Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
incasso proced...
Volkshuisevest...
Psychiatrie
Seeking CIPD a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 23 jun 2025 19:32
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Huurcontract opzeggen, andere huurder werkt niet mee.
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Kixx1987

Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UL

BerichtGeplaatst: zo 06 feb 2011 12:54    Onderwerp: Huurcontract opzeggen, andere huurder werkt niet mee. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Samen met een vriend huur ik een appartement. Wij staan beide op het contract. Er is hier geen sprake van een hoofdhuurder en een medehuurder maar van twee huurders die beide hoofdelijk aansprakelijk zijn voor de betaling van de huur. We hebben een contract van minimaal 12 maanden (verstrijken per 1 maart) en maximaal 24 maanden. Er geldt tevens een opzegtermijn van twee maanden maar aangezien we maandelijks de huur betalen, is naar mijn weten de opzegtermijn dan gewoon één maand.
Sinds een tijd loopt het niet lekker meer met degene waarmee ik het appartement huur. Daar zijn meerdere redenen voor namelijk: het laten inwonen van vrienden, tot in de late uren lawaai maken en zijn agressieve gedrag (heel dichtbij me gaan staan en dan keihard gaan schreeuwen, hand opheffen alsof hij wil slaan ed).

Onder deze omstandigheden wens ik niet langer samen met hem in één huis te wonen, zeker omdat ik herhaaldelijk geprobeerd heb om met hem te praten. Naar aanleiding hiervan wens ik dan ook het huurcontract op te zeggen maar het bemiddelingsbureau stelde dat wij (ik + die vriend) samen het huurcontract dienen op te zeggen. Dat ze daarna, mits hij kan aantonen dat hij het kan betalen, een nieuw huurcontract krijgt waar alleen zijn naam op staat. Ik heb dit aan hem voorgelegd maar hij weigert op te zeggen. Daarnaast heb ik gezegd dat ik anders in overleg met de verhuurder zelf wel opzoek ga naar iemand die mijn deel van het contract zou kunnen overnemen. Maar daar ging hij ook niet mee akkoord. Terwijl daar genoeg tijd voor zou zijn aangezien ik er per 1 april uit zou willen. Hij zei dat ik er nu ook wel al uit mocht gaan en niet hoefde te wachten tot 1 april, dat hij wel alleen de huur betaalt etc.

Weet iemand misschien wat ik hier nu aan kan doen? Wat als hij blijft weigeren de huur op te zeggen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Laurens02

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: zo 06 feb 2011 17:40    Onderwerp: Re: Huurcontract opzeggen, andere huurder werkt niet mee. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kixx1987 schreef:
Samen met een vriend huur ik een appartement. Wij staan beide op het contract. Er is hier geen sprake van een hoofdhuurder en een medehuurder maar van twee huurders die beide hoofdelijk aansprakelijk zijn voor de betaling van de huur. We hebben een contract van minimaal 12 maanden (verstrijken per 1 maart) en maximaal 24 maanden. Er geldt tevens een opzegtermijn van twee maanden maar aangezien we maandelijks de huur betalen, is naar mijn weten de opzegtermijn dan gewoon één maand.

Klopt.

Kixx1987 schreef:
Sinds een tijd loopt het niet lekker meer met degene waarmee ik het appartement huur. Daar zijn meerdere redenen voor namelijk: het laten inwonen van vrienden, tot in de late uren lawaai maken en zijn agressieve gedrag (heel dichtbij me gaan staan en dan keihard gaan schreeuwen, hand opheffen alsof hij wil slaan ed).

Onder deze omstandigheden wens ik niet langer samen met hem in één huis te wonen, zeker omdat ik herhaaldelijk geprobeerd heb om met hem te praten. Naar aanleiding hiervan wens ik dan ook het huurcontract op te zeggen maar het bemiddelingsbureau stelde dat wij (ik + die vriend) samen het huurcontract dienen op te zeggen. Dat ze daarna, mits hij kan aantonen dat hij het kan betalen, een nieuw huurcontract krijgt waar alleen zijn naam op staat. Ik heb dit aan hem voorgelegd maar hij weigert op te zeggen. Daarnaast heb ik gezegd dat ik anders in overleg met de verhuurder zelf wel opzoek ga naar iemand die mijn deel van het contract zou kunnen overnemen. Maar daar ging hij ook niet mee akkoord. Terwijl daar genoeg tijd voor zou zijn aangezien ik er per 1 april uit zou willen. Hij zei dat ik er nu ook wel al uit mocht gaan en niet hoefde te wachten tot 1 april, dat hij wel alleen de huur betaalt etc.

Weet iemand misschien wat ik hier nu aan kan doen? Wat als hij blijft weigeren de huur op te zeggen?

Wat staat er in het huurcontract over opzegging, en is te verwachten dat de andere bewoner de huur kan blijven betalen?
Is de verhuurder op de hoogte van zijn gedragingen?

BerichtGeplaatst: zo 06 feb 2011 21:14    Onderwerp: Re: Huurcontract opzeggen, andere huurder werkt niet mee. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Laurens02 schreef:
Kixx1987 schreef:

Klopt.

Kixx1987 schreef:

Wat staat er in het huurcontract over opzegging, en is te verwachten dat de andere bewoner de huur kan blijven betalen?
Is de verhuurder op de hoogte van zijn gedragingen?

Er staat niets in het huurcontract waaruit zou blijken dat we beide zouden moeten opzeggen. Ik ben op dit moment niet thuis maar zal straks het contract erop naslaan.
Hij stelt dat hij kan aantonen dat hij de huur in zijn eentje kan betalen. Maar dan dient er alsnog een nieuw contract te worden op gemaakt aangezien er dan nog maar één huurder is. Hij zal dan dus moeten opzeggen voordat er een nieuw contract kan worden opgesteld. Nee, de verhuurder weet verder niet van zijn gedragingen af omdat ik bang ben dat hij dan helemaal dwars zal gaan liggen.
Kixx1987

BerichtGeplaatst: zo 06 feb 2011 22:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb het huurcontract nog in mijn mail staan dus heb het even nagekeken. Onze beide namen staan genoemd en er staat dan onder:
hierna (tezamen) te noemen 'huurders' zijn de volgende overeenkomst aangegaan

Verder staat er dit:
Duur, verlenging en opzegging
3.1 Deze overeenkomst wordt aangegaan voor de bepaalde tijd van minimaal 12 maanden en maximaal 24 maanden, ingaande op 1 maart 2010. Na deze periode kan de huurder overeenkomst beëindigen, d.m.v. inachtneming van twéé maanden opzegtermijn.
3.2 Indien in 3.1 een bepaalde tijd is opgenomen en deze periode verstrijkt zonder opzegging, loopt de overeenkomst voor onbepaal¬de tijd door.
3.3 Beëindiging van de overeenkomst door opzegging dient te geschieden overeenkomstig 20 van de algemene bepalingen.

Dus ik heb de bepalingen erop nageslagen maar in 20 wordt hier niet over gesproken. Wel in nummer 17. Daar staat inderdaad dat een contractuele medehuurder slechts samen met de andere huurder(s) door opzegging de huurovereenkomst kan beëindigen. Maar ze verwijzen niet naar dit artikel. Lastig dit, want zoals het eruit ziet zit ik dus vast aan dit contract tenzij iemand mijn deel overneemt. Snap ook echt niet waarom het bemiddelingsbureau dit niet heeft aangegeven maar goed.
Iemand die raad weet?
bona fides

Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 07 feb 2011 3:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De redenering van de verhuurder lijkt te zijn dat jij en je vriend samen "de huurder" vormen, en dat je daarom alleen maar samen kunt opzeggen.

Dat lijkt mij onjuist. Ten eerste vormen jullie juridisch gezien geen eenheid, dus ook niet één "huurder". Of jullie ieder afzonderlijk of alleen gezamenlijk de huur kunnen opzeggen moet daarom worden beantwoord door uitlegging van de huurovereenkomst in het licht van het wettelijke huurrecht.

De wetgever heeft voor huur van woonruimte een constructie van hoofdhuurder en medehuurder(s) bedacht. Het lijkt erop dat jullie verhuurder daar omheen probeert te werken door jullie als twee (hoofd?)huurders te zien, waardoor jullie qua opzegmogelijkheden slechter af zijn dan bij een hoofdhuurder/medehuurder-constructie. Zoiets lijkt mij niet mogelijk.

Je kunt m.i. in ieder geval opzeggen per 1 april. Wellicht is het juridisch gezien zelfs haalbaar om jezelf tot medehuurder te bestempelen en per direct te vertrekken.

BerichtGeplaatst: ma 07 feb 2011 11:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik snap helemaal wat je zegt maar in de algemene bepalingen staat wel dat je samen kan huren. Het schijnt samenhuurderschap te worden genoemd en je kan dan niet afzonderlijk opzeggen. De vorm bestaat dus wel.

Ik heb internet zelf al meerdere malen geraadpleegd en heb een site gevonden waarop staat dat je als samen huurders kan opzeggen indien de andere huurder akkoord gaat. Nu wil die vriend van mij totaal niet mee werken en het schijnt zo te zijn dat ik alsnog hoofdelijk aansprakelijk blijf voor de betalingen van de huur ook al zeg ik dan alleen op.

Zit echt met mijn handen in het haar want ik weet echt niet wat ik nu moet doen. Wat zouden jullie doen in mijn situatie?
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 07 feb 2011 12:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kixx1987 schreef:
Ik snap helemaal wat je zegt maar in de algemene bepalingen staat wel dat je samen kan huren. Het schijnt samenhuurderschap te worden genoemd en je kan dan niet afzonderlijk opzeggen. De vorm bestaat dus wel.

De term samenhuurderschap komt volgens Google precies 1x voor op internet (dus nu 2x):
Quote:
Wat is het verschil tussen samenhuurderschap en medehuurderschap?

Bij samenhuur staan beide personen met hun naam op het huurcontract vanaf het begin. Beide personen zijn hoofdhuurder en daarom hoofdelijk aansprakelijk voor bijvoorbeeld de huurbetaling. Als één van de huurders de huurovereenkomst opzegt, zet de andere de huur automatisch voort. (...)

Volgens die pagina kun je dus gewoon opzeggen.

Dat samenhuurders alleen gezamenlijk de huur (van woonruimte) kunnen opzeggen klopt niet, en zou in strijd zijn met het dwingende huurrecht.

BerichtGeplaatst: ma 07 feb 2011 13:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kixx1987 schreef:

De term samenhuurderschap komt volgens Google precies 1x voor op internet (dus nu 2x):
Quote:
Wat is het verschil tussen samenhuurderschap en medehuurderschap?

Bij samenhuur staan beide personen met hun naam op het huurcontract vanaf het begin. Beide personen zijn hoofdhuurder en daarom hoofdelijk aansprakelijk voor bijvoorbeeld de huurbetaling. Als één van de huurders de huurovereenkomst opzegt, zet de andere de huur automatisch voort. (...)

Volgens die pagina kun je dus gewoon opzeggen.

Dat samenhuurders alleen gezamenlijk de huur (van woonruimte) kunnen opzeggen klopt niet, en zou in strijd zijn met het dwingende huurrecht.

BerichtGeplaatst: ma 07 feb 2011 13:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dubbel.

BerichtGeplaatst: ma 07 feb 2011 18:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De wet regelt dit soort contract wel, maar noemt het contractuele medehuur. Ik denk dat de verhuurder een punt heeft, want hij wordt opgezadeld met één huurder om de termijnen op te verhalen, terwijl hij bewust met 2 een contract had gesloten.

Rossel (hoofdlijnen huurrecht) vindt dat ook - hij noemt overeenkomstige toepassing van art 7:267 lid 7 als oplossing. Dat houdt in dat je een vordering bij de rechter moet indienen om te bepalen dat een van beiden het contract zal beëindigen.

Een andere optie lijkt mij om via een misbruik-van-recht-vordering van de medehuurder te eisen dat hij meewerkt aan opzegging.

BerichtGeplaatst: ma 07 feb 2011 19:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja zoals ik al eerder heb gezegd bestaan zulke contracten dus wel. Maar wat nou als ik een nieuwe huurder aandraag? Dient de verhuurder hiermee akkoord te gaan?
Evil-cliniclown

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): HvA

BerichtGeplaatst: di 08 feb 2011 0:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste laurens,

[/quote] De wet regelt dit soort contract wel, maar noemt het contractuele medehuur. Ik denk dat de verhuurder een punt heeft, want hij wordt opgezadeld met één huurder om de termijnen op te verhalen, terwijl hij bewust met 2 een contract had gesloten.

U zegt dat de verhuurder een punt heeft, echter is dit het risico van de verhuurder. Hij wil zo graag die woning verhuren, dan is het ook logisch dat hij als ondernemer de risico's draagt.

Ik kan dit overigens ook juridisch onderbouwen. In artikel 7:271 lid 7 staat het volgende beschreven:

7:271 lid 5 BW: Bij de opzegging moeten de volgende termijnen in acht worden genomen:
a. bij opzegging door de huurder: een termijn gelijk aan de tijd die tussen twee opvolgende voor betaling van de huurprijs overeengekomen dagen verstrijkt, doch niet korter dan een maand en niet langer dan drie maanden;
b. bij opzegging door de verhuurder: een termijn niet korter dan drie maanden, voor elk jaar dat de huurder krachtens overeenkomst ononderbroken het gehuurde in gebruik heeft gehad verlengd met één maand tot ten hoogste zes maanden.
7:271 lid 7. Elk beding waarbij in strijd met lid 5 onder a een langere opzegtermijn of waarbij in strijd met lid 5 onder b een kortere opzegtermijn wordt overeengekomen of waarbij van andere bepalingen van dit artikel wordt afgeweken, is nietig. Eveneens is nietig elk beding dat de huur zonder opzegging doet eindigen.

Dus de opzegging is gewoon geldig als er een aangetekende opzeggings brief wordt gestuurd. (het gestelde minimum termijn is dan al verlopen) Dan mag de verhuurder het zogezegd uitzoeken. U heeft gewoon geldig opgezegd, en als de verhuurder geld te vorderen heeft, dan mag hij het via de rechter zijn gelijk proberen te halen. (wel netjes alle bewijzen bewaren).

Bovendien heb je nog een ander artikel dat het ongelijk van deze verhuurder kan aantonen:
7:264 BW
1.Elk in verband met de totstandkoming van een huurovereenkomst betreffende woonruimte gemaakt beding, niet de huurprijs betreffende, voorzover daarbij ten behoeve van een der partijen een niet redelijk voordeel wordt overeengekomen, is nietig.
2.Elk in verband met de totstandkoming van een zodanige huurovereenkomst gemaakt beding, voorzover daarbij door of tegenover een derde enig niet redelijk voordeel wordt overeengekomen, is nietig.

Dit artikel wordt veel gebruikt voor sleutelgeld en waarborgsommen. Ook algemene voorwaarden kunnen hier onder vallen, en zo ook niet redelijke bedingen, deze zijn nietig (of kunnen door de rechter voor " het niet redelijke gedeelte" nietig worden verklaard)

Bovendien lijkt mij de stelling van de heer Laurens onjuist:

[/quote]Rossel (hoofdlijnen huurrecht) vindt dat ook - hij noemt overeenkomstige toepassing van art 7:267 lid 7 als oplossing. Dat houdt in dat je een vordering bij de rechter moet indienen om te bepalen dat een van beiden het contract zal beëindigen. [quote]

7:267 lid 7 is bedoeld om een hoog opgelopen conflict tussen hoofdhuurder of medehuurder, die beide om exclusieve voortzetting van het gehuurde twisten te beslechten in een uiterst geval. (dus niet om het contract voor de persoon zelf te ontbinden) Uiteraard alles naar billijkheid en met inachtneming van de omstandigheden. En deze bied handvat in een geschil "wie de woning moet verlaten"

Ik snap overigens wel je bedoeling hiermee, maar is helaas in deze casus niet van toepassing.
bona fides

BerichtGeplaatst: di 08 feb 2011 3:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kixx1987 schreef:
Ja zoals ik al eerder heb gezegd bestaan zulke contracten dus wel.

Voor zover die contracten bepalen dat twee "samenhuurders" alleen gezamenlijk kunnen opzeggen zijn die contracten niet rechtsgeldig. Ik snap niet goed waarom je zo zeker meent te weten dat het anders is.

Quote:
Maar wat nou als ik een nieuwe huurder aandraag? Dient de verhuurder hiermee akkoord te gaan?

Nee. Maar zie hierboven.

Laurens02 schreef:
Rossel (hoofdlijnen huurrecht) vindt dat ook - hij noemt overeenkomstige toepassing van art 7:267 lid 7 als oplossing. Dat houdt in dat je een vordering bij de rechter moet indienen om te bepalen dat een van beiden het contract zal beëindigen.

Art. 7:267 lid 7 BW ziet op een geheel andere situatie, nl. het geval dat de ene (mede)huurder wil dat de andere (mede)huurder vertrekt. In feite toont art. 7:267 lid 7 BW aan dat de verhuurder niets te zeggen heeft over wie er blijft (en daarmee aansprakelijk blijft voor de betaling van de huur) en wie er vertrekt.

Overigens kan een medehuurder op ieder moment vertrekken. De medehuurder is hoofdelijk aansprakelijk voor betaling van de huur, maar alleen zolang hij/zij er woont.

BerichtGeplaatst: di 08 feb 2011 4:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Interessant genoeg wordt in Hof Den Bosch 12 juli 2005, LJN AU4062 het standpunt van de verhuurder verdedigd:
Hof schreef:
4.2.5. Indien - met [appellant] moet worden aangenomen dat - de huurovereenkomst geen regeling bevat voor het geval één van de samenhuurders de huurovereenkomst wil beëindigen en met de andere samenhuurder en/of de verhuurder over het einde van de huurovereenkomst geen overeenstemming kan worden bereikt, is het uitgangspunt dat een samenhuurder niet de mogelijkheid heeft zich door opzegging van zijn aansprakelijkheid uit de huurovereenkomst te bevrijden. Het is rechtens niet mogelijk zich eenzijdig uit een contractuele relatie terug te trekken met instandhouding van de verplichtingen voor de andere contractanten. Nu [appellant] heeft aangevoerd dat (alleen) hij de huurovereenkomst heeft opgezegd en gesteld noch gebleken is dat de verhuurster (en de samenhuurder [huurder]) daarmee hebben ingestemd, kan reeds op deze grond van een rechtsgeldige opzegging geen sprake zijn.

Ik blijf erbij dat dit onzinnig is.

Het Hof lijkt ook naar (de gelijkluidende voorganger van) art. 7:267 lid 7 BW te hebben gekeken:
Hof schreef:
4.2.4. (...) Evenmin is bij samenhuur artikel 7A:1623h lid 7 (oud) BW, inhoudende dat een van de medehuurders kan vorderen dat de andere medehuurder de huurovereenkomst niet langer voortzet, van toepassing.

Maar wat zegt art. 7:267 lid 7 BW? Niet alleen dat de ene medehuurder kan vorderen dat de andere medehuurder vertrekt, maar ook een medehuurder kan vorderen dat een huurder vertrekt en dat een huurder kan vorderen dat een andere huurder of medehuurder vertrekt.

Rossel is inderdaad ook van mening dat bij samenhuur alleen gezamenlijk kan worden opgezegd. Hmmm, het is blijkbaar geen uitgemaakte zaak.

BerichtGeplaatst: di 08 feb 2011 12:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Evil-cliniclown schreef:
U zegt dat de verhuurder een punt heeft, echter is dit het risico van de verhuurder. Hij wil zo graag die woning verhuren, dan is het ook logisch dat hij als ondernemer de risico's draagt.

Ik kan dit overigens ook juridisch onderbouwen. In artikel 7:271 lid 7 staat het volgende beschreven:

7:271 lid 5 BW: Bij de opzegging moeten de volgende termijnen in acht worden genomen:
a. bij opzegging door de huurder: een termijn gelijk aan de tijd die tussen twee opvolgende voor betaling van de huurprijs overeengekomen dagen verstrijkt, doch niet korter dan een maand en niet langer dan drie maanden;
b. bij opzegging door de verhuurder: een termijn niet korter dan drie maanden, voor elk jaar dat de huurder krachtens overeenkomst ononderbroken het gehuurde in gebruik heeft gehad verlengd met één maand tot ten hoogste zes maanden.
7:271 lid 7. Elk beding waarbij in strijd met lid 5 onder a een langere opzegtermijn of waarbij in strijd met lid 5 onder b een kortere opzegtermijn wordt overeengekomen of waarbij van andere bepalingen van dit artikel wordt afgeweken, is nietig. Eveneens is nietig elk beding dat de huur zonder opzegging doet eindigen.

Heb je een punt, dit had ik ook bedacht. Maar als je kijkt naar het feit dat verhuurders scherpe inkomenseisen stellen (meestal: 3x de huur), waarbij het inkomen van een contractuele medehuurder ook wordt meegenomen, dan is het goed te verdedigen dat de verhuurder wil voorkomen dat dit beeld gemakkelijk kan veranderen. Hij wil een huurder hebben met voldoende verhaalsmogelijkheden, en als dit zo eenvoudig als door opzegging door één van de partijen zou kunnen veranderen, zou dat de verhuurder sterk benadelen.
Het lijkt mij dan ook niet terecht om deze bepaling zo strikt uit te leggen dat de gezamenlijk-opzeggen-eis nietig zou zijn.

Evil-cliniclown schreef:

Bovendien heb je nog een ander artikel dat het ongelijk van deze verhuurder kan aantonen:
7:264 BW
1.Elk in verband met de totstandkoming van een huurovereenkomst betreffende woonruimte gemaakt beding, niet de huurprijs betreffende, voorzover daarbij ten behoeve van een der partijen een niet redelijk voordeel wordt overeengekomen, is nietig.

Ik betwijfel, zoals gezegd, of hier sprake zou zijn van een niet redelijk voordeel. Het is toch alleszins redelijk dat de verhuurder wil zorgen dat hij een voldoende verhaal biedende huurder heeft?

Evil-cliniclown schreef:
Bovendien lijkt mij de stelling van de heer Laurens onjuist:

Quote:

7:267 lid 7 is bedoeld om een hoog opgelopen conflict tussen hoofdhuurder of medehuurder, die beide om exclusieve voortzetting van het gehuurde twisten te beslechten in een uiterst geval. (dus niet om het contract voor de persoon zelf te ontbinden) (...)
Ik snap overigens wel je bedoeling hiermee, maar is helaas in deze casus niet van toepassing.

Mijn punt (of eigenlijk: dat van Rossel, maar ik zie er wel wat in) is juist dat van overeenkomstige toepassing, niet directe toepassing. Het artikel is eigenlijk niet van toepassing op de situatie, maar de rechter zou ook in dit geval kunnen vaststellen dat TS het contract kan beëindigen.

Ik voel wel aan dat dit vervelend is voor de contractuele medehuurders i.h.a.: je bent dus afhankelijk van je medehuurder of de rechter of je van je contract af komt. Toch lijkt me dit niet onterecht, je sluit immers niet met Jan en alleman een gezamenlijk huurcontract - veelal zal het een bekende zijn (zo niet een partner). Dan mag een beetje risico wel naar de huurder verschuiven.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds