recht om zijn moeder te dwingen het geld aan hem te geven, dat klinkt als beroving.
Uiteraard staat het oma volledig vrij om een bedrag aan haar kleinkinderen te schenken, op de wijze die zij verkiest (bijvoorbeeld rechtstreeks op een rekening van de kleinkinderen storten, onder brengen bij een bewindvoerder, etc.). _________________ Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend. |
|
|
|
 |
Jet
|
Geplaatst: vr 06 mei 2011 17:54 Onderwerp: |
|
|
Ruby schreef: | Ik ben ook van mening oma bepaald. Maar mijn ex man heeft aangegeven aanhaar dat hij niet wil dat er geld op rekening van de kinderen wordt gestort maar dat het naar zijn rekening moet. Dan komt dat geld dus nooit bij de kinderen!
Mijn oudste aan wie de brief gericht was, is van mening dat zij ook recht heeft op dat geld en ik deel haar mening naast het feit dat ik het een leuk gebaard vind |
Ik zeg ook wel eens tegen mijn moeder dat ik niet wil dat ze geld leent aan derden. Ze kijkt me dan aan en lacht me heel hard in mijn gezicht uit. En terecht...
Heeft zoonlief macht over zijn moeder? Het lijkt zo. Lekker laten schreeuwen die zoon en gewoon je eigen pad kiezen. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 06 mei 2011 18:58 Onderwerp: |
|
|
Je kunt oma vertellen wat je ons hier vertelt: dat als ze het geld op de rekening van haar zoon stort, de kleinkinderen er volgens jou nooit iets van zullen zien. Het is verder aan oma om te beslissen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Ruby
|
Geplaatst: ma 09 mei 2011 8:05 Onderwerp: |
|
|
Mijn ex heeft best wel zijn moeder eronder.
Hoe zit het eigenlijk als een ouder geen gezag meet heeft en toch geld op naam van de kinderen stort, dan kan hij er officieel toch niet aankomen en de gezaghebbende ouder wel?
Waar het mij om gata is dat het wel bij de kinderen terecht komt. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 09 mei 2011 16:57 Onderwerp: |
|
|
Als oma het geld op de rekening van haar zoon stort, dan kan hij erbij en is het verder een kwestie tussen hem en zijn moeder. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Ruby
|
Geplaatst: vr 20 mei 2011 11:42 Onderwerp: |
|
|
Maardan is het een schenking aan zoon en niet meer aan het kleinkind. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: vr 20 mei 2011 11:50 Onderwerp: |
|
|
Waar wil je precies heen? Via een kort geding de oma verplichten het geld direct op de rekening van de zoon (of van jou?) te storten?
Dit is een zaak waar oma zelf over moet beslissen. Je kunt haar vertellen hoe je erover denkt, maar that's it.
edit: mislukte zin gecorrigeerd _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet.
Laatst aangepast door bona fides op vr 20 mei 2011 14:06, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: vr 20 mei 2011 12:13 Onderwerp: |
|
|
@ Bona: ze vraagt of de zoon aan het geld kan komen wat op de rekening van het kleinkind wordt gestort.
Edit: sorry.. dat bedoelde ze dus niet.. 
Laatst aangepast door hilde12 op vr 20 mei 2011 14:20, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
Ruby
|
Geplaatst: vr 20 mei 2011 13:41 Onderwerp: |
|
|
Nee dat vraag ik niet. Want hoe dat zit weet ik wel.
Waar het mij omgaat is dat oma toe heeft gezegd de kleinkinderen een x bedrag te schenken.. Oma wil dat de kinderen daar iets mee gaan doen!
Mijn ex man, die GEEN ouderlijk gezag meer heeft, wil dat het geld op zijn rekening komt en eist dit van zijn moeder. Heeft hij recht op dit geld?
Stort oma het naar hem komt het nooit bij mijn kinderen, dus is de volgende vraag is dan de schenken op zijn adres? |
|
|
|
 |
Jet
|
Geplaatst: zo 22 mei 2011 15:11 Onderwerp: |
|
|
Zoals al meerdere malen is aangegeven heeft de zoon recht op nul comma nada. Zijn moeder is de schenkster en die beslist op welke rekening gestort wordt en hoeveel. Hij kan dit aanvechten bij de rechtbank, maar dat gaat hij verliezen.
Hij kan dus schreeuwen wat hij wil, maar hij heeft gewoon het nakijken.
Zijn moeder moet hem dus gewoon negeren. Haar wil is wet in dit verhaal. Duidelijker is het niet te omschrijven. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: zo 22 mei 2011 16:08 Onderwerp: |
|
|
Jet schreef: | Zoals al meerdere malen is aangegeven heeft de zoon recht op nul comma nada. |
Klopt natuurlijk.
Maar belangrijker: het is helemaal aan oma om te beslissen wat ze met haar geld doet en op welke rekening ze het stort. Stort ze het op de rekening van haar zoon met de bedoeling dat hij het geld aan het kleinkind besteedt, dan is dat haar beslissing. Vervolgens dient oma het met haar zoon uit te vechten als zoon het geld zelf opmaakt. Ruby staat hier verder buiten.
Dus:
bona fides schreef: | Dit is een zaak waar oma zelf over moet beslissen. Je kunt haar vertellen hoe je erover denkt, maar that's it. |
Als oma zich jegens haar zoon verplicht voelt om aan zijn wensen tegemoet te komen, so be it. Het is haar leven, haar geld, niet dat van Ruby. Ruby heeft hier niets te eisen, te vorderen of te willen. Ze kan oma advies geven, meer niet. Toch duidelijk? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|