Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 22:25
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Waarom zou verjaring de rechtszekerheid dienen?
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 5 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  

Verjaring afschaffen?
ja, maar alleen in het strafrecht
27%
 27%  [ 3 ]
ja, op alle rechtsgebieden
0%
 0%  [ 0 ]
nee, verjaring is belangrijker dan een blijvend recht op een proces
72%
 72%  [ 8 ]
Totaal aantal stemmen : 11

Auteur Bericht
bernhardt

Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: za 15 mei 2010 16:47    Onderwerp: Waarom zou verjaring de rechtszekerheid dienen? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Geplaatst: Vandaag om 16:38 Onderwerp:
Ik zie persoonlijk niet in waarom verjaring de rechtzekerheid meer zou dienen dan niet-verjaring. Een burger moet kunnen weten waar hij rechtens aan toe is; niet-verjaring van feiten verschaft even grote duidelijkheid.

Het 'afnemen van de behoefte van vergelding', wel eens als argument genoemd om voor verjaring te kiezen, geldt niet in bijv. zaken als kindermisbruik. Mensen zijn voor hun leven getekend en hun omgeving krijgt ook nog heel wat mee; ook na enkele decennia is het straffen van degene die jouw leven tekende en deels kapotmaakte, wel degelijk van belang..

Met de moderne technieken is het steeds beter mogelijk om ook oudere zaken voor de rechter te brengen. Maar dan nog is het praktische argument dat een zaak moeilijker te bewijzen valt, geen argument in het kader van rechtszekerheid en zijn er vele individuele zaken waarin nog wel degelijk wettig en overtuigend bewijs te leveren valt.
Deze zaken belanden nu vanwege de verjaringsregel bij voorbaat in de prullenmand, ook als het om zeer ernstige feiten gaat.

Ook blijft er mijns inziens een maatschappelijk belang bestaan dat daders gestraft worden, ook na langere tijd en juist in het kader van de rechtszekerheid; de zekerheid van de burger dat plegers van delicten vervolgd kunnen worden voor hun daden, de zekerheid voor daders dat zij verantwoordelijk blijven voor hun daden, de zekerheid voor slachtoffers dat de misdaad die hun overkomen is strafwaardig is en blijft. Denk bijv. aan oorlogsmisdadigers.

Tenslotte lijkt het me niet bevorderend voor de rechtszekerheid dat het ene delict wel verjaring kent en het andere niet.

Ik zou dus zeggen;verjaring afschaffen, althans in het strafrecht.

Wat denkt u/denken jullie?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: za 15 mei 2010 20:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

off topic: Naar aanleiding van jouw mening heb ik even opgezocht wat de maximumstraffen zijn voor kindermisbruik. Te gek voor woorden dat die maximumstraffen zo laag zijn!! Sad

on topic: Maar jouw argument verwijzende naar kindermisbruik is niet een argument om verjaring in zijn geheel af te schaffen natuurlijk. Het kan enkel een argument vormen om voor meer feiten dan die waarop levenslang is gesteld niet te laten verjaren.
John Locke

John Locke

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UL

BerichtGeplaatst: za 15 mei 2010 21:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je bekijkt het alleen van de kant van het slachtoffer. De rechtszekerheid bij verjaring slaat op de onzekerheid die een 'dader' heeft over de vraag of hij/zij wel of niet vervolgd zal worden.
bernhardt

BerichtGeplaatst: zo 16 mei 2010 0:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

'John Locke'

De onzekerheid voor de dader of hij wel of niet vervolgd gaat worden, is er ook als er geen verjaring is, dat hangt van het slachtoffer en het OM af.

Verder zie ik niet in waarom de dader in bescherming zou moeten worden genomen en recht heeft op een zekerheid dat hij na een x aantal jaar niet meer vervolgd zou worden.

Ik geloof niet dat rechtszekerheid betekent; het beschermen van daders tegen vervolging, een x jaar nadat ze een misdaad begaan hebben...

Het rechtszekerheidsprincipe behelst alleen dat de burger weet waar hij/zij aan toe is.
bernhardt

BerichtGeplaatst: zo 16 mei 2010 0:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

'Cia'

Off topic; helemaal mee eens; te gek voor woorden.

On topic; Ik ben het met je eens voor zover het om verjaring binnen het civiele recht gaat, maar niet binnen het strafrecht, als het om delicten met flinke impact op de samenleving en op de slachtoffers gaat.

Ik zie niet in wat het maatschappelijk belang zou zijn van verjaring in deze.
Integendeel, ik denk dat het in het maatschappelijk belang is dat verjaring voor dit soort delicten wordt afgeschaft.
bona fides

Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 16 mei 2010 1:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bernhardt schreef:
als het om delicten met flinke impact op de samenleving en op de slachtoffers gaat.

En net vond je het nog onzin dat er verschil werd gemaakt tussen verschillende soorten van delicten.

cia76

BerichtGeplaatst: zo 16 mei 2010 8:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je stelling luidt: verjaring in het geheel afschaffen, in ieder geval in het strafrecht, terwijl je argumenten alleen zouden kunnen ondersteunen dat voor bepaalde soort delicten geen verjaring zou moeten gelden. Dus ofwel je argumenten moeten verder gaan dan enkel de zware voorbeelden gebruiken ofwel je moet de stelling aanpassen.

Vind je bijvoorbeeld dat vervolging voor een snelheidsovertreding zou moeten verjaren zoals thans het geval is (na 3 jaren)? Of wil je dit ook afschaffen?

Overigens is het niet logisch om verjaring van strafrecht en civiel recht op een hoop te gooien aangezien verschillende soorten argumenten een rol spelen.
bernhardt

BerichtGeplaatst: zo 16 mei 2010 10:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn argument hiervoor is dat het veelgenoemde 'rechtsgelijkheidsargument' geen hout snijdt. Er kan net zo goed rechtsgelijkheid zijn voor iedere burger, slachtoffer of dader zonder verjaring.
Dus wat is dan wél de functie van verjaring binnen het strafrecht?
bernhardt

BerichtGeplaatst: zo 16 mei 2010 10:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Cia

Ik heb het over verjaring binnen het strafrecht, maar had dat inderdaad wel wat duidelijker kunnen aangeven, je hebt gelijk.

En het gaat mij dan inderdaad vooral om de mogelijkheden van burgers om aangifte te doen van een delict en hen die kans niet te ontnemen door een tijdslimiet, waarvan ik de mérites persoonlijk niet kan inzien.
Dat iedereen dan standaard 'rechtsgelijkheid' roept (uit de leerboeken), overtuigt mij niet; hoezo rechtsgelijkheid?
En wat is het belang van dit soort rechtsgelijkheid, er zijn ook andere manieren van rechtsgelijkheid mogelijk, zonder gebruik te maken van verjaring binnen het strafrecht, het gaat er alleen om dat we in dezelfde omstandigheden allemaal dezelfde rechten hebben, met of zonder verjaring.
Laurens02

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: zo 16 mei 2010 11:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij roept iedereen "rechtszekerheid" "uit de leerboeken", en niet zonder reden.

Hiermee voorkom je dat iemand die eenmaal een misstap heeft gezet, op het verkeerde pad doorgaat. Wanneer je misdaad (ik noem bijvoorbeeld een diefstal) niet kan verjaren, zul je daarna minder geneigd zijn te proberen op legale wijze nog iets van je leven te maken; het zwaard van Damocles hangt de rest van je leven boven je hoofd, ook al zou je inmiddels je leven gebeterd hebben.

Ik zeg niet dat het misdrijf daarmee voldoende bestraft zou zijn, maar de gevolgen van een eventuele vervolging zijn in zo'n geval niet zinnig. Uiteraard moet dit samenhangen met de zwaarte van het delict, zoals CIA ook al zegt. Het gegeven voorbeeld (kindermisbruik) is wat lastiger, omdat het belang van het slachtoffer bij vergelding groot is (kan zijn). In het algemeen gesteld ben ik het er niet mee eens dat verjaring zou moeten worden afgeschaft.

cia76

BerichtGeplaatst: zo 16 mei 2010 13:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bernhardt schreef:

Ik heb het over verjaring binnen het strafrecht, maar had dat inderdaad wel wat duidelijker kunnen aangeven, je hebt gelijk.

Je hebt het nu zelfs dusdanig door elkaar gegooid, dat er bijna niet meer serieus op door te discussieren is. Wat bedoel je bijvoorbeeld met recht op een eerlijk proces? De benadeelde is in het strafrecht geen procespartij. Dus waar doel je op.

Ik ben in ieder geval niet overtuigd van je argumenten. Ik vind ze eerder inconsistent en soms zelfs foutief dan dat ze hout snijden.
bernhardt

BerichtGeplaatst: zo 16 mei 2010 14:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Cia

Misschien kan je jouw visie op de voordelen van verjaring geven, want klaarblijkelijk zie jij er wel het nut van in.
De verdediging van verjaring heb ik nog bij niemand gezien. (Altijd gemakkelijk om andermans mening door te zagen en zelf buiten schot blijven, nietwaar? Confused )
Maar ik ben best te overtuigen van andermans goede argumenten, niet van andermans 'nitpicking'.
bernhardt

BerichtGeplaatst: zo 16 mei 2010 14:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

"Volgens mij roept iedereen "rechtszekerheid" "uit de leerboeken", en niet zonder reden. Hiermee voorkom je dat iemand die eenmaal een misstap heeft gezet, op het verkeerde pad doorgaat. Wanneer je misdaad (ik noem bijvoorbeeld een diefstal) niet kan verjaren, zul je daarna minder geneigd zijn te proberen op legale wijze nog iets van je leven te maken; het zwaard van Damocles hangt de rest van je leven boven je hoofd, ook al zou je inmiddels je leven gebeterd hebben."

Dus verjaring is goed, omdat misdadigers het gevoel moeten hebben dat ze onder hun straf uit kunnen komen, omdat ze anders niets meer van hun leven gaan maken?

Dat vind ik wel een wat vreemde redenering, zeker als het gaat om ernstige delicten. Vergelding is een essentieel onderdeel van de strafoplegging en die zie je dan helemaal over het hoofd. En waarom vergelding na een aantal jaar niet meer belangrijk zou zijn, zie ik ook niet. Misschien alleen als het gaat om lichtere vergrijpen.
Laurens02

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: zo 16 mei 2010 17:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bernhardt schreef:
Dus verjaring is goed, omdat misdadigers het gevoel moeten hebben dat ze onder hun straf uit kunnen komen, omdat ze anders niets meer van hun leven gaan maken? Dat vind ik wel een wat vreemde redenering, zeker als het gaat om ernstige delicten.

Dat is niet wat ik geschreven heb, lees de post eens opnieuw.

bernhardt schreef:
Vergelding is een essentieel onderdeel van de strafoplegging en die zie je dan helemaal over het hoofd.

Vergelding is inderdaad een belangrijk deel van de strafvervolging, maar zeker niet het enige. De rechtspleging is een afweging van verschillende functies, dus ook andere functies dan die je in de Telegraaf of bij SBS6 tegenkomt. Is bijvoorbeeld niet een heel belangrijk onderdeel van de strafvervolging het voorkomen van herhaling van enig delict door dezelfde dader? De vraag kan in dat kader heel goed rijzen of dit eerder bereikt wordt door strafvervolging (met alle gevolgen voor bijv. arbeidscontract dat de vervolgde heeft) of door het er maar bij te laten.

Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 16 mei 2010 22:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Verjaring geeft uiting aan het beginsel dat openstaande zaken ooit eens moeten worden afgesloten. Verder is het ook niet erg nuttig om veel schaarse middelen te besteden aan heel oude zaken, terwijl er ook nieuwe zaken zijn die om een oplossing vragen.

Niet iedere zaak kan worden opgelost en het is onzinnig om daar koste wat kost wel naar te streven.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 5 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds