|
Auteur |
Bericht |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1831
|
Geplaatst: di 23 mrt 2010 20:51 Onderwerp: spoedeisende bestuursdwang |
|
|
Ik heb een discussie op het werk die neerkomt op twee verschillende opvattingen over spoedeisende bestuursdwang. Het gaat in casu over de ontruiming van een hennepkwekerij (voor de beeldvorming). Gegeven is het feit dat er een spoedeisend belang is (acuut brandgevaar) zodat spoedeisende bestuursdwang geboden is (hennepkwekerij ontruimen).
Stelling 1: De ambtenaar die de hennepkwekerij aantreft en vaststelt dat er een spoedeisend belang is waardoor directe ontruiming geboden is, is een toezichthouder van de gemeente. Hij kan hiertoe direct overgaan waarna het college van B&W zo spoedig mogelijk achteraf het besluit op schrift moeten stellen 5:31 lid 2 BW (voorheen 5:24 lid 6 BW).
Stelling 2: De ambtenaar die de hennepkwekerij aantreft en vaststelt dat er een spoedeisend belang is waardoor directe ontruiming geboden is, is een toezichthouder van de gemeente. Hij kan hier echter pas toe over gaan nadat het college deze beslissing heeft genomen (hij moet dus eerst bellen naar kantoor). Ofwel hij kan hier zelf toe over gaan maar dan moet hij hiervoor zijn gemandateerd. Het college stelt zo spoedig mogelijk acheraf het besluit op schrift 5:31 lid 2 BW (voorheen 5:24 lid 6 BW).
Wanneer je de beslissing om tot ontruiming over te gaan ziet als het besluit dat rechtsgevolg heeft zou stelling 2 volgens mij juist zijn. Het zo spoedig mogelijk achteraf op schrift stellen van dat besluit is niet meer dan een bevestiging van hetgeen al is besloten en dient voornamelijk om de overtreder in de gelegenheid te stellen bezwaar te maken. Wanneer je de beslissing om tot ontruiming over te gaan enkel als handeling ziet waarbij zo spoedig mogelijk achteraf pas het besluit wordt genomen dan zou stelling 1 juist zijn. Je zou kunnen bepleiten dat juist om de reden dat spoed geboden is het college pas achteraf kan beslissen en dat om die reden het figuur van spoedeisende bestuursdwang in de Awb is opgenomen. Wellicht zijn er nog andere zienswijzen.
Om kort te gaan: heeft de ambtenaar wel of geen mandaat nodig welke is opgenomen in de mandaatregeling? |
|
|
|
 |
Nico1979
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 311
|
Geplaatst: di 23 mrt 2010 21:21 Onderwerp: |
|
|
Hij besluit dat het noodzakelijk is om bestuursdwang toe te passen. Naar mijn mening dient de ambtenaar derhalve hiertoe gemandateerd te zijn. De feitelijke handeling (het ontruimen van de hennepkwekerij) volgt op de beslissing van de ambtenaar en kan eventueel ook door een derde in opdracht van de ambtenaar worden uitgevoerd.
Indien hij hiertoe gemandateerd is, zou hij dus ook het besluit mogen ondertekenen zo gauw dat achteraf op schrift is gesteld.
Overigens, wellicht niet heel relevant in deze, is ontruiming van de kwekerij noodzakelijk om het gevaar op te heffen? Volgens mij zijn er minder belastende oplossingen denkbaar (uitschakelen van elektriciteit o.i.d.). |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1831
|
Geplaatst: di 23 mrt 2010 22:59 Onderwerp: |
|
|
Nico1979 schreef: |
Overigens, wellicht niet heel relevant in deze, is ontruiming van de kwekerij noodzakelijk om het gevaar op te heffen? Volgens mij zijn er minder belastende oplossingen denkbaar (uitschakelen van elektriciteit o.i.d.). |
Het gaat mij inderdaad om het bevoegdheidsvraagstuk. Bedankt voor jouw zienswijze.
Off topic: Voor jouw informatie is ontruimen te prefereren om niet alleen de spoedeisende situatie op te heffen maar ook om herhaling te voorkomen. Dit is bij mijn weten geaccepteerd in de rechtspraak.
Je zou het ook kunnen verdedigen dat je de illegale situatie ongedaan maakt door ontruiming en dat de spoedeisendheid erin is gelegen dat accuut brandgevaar aanwezig is. De handhaving heeft dus betrekking op het wegnemen van de illegale situatie en de spoedeisendheid vindt grond in het feit dat de illegale situatie een gevaar oplevert. Alleen door ontruiming maak je de illegale situatie in het geheel ongedaan. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: wo 24 mrt 2010 3:33 Onderwerp: |
|
|
Het lijkt mij ook dat mandaat nodig is. Anders lijkt een onbevoegd ambtenaar het bevoegde bestuursorgaan er min of meer toe te kunnen verplichten het besluit bedoeld in art. 5:31 lid 2 Awb te nemen.
Of anders gezegd, de beslissing om bestuursdwang toe te passen op grond van art. 5:31 lid 2 Awb impliceert een beslissing om dat besluit te nemen, en dat kan alleen als je bevoegd bent dat besluit te nemen.
Maar wat nu als die beslissing onbevoegd blijkt te zijn genomen, maar later als het ware is bekrachtigd door een besluit van het bevoegde bestuursorgaan? Kan de belanghebbende hier iets mee? Of kan hij niet veel meer dan (m.i. terecht) klagen bij de nationale ombudsman? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
BartL
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 442
|
Geplaatst: wo 24 mrt 2010 12:30 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Het lijkt mij ook dat mandaat nodig is. Anders lijkt een onbevoegd ambtenaar het bevoegde bestuursorgaan er min of meer toe te kunnen verplichten het besluit bedoeld in art. 5:31 lid 2 Awb te nemen.
Of anders gezegd, de beslissing om bestuursdwang toe te passen op grond van art. 5:31 lid 2 Awb impliceert een beslissing om dat besluit te nemen, en dat kan alleen als je bevoegd bent dat besluit te nemen.
Maar wat nu als die beslissing onbevoegd blijkt te zijn genomen, maar later als het ware is bekrachtigd door een besluit van het bevoegde bestuursorgaan? Kan de belanghebbende hier iets mee? Of kan hij niet veel meer dan (m.i. terecht) klagen bij de nationale ombudsman? |
Ik ben het eens met de algemene visie dat je het besluit (op schrift of niet) nodig hebt om de feitelijke handeling (ontruiming) bevoegd uit te voeren. Er is dus mandaat nodig.
Verder lijkt het mij lastig om schade aan te tonen die direct te relateren is aan het feit dat het primaire besluit in eerste instantie onbevoegd genomen is. Dus civielrechtelijk zul je bijna nooit iets kunnen. Misschien dat het wat makkelijker wordt om in de bestuursrechtelijke procedure aan te tonen dat het een onzorgvuldig genomen besluit is of dat de last onevenredig zwaar is. Maar dat is maar beperkt natuurlijk.
Kortom, ik zie weinig kansen voor een belanghebbende om er iets mee te doen. Maar ja, dat is een standaard probleem met bevoegdheidsgebreken |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: wo 24 mrt 2010 12:53 Onderwerp: |
|
|
Een onbevoegd genomen besluit zal denk ik eenvoudiger te vernietigen zijn. In de situatie die we hier hebben is het uiteindelijke besluit wel bevoegd genomen. Strijd met het zorgvuldigheidsbeginsel lijkt me inderdaad de meest voor de hand liggende vernietigingsgrond.
Of er schade is hangt af van de situatie waarmee je vergelijkt: de situatie dat er niet onbevoegd bestuursdwang zou zijn toegepast, of de situatie dat er op één of andere manier even snel mandaat zou zijn verleend.
Ik vraag me af of even snel bellen naar kantoor strikt genomen wel voldoende is, want kan het bestuursorgaan vanaf kantoor wel op een zorgvuldige manier beslissen over de noodzaak tot het toepassen van bestuursdwang? (Hangt natuurlijk ook af van de situatie.) Als er mandaat is verleend kan de ambtenaar die ter plekke de situatie kan overzien zelf de beslissing nemen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
BartL
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 442
|
Geplaatst: wo 24 mrt 2010 13:41 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: |
Ik vraag me af of even snel bellen naar kantoor strikt genomen wel voldoende is, want kan het bestuursorgaan vanaf kantoor wel op een zorgvuldige manier beslissen over de noodzaak tot het toepassen van bestuursdwang? (Hangt natuurlijk ook af van de situatie.) Als er mandaat is verleend kan de ambtenaar die ter plekke de situatie kan overzien zelf de beslissing nemen. |
Afhankelijk van de mandaatregeling is zelfs een snel telefoontje niet altijd voldoende. Wanneer het college bevoegd is en er is geen sprake van mandaat dan zal dus een quorum van het college moeten beslissen. Ga dat maar eens in vijf minuutjes regelen.
Over de zorgvuldigheid maak ik me minder zorgen mits het telefoontje wordt gepleegd door een aangewezen toezichthouder. Deze toezichthouder heeft in artikel 5:11 een wettelijke taak en aan zijn inschatting en oordeel mag dus extra gewicht worden gegeven. Wanneer een aangewezen toezichthouder het college informeert en op basis daarvan wordt een besluit genomen dan is dit mijns inziens niet veel anders dan de normale gang van zaken maar dan mondeling in plaats van schriftelijk.
Dit wordt natuurlijk anders indien de buurman en/of een toevallig voorbijlopende ambtenaar belt. Een besluit van het college inzake spoedeisende bestuursdwang lijkt me dan bijna per definitie onzorgvuldig inderdaad. |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1831
|
Geplaatst: wo 24 mrt 2010 19:39 Onderwerp: |
|
|
Dank voor jullie visies tot zo ver!
Ik was in de discussie op mijn werk dezelde meniong toegedaan, dus dat de ambtenaar die beslist om direct over te gaan tot spoedeisende bestuursdwang hiervoor eerst bevoegd moet zijn gemaakt. In beginsel gebeurt dit via de mandaatregeling.
Maar nu een vervolgvraag. Ik wil namelijk verdedigen dat de ambtenaar wel bevoegd was om dit te beslissen. Hiertoe verwijs ik naar een convenant voor de aanpak van hennepkwekerijen. Dit is een convenant tussen de verschillende handhavingspartners waarin staat beschreven hoe we samen optrekken en te werk gaan wanneer een hennepkwekerij wordt ontdekt. Het college heeft besloten volgens dit convenant te gaan werken en het convenant is door de burgemeester, namens het hele college, ondertekend. Mijn redenering zou dan zijn dat door het tekenen van dit convenant de gedragslijn van het college op voorhand is vastgelegd en die gedragslijn houdt mede in dat de ambtenaar ter plaatse, na beoordeling van spoedeisendheid, de kwekerij moet ontruimen conform het convenant. Dat die ambtenaar hiervoor niet een mandaat heeft middels de mandaatregeling doet niet af aan het feit dat die ambtenaar moet worden geacht hiervoor bevoegd te zijn, gelet op het ondertekende convenant.
Hoe schatten jullie de kans van slagen hiervoor in?
Het convenant is niet gepubliceerd, dus geen beleidsregel. Het convenant kan wel worden opgevat als vaste gedragslijn die derhalve interne werking heeft. |
|
|
|
 |
Nico1979
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 311
|
Geplaatst: wo 24 mrt 2010 23:18 Onderwerp: |
|
|
Naar mijn mening kan een mandaat niet impliciet volgen uit een vastgelegde interne gedragslijn, maar moet deze gewoon voortvloeien uit een expliciet besluit tot het mandateren van die betreffende bevoegdheid.
Art. 10:5. [Algemeen of bijzonder mandaat] [Geschiedenis: Stb. 1996, 333; versie 1 januari 1998]
-1. Een bestuursorgaan kan hetzij een algemeen mandaat, hetzij een mandaat voor een bepaald geval verlenen.
-2. Een algemeen mandaat wordt schriftelijk verleend. Een mandaat voor een bepaald geval wordt in ieder geval schriftelijk verleend indien de gemandateerde niet werkzaam is onder verantwoordelijkheid van de mandaatgever. |
|
|
|
 |
xs
Leeftijd: 65 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): NTI
Berichten: 383
|
Geplaatst: do 25 mrt 2010 5:54 Onderwerp: |
|
|
nvt
Laatst aangepast door xs op do 01 apr 2010 14:31, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
Nico1979
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 311
|
Geplaatst: do 25 mrt 2010 22:47 Onderwerp: |
|
|
Wellicht was de ambtenaar in dit geval krachtens mandaat bevoegd om te besluiten het pand te verzegelen (toepassen van bestuursdwang). Achteraf dient het besluit dan nog op schrift te worden gesteld. |
|
|
|
 |
xs
Leeftijd: 65 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): NTI
Berichten: 383
|
Geplaatst: vr 26 mrt 2010 6:57 Onderwerp: |
|
|
nvt
Laatst aangepast door xs op do 01 apr 2010 14:42, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
Nico1979
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 311
|
Geplaatst: vr 26 mrt 2010 18:55 Onderwerp: |
|
|
Tegen een besluit tot het toepassen van bestuursdwang staat gewoon bezwaar en beroep open. Blijkt achteraf dat ten onrechte besloten is bestuursdwang toe te passen, dan is een schadevergoeding niet ondenkbaar. |
|
|
|
 |
xs
Leeftijd: 65 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): NTI
Berichten: 383
|
Geplaatst: vr 26 mrt 2010 19:17 Onderwerp: |
|
|
nvt
Laatst aangepast door xs op do 01 apr 2010 14:45, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
BartL
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 442
|
Geplaatst: di 30 mrt 2010 15:38 Onderwerp: |
|
|
cia76 schreef: | Dank voor jullie visies tot zo ver!
Maar nu een vervolgvraag. Ik wil namelijk verdedigen dat de ambtenaar wel bevoegd was om dit te beslissen. Hiertoe verwijs ik naar een convenant voor de aanpak van hennepkwekerijen. (...) Mijn redenering zou dan zijn dat door het tekenen van dit convenant de gedragslijn van het college op voorhand is vastgelegd en die gedragslijn houdt mede in dat de ambtenaar ter plaatse, na beoordeling van spoedeisendheid, de kwekerij moet ontruimen conform het convenant. Dat die ambtenaar hiervoor niet een mandaat heeft middels de mandaatregeling doet niet af aan het feit dat die ambtenaar moet worden geacht hiervoor bevoegd te zijn, gelet op het ondertekende convenant.
Hoe schatten jullie de kans van slagen hiervoor in?
Het convenant is niet gepubliceerd, dus geen beleidsregel. Het convenant kan wel worden opgevat als vaste gedragslijn die derhalve interne werking heeft. |
Aangezien het covenant niet gepubliceerd is, heeft het geen externe werking maar bindt het alleen het college zelf en de partners die het ondertekenen. Ik geef je dus weinig kans. |
|
|
|
 |
|