Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Best Patches i...
Force justice ...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 25 jul 2025 20:55
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Kalender- en ontwikkelings-leeftijd: toepassing van wetten.
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Duin

Leeftijd: 59
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: ma 14 dec 2009 7:09    Onderwerp: Kalender- en ontwikkelings-leeftijd: toepassing van wetten. Reageer met quote Naar onder Naar boven

In de ontwikkeling van mensen kan men een onderscheid maken tussen de kalender-leeftijd en de ontwikkelingsleeftijd.

Volgens mij gaat de wet meestal uit van de kalenderleeftijd echter er zijn uitzonderingen zoals bijv in het Strafrecht http://tinyurl.com/yduvv7y

In andere zaken zoals bijv. bij de Wet Geneeskundige Behandel Overeenkomst en de Wet op de Jeugdzorg wordt ook de kalenderleeftijd gehanteerd.
Echter het kan voorkomen dat volwassen mensen (kalenderleeftijd) op een veel lagere ontwikkelingfsleeftijds-niveau fungeren. Denk aan geestelijk gehandicapte mensen.

Hoe kun je dan motiveren dat voor deze volwassene de wet de ontwikkelingsleeftijd toegepast dient te worden i.p.v. de kalenderleeftijd ?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 14 dec 2009 12:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De ontwikkeling van een persoon kun je niet terugbrengen tot een ontwikkelingsleeftijd. Een geestelijk gehandicapt persoon van 25 met het verstandelijke vermogen van een 10-jarige mag bijv. wel trouwen. Misschien vind jij van niet (geen idee), maar de maatschappij vindt van wel.

De wet houdt daarom op andere manieren rekening met geestelijk gehandicapte mensen.

edit: typo

Laatst aangepast door bona fides op za 16 jan 2010 15:38, in totaal 1 keer bewerkt
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: ma 14 dec 2009 14:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

De wet houdt daarom op andere manieren rekening met geestelijk gehandicapte mensen.

Gezien je voorbeeld bedoel je waarschijnlijk verstandelijk gehandicapte. Geestlijk gehandicapt is iets anders.
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 14 dec 2009 15:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Misschien in jouw woordenboek. Laat de zinloze discussie liever achterwege, dank.

cia76

BerichtGeplaatst: ma 14 dec 2009 18:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Misschien in jouw woordenboek.

Ik heb niet zelf een woordenboek geschreven hoor. Wink

Verstandelijk gehandicapt is iets anders dan geestelijk gehandicapt in veel kringen. Geestelijk verwijst meer naar aandoeningen zoals depressieviteit. De psychisch / sociale factor is hier in het geding. Met een verstandelijke beperking heeft dat niets te maken.

Ik wilde hier enkel even de attentie op vestigen voor de zuiverheid van de discussie. Het was goed bedoeld, niet om een zinloze discussie op te starten.
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 14 dec 2009 18:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vind het anders vrij zinloos, want ik gebruik slechts de terminologie van TS die ongetwijfeld hetzelfde bedoelt als ik, want we wijken beslist niet af van het normale spraakgebruik.

Verder vraag ik me af waar je vandaan hebt dat geestelijke gehandicapt te maken zou hebben met aandoeningen zoals depressiviteit, dat is zeker niet juist. Maar laten we daar niet in deze draad op in gaan, dank nogmaals. Google gewoon even op "geestelijk gehandicapt", dan ben je ook weer op de hoogte. Vaker doen.

cia76

BerichtGeplaatst: ma 14 dec 2009 19:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je op google zoekt, zie je inderdaad dat de termen vaak door elkaar worden gebruikt. Dit hoeft natuurlijk niet te betekenen dat het dan ook altijd hetzelfde is. Zie hier bijvoorbeeld. Op tegenwoordige opleidingen wordt geleerd dat geestelijke handicap gerelateerd is aan een psychische stoornis zoals depressiviteit in ernstige mate, claustrofobie, Schyzofrenie, etc. en verstandelijk gehandicapt aan een verstandelijke beperking zoals syndroom van down.

Overigens een tip: Als je iets een discussie niet waard vindt doe je er m.i. beter aan om niet te reageren. Als je toch reageert kan het zijn dat die ander ook weer reageert. Er bestaat niet zoiets als een recht om de ander het zwijgen op te leggen. Het lijkt wel of je je op zo'n niet bestaand recht beroept hier en daar zoals:

bona fides schreef:
Laat de zinloze discussie liever achterwege, dank.

bona fides schreef:
Maar laten we daar niet in deze draad op in gaan, dank nogmaals.

Komt op mij een beetje onvriendelijk en soms een tikkeltje arrogant over, maar ik weet zeker dat je dat niet zo zult bedoelen.
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 14 dec 2009 19:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zo bedoel ik dat zeker wel. Ik ben je gemier nu wel beu. Als je nu nog iets had bij te dragen, maar dat doe je meestal niet en zeker niet in deze draad.

cia76

BerichtGeplaatst: ma 14 dec 2009 19:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zie mijn tip in mijn vorige bericht.

Dat je je bewust onvriendelijk en arrogant jegens mede-forumleden gedraagt, ondanks je vele waardevolle bijdragen die daar in feite los van staan, is toch wel erg onfatsoenlijk. Shame on you!
Duin

BerichtGeplaatst: wo 16 dec 2009 22:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
De ontwikkeling van een persoon kun je niet terugbrengen tot een ontwikkelingsleeftijd.

Mmmm de door mij geraadpleegde universitair geschoolde orthopedagoog vindt dat nu wel het juiste uitgangspunt.

Maar ik zie de bui alweer hangen met de overheidsmedewerker-Bonafides...dit wordt weer een mega-discussie waar ik nu even geen zin an heb.
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 16 dec 2009 23:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is deze universitair geschoolde orthopedagoog van mening dat iemand met het verstand van een 15-jarige nooit zou mogen trouwen en nooit zou mogen stemmen, en dat aan zo'n persoon nooit alcohol of tabak zou mogen worden verkocht?

Ik gok van niet.

En wat betreft het terugbrengen van de ontwikkeling tot een leeftijd, geef gerust een controleerbare bron.... Het zou mij nogal verbazen als de wetenschap zich op dat standpunt zou stellen.

Duin schreef:
Maar ik zie de bui alweer hangen met de overheidsmedewerker-Bonafides...dit wordt weer een mega-discussie waar ik nu even geen zin an heb.

Vreemd hoor, je komt hier op een forum een vraag stellen, maar o wee als je niet het antwoord hoort dat je had willen horen.

Ik weet het goed gemaakt. Tegen een fatsoenlijk honorarium ben ik bereid je precies te vertellen wat je wilt horen. Niet dat je daar wat aan zou hebben, maar dat zal mij een zorg zijn.

cia76

BerichtGeplaatst: do 17 dec 2009 8:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

De ontwikkeling van een persoon kun je niet terugbrengen tot een ontwikkelingsleeftijd.

Fout.
bona fides schreef:

En wat betreft het terugbrengen van de ontwikkeling tot een leeftijd, geef gerust een controleerbare bron....

Internet staat er vol van, kijk maar.

Vaker doen.
bona fides

BerichtGeplaatst: do 17 dec 2009 14:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En jij bent dan zes jaar?

cia76

BerichtGeplaatst: do 17 dec 2009 14:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
En jij bent dan zes jaar?

Laughing

Hoezo?
Duin

BerichtGeplaatst: ma 11 jan 2010 4:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cia76 schreef:
bona fides schreef:

Fout.
bona fides schreef:

En wat betreft het terugbrengen van de ontwikkeling tot een leeftijd, geef gerust een controleerbare bron....

Internet staat er vol van, kijk maar.

Vaker doen.

cia76: rollend over de vloer Smile

Quote:
Goudema en Meerum Terwogt 1) stellen dat het vaststellen emotioneel functioneren met in achtneming van het ontwikkelingsniveau van het kind gedaan dient te worden. Er dient rekening gehouden te worden met cognitieve en/of lichamelijke handicaps. Als het kind licht verstandelijk gehandicapt is, dient het emotioneel functioneren ook in dat licht gezien te worden.

Mayer 2) geeft in zijn model van emotionele intelligentie aan dat er vier aspecten zijn: emotionele perceptie en expressie (d.i. de capaciteit om gevoelens waar te nemen en te uiten), emotionele vergemakkelijking van gedachten (door emotionele intelligentie te gebruiken), emotioneel begrip (d.i. het vermogen om de relaties tussen verschillende emoties te herkennen) en emotioneel management (d.i. het vermogen om emoties te reguleren).

Resumerend
Als een mens op een mentale leeftijd (d.i. cognitieve en sociaal-emotionele leeftijd) functioneert die tussen de 7 jaar tot maximaal 11 jaar ligt en in beperkte mate in staat is haar omgeving op haar merites in te schatten en adequaat hierop te reageren, is een mens niet in staat om zelfstandig beslissingen te nemen in relatie tot de sociale context. Derhalve is het niet verantwoord om de kalender leeftijd van die mens centraal te stellen, maar juist haar mentale leeftijd centraal te stellen. Hierdoor is een protectieve houding van haar opvoeders en begeleiders noodzakelijk.

1) Goudema PP Meerum Terwogt M (1996) diagnostiek van emotioneel functioneren; in: handbook psychodiagnostiek voor de hulpverlening aan kinderen, de tijdstroom, Utrecht.
2) Mayer, J.D., Salovey, P., & Caruso, D.R. (2000a). Competing models of emotional intelligence. In R.J. Sternberg (ed.), Handbook of human intelligence (2nd ed.). New York: Cambridge University Press.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds