Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 06 aug 2025 0:30
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Dreig morgen uit studentenkamer gezet te worden
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
mrfries

Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): HG
Studieomgeving (MA): HG

BerichtGeplaatst: wo 23 feb 2011 0:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

JZ schreef:
Laurens02 schreef:

Verhuurders die woninghuurders dreigen met 'morgen eruit zetten' mag je best hard aanpakken. Wink

En studenten die de verhuurder vertellen dat ze morgen weg willen natuurlijk niet Wink

Het ging om acht dagen in totaal, verder heb ik aangeboden te compenseren voor de overige 22 dagen van de nieuwe maand. Echter om hier een goede berekening van te maken zou ik graag inzage willen krijgen in de maandelijks energiekosten. Deze weigert ze me echter in te laten zien. Dan wordt het ook heel lastig om een correct compensatie-bedrag vast te stellen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: wo 23 feb 2011 14:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De opmerking van de agenten is vreemd. Je hebt misschien geen getekend contract op papier met haar, maar je hebt wel correspondentie en afschriften. Voor een rechtsgeldige overeenkomst is er geen schriftelijk document nodig waar het woordje contract boven staat en waar twee handtekeningen onderstaan.

Als er uit jouw correspondentie en afschriften voldoende blijkt dat jullie overeenstemming hadden bereikt over de verhuur van een woonruimte dan is er gewoon sprake van een huurovereenkomst!

Lees ook een artikel 7:271 BW door. Daarin staat vermeld welke termijnen jij in acht dient te nemen. Het komt er in het kort op neer dat je met een minimale termijn van één maand opzegt tegen de gebruikelijke datum van de huurbetaling. Ervan uitgaande dat jij telkens van de eerste t/m de laatste van de maand betaalt. Dan mag jij medio februari pas per 1 april opzeggen! Dat bedrag ben je dus nog verschuldigd.

Overigens dient daar tegenover te staan dat jij dan wel het onbeperkt gebruik van het gehuurde mag hebben tot en met 31 maart 2011. Hier zou de politie je ook gewoon mee moeten helpen, zonder dat je daarvoor aangifte van verduistering voor hoeft te doen.

Wat een potentieel probleem was geweest indien niet jij, maar de verhurder de huur had opgezegd, is dat jij pas net in de woonruimte verbleef en de woonruimte in de woning van de verhuurder was. Daarmee zou artikel 7:232 lid 3 BW op jou van toepassing zijn geweest. Dat houdt zoveel in dat grote delen van de huurbescherming niet voor jou gelden. Echter in jouw huidige situatie ondervind je daar geen last van!
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 23 feb 2011 15:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat de politie niets doet begrijp ik, want de politie is er niet om dit soort problemen op te lossen. Er is geen strafbaar feit of zo.

Als je je woning niet meer inkunt, kun je een slotenmaker bellen. Zou de huisbaas vervolgens van mening zijn dat je illegaal haar huis betreedt, dan kan zij de politie bellen om een illegale kraker te verwijderen. Vervolgens kun je voldoende aannemelijk maken dat je recht hebt om daar te verblijven om de politie van het idee af te brengen je op te pakken.

BerichtGeplaatst: wo 23 feb 2011 15:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Dat de politie niets doet begrijp ik, want de politie is er niet om dit soort problemen op te lossen. Er is geen strafbaar feit of zo.

Dat ben ik niet met je eens. Artikel 348 Sr. is volgens mij van toepassing hier.

Dit artikel stelt:
Artikel 348
1.Hij die opzettelijk zijn eigen goed of, ten behoeve van degene aan wie het toebehoort, een hem niet toebehorend goed onttrekt aan een pandrecht, een retentierecht of een recht van vruchtgebruik of gebruik van een ander, wordt gestraft met een gevangenisstraf van ten hoogste een jaar en zes maanden.
2.Met dezelfde straf wordt gestraft hij die opzettelijk een goed dat is onderworpen aan een pandrecht, een retentierecht of een recht van vruchtgebruik of gebruik van een ander, vernielt, beschadigt of onbruikbaar maakt.
3.De bepaling van artikel 316 is op deze misdrijven van toepassing.

Indien TS met zijn huurovereenkomst in de hand kan aantonen recht te hebben op het gebruik van de woonruimte en de verhuurder hem dat gebruik onmogelijk maakt, dan is dat een strafbare gedraging.
Duch
Moderator
Duch

Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: wo 23 feb 2011 17:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar praktisch gezien is het kennelijk geen optie de politie in te schakelen. Ik denk dat ik het met Bona Fides eens ben, maar belangrijker is dat de politie feitelijk niet handelt.

Wat ontzettend aso trouwens dat de verhuurster je de toegang tot de kamer ontzegt! En zeker vanuit haar standpunt is dat onbegrijpelijk omdat ze namelijk ofwel kan menen dat het contract nog loopt en er nog een maand huur betaald moet worden, ofwel dat het contract niet meer loopt, in welk geval ze ook geen huur (lees: compensatie) kan eisen. Ze kan niet wel huur voor de maand maart eisen, maar je gedurende die tijd de toegang tot de kamer ontzeggen! Ook niet als ze vreest dat je niet helemaal gaat betalen wat ze eist (volgens mij kan het zelfs nog niet als je een maand achterloopt met huurbetaling).

Als het hard tegen hard moet is het een idee om de slotenmaker te bellen, je spullen feitelijk te verwijderen en de verhuurster verder in haar sop te laten gaar koken. Laat haar dan maar een rechtszaak aanspannen voor een maand huur terwijl ze geen contract heeft. Een andere optie lijkt me het vorderen van schadevergoeding voor het niet gebruik kunnen maken van je kamer (je moet immers ergens slapen nietwaar?). Maar erg gezellig wordt het er allemaal niet op.
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 23 feb 2011 17:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

DENNIS79 schreef:
Dat ben ik niet met je eens. Artikel 348 Sr. is volgens mij van toepassing hier.

Daar zou je gelijk in kunnen hebben, maar ziet art. 348 Sr ook op een gebruiksrecht op basis van een huurovereenkomst? Hier staat er in de kantlijn: "inbreuk op zekerheidsrecht of beperkt zakelijk recht".

BerichtGeplaatst: do 24 feb 2011 17:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het lijkt mij wel.

Het recht op het gebruik van de woonruimte is volgens mij dat wat de huurovereenkomst regelt. Dat recht en/of die woonruimte zijn als "goed" in gebruik gegeven aan de huurder.

Zodra het goed aan dat gebruik onttrokken wordt, dan wel onbruikbaar (348Sr lid 2) wordt gemaakt, is er sprake van een strafbaar feit.
bona fides

BerichtGeplaatst: do 24 feb 2011 17:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het gaat hier in ieder geval niet om een inbreuk op een zekerheidsrecht of beperkt zakelijk recht, al geef ik toe dat huur van woonruimte wel zakelijke kenmerken heeft (zoals koop breekt geen huur).

Ik denk niet dat art. 348 Sr ooit op een situatie als we hier hebben is toegepast. Ik kan in ieder geval niets vinden dat in de buurt komt.

BerichtGeplaatst: do 24 feb 2011 17:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is het niet eenvoudiger uit te leggen?

In telegram stijl:
Huur betekent gebruik door rechthebbende;
Een woonruimte is een goed;

Indien de woonruimte ontoegankelijk wordt gemaakt, dan is het goed onttrokken aan het gebruik, en dan is 348Sr van toepassing!?
bona fides

BerichtGeplaatst: do 24 feb 2011 18:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Art. 348 Sr ziet vooral, en misschien alleen, op de bescherming van zakelijke rechten. Huur geeft wel een recht van gebruik, maar niet een zakelijk recht van gebruik.

Zeker weten hoe art. 348 Sr moet worden begrepen doe ik niet.

BerichtGeplaatst: vr 25 feb 2011 11:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb hier helaas ook alleen de beschikking over Tekst en Commentaar van het BW, niet van het WvSr.

Wellicht een thread in het strafrecht forum openen?
Laurens02

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: vr 25 feb 2011 13:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

DENNIS79 schreef:
Ik heb hier helaas ook alleen de beschikking over Tekst en Commentaar van het BW, niet van het WvSr.

Wellicht een thread in het strafrecht forum openen?

Hier heb ik er wel een, maar de T&C geeft niet echt een antwoord op de vraag of het uitsluitend om absolute rechten gaat of ook om subjectieve.

Noyon/Langemeijer/Remmelink schrijft:
Onttrekken behoeft overigens niet juist in wegnemen van het goed te bestaan [2] , het is aanwezig, zodra de mogelijkheid van het (uit)oefenen van het recht wordt opgeheven. (...)
Kan het misdrijf gepleegd worden op een onroerende zaak? Er is geen reden waarom het niet zou kunnen, wanneer niet uitsluitend aan wegnemen of verplaatsen, maar aan de handeling die de (uit)oefening van het recht belet gedacht mag worden; daarom kan ook de handeling die de rechthebbende belet een huis te bewonen, een land te bebouwen, onder de strafbepaling vallen.

Nog steeds weinig helderheid, maar wel een duidelijke neiging om steeds een absoluut gerechtigde aan te halen als voorbeeld. Ik neig door de formulering 'recht van .... gebruik' naar de aanname dat ook de rechten van een huurder onder de beschermde rechten vallen. Welk ander gebruik, dat niet even concreet als de andere genoemde rechten geformuleerd kan worden, kan hiermee bedoeld zijn? Een erfdienstbaarheid had eenvoudig als zodanig genoemd kunnen worden. Het lijkt me aannemelijk dat inderdaad elk gebruiksrecht bedoeld is.

BerichtGeplaatst: vr 25 feb 2011 14:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Laurens02 schreef:
Welk ander gebruik, dat niet even concreet als de andere genoemde rechten geformuleerd kan worden, kan hiermee bedoeld zijn?

Erfpacht, opstal, erfdienstbaarheid, appartementsrecht.

Inbreuk op een pandrecht, retentierecht, recht van vruchtgebruik of ander zakelijk recht van gebruik is onrechtmatig. De meeste strafbepalingen zien op handelingen die toch al onrechtmatig waren.

Inbreuk op een recht van gebruik op basis van een overeenkomst lijkt me in beginsel slechts wanprestatie op te leveren. (Ok, als het onder art. 348 Sr valt is het per definitie ook onrechtmatig. En in het geval van een huurwoning kun je natuurlijk denken aan een inbreuk op het huisrecht, ook onrechtmatig...)

Nogmaals, ik kan er heel goed naast zitten. Helaas kan ik hier niet veel over vinden.

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: vr 25 feb 2011 15:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Laurens02 schreef:
Welk ander gebruik, dat niet even concreet als de andere genoemde rechten geformuleerd kan worden, kan hiermee bedoeld zijn?

Erfpacht, opstal, erfdienstbaarheid, appartementsrecht.

Ha-ha, maar nu de bijzin in het midden dus. Als je als wetgever retentierecht, pandrecht, vruchtgebruik expliciet noemt, dan kunnen de andere er ook nog wel bij. Doe je dat niet, dan ligt het voor de hand om aan te nemen dat niet alleen een specifiek soort recht bedoeld is, maar ieder recht van gebruik.

Retentierecht heeft trouwens wat betreft zijn absolute aard veel weg van het huurrecht: het is in principe een opschortingsrecht (dus subjectief) maar onder omstandigheden tegen derden inroepbaar. Weliswaar iets sterkere zakenrechtelijke trekken dan het huurrecht, maar wel als uitgangspunt subjectief.

BerichtGeplaatst: vr 25 feb 2011 15:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Inbreuk op een recht van gebruik op basis van een overeenkomst lijkt me in beginsel slechts wanprestatie op te leveren.

Concreet op de huurovereenkomst beschouwd, lijkt me dat niet zozeer wanprestatie, maar toch juist wel onrechtmatig.

Wanprestatie bij de huurovereenkomst van een auto of een woonruimte zou in mijn ogen van toepassing zijn bij een auto die niet blijkt te rijden, of een woonruimte met lekkage.

Nu in casu de woonruimte OPZETTELIJK ontoegankelijk is gemaakt, lijkt mij dat die gedraging juist wel als onrechtmatig aangemerkt moet worden. Misschien niet zozeer vanwege 348Sr, danwel vanwege verkeersopvatting.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds