Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
SEO
Force justice ...
incasso proced...
Volkshuisevest...
Psychiatrie

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 28 jun 2025 1:36
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Geregistreerd partnerschap
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 3 van 6 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  

Moet het GP worden afgeschaft?
Ja, want
15%
 15%  [ 4 ]
Nee, want
73%
 73%  [ 19 ]
Weet ik niet
11%
 11%  [ 3 ]
Totaal aantal stemmen : 26

Auteur Bericht
Eva

Eva

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: za 30 okt 2004 15:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@marcel: Oke, maar als je je wel in de stof had verdiept dan wist je dus precies wat ik bedoelde toen ik zei dat een homohuwelijk geen 'echt' huwelijk is en dat homo's en hetero's daarin niet gelijk worden gesteld door de wet. Vanwaar dan die geprikkelde reactie dat zoiets belachelijk is en in strijd met de wet en bla bla bla, dat slaat dan dus nergens op. Ik heb de wet niet bedacht, ik vatte hem alleen maar samen. Ik had dus sterk het idee dat je dat verschil tussen homohuwelijk en heterehuwelijk nog niet helemaal doorhad. Wat ook helemaal niet erg is hoor maar vraag het dan gewoon even ipv meteen zo sterk te reageren.

Maar goed, wat bedoel je verder met adoptie en dat GP of huwelijk wel van belang is??? Probeer eens wat uitgebreider uit te leggen wat je daarmee bedoelt want zoals je het nu stelt snap ik daar weinig van.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
zonnie

zonnie

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: za 30 okt 2004 18:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ook ik vind niet dat het GP afgeschaft moet worden om meerdere van bovengenoemde redenen.

wat betreft de fiscale voordelen mis ik alleen nog dat wat betreft de successiewet (art 24) er een zogenaamde vijf-jaars eis is voor het hebben van een gemeenschappelijke huishouding, die ingaat bij de leeftijd van 22 jaar (van de jongste) partner.

voorts is het zo dat als er een notarieel samenlevingscontract gemaakt wordt en dan nog 6 maanden moet worden samengewoond.

hier kom ik nogal wat gaten tegen die alleen op te lossen zijn met huwelijk of gp.

mijn persoonlijke reden om voor de 2e keer te trouwen was wél omdat er een flitsscheiding mogelijk is (je weet maar nooit tenslotte) (de scheiding na huwelijk 1 was niet zo'n feest). en een huwelijk of gp kan je zo duur maken als je wilt inderdaad
marcel

marcel

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): HAN

BerichtGeplaatst: ma 01 nov 2004 21:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@Eva
Om even als een dummie te doen, waar precies ( wettekst) baseer jij die stelling toch op... kan het niet vinden. Misschien lees ik er heel erg over heen ofzo! help!
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Eva

Eva

BerichtGeplaatst: di 02 nov 2004 1:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Welke stelling bedoel je precies?
Flash
Moderator
Flash

Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: di 02 nov 2004 10:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Misschien de stelling dat een hetero- en een homohuwelijk volgens de wet niet gelijk zijn? Deze stelling is overigens inderdaad correct! Weet ook alleen uit mijn hoofd het wetsartikel er niet bij Embarassed
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Eva

Eva

BerichtGeplaatst: di 02 nov 2004 14:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja volgens mij is er ook geen wettekst waarin dat staat. Het is zo dat de wetgever niet eens een definitie van het huwelijk in het wetboek heeft gezet. Tot 1 april 2001 heeft de Hoge Raad zich wel aan een definitie gewaagd en die luiddde: het huwelijk is een duurzame levensverbintenis tussen een man en een vrouw. Onder huidig recht is de definitie een duurzame levensverbintenis tussen 2 personen, met afstammingsrechtelijke gevolgen als deze personen van verschillend geslacht zijn en zonder deze gevolgen als zij van gelijk geslacht zijn. (uit PFE-recht door A.J.M. Nuytinck)

Maar veel hoogleraren en ander mensen die er verstand van hebben vinden dat dat dus geen echt huwelijk kan zijn (homohuwelijk) omdat een uiterst belangrijk rechtsgevolg van een huwelijk dus juist dat afstammingsrecht is. Daar ben ik het volkomen mee eens. Ik gun homo's hun huwelijk hoor, begrijp me niet verkeerd, maar dit is dus ook een soort van gelegenheidswetgeving. Een huwelijk kan geen huwelijk zijn zonder afstammingsrechtelijke gevolgen dus is het best raar dat de wetgever gewoon heeft gedacht, ja wat moeten we anders, we maken er gewoon een huwelijk van. Dit is ook zeer verwarrend in internationaal verband. Maar goed, nu er dus een homohuwelijk is kan je het GP, sowieso voor homo's, net zo goed afschaffen want er zit geen verschil tussen.
Flash
Moderator
Flash

BerichtGeplaatst: di 02 nov 2004 16:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik geloof dat wij dezelfde docent hebben gehad Eva! Very Happy

Maar ben het maar gedeeltelijk met je eens. Het is, naar mijn mening, inderdaad zo dat je niet kunt spreken over een 'echt' huwelijk omdat inderdaad de afstammingsrechtelijke gevolgen ontbreken.

Niettemin vind ik nog steeds niet dat het GP afgeschaft zou moeten worden, zowel niet voor de hetero's als voor de homo's, gewoon simpelweg (zoals hiervoor ook al betoogd is) omdat er blijkbaar vraag naar is. Het systeem is er, is dus door alle kanalen goedgekeurd, en er is blijkbaar vraag naar, anders zou er niet zoveel mensen een GP aangaan. Dus wat mij betreft kan dit gewoon zo blijven! Het feit dat er dan 4 verschillende constructies zijn, doet me niet zo heel veel.
Okidoki

Okidoki

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): RUN

BerichtGeplaatst: di 02 nov 2004 17:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat zijn we toch heerlijk eensgezind Flash
Laughing Good
Flash
Moderator
Flash

BerichtGeplaatst: di 02 nov 2004 19:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Juist!! En zo hoort het ook!!! Wink
MterHeide

Leeftijd: 41
Studieomgeving (BA): UvT

BerichtGeplaatst: vr 05 nov 2004 1:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee want:

Even ongeacht de nationale argumenten voor en tegen, denk ik dat het wel in stand moet blijven. Momenteel wordt het internationaal nog niet erkend, maar er wordt in veel landen toch aan gewerkt dan wel over na gedacht en dus is internationale erkenning in de toekomst misschien dus wel mogelijk.
marcel

marcel

BerichtGeplaatst: vr 05 nov 2004 14:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Art. 1:30 lid 1 BW
Quote:
Een huwelijk kan worden aangegaan door twee personen van verschillend of van gelijk geslacht

De wet geeft hier dus wel degelijk een definitie van een ''echt'' huwelijk. Of daar afstammingsrechten aan verbonden zijn is iets wat ik niet specifiek kan vinden.
Wel staat in art 1:199 sub e
Quote:
Vader van een kind is de man die het kind heeft geadopteerd

Dat een docent een andere mening is toegedaan heeft toch niets te maken wat er in de wet staat? Sorry, maar volgens mij maakt de wet geen onderschiedt tussen beide huwelijken.
Eva

Eva

BerichtGeplaatst: vr 05 nov 2004 15:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@marcel: Om even zeer cynisch uit de hoek te komen, misschien is dit wel het verschil tussen HBO en Uni?!!! Confused

De tekst: Een huwelijk kan worden aangegaan door twee personen van verschillend of gelijk geslacht, geeft GEEN defintie van het begrip huwelijk. Het zegt alleen dóór wie een huwelijk kan worden aangegaan. En dat is dus in NL door hetero's en door homo's, dat is duidelijk.
Ik zal je nu voor de ongeveer 6e keer zeggen dat er GEEN afstammingsrechten zijn verbonden aan het homohuwelijk en WEL aan het heterohuwelijk. Ik heb hierboven in een eerdere post al gezegd hoe dat zit. Is dat een duidelijk genoeg verschil voor je?
Verder heeft het niks te maken met een docent die dit soort dingen zegt, maar een hele grote groep van hoogleraren en deskundigen in het PFE-recht.

Wat er verder in art.199 staat heeft toch niets hier mee te maken, wat bedoel je daar nou steeds mee met die adoptie?? Als je dat even uitlegt kan ik daar misschien ook een antwoord op geven.

Misschien kan je verder, als dit onderwerp je erg interesseert, even een goed, dik boek over PFE gaan lezen dan worden bepaalde dingen misschien duidelijk voor je.

Ik bedoel dit verder allemaal niet gemeen ofzo maar komop je kan ook te stug doorgaan. Rolling Eyes
Flash
Moderator
Flash

BerichtGeplaatst: vr 05 nov 2004 15:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat we een veschil moeten maken tussen van rechtswege afstammingsgevolgen en niet van rechtswege....

Als een man en een vrouw trouwen en een kind krijgen bestaat er van rechtswege een afstammingsgevolg. Het kind staat in relatie met de vader en de moeder.

Via adoptie kun je inderdaad hetzelfde gevolg krijgen, niettemin gaat dit niet van rechtswege. Hier zit een vrij lang traject voor.

Ik sluit me dus bij Eva aan. Het feit dat er staat dat een huwelijk aangegaan kan worden tussen twee mannen wil niet automatisch zeggen dat dit een 'volledig' huwelijk is. Niet ieder gevolg wat er van origine aan verbonden zat, is aanwezig.
marcel

marcel

BerichtGeplaatst: vr 05 nov 2004 15:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eva schreef:
@marcel: Om even zeer cynisch uit de hoek te komen, misschien is dit wel het verschil tussen HBO en Uni?!!! Confused

flauw en onnodig...

Eva schreef:
De tekst: Een huwelijk kan worden aangegaan door twee personen van verschillend of gelijk geslacht, geeft GEEN defintie van het begrip huwelijk. Het zegt alleen dóór wie een huwelijk kan worden aangegaan. En dat is dus in NL door hetero's en door homo's, dat is duidelijk.

Deze definitie wordt genoemd onder algemene bepallingen van titel 5 van dit boek. Als jij ergens in de WET!! een andere definitie kan vinden hoor ik het graag, vooralsnog zie ik nog altijd geen sluitend argument waarom het ontbreken van afstammingsrechten het huwelijk tussen personen van gelijk geslacht een onecht huwelijk maakt.

Eva schreef:
Wat er verder in art.199 staat heeft toch niets hier mee te maken, wat bedoel je daar nou steeds mee met die adoptie?? Als je dat even uitlegt kan ik daar misschien ook een antwoord op geven.

Volgens de wet valt adoptie ook als vaderschap (moederschap even buiten beschouwing gelaten voor de eenvoud) aan te merken. Volgens mij heeft dat dus wel degelijk afstammingsrechtelijke gevolgen igv adoptie door gehuwden van gelijk geslacht. @Flash: Je hebt gelijk dat dit niet van rechtswege gaat, daarover kun je dus twisten, dit is een verschil. Overigens vraag ik me af hoe dat zit als een van beide partners via een anonieme zaaddonor bijvoorbeeld toch een kind krijgt maar dat terzijde. Maar simpelweg elk afstammingsrecht uitsluitend gaat dus ook niet, zoals je met je opmerking gelijk al aangeeft. Dit is te kort door de bocht!

Eva schreef:
Ik bedoel dit verder allemaal niet gemeen ofzo maar komop je kan ook te stug doorgaan. Rolling Eyes

Blijkbaar geef je te weinig heldere en sluitende argumenten voor je stelling, aangezien het meningsverschil blijft bestaan.
Dat er verschillen tussen beide huwelijken bestaan valt niet te ontkennen. Ik ben het niet eens met de stelling dat een huwelijk tussen partners van gelijk geslacht geen ''echt'' huwelijk is. Hiervoor heb ik nog altijd geen sluitend argument gehoord. En dat terwijl je blijkbaar een dik boek over PFE hebt gelezen en ik maar een HBO-studentje ben, dat zou dus niet zo moeilijk moeten zijn! ( wie kaatst kan de bal verwachten, overigens wil ik je hiermee neit persoonlijk beledigen ofzo hoor! ). Dat de wetgever zijn definitie van een bepaald begrip in de loop der tijd moet aanpassen is niets nieuws onder de zon. Ik vind dat jou benadering van het recht een beetje te statisch is, jij zegt immers dat de definitie van de hoge raad van 2001 niet voor discussie vatbaar is, ondanks een geevolueerde maatschappij.

Laatst aangepast door marcel op vr 05 nov 2004 15:47, in totaal 1 keer bewerkt
Eva

Eva

BerichtGeplaatst: vr 05 nov 2004 15:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja Flash bedankt voor je aanvulling. Ik had inderdaad iets duidelijker erbij moeten zetten van rechtswege.
Maar ik denk niet dat marcel dat bedoelt met dat adoptieverhaal of wel?? Hij wil namelijk beweren dat een homohuwelijk wél van rechtswege afstammingsrechtelijke gevolgen heeft.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 3 van 6 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds