Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
SEO
Force justice ...
incasso proced...
Volkshuisevest...
Psychiatrie

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 28 jun 2025 11:58
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

hertrouwen in Duitsland ..na flitsscheiding
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Ghagens

Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: ma 07 dec 2009 21:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Ghagens schreef:
Ik denk echter dat Duitsland zich niet druk zal maken om een huwelijk dat naar Duits recht onjuist is ontbonden, als zij met dat huwelijk in het geheel niets te maken had. Als het huwelijk bijvoorbeeld in Duitsland is gesloten, of op andere wijze in Duitsland is geregistreerd, zal het in Duitsland blijven bestaan.

Als echter Duitsland op geen enkele wijze te maken heeft gehad met dat huwelijk, is die mevrouw naar Nederlands recht rechtmatig gescheiden, en zal zij in Duitsland ook gewoon als gescheiden geaccepteerd worden, verwacht ik. Problemen komen naar mijn weten - vooral - voor als het internationale huwelijken betreft.

Het gaat hier om mensen die in Duitsland willen wonen. Zij willen dus mogelijk in Duitsland een huis kopen, een hypotheeklening afsluiten, kinderen krijgen, sterven, etc. Het is onder die omstandigheden niet verstandig om een (naar Duits recht) dubbel huwelijk voor het gemak maar te vergeten.

Misschien is de ex straks van rechtswege de juridische vader van een in Duitsland geboren kind? Ik weet het niet, maar ik weet wel dat ik me grondig zou laten informeren.

Dan ligt het inderdaad een stuk gecompliceerder. Ik ging ervan uit dat de Nederlandse mevrouw met een Nederlandse meneer was getrouwd, hier was gescheiden dmv. een flitsscheiding en daarna pas enige band 'opbouwde' met Duitsland.

In dat geval kan er op zich weinig aan de hand zijn, omdat het eerdere huwelijk op geen enkele wijze een internationaal karakter had. Als het huwelijk dan in Nederland op rechtmatige wijze is ontbonden, kan ik mij niet voorstellen dat Duitsland die scheiding niet erkent.

Maar uiteraard; vooraf informatie opvragen om zekerheid te hebben is altijd verstandig.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 08 dec 2009 17:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ghagens schreef:
Ik ging ervan uit dat de Nederlandse mevrouw met een Nederlandse meneer was getrouwd, hier was gescheiden dmv. een flitsscheiding en daarna pas enige band 'opbouwde' met Duitsland.

Ik ook.

Quote:
In dat geval kan er op zich weinig aan de hand zijn, omdat het eerdere huwelijk op geen enkele wijze een internationaal karakter had. Als het huwelijk dan in Nederland op rechtmatige wijze is ontbonden, kan ik mij niet voorstellen dat Duitsland die scheiding niet erkent.

Het is simpel: Duitsland erkent een scheiding niet als zij niet door de rechter is uitgesproken. Je hebt dus een probleem.

Jouw redenering volgend zou je als in Nederland getrouwde Nederlander helemaal niet hoeven te scheiden om in Duitsland opnieuw te trouwen. Jouw huwelijk had immers op geen enkele wijze een internationaal karakter. Zo gaat tenminste jouw redenering... Die klopt dus niet.

Leeftijd: 37
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: di 08 dec 2009 20:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

Quote:

Het is simpel: Duitsland erkent een scheiding niet als zij niet door de rechter is uitgesproken. Je hebt dus een probleem.

Jouw redenering volgend zou je als in Nederland getrouwde Nederlander helemaal niet hoeven te scheiden om in Duitsland opnieuw te trouwen. Jouw huwelijk had immers op geen enkele wijze een internationaal karakter. Zo gaat tenminste jouw redenering... Die klopt dus niet.

Nou is dat niet helemaal mijn redenering, want als je in Duitsland wilt trouwen terwijl je in Nederland al getrouwd bent, moet je dat daar - uiteraard - aangeven. De ambtenaar in Duitsland zal er vast ook onderzoek naar doen of er in Nederland een huwelijk bestaat, dus die vergelijking snijdt wat mij betreft geen hout.

Mijn vraag is dan ook veel meer of Duitsland erkenning onthoudt aan een naar Nederlands recht rechtgeldige scheiding van een huwelijk waar dat land op geen enkele wijze mee te maken heeft gehad. Ik heb al wel gelezen dat internationale aspecten rond de scheiding (vermogen in het buitenland e.d. of verschillende nationaliteiten binnen het huwelijk) wel een probleem zijn, maar over de vraag of een flitsscheiding bij een huwelijk dat geenszins internationale aspecten had ook problemen rond de erkenning kan geven, kan ik zo snel niet vinden.
bona fides

BerichtGeplaatst: di 08 dec 2009 20:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dan heb je blijkbaar de hele discussie rond de flitsscheiding gemist.

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: do 10 dec 2009 8:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Is het na een flitsscheiding niet mogelijk om écht te scheiden?

Hoe zie je dat dan voor je? Lijkt me evident dat dat niet kan. Het huwelijk wordt ontbonden wanneer het omgezet wordt in een geregistreerd partnerschap. Het geregistreerd partnerschap wordt vervolgens beëindigd met wederzijds goedvinden. Dus zowel het huwelijk als het geregistreerd partnerschap zijn dan niet meer. De abs heeft de aktes uit de registers van de burgerlijke stand geven hier blijk aan. Wat valt er dan nog te scheiden?
shoppinggirl-1971

Leeftijd: 53
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: do 10 dec 2009 8:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zoals ik al eerder schreef: Er kan alleen getrouwd worden op Nederlands grondgebied. (Ik kan het weten want ik ben zelf gescheiden middels een flitsscheiding en de notaris heeft mij dat verteld)
bona fides

BerichtGeplaatst: do 10 dec 2009 12:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cia76 schreef:
Wat valt er dan nog te scheiden?

Wel, in Duitsland is het huwelijk nog gewoon geldig. Dus in Duitsland kan het huwelijk in ieder geval nog steeds ontbonden worden.

cia76

BerichtGeplaatst: vr 11 dec 2009 10:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Wel, in Duitsland is het huwelijk nog gewoon geldig. Dus in Duitsland kan het huwelijk in ieder geval nog steeds ontbonden worden.

Aha, je bedoelde dus te vragen of scheiding in Duitsland nog mogelijk is na een flitsscheiding. Ik zie dat je inmiddels op het standpunt staat dat dit in ieder geval kan.
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 11 dec 2009 12:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee, ik bedoelde in het algemeen te vragen hoe zo'n mislukte scheiding kan worden rechtgetrokken, bijvoorbeeld in Nederland. Ik ben er niet van overtuigd dat er binnen het Nederlandse rechtssysteem geen oplossing voor te vinden.

Misschien is het bijvoorbeeld mogelijk (en afdoende voor Duitsland en andere landen) om een Nederlandse rechter te laten uitspreken dat van een huwelijk geen sprake (meer) is.

cia76

BerichtGeplaatst: vr 11 dec 2009 14:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ok, maar dan was je vraag wel zeer ongelukkig geformuleerd.
bona fides schreef:
Is het na een flitsscheiding niet mogelijk om écht te scheiden?

Je eerdere uitleg (dat het in Duitsland misschien mogelijk is) klopt dan ook niet, want dit is, zo blijkt nu, niet hoe je het bedoelde.

Ook al bestaat de mogelijkheid in Nederland die jij je voor kunt stellen, in zo'n geval spreek je niet over een scheiding. Een scheiding zoals ons burgerlijk wetboek kent, is in Nederland niet mogelijk na een flitsscheiding.
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 11 dec 2009 16:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Deze nogal vruchteloze discussie laat ik voor wat zij is.

cia76

BerichtGeplaatst: vr 11 dec 2009 20:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dan concludeer ik, ondanks dat jij weigert dit te beamen, dat het inderdaad een ongelukkige vraagstelling is geweest. Dit is tegelijkertijd de reden van de door jou genoemde vruchteloosheid.

Je bent het toch wel met me eens dat je na een flitsscheiding niet nog eens kan scheiden in Nederland? Dit is namelijk het simpele antwoord op je vraag.
bona fides

BerichtGeplaatst: za 12 dec 2009 1:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is het intussen al in je opgekomen dat ik ruim twee jaar geleden het accentje op "écht" daar niet voor niets heb geplaatst..... Rolling Eyes Rolling Eyes Rolling Eyes

cia76

BerichtGeplaatst: za 12 dec 2009 11:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Natuurlijk. Daarom vroeg ik hoe jij dat dan ziet. Ik kan in ons BW namelijk niet het verschil vinden tussen een echte scheiding of een scheiding zonder het woord "echte" ervoor.
Het antwoord lijkt me dan ook simpelwel dat die mogelijkheid er niet is en dit antwoord heb ik nu al meerdere malen gegeven. Je kunt de vraag stellen, maar het antwoord is simpelweg: nee dat kan niet. Als je met de vraag iets anders hebt bedoeld (wat nu na meerdere pogingen niet echt goed gelukt lijkt) dan constateer ik dat je vraag ongelukkig geformuleerd is. Het echte probleem zit hem er dan misschien wel in dat de vragensteller dit maar niet wil erkennen en zich in allerlei bochten gaat wringen.
bona fides

BerichtGeplaatst: za 12 dec 2009 11:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het echte probleem? Shocked

Laughing Laughing Laughing

Dat mijn berichten jou te boven gaan zie ik niet als een probleem, want ik schrijf hier niet voor jou.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds