Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 3:55
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Waarom zou verjaring de rechtszekerheid dienen?
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 4 van 5 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  

Verjaring afschaffen?
ja, maar alleen in het strafrecht
27%
 27%  [ 3 ]
ja, op alle rechtsgebieden
0%
 0%  [ 0 ]
nee, verjaring is belangrijker dan een blijvend recht op een proces
72%
 72%  [ 8 ]
Totaal aantal stemmen : 11

Auteur Bericht
bernhardt

Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: za 22 mei 2010 16:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ronald

Een verdachte hoeft geen dader te zijn, inderdaad. Maar als het niet tot een proces komt, zal niemand weten of de verdachte een dader is.

Valse aangiften; dat is inderdaad een probleem, maar dat geldt net zo goed voor gevallen van dertig jaar geleden als voor gevallen van zes jaar geleden. Dat er onterecht een stigma blijft kleven is zeer schadelijk voor de vrijgesproken verdachte en zeer onterecht. Dit ligt voor een groot deel aan roddel en achterklap.

Hetzelfde geldt voor de 'fata morgana's' in het menselijk brein, maar ook daar geldt dat deze op ieder moment een negatieve rol kunnen spelen.

Wat u met uw Sinterklaasopmerking bedoelt weet ik niet. Als u slachtoffers van seksueel misbruik op zo'n manier belachelijk wil maken, bent u heel verkeerd bezig en valt u wat mij betreft daarmee in de categorie harteloze juristen/studenten met gebrek aan levenservaring.
Niet het soort juristen waar we naar mijn mening op zitten te wachten.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ronald78

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: di 25 mei 2010 15:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bernhardt schreef:
Ronald
Wat u met uw Sinterklaasopmerking bedoelt weet ik niet. Als u slachtoffers van seksueel misbruik op zo'n manier belachelijk wil maken, bent u heel verkeerd bezig en valt u wat mij betreft daarmee in de categorie harteloze juristen/studenten met gebrek aan levenservaring.
Niet het soort juristen waar we naar mijn mening op zitten te wachten.

Allerminst. De opmerking geeft weer dat herinneringen zich in de loop der tijd kunnen aanpassen en heeft niets van doen met misbruikslachtoffers. Ik zie in mijn reactie ook niets wat op deze richting zou kunnen duiden. Ik vind het erg vervelend dat u deze insinuatie maakt.
bernhardt

BerichtGeplaatst: vr 28 mei 2010 0:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Misschien moet u dan geen opmerkingen maken zoals "Toen ik 5 was, heb ik een keer bij Sinterklaas op schoot gezeten. Geen idee meer wat hij precies tegen me zei en wat hij deed, maar het was wel doodeng." en dit in het kader van een discussie over kindermisbruik.
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: vr 28 mei 2010 9:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bernhardt schreef:
Misschien moet u dan geen opmerkingen maken zoals "Toen ik 5 was, heb ik een keer bij Sinterklaas op schoot gezeten. Geen idee meer wat hij precies tegen me zei en wat hij deed, maar het was wel doodeng." en dit in het kader van een discussie over kindermisbruik.

Hoezo? Is het je niet duidelijk dan wat er bedoeld wordt? Zou je liever hebben dat mensen duidelijk aangaven wat ze bedoelen????

"Haal eerst de balk uit uw eigen oog alvorens een splinter bij de ander proberen te verwijderen."

Met een beetje normaal leeswerk overigens, kun je ondubbelzinnig vaststellen welke de bedoeling was van de opmerking. Normaal leeswerk is toch wel een basisvereiste voor een discussie met juridische inhoud. Verder lijkt het me een vereiste dat je niet om het minste of geringste gaat lopen jengelen.
bernhardt

BerichtGeplaatst: vr 28 mei 2010 10:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gelukkig weer eens een inhoudelijke opmerking van cia.
Ronald78

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: vr 28 mei 2010 16:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vind het persoonlijk anders een hele prettige reactie van cia, in tegenstelling tot de bejegening door u.
bernhardt

BerichtGeplaatst: zo 30 mei 2010 21:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Aggut. De één reageert op de reactie die ik aan de ander schrijf en v.v..

Bent u toevallig dezelfde persoon of wil u niet inhoudelijk op zaken ingaan?
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: ma 31 mei 2010 12:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bernhardt schreef:
en dit in het kader van een discussie over kindermisbruik.

Ik heb net de moeite genomen om 4 pagina's door te lezen. In het begin dacht ik dat het ging over verjaring en het nut ervan. Ik vond dat een terechte vraagstelling...

Vervolgens leek het er op dat de TS zijn behoorlijk gefrustreerde kijk op "juristen" wilde ventileren...

Uiteindelijk bleek dat TS eigenlijk een discussie wilde opstarten over kindermisbruik...

Volgens mij gaat het daar mis. Ging de discussie namelijk niet over verjaring! In dat licht bezien is de geschetste problematiek van het geheugen (door Ronald 78) wel degelijk relevant. Dat komt namelijk niet alleen voor bij kindermisbruik, maar ook diefstal, moord en snelheidsovertredingen en die problematiek is daarom wel van toegevoegde waarde in deze discussie.

Gezien de vele zijwegen van TS heb ik daarom sterk het vermoeden dat de TS met een dubbele agenda aan het spreken is. Kennelijk is de gestelde vraag over verjaring niet zijn daadwerkelijke vraag.

TS heeft volgens mij in feite geen vraag, maar wil kost wat kost zijn eigen standpunt, wat waarschijnlijk tot stand is gekomen na een jarenlange negatieve ervaring met veels te jonge juristen, verdedigen.

Daarbij ziet hij bovendien over het hoofd dat de term "jurist" slechts een verzamelnaam is voor de minister van justitie, wetgevingsjuristen, rechters, bedrijfsjuristen, advocaten, officieren van justitie, schuldhulpverleners, rechtenstudenten en vele andere categoriën. Vanuit zijn eigen levenservaring denkt TS te weten dat iedere jurist koel en berekenend bezig is om geld te besparen. De enkele jurist die TS ooit gelijk heeft gegeven, is de enige, die wel het predikaat "goed" verdient.

Kortom, het topic begon veel belovend. De generaliserende opmerkingen over juristen kon ik ook nog wel billijken. (What's new??)

Echter toen TS dacht iemand te moeten schofferen, omdat hij een topic over kindermisbruik zou zijn gestart... bedacht ik mij dat ik niet langer inhoudelijk wenste te reageren!

Stel je namelijk voor dat ook ik over 40 jaar opeens gedagvaard word vanwege onzedelijke uitspreken op een of ander vaag rechtenforum...
BartjeD

Leeftijd: 36
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL

BerichtGeplaatst: wo 23 jun 2010 19:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben het eens met de stelling dat verjaring belangrijk is om het zwaard van damocles te vermijden en dat dit een heel belangrijk uitgangs punt in het recht moet zijn zodat criminelen hun leven kunnen "beteren".

Wat ik echter ook zie is dat dit systeem bijna totaal aan de belangen van het slachtoffer voorbij gaat; vooral in zware zaken zoals misbruik van kinderen etc..

Ik vraag me af waarom er niet een inkeer regeling is die stelt dat misdrijven verjaren als er in een zekere periode (5 jaar of meer) na het delict geen fout is gemaakt maar dat deze verjaring is gestuit als dit wel het geval is.

Zo is het voor criminelen meer dan mogelijk om legaal te worden mits ze de misdaad daadwerkelijk afzweren. Voor het slachtoffer blijft vergelding mogelijk ook al zou een misdaad normaal verjaart zijn. (slachtoffer heeft in de tussentijd dus strafbare feiten gepleegd)

Ik weet niet zo heel veel van het strafrecht maar dit lijkt me een vrij logische stap?

Bestaat dit al?

Zin om een petitie te beginnen aan de 2de kamer? Razz
Verstuur e-mail
bona fides

Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 24 nov 2010 23:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nu bij Nieuwsuur: VVD: geen verjaring zware misdrijven
Quote:
De aanleiding voor de voorstel is voor Van der Steur het optreden van een lid van de actiegroep RaRa (Revolutionaire Anti-Racistische Actie) die onlangs in het tv-programma Andere Tijden openlijk sprak over de brandstichtingen bij vestigingen van de Makro in de jaren tachtig. De voormalige activist werd in hoger beroep grotendeels vrijgesproken voor zijn betrokkenheid. De feiten zijn nu verjaard. Van der Steur vindt het onacceptabel dat mensen die zulke misdrijven hebben begaan na twintig jaar vrijuit gaan.

De man werd al vrijgesproken. Afschaffing van de verjaringstermijn gaat dan niet helpen... Art. 68 Sr.

Leeftijd: 125
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: do 25 nov 2010 8:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Weliswaar off topic:

Is zo'n activist dan ook niet meer civiel aan te pakken op basis van de geleden schade en zijn huidige bekentenis?

Of verjaart dat ook?

On topic:

Volgens een bekende strafpleiter is verjaring zinvol om dwaling te voorkomen bij het onmogelijk worden van het kunnen aanleveren van ontlastend bewijsmateriaal. Sterk argument, m.i.
LM

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: vr 26 nov 2010 15:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat een gevoeligheid weer.

Bernhardt stelt m.i. een goed punt aan de orde, nml dat wel erg makkelijk gesproken wordt over de rechten van verdachten. Alsof we het over een wetmatigheid hebben waarbij verdere onderbouwing niet nodig is.

De belangrijkste argumenten voor verjaring zijn m.i. (ik meen dat Bona F dit ook schreef): effency + bewijs lastig te leveren. Hier zitten geen hoge morele gedachten achter. Het laatste punt vind ik het minst spannend. De bewijslast ligt bij het OM en hoe langer de tijd verstrijkt hoe lastiger het voor het OM zal zijn om dit bewijs te leveren. Door technologische ontwikkeling is er echter meer mogelijk dan 50 jaar geleden, dit argument dient opnieuw geijkt te worden. Effency vind ik zelf ook niet zo sterk, omdat het OM altijd een keus heeft vervolging in te stellen. Om zuiver praktische redenen ben ik er wel voor om de verjaringstermijn slechts voor een beperkt aantal strafbare feiten op te heffen.

De feitelijke onderbouwing van het argument dat de verdachte ook zo zijn rechten heeft, en dit dus betekent dat er een verjaringstermijn moet zijn ontgaat mij. Met Bernhardt ben ik het eens dat het gaat om rechtszekerheid. Een verdachte moet weten waar hij aan toe is. Het ontbreken van een verjaringstermijn is niet in strijd met de mensenrechten. De verdachte kan zelf ook de afweging maken om naar de politie te stappen, een eventuele veroordeling op zich te nemen en verder te gaan met zijn leven. Dit hoeft hij uiteraard niet te doen, maar door dit niet te doen neemt hij dan wel het risico dat dit later alsnog zal gebeuren. Hier onderuit komen door zuiver het verstrijken van de tijd vind ik een slechte zaak en geen recht doen aan het slachtoffer. Dat dit niet prettig is voor de verdachte omdat deze dan in onzekerheid leeft begrijp ik, maar als de belangenafweging gemaakt moet worden slaat deze voor mij door richting slachtoffer. Wellicht dat er ook nog eens een preventieve werking van uitgaat.
HenkR

HenkR

Leeftijd: 56
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: za 27 nov 2010 3:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Verjaring biedt, evenals het niet opnieuw voor hetzelfde delict vervolgd kunnen worden, naast zekerheid voor de verdachte óók zekerheid aan de slachtoffers. Ergens wordt door rechters een conflictpunt beslecht en mensen -en betrokkenen met name- kunnen daarna verder met hun leven.

Dat het in dat geval opmerkelijk is dat enkel verdachten recht hebben op herziening van hun strafzaak en justitie/slachtoffers niet blijft opmerkelijk, dat wel.
Gast

BerichtGeplaatst: za 27 nov 2010 20:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik had dus gestemd op geen verjaring voor strafrecht,opdat de maatschappij er beter bij gebaat is met betrekking tot goede en juiste daden,en foute incorrecte daden.
Dat een fout ten aller tijden gecorrigeerd kan worden,ook al zou het in huidige termen verjaard zijn,wel zou dan bijvoorbeeld strafvervolging uit kunnen blijfen bij lichtere feitten.
Anderzins zou je hierin ook kunnen kijken naar andere vormen van vervolging dan de simpele vormen van detentie,schadevergoedingen,etc etc.

Ik pleeg een delict,deze verjaart,blijft altijd in je hoofd zitten en zit je niet lekker.
Onnodig om nog wat mee te doen door de verjaring.
Dus vind wel dat je met zoiets eingelijk wel iets meer moet kunnen dan de norse instelling,verjaart kan ik niks mee.

Was een vlotte gedachten en ergens ben ik ook nog wispelturig in deze uitting,ergens ook zeg verjaring mag ook wel blijfen,als iemand iets van zich af wil zetten dan kan dat altijd nog.
Gelet op mijn verleden ligt er zat wat verjaart is.
Echter zodra de wet aangepast zal worden en verjaring niet meer van toepassing is,wil dat dan niet ook alsnog zeggen dat deze wet pas ingaat op het moment dat deze gewijzigt wordt en er een vorm bestaat van 2 bevolkingsgroepen,de groep die in de toekomst wel vervolgt kan worden en de groep die alsnog de dans ontspringt ?.
bona fides

Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 28 nov 2010 7:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

WimWest schreef:
Weliswaar off topic:

Is zo'n activist dan ook niet meer civiel aan te pakken op basis van de geleden schade en zijn huidige bekentenis?

Of verjaart dat ook?

Een rechtsvordering tot vergoeding van schade verjaart in ieder geval door verloop van twintig jaren na de gebeurtenis waardoor de schade is veroorzaakt (art. 3:310 lid 1 BW). Die 20 jaar zijn al verstreken.

Met wat fantasie kan wellicht een beroep worden gedaan op de uitzondering neergelegd in art. 3:310 lid 2 BW...
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 4 van 5 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds