Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 27 jul 2025 22:57
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

oprot-premie te laag,wat nu?
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
rechtenall

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: vr 14 jan 2011 19:36    Onderwerp: oprot-premie te laag,wat nu? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben sinds mei ontslagen bij mijn baas waar ik meer dan 11 jaar voor heb gewerkt(reorganisatie).Zoals jullie weten heeft ieder recht op een vergoeding,maar nu ben ik achter gekomen dat ik te weinig heb gekregen.

Ik heb een klacht bij mijn Das-rechtsbijstandverzekering ingediend(tekortkoming),want die zijn verantwoordelijk voor het te weinig uitkeren.Want als die mij op tijd hadden gewaarschuwd had ik niet getekend voor akkoord.

Het bedrijf waar ik voor werkte kwam met een aanbod,ik heb deze aanbod vervolgens doorgestuurd naar mijn advocaat,zodat ik juiste beslissing kon nemen.Maar tevergeefs mijn advocaat reageerde totaal niet,vervolgens kreeg ik een andere advocaat.Bij deze heb ik ook al op gehamerd waar ik recht op zou hebben.Ik kreeg pas antwoord nadat ik getekend had.

Ik heb inmiddels een klacht ingediend bij Das,volgens Das zullen ze het voorleggen aan juridische afdeling.Nu ben ik 4 maanden verder en nog steeds geen antwoord.

Ik kan alles aantonen dat ik 2 advocaten heb gekregen,waarbij deze beide in verzuimd hebben om mij niet te steunen,ook diverse aanvragen om mijn oprot-premie te berekenen enz,deze zijn allemaal in mijn mail box bewaard

Wat zijn jullie tips advies.

bedankt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
marja.verstralen

Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: za 15 jan 2011 12:48    Onderwerp: beeindigingsvergoeding te laag Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dag,*
* Aan dit advies kunt u geen rechten ontlenen.

Ik heb geen praktijkervaring, daarom kan ik niet inzien waarom er nog niets ondernomen is.

Uit uw woorden begrijp ik dat sprake is geweest van een beëindiging van de arbeidsovereenkomst met wederzijds goedvinden. Daarbij is een vergoeding overeengekomen, maar u bent van mening dat u recht heeft op een hoger bedrag. U geeft niet aan waarom u meent recht te hebben op een hoger bedrag. Wellicht hebben collega’s meer ontvangen, of verwachtte u in een eventuele ontbindingsprocedure bij de kantonrechter een hogere vergoeding gekregen te hebben?
Ik vraag mij af of het niet mogelijk is de beëindigingsovereenkomst te vernietigen op grond van dwaling, art. 6:228 BW. U stelt namelijk, dat als u had geweten dat u recht had op een hogere vergoeding – ik weet niet of dat inderdaad zo is – u de beëindiging niet getekend zou hebben. Een beroep op dwaling is nog mogelijk. Dan zou de werkgever alsnog naar de kantonrechter moeten voor ontbinding, of een vergunning moeten aanvragen bij het CWI, waarbij een redelijke vergoeding verschuldigd is.

Ik hoop dat iemand anders nog ideeën heeft.

Met vriendelijke groet,

Marja Verstralen
---------------------------
Mat. 7:7-8 Ha Mashiach Yeshua: “Bidt en u zal gegeven worden; zoekt en gij zult vinden; klopt en u zal opengedaan worden.”
BG

BG

Leeftijd: 39
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: za 15 jan 2011 14:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat het belangrijk is dat topicstarter uit de doeken doet waarom hij van mening is dat hij is benadeeld.
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: zo 16 jan 2011 14:20    Onderwerp: Re: oprot-premie te laag,wat nu? Reageer met quote Naar onder Naar boven

rechtenall schreef:
Ik ben sinds mei ontslagen bij mijn baas waar ik meer dan 11 jaar voor heb gewerkt(reorganisatie).Zoals jullie weten heeft ieder recht op een vergoeding,

Hoe kom je daar bij? Je doelt ongetwijfeld op de kantonrechterformule, maar dat is een richtsnoer, waarin een correctiefactor opgenomen wordt, die ook op nihil uit kan komen. Uitgangspunt is in het ontslagrecht is dat een werknemer die wordt ontslagen op gronden die voor het UWV genoeg zijn om een ontslagvergunning te verlenen, *geen* ontslagvergoeding krijgt.
Bekijk de homepage
marja.verstralen

BerichtGeplaatst: zo 16 jan 2011 14:32    Onderwerp: Beëindigingsvergoeding te laag Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dag,*

Daarbij moet wel opgemerkt worden dat bij ontbinding van de arbeidsovereenkomst door de kantonrechter (art. 7:685 BW) wegens gewijzigde omstandigheden bestaande in een reorganisatie veelal wel een vergoeding zal worden toegekend. Als zich geen bijzondere omstandigheden voordoen, zal namelijk de correctiefactor in de kantonrechtersformule (AxBxC) 1 bedragen, zodat werknemer recht heeft op aantal gewogen dienstjaren (A) x maandsalaris (B).

Ook bij ontslag met een ontslagvergunning van het CWI (art. 6 BBA) kan de werknemer recht hebben op schadevergoeding wegens kennelijk onredelijk ontslag, indien de werkgever niet voldoende rekening heeft gehouden met de belangen van werknemer (art. 7:681 lid 1 en lid 2 sub b BW).

Met vriendelijke groet,

Marja Verstralen
StevenK
Moderator

BerichtGeplaatst: zo 16 jan 2011 14:48    Onderwerp: Re: Beëindigingsvergoeding te laag Reageer met quote Naar onder Naar boven

marja.verstralen schreef:
Daarbij moet wel opgemerkt worden dat bij ontbinding van de arbeidsovereenkomst door de kantonrechter (art. 7:685 BW) wegens gewijzigde omstandigheden bestaande in een reorganisatie

Maar als die ontbinding voorgelegd wordt, impliceert dat reeds dat er sprake is van een situatie waarin het UWV geen ontslagvergunning afgeeft.
Bekijk de homepage
marja.verstralen

BerichtGeplaatst: zo 16 jan 2011 14:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik lees net in W.C.L. van der Grinten, 'Arbeidsovereenkomstenrecht', Kluwer, Deventer 2005, p. 421 dat de aangewezen weg voor opzegging wegens reorganisatie het aanvragen van een vergunning bij het CWI is en dat de ontbindingsprocedure hier eigenlijk niet voor geschreven is, maar dat ontbinding wegens reorganisatie niet uitgesloten is.

Ik denk dus dat het niet noodzakelijk is, dat het CWI eerst een ontslagvergunning geweigerd heeft, voordat de werkgever ontbinding verzoekt.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 16 jan 2011 15:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het punt lijkt mij te zijn dat het erop lijkt dat de werkgever via een ontslagvergunningaanvraag bij het CWI vermoedelijk de werknemer had kunnen ontslaan zonder ontslagvergoeding (want ontslag wegens bedrijfseconomische omstandigheden). Als dat zo is, dan lijkt TS niets te zijn misgelopen (althans niets waar hij recht op heeft), dus heeft het uitblijven van advies geen schade veroorzaakt.

Helemaal duidelijk is dit niet. Wat ook niet duidelijk is, is dat de rechtsbijstandverzekeraar daadwerkelijk tekort is geschoten.
Moderator

BerichtGeplaatst: zo 16 jan 2011 15:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

marja.verstralen schreef:
Ik denk dus dat het niet noodzakelijk is, dat het CWI eerst een ontslagvergunning geweigerd heeft, voordat de werkgever ontbinding verzoekt.

Dat wordt ook nergens gesteld.
Bekijk de homepage
rechtenall

BerichtGeplaatst: ma 17 jan 2011 22:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

als het bedrijf failliet is krijgt men geen cent,maar het bedrijf waar ik werkzaam was is niat failliet gegaan.

waarom ik denk dat ik te weinig heb gekregen:

mijn bruto salaris is 364000 en mijn werkgever heeft 33000 gebruikt dus vandaar
marja.verstralen

BerichtGeplaatst: ma 17 jan 2011 23:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dag,*

Als uw bruto jaarsalaris 364.000 euro (typefout?) is en de werkgever heeft 33.000 euro gebruikt, terwijl hij het jaarsalaris als uitgangspunt wilde nemen, dan is sprake van een vergissing; discrepantie tussen wil en verklaring, dan is de overeenkomst nietig (art. 3:33 BW).

Had u dit ook over het hoofd gezien? Mag ik vragen, waarom u toch getekend heeft?
Misschien is het raadzaam om nogmaals contact op te nemen met DAS-rechtsbijstand met de vraag, of zij nog iets in de zaak ziet.

Overigens gaat de kantonrechtersformule uit van het bruto maandsalaris.

Met vriendelijke groet,

Marja Verstralen
WimWest

Leeftijd: 125

BerichtGeplaatst: di 18 jan 2011 7:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

€ 36.400,00 gedeeld door 12 = € 3.033,33 x 11 = € 33.366,-. De werkgever heeft het afgerond op € 33.000 en dus bijna factor 1 gebruikt. Dit is de maximale verwachting bij een kantonrechter of de wg moet zo ernstig verwijtbaar zijn, dan wil men nog weleens factor 1,2 toepassen.

Ik zie geen enkele onredelijkheid in deze regeling.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 18 jan 2011 10:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

WimWest schreef:
€ 36.400,00 gedeeld door 12 = € 3.033,33 x 11 = € 33.366,-. De werkgever heeft het afgerond op € 33.000 en dus bijna factor 1 gebruikt.

Zoals ik het begrijp is de werkgever begonnen met € 33.0000 ipv € 36.400. TS geeft volgens mij niet aan voor welk bedrag hij heeft getekend.

BerichtGeplaatst: di 18 jan 2011 13:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

beste mensen,

het was 36.400 mijn bruto salaris en mijn werkgever heeft 33.000 gebruikt,
WimWest

Leeftijd: 125

BerichtGeplaatst: di 18 jan 2011 21:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zoals eerder gezegd, de kantonrechtersformule is geen recht maar een richtlijn. Als de werkgever bijvoorbeeld aan kan tonen, dat het financieel heel slecht gaat en het zogenaamde "habe wenig, habe nichts" naar voren had gebracht in een procedure, had uw vergoeding ook op € 0,00 kunnen uitkomen.

M.i. heeft de werkgever een zeer redelijk voorstel gedaan en valt er niets te verwijten aan de rechtsbijstand, want de schadevergoeding kan na een procedure net zo goed lager uitkomen en dan had u nog bozer geweest op deze juridische bijstand.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds