|
Auteur |
Bericht |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1828
|
Geplaatst: za 16 jan 2010 18:51 Onderwerp: |
|
|
Daar is een grondslag voor aan te wijzen in de wet, nl. artikel 77b en 77 c van het Wetboek van Strafrecht. Om vanuit juridisch perspectief een meerderjarige als minderjarige te behandelen en andersom, dient een grondslag te worden gevonden in de wet. Dat is de kern van het verhaal en ook het juridisch antwoord.
Als je vervolgens vraagt waarom dat zo in de wet is opgenomen, dan is de vraag ineens politiek van aard. Je moet proberen om duidelijk aan te geven wat voor soort vraag je hebt want anders krijgen we weer spraakverwarringen.
Maar goed je vroeg het specifiek aan bf. We zullen zien wat hij zegt. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 16 jan 2010 19:26 Onderwerp: |
|
|
Precies, in het Wetboek van Strafrecht is een wettelijke regeling opgenomen.
Zonder wettelijke basis zou het natuurlijk volstrekt onverkoopbaar zijn om op minderjarigen bij uitzondering het strafrecht voor meerderjarigen toe te passen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Duin
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 19 jan 2010 10:31 Onderwerp: |
|
|
Oké dank u beiden Cia en Bf.
Dan denk ik dat die erkenning tot niet handeling bevoegdheid (dus niet volwassen) heb via de uitspraak tot ondercuratelestelling.
En dan lijkt mij dat met verwijzing naar GW artikel 94 en het EVRM artikel 5 onder e ik die verdrag-grondslag heb gevonden ?
Dat de betreffende volwassen (kalenderleeftijd) als "unsound mind" kan worden gezien en wel "gedetineerd" kan worden en dus beschermd kan worden tegen de betreffende loverboy. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 19 jan 2010 12:30 Onderwerp: |
|
|
Lees vooral wat je wilt lezen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Duin
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 19 jan 2010 13:33 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Lees vooral wat je wilt lezen. |
Uit je reactie denk ik op te maken dat ik e.e.a. verkeerd heb geïnterpreteerd ?
Gaarne toelichting. |
|
|
|
 |
|