Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 06 aug 2025 1:25
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

schenking door oma
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
LM

Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: zo 22 mei 2011 18:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Speelt hier niet ook een rol dat gelet art. BW 1:253i het bewind over het vermogen van de minderjarige kinderen in beginsel wordt gevoerd door de ouder die het gezag toegewezen heeft gekregen?

Kan de schenking van oma aan de vader (die niet het bewind voert) wel als een schenking aan de kinderen worden gekwalificeerd als zij niet bereid is dit vermogen onder te brengen bij de bewindvoerder en vader vervolgens ook niet bereid is dit vermogen bij de bewindvoerder onder te brengen? Indien oma nadrukkelijk schenkt aan de kinderen en vader betwist dit niet, kan moeder dan niet eisen dat het vermogen dat ook onder haar bewind gesteld wordt?

Sowieso staat het vader niet vrij dat vermogen op te maken, maar ik begrijp dat het spreekwoordelijke kalf dan misschien al verdronken is.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 22 mei 2011 19:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

LM schreef:
Speelt hier niet ook een rol dat gelet art. BW 1:253i het bewind over het vermogen van de minderjarige kinderen in beginsel wordt gevoerd door de ouder die het gezag toegewezen heeft gekregen?

Nee. Zie mijn voorgaande bericht.

Quote:
Kan de schenking van oma aan de vader (die niet het bewind voert) wel als een schenking aan de kinderen worden gekwalificeerd als zij niet bereid is dit vermogen onder te brengen bij de bewindvoerder en vader vervolgens ook niet bereid is dit vermogen bij de bewindvoerder onder te brengen?

Dat is uiteraard geen correcte nakoming van een schenkingsovereenkomst, maar wat maakt dat uit?

Als het kind (of Ruby namens het kind) van mening is dat oma nalatig is in de nakoming van een schenkingsovereenkomst, dan kan (Ruby namens) het kind oma aanspreken om het beloofde geld aan het kind te betalen. Dan moet oma dus in totaal twee keer betalen. Dit is natuurlijk geen zinnige optie. Bovendien zal dit niet lukken, want een rechter zal ongetwijfeld pas oordelen dat er sprake is van een rechtsgeldige schenking van oma aan kleinkind als het geld ook daadwerkelijk aan het kind is overgemaakt.

Quote:
Indien oma nadrukkelijk schenkt aan de kinderen en vader betwist dit niet, kan moeder dan niet eisen dat het vermogen dat ook onder haar bewind gesteld wordt?

Eisen van wie?
bona fides schreef:
Als oma het geld op de rekening van haar zoon stort, dan kan hij erbij en is het verder een kwestie tussen hem en zijn moeder.

bona fides schreef:
Stort ze het op de rekening van haar zoon met de bedoeling dat hij het geld aan het kleinkind besteedt, dan is dat haar beslissing. Vervolgens dient oma het met haar zoon uit te vechten als zoon het geld zelf opmaakt. Ruby staat hier verder buiten.

Quote:
Sowieso staat het vader niet vrij dat vermogen op te maken, maar ik begrijp dat het spreekwoordelijke kalf dan misschien al verdronken is.

Is een zaak tussen oma en haar zoon, niet een zaak van Ruby.

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: ma 23 mei 2011 16:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Nee. Zie mijn voorgaande bericht.

Wat ik bedoel is dat indien oma er voor kiest (waarin zij uiteraard vrij is, dat is mij duidelijk) de schenking aan haar kleinkinderen te laten verlopen via haar zoon ik mij afvraag of het nog wel kwalificeert als een schenking aan haar kleinkinderen of er gewoon sprake is van een schenking aan haar zoon. Dit kan fiscale gevolgen hebben. Het lijkt mij van belang voor oma te weten aan wie zij formeel schenkt en of de gevolgen hiervan overeenkomen met wat zij wil.

bona fides schreef:
Eisen van wie?

Niet van oma, maar van de vader en wel in de situatie dat vader niet betwist dat de schenking bestemd was voor zijn kinderen en ook duidelijk is dat vader geen bewindvoerder is. Kan de bewindvoerder dan niet eisen dat vader het vermogen van zijn kinderen bij de bewindvoerder onderbrengt?

bona fides schreef:
Stort ze het op de rekening van haar zoon met de bedoeling dat hij het geld aan het kleinkind besteedt, dan is dat haar beslissing. Vervolgens dient oma het met haar zoon uit te vechten als zoon het geld zelf opmaakt. Ruby staat hier verder buiten.

Het is een subtiel verschil, maar in dat geval bedoelt oma ook niet te schenken aan haar kleinkinderen, maar aan hun vader om vader in de gelegenheid te stellen om naar eigen goeddunken iets voor de kinderen te doen. Als er sprake is van een schenking aan vader staat Ruby daarbuiten.
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 23 mei 2011 18:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

LM schreef:
Niet van oma, maar van de vader en wel in de situatie dat vader niet betwist dat de schenking bestemd was voor zijn kinderen en ook duidelijk is dat vader geen bewindvoerder is. Kan de bewindvoerder dan niet eisen dat vader het vermogen van zijn kinderen bij de bewindvoerder onderbrengt?

Ik zie hooguit een vordering uit onverschuldigde betaling van oma op zoon. Natuurlijk zou oma die vordering vervolgens bij wijze van schenking kunnen cederen aan haar kleinkind.

Maar ik denk dat als oma het geld op de rekening van haar zoon stort, ze daarbij de bedoeling zal hebben dat de zoon het geld besteedt aan het kleinkind. Daar lijkt mij op zich niets mis mee.

Belastingtechnisch lijkt het me dan inderdaad een schenking aan de zoon, of je moet heel veel moeite doen om het juridisch zo dicht te timmeren dat het toch als een schenking aan het kleinkind kan worden gezien. (Niet per definitie onmogelijk. Het is in principe mogelijk om het zo te construeren dat de zoon het geld beheert en het kind slechts een vordering heeft op vader, en wel een vordering die slechts onder bepaalde voorwaarden opeisbaar is. De gezaghebbende moeder beheert dan namens het kind die vordering, niet het geld zelf. Het geld zit in het vermogen van vader, de vordering op vader in het vermogen van het kind. Ingewikkeld en voordat je de belastingdienst mee krijgt ben je wel even verder, schat ik in.)

Quote:
Het is een subtiel verschil, maar in dat geval bedoelt oma ook niet te schenken aan haar kleinkinderen, maar aan hun vader om vader in de gelegenheid te stellen om naar eigen goeddunken iets voor de kinderen te doen. Als er sprake is van een schenking aan vader staat Ruby daarbuiten.

Eens. Oma moet dus even goed voor zichzelf beslissen wat ze nu precies wil.

Als oma zegt "ik schenk het geld aan mijn kleinkind" terwijl ze het geld aan haar zoon overmaakt (met de bedoeling die jij hier aangeeft), dan is er m.i. geen sprake van een rechtsgeldige schenking aan het kleinkind, maar van een juridisch gezien wat gebrekkige formulering door oma.

Dus ik zie echt niet wat Ruby meer kan doen dan te proberen oma een bewuste keuze te laten maken. Bij een schenking hoort in ieder geval geen dwang. En als oma haar zoon in staat wil stellen af en toe iets extra's voor zijn kind te doen, dan is dat toch ook mooi? Stelt de zoon oma vervolgens teleur, dan is dat juridisch gezien een zaak tussen oma en haar zoon.

Leeftijd: 62
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: ma 23 mei 2011 19:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij gaan jullie voorbij aan de oorspronkelijke vraag van TS.

Oma wil schenken aan haar kleinkinderen.
De zoon van oma is de vader van deze kleinkinderen, doch ontzet uit de ouderlijke macht.

De schoondochter heeft het bewind over de kinderen en leeft blijkbaar in goede harmonie met haar ex-schoonmoeder.

Zoonlief krijgt er lucht van dat zijn moeder wil gaan schenken aan zijn kinderen, maar eist min of meer dat zijn moeder dit doet via zijn bankrekening.

Zowel oma als ex-vrouw weten dat via deze formule het geld never nooit bij de kinderen aan zal komen.

Oma staat echter onder druk van haar zoon. Zoonlief is blijkbaar de baas over zijn moeder.

De vraag of de zoon van zijn moeder kan eisen dit geld via zijn rekening te laten lopen is: Nee

Oma moet alleen wat sterker in haar schoenen gaan staan en de eis van haar zoon gewoonweg negeren.

Ruby is welliswaar de moeder van de kinderen, maar Ruby eist dit geld, bestemd voor haar kinderen, niet op. Dat doet de vader van deze kinderen.

Volgens mij is dit de hele issue.
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 23 mei 2011 19:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jet schreef:
Volgens mij gaan jullie voorbij aan de oorspronkelijke vraag van TS.

(...)

Oma moet alleen wat sterker in haar schoenen gaan staan en de eis van haar zoon gewoonweg negeren.

Oma stelt niet de vraag. Ruby stelt de vraag.

Ruby kan oma vertellen hoe zij erover denkt. That's it. Dat is het hele punt van deze draad.

Ruby stelt de vraag niet namens oma of zo.

Leeftijd: 56
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: ma 30 mei 2011 14:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jet je slaat de spijker op zijn kop en idd ik stel de vraag ipv oma.
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 30 mei 2011 17:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ruby schreef:
Jet je slaat de spijker op zijn kop en idd ik stel de vraag ipv oma.

Ok, en nu vertellen we jou dat oma dat geld niet op de rekening van haar zoon hoeft te storten. Wat nu als oma dit toch doet?

Ofte wel, of oma moet voldoen aan het verzoek van haar zoon is je vraag niet, ook al denk je misschien van wel.

Leeftijd: 56
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: di 31 mei 2011 20:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als oma het stort op de rekening van zoon, is dat geen schenking aan de kinderen en een schenking aan zoon.

Ik zal daar niets mee doen, want opeisen heeft geen zin en zal me teveel kosten. Laat hem dan maar gelukkig worden met het geld. Voor mijn kinderen zal dit het zoveelste zijn wat hun verwekker doet en zullen ze daar zelf hun conclusies uit kunnen trekken
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds