Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
SEO
Force justice ...
incasso proced...
Volkshuisevest...
Psychiatrie

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 27 jun 2025 20:35
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Geregistreerd partnerschap
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 6 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  

Moet het GP worden afgeschaft?
Ja, want
15%
 15%  [ 4 ]
Nee, want
73%
 73%  [ 19 ]
Weet ik niet
11%
 11%  [ 3 ]
Totaal aantal stemmen : 26

Auteur Bericht
V. van den Bos

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: di 20 apr 2004 10:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tinkerbel schreef:
Volgens mij hoef je geen geregistreerd partnerschap te hebben voor fiscale voordelen. Voor zo ver ik weet behandelt de fiscus mensen die een duurzame huishouding met elkaar voeren (dus ook mensen die gewoon samenwonen) fiscaal op dezelfde wijze als gehuwden. So wie so behandelen veel overheidsorganen en het bedrijfsleven mensen die samenwonen op dezelfde wijze als gehuwden als het gaat om bijv. arbeidsvoorwaarden zoals kinderopvang ed.

Fiscale voordelen is dus in mijn ogen geen argument om GP te handhaven.

[zeikmode]
het is sowieso Laughing Cool Wink
[/zeikmode]
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: di 20 apr 2004 10:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De fiscus behandelt ze gelijk áls ze aan bepaalde voorwaarden voldoen. Je moet of 5 jaar hebben samengewoond, of 6 maanden maar dan mét een samenlevingscontract en je moet een gemeenschappelijke huishouding voeren. Dus helemaal gelijk zijn ze niet, want bij een GP ben je meteen gelijk en zul je dus recht hebben op bijv. de verhoogde vrijstelling bij overlijden. Dus ik denk dat de fiscale consequenties zeker mee zullen spelen.

Feitelijk gezien zijn de opties misschien niet gelijk, maar dan zouden de huwelijken zelf ook weer onderscheiden moeten worden. Want er zijn ook genoeg man/vrouw huwelijken waaruit geen kind vandaan kan komen. En dan zit je met dezelfde problemen, dus dan zou je die ook weer moeten onderscheiden. Het komt er in ieder geval op neer dat we een huwelijk en een GP hebben, en dat die beiden beschikbaar zijn voor zowel homosexuelen als heterosexuelen.
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Kafka

Leeftijd: 60
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

BerichtGeplaatst: di 20 apr 2004 10:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@Flash, als ik een GP aan wil gaan en mijn vriendin wil dat doen in een trouwjurk dan komt die jurk er hoor.
Dat het merendeel van de mensen een GP aangaat is niet vanwege de lagere kosten maar door het "lichte" karakter.
Het is niet meer als een papiertje ondertekenen. (een contractje in de ogen van sommigen)
Terwijl met een huwelijk toch al snel het traditionele huwelijk word geassocieerd zoals dat vele jaren door onze christelijke maatschappij werd gepropageerd van het begin van 20e eeuw tot eind jaren 50.
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk de homepage
Flash
Moderator
Flash

BerichtGeplaatst: di 20 apr 2004 10:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat is in ieder geval niet de praktijk zoals ik die tot op heden heb meegemaakt......
essie

essie

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: di 20 apr 2004 10:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vind niet dat GP afgeschaft moet worden.
Neem nu de situatie van mijn vader........
mijn moeder is 6 jaar geleden overleden, mijn vader heeft 1,5 jaar gelden een vriendin ontmoet en afgelopen december een GP getekend. Huwelijk is te zwaar in zo'n situatie, ze hadden beide veel meegemaakt in hun prive leven en vonden GP de beste oplossing.

en er zitten wel voordelen aan, maar kweet zo ff niet welke...maar als het me weer te binnen schiet dan laat ik het wel weten
Kafka

BerichtGeplaatst: di 20 apr 2004 10:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ten eerste dat spijt me voor je.
Ten tweede je vader had ook een samenlevingsovereenkomst kunnen aangaan.
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk de homepage
Flash
Moderator
Flash

BerichtGeplaatst: di 20 apr 2004 10:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En bij die samenlevingsovereenkomst had hij dus bijvoorbeeld niet de fiscale voordelen gehad die hij nu wel heeft.

Indien één van beiden nu komt te overlijden (wat ik uiteraard niet hoop!!!) dan sparen ze gigantisch veel geld uit door voor een GP te kiezen.

Dus een samenlevingsovk kun je niet gelijkstellen wat dat betreft.
essie

essie

Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: di 20 apr 2004 11:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

van de site http://www.justitie.nl/Images/11_9777.pdf

Huwelijk en geregistreerd partnerschap
Het huwelijk en het geregistreerd partnerschap zijn in veel opzichten gelijkwaardig. Het zijn wettelijk geregelde samenlevingsvormen. De rechten en plichten, de voorwaarden die gelden om de verbintenis te kunnen sluiten, de wijze waarop de verbintenis tot stand komt en
wordt beëindigd, dit alles ligt voor een groot deel vast in de wet.
Wel zijn er verschillen als het gaat om kinderen.

Samenlevingscontract
Het samenlevingscontract is een overeenkomst waarin
mensen afspraken maken over allerlei zaken die met het samenwonen te maken hebben. Onderwerpen waarover afspraken kunnen worden gemaakt, zijn bijvoorbeeld:
de financiële bijdrage in de kosten van elkaars levensonderhoud, de
verdeling van de kosten van de huishouding, het gebruik van bankrekeningen, de verdeling van de bezittingen, afspraken over alles wat met de woning te maken heeft. U kunt samen onderling een overeenkomst maken, maar u kunt daarvoor ook naar de notaris gaan. Een notarieel samenlevingscontract wordt in de praktijk wel als voorwaarde gesteld om in aanmerking te komen voor bepaalde regelingen, bijvoorbeeld partnerpensioenregelingen en secundaire arbeidsvoorwaarden.

Samenwonen
Als twee mensen samenwonen en hun relatie niet formeel vastleggen,
betekent dit niet dat hun samenleving geen gevolgen heeft.
Zo verbindt de overheid in wetten en regels voor de belasting of sociale
zekerheid wel degelijk gevolgen aan het samenwonen.
Eva

Eva

BerichtGeplaatst: di 20 apr 2004 12:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Inderdaad, ik snap wel dat Flash homo's en hetero's gelijk stelt maar de wet doet dat dus niet en daarom zijn er dus wel degelijk 4 wettelijke situaties in NL wat betreft dat.
Wat ik al zei, in principe zou je het GP kunnen afschaffen want homo's kunnen nu ook trouwen ( ookal is dat dus geen 'echt' huwelijk maar goed de wetgever wist er waarschijnlijk geen raad mee en heeft het maar zo opgelost) .
Mijn enige voordeel wat ik zie in GP is inderdaad de flitsscheiding, maar ik weet niet of dat nou zo'n sterk argument is om het daardoor maar niet af te schaffen.
Ik zat zelf ook nog even aan de kosten te denken, als een GP goedkoper was dan een huwelijk zou ik ook niet voor afschaffen zijn maar aangezien dat dus niet zo blijkt te zijn zijn er nog maar weinig argumenten voor mijns inziens....
marcel

marcel

Studieomgeving (BA): HAN

BerichtGeplaatst: do 28 okt 2004 0:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eva schreef:
Inderdaad, ik snap wel dat Flash homo's en hetero's gelijk stelt maar de wet doet dat dus niet en daarom zijn er dus wel degelijk 4 wettelijke situaties in NL wat betreft dat.
Wat ik al zei, in principe zou je het GP kunnen afschaffen want homo's kunnen nu ook trouwen ( ook al is dat dus geen 'echt' huwelijk maar goed de wetgever wist er waarschijnlijk geen raad mee en heeft het maar zo opgelost)

Shocked Sinds wanneer stelt de wet homo's en hetero's niet gelijk (Art. 1 Gw: "Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld.")? En wat is er niet 'echt' aan een burgerlijk huwelijk tussen homo's? Die opmerking is bijna in strijd met voornoemd artikel... Zomaar even wat vraagjes hoor... Evil or Very Mad Volgens mij is het nog altijd zo ( in Nederland) dat alleen het kerkerlijk huwelijk exclusief aan man en vrouw voorbehouden is.
Trouwens, wie zijn wij om voor een ander te bepalen welke vorm van samenleven hij/zij kiest? We hebben de mogelijkheid om te kiezen tussen een samenlevingscontract, een GP of een burgerlijk huwelijk. Laat lekker zo! Ik zie het kwaad van GP niet zo eigenlijk.
Leuk om over na te denken: Als ik met een GP naar de VS afreis voor mijn vakantie, en mijn partner (m/v) komt te overlijden, dan erkent de VS dit GP wel degelijk als het over de toestemming voor een eventuele orgaandonatie gaat... zomaar een gedachte!
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Eva

Eva

BerichtGeplaatst: do 28 okt 2004 1:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@Marcel: Dan zal ik eventjes een paar dingen voor je uitleggen. Een van de belangrijkste juridische consequenties van een huwelijk is dat een huwelijk afstemmingsrechtelijke gevolgen heeft. Echter een homohuwelijk heeft dit niet en een heterohuwelijk wel. Dus ten eerste stelt de wetgever homo's en hetereo's niet gelijk in dat punt. Ten tweede kan je dan ook nog zeggen dat een homohuwelijk dus geen echt huwelijk is. Een huwelijk is er nu namelijk juist voor die afstemmingsrechtelijke gevolgen. Met andere woorden, de wetgever wist niet goed wat ie moest en heeft toen maar een etiketje huwelijk erop geplakt maar het kan juridisch gezien eigenlijk helemaal geen huwelijk zijn!
En dan kan je het GP dus ook gewoon afschaffen want het GP heeft bijna precies dezelfde rechtsgevolgen als een huwelijk BEHALVE het afstammingsrecht. Maar dat heeft het homohuwelijk dus ook niet, dus dat is een vrij bizarre situatie op dit moment met 4 rechtsfiguren.

Dus misschien is het handig als je je eerst een beetje verdiept in de stof voordat je zulke dingen roept.....
Wekkel

BerichtGeplaatst: do 28 okt 2004 10:42    Onderwerp: Keuze Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben met je eens dat het GP momenteel weinig toegevoegde waarde kent t.o.v. het huwelijk. Dat staat immers ook open voor personen van hetzelfde geslacht. Echter, als in de praktijk blijkt dat er een zekere behoefte is aan het GP, ben ik niet principieel voor afschaffing. Dat het buitenland er raar tegenaan kijkt is meer voer voor Nederlandse en Brusselse diplomaten dan direct een argument voor afschaffing.
Verstuur e-mail
Kafka

BerichtGeplaatst: vr 29 okt 2004 14:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

[offtopic] Leuk dat deze topic weer up ro date wordt gebracht.[/offtopic]
Bekijk de homepage
Okidoki

Okidoki

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): RUN

BerichtGeplaatst: vr 29 okt 2004 22:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De een wil choclade vla, de ander liever blanke vla, weer een ander geeft de voorkeur aan een vla flip. Het zijn de kleine verschillen tussen de mogelijkheden die persoonlijk de doorslag geven. Wat maakt dat uit. Als er markt voor is, dan moet je het in stand houden. Een goed argument om het GP af te schaffen zou zijn, dat er geen gebruik van wordt gemaakt. Dat is niet het geval dus, waarom dan afschaffen. Dat wij in NL 4 samenleveningsvormen kennen is toch niet zo opzienbarend? Wij kennen in Nederland ook rechtsvormen die in het buitenland niet bestaan....en? Wellicht erkennen ze in het buitenland in de toekomst het GP wel en heeft NL er wederom een exportproduct bij. Wink
Weer een hoogleraar met een slecht huwelijk die daarom langer achter zijn bureau zit en uit verveling samenlevingsvormen gaat vergelijken en tot de conclusie komt dat het GP gusntiger en goedkoper voor hem zou zijn geweest dan een huwelijk en daarom zijn frustraties maar botviert op het GP en pleit voor afschaffing, zodat hij weer een publicatie op zijn naam kan zetten en toch nog ergens zijn energie in kan steken. Je moet toch wat op een vrijdagmiddag!
marcel

marcel

Studieomgeving (BA): HAN

BerichtGeplaatst: vr 29 okt 2004 23:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Om even terug te komen op het 'afstammings'verhaal, volgens mij is dat juist bij adoptie ( adoptief kind en biologisch kind = juridisch hetzelfde haal ik er uit ) WEL van belang, en het verschil bij GP en huwelijk is dan toch aanwezig. ( stel een van beide heeft al kind uit vorig huwelijk, of via donor enz.)... Tenminste, dat haalde ik eruit toen ik me in de stof verdiepte Twisted Evil . Kan zijn dat ik de plank mis sla daar niet van, maar heb me er WEL in verdiept Idea
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 6 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds