|
Auteur |
Bericht |
Martha
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 412
|
Geplaatst: di 06 okt 2009 10:51 Onderwerp: |
|
|
Maar waarom zou de klant er van op de hoogte moeten zijn dat dit type laptop elders veel duurder is? Dan veronderstel je dus reeds dat de klant vantevoren reeds de markt heeft onderzocht, of dit had moeten doen. Dit veronderstelt een onderzoeksplicht in alle gevallen en dat je dus niet kunt vertrouwen op de mededeling van de verkoper dat de prijs 1000 Euro is. Dit vertrouwen kan er dan pas zijn als ná onderzoek blijkt dat 1000 Euro een normale prijs is.
Dus in die visie kun je niet vertrouwen op aangeboden prijzen, tenzij na onderzoek blijkt dat de prijs normaal is voor het product?
Maar zou het niet zo moeten zijn dat je op de prijs mag vertrouwen, tenzij deze abnormaal is?
Dit laatste is een heel andere inslag, want daarbij gaat het om wat algemeen bekend mag worden verondersteld, en dat dit type laptop normaal duurder is is niet algemeen bekend...doch dat een laptop an sich geen 20 Euro kost is wél algemeen bekend. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: di 06 okt 2009 12:58 Onderwerp: |
|
|
Ik denk dat globaal hier juist wel telt. Omdat 1000 euro op zich geen gekke prijs is voor een laptop, is dat op zichzelf nog niet voldoende om aan de juistheid van de prijs te twijfelen, en hoeft de koper dus ook geen nader onderzoek te doen (tenzij er nog andere indicaties zijn dat er iets niet klopt). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
pacta sunt servanda
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 805
|
Geplaatst: di 06 okt 2009 13:00 Onderwerp: |
|
|
Martha schreef: | (1)Maar waarom zou de klant er van op de hoogte moeten zijn dat dit type laptop elders veel duurder is? Dan veronderstel je dus reeds dat de klant vantevoren reeds de markt heeft onderzocht, of dit had moeten doen.
(2)Dus in die visie kun je niet vertrouwen op aangeboden prijzen, tenzij na onderzoek blijkt dat de prijs normaal is voor het product?
|
(1) Ik veronderstel dat niet. Ik stel alleen dat je, om beroep op gerechtvaardigd vertrouwen te kunnen doen, wel je onderzoeksplicht moet zijn nagekomen of deze moet expliciet door de ander zijn opzij gezet door een uiting. Als je geen onderzoek doet (zijn er nog mensen die dit niet doen?) is er niets aan de hand. Alleen kun je je niet zomaar beroepen op gerechtvaardigd vertrouwen.
(2) Je mag zeker vertrouwen op aangeboden prijzen. Maar als je in een discussie geraakt over een verschrijving trek je waarschijnlijk aan het kortste eind als je verzuimd hebt te onderzoeken.
Resumé: als je een laptop koopt voor een bepaald bedrag en de verkoper geeft ineens aan dat het bedrag een kennelijke verschrijving inhoudt, terwijl jij geen onderzoek hebt gedaan naar de prijs, en het blijkt dat bij anderen de laptop 2x zo duur wordt aangeboden, dan trek je aan het kortste eind als koper. _________________ ~Tempora mutantur, et nos mutamur in illis~ |
|
|
|
 |
pacta sunt servanda
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 805
|
Geplaatst: di 06 okt 2009 13:03 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Ik denk dat globaal hier juist wel telt. Omdat 1000 euro op zich geen gekke prijs is voor een laptop, is dat op zichzelf nog niet voldoende om aan de juistheid van de prijs te twijfelen, en hoeft de koper dus ook geen nader onderzoek te doen (tenzij er nog andere indicaties zijn dat er iets niet klopt). |
Klopt, je hoeft niet te twijfelen. Maar om een beroep te kunnen doen op 3:35 BW dien je aan je onderzoeksplicht voldaan te hebben of er moeten omstandigheden zijn die deze plicht opzij zetten. _________________ ~Tempora mutantur, et nos mutamur in illis~ |
|
|
|
 |
Martha
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 412
|
Geplaatst: di 06 okt 2009 13:08 Onderwerp: |
|
|
pacta sunt servanda schreef: |
(1) Ik veronderstel dat niet. Ik stel alleen dat je, om beroep op gerechtvaardigd vertrouwen te kunnen doen, wel je onderzoeksplicht moet zijn nagekomen of deze moet expliciet door de ander zijn opzij gezet door een uiting. |
Maar waarom volstaat de prijsmededeling niet als een zodanige uiting? |
|
|
|
 |
rechterv89
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HZe
|
Geplaatst: di 06 okt 2009 19:36 Onderwerp: |
|
|
Ik wil graag iets weten over het onderstaande:
"De wederpartij is niet aan zijn koop gebonden. Er is geen ovk tot stand gekomen, maar indien client dat wil kan hij de laptop wel voor het eigenlijk bedoelde bedrag krijgen. Het hoeft dus niet (het kopen). In welk art. moet ik dan zoeken, want 6:236 i is dan niet van toepassing.
Er is ook geen blijk van een speciale aanbieding. Het ziet eruit als bijv. de koop van een cd op Bol.com.
Door te bestellen ga ik akkoord met de algemene voorwaarden. Mijn client heeft nog een bevestiginsemail met dezelfde foutieve prijs gekregen, maar ik heb ergens gelezen dat dit automatisch gebeurt en je hier geen rechten aan mag ontlenen. Verder verklaart het bedrijf in die email dat zij zich al inspannen het product te leveren. Dit is volgens mij nadelig, omdat dan niet het resultaat hoeft te zijn dat de laptop daadwerkelijk wordt geleverd. [/u] |
|
|
|
 |
Martha
|
Geplaatst: di 06 okt 2009 20:08 Onderwerp: |
|
|
Als ik het verhaal zo hoor krijg ik steeds meer de indruk dat het gewoon opzet is. Zoals ik al schreef. Stellen dat het geen vergissing is maar opzet om klanten te lokken. De bevestigingsmail kunt u ook gebruiken om erop te wijzen dat het geen vergissing is en dat er gerechtvaardigd vertrouwen is gewekt. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 06 okt 2009 20:10 Onderwerp: |
|
|
Waar je dat "onderstaande" vandaan hebt mag je ons uitleggen. Wat staat er precies in je huiswerkopdracht?
Je moet het zoals gezegd zoeken in art. 3:33 en 3:35 BW. De AV doen er hier m.i. niet toe, al is het misschien nog wel interessant om dat goed te onderbouwen.
In de Otto-zaak was de koop ook per automatische e-mail bevestigd. In die zaak achtte het Hof dat inderdaad van geen belang, maar wie weet denkt een andere rechter daar weer anders over.
Je probleem met "indien mijn client dat wil kan hij de laptop wel voor het eigenlijk bedoelde bedrag krijgen" zie ik niet, want het ligt natuurlijk voor de hand dat het bedrijf de laptop nog steeds graag wil verkopen voor 2000 euro. Het (gecorrigeerde) aanbod staat nog en kan alsnog worden aanvaard. Maar de echte vraag is of de koper de verkoper kan houden aan verkoop voor 1000 euro. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
LeChat
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 797
|
Geplaatst: wo 07 okt 2009 10:54 Onderwerp: |
|
|
Als ik het goed zie is die oude kwestie van Otto (foute prijs voor TV's) in dit topic nog niet aan de orde gesteld. Het is echter wel interessant in het licht van deze kwestie. Ik verwijs naar een uitgebreid artikel over de Otto-kwestie: http://netters.nl/otto-juridisch-fout-prijzen _________________ Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 07 okt 2009 11:28 Onderwerp: |
|
|
LeChat schreef: | Als ik het goed zie is die oude kwestie van Otto (foute prijs voor TV's) in dit topic nog niet aan de orde gesteld. |
Dat zie je niet helemaal goed  _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
pacta sunt servanda
|
Geplaatst: wo 07 okt 2009 11:36 Onderwerp: |
|
|
Martha schreef: | pacta sunt servanda schreef: |
(1) Ik veronderstel dat niet. Ik stel alleen dat je, om beroep op gerechtvaardigd vertrouwen te kunnen doen, wel je onderzoeksplicht moet zijn nagekomen of deze moet expliciet door de ander zijn opzij gezet door een uiting. |
Maar waarom volstaat de prijsmededeling niet als een zodanige uiting? |
Het gaat toch om een discussie na een kennelijke vergissing? Dan kan die kennelijke vergissing natuurlijk niet die uiting zijn. Je moet je niet fixeren op alleen die prijsaanbieding. Je moet het zien aan de hand van de omstandigheden er omheen. Dus ook wat is gewoonlijk de prijs van die laptop bij anderen of hoe ziet de aanbieding er uit.
Ik geef je gelijk als er op een site staat: "nu aanbieding!! 50%!!! Nergens goedkoper!! Maar € 1.000,-
Maar als de prijs in een lijst staat zonder dat er dergelijke dingen geroepen worden kan de verkoper in sommige gevallen aantonen dat het om een fout gaat. Ik zeg kan. Dat ligt dus aan de omstandigheden. Zoals bijvoorbeeld de prijs bij anderen of een medewerker die iets heeft bevestigd nadat je hebt gebeld of gemaild. _________________ ~Tempora mutantur, et nos mutamur in illis~ |
|
|
|
 |
LeChat
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 797
|
Geplaatst: wo 07 okt 2009 11:46 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | LeChat schreef: | Als ik het goed zie is die oude kwestie van Otto (foute prijs voor TV's) in dit topic nog niet aan de orde gesteld. |
Dat zie je niet helemaal goed  | Och, haastige spoed... Zie het dan maar als een aanvulling  _________________ Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 07 okt 2009 11:58 Onderwerp: |
|
|
pacta sunt servanda schreef: | Maar als de prijs in een lijst staat zonder dat er dergelijke dingen geroepen worden kan de verkoper in sommige gevallen aantonen dat het om een fout gaat. Ik zeg kan. |
Als hij dat kan aantonen, slaagt zijn beroep op art. 3:33 BW. Maar dan heeft de koper nog steeds een beroep op art. 3:35 BW. Als de koper gerechtvaardigd mocht vertrouwen dat de prijs klopte en ook heeft vertrouwd, dan is de verkoper gebonden aan zijn foutieve aanbod.
Als de koper geen reden had voor nader onderzoek, dan mocht hij gerechtvaardigd vertrouwen zonder nader onderzoek. Een vraagprijs van 1000 euro voor een laptop doet mij zeker niet gelijk twijfelen aan de correctheid van die prijs. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
pacta sunt servanda
|
Geplaatst: wo 07 okt 2009 12:30 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Als de koper geen reden had voor nader onderzoek, dan mocht hij gerechtvaardigd vertrouwen zonder nader onderzoek. Een vraagprijs van 1000 euro voor een laptop doet mij zeker niet gelijk twijfelen aan de correctheid van die prijs. |
Ik ben het niet met je eens. Dat zou betekenen dat als je een auto te koop ziet staan voor bijvoorbeeld € 20.000,- je geen onderzoek behoeft te verrichten omdat dit een gangbare prijs is voor een auto? En dan blijkt het om een Aston Martin te gaan waarvan de gemiddelde remklauw al dat bedrag kost. Blijf je dan nog steeds bij jouw standpunt dat het gangbare bedrag telt?
Ik niet namelijk. Je zult de omstandigheden na moeten gaan.
En als uit omstandgiheden blijkt dat je een geavanceerde laptop hebt willen kopen voor 50% minder dan de gangbare prijs, dan zal jouw gerechtvaardigde belang niet opwegen tegen de kennelijke verschrijving van de verkoper.
Die balans wordt pas anders wanneer daar aanwijzingen voor zijn, zoals de bevestiging van een verkoper of een uitleg waarom hij zo goedkoop is. Ook kan het verschil dermate bij elkaar liggen dat de koper er op mocht vertrouwen dat het niet om een verschrijving is gegaan.
Echter, bij een verschil van 50% lijkt mij dit zeker niet het geval. _________________ ~Tempora mutantur, et nos mutamur in illis~ |
|
|
|
 |
Arnoud Engelfriet
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1385
|
Geplaatst: wo 07 okt 2009 14:04 Onderwerp: |
|
|
Bij auto's zien je zelden stuntprijzen van 50% of minder van de aanbevolen handelsprijs. Bij computers en andere elektronica daarentegen weer wel vaak. Sterker nog je krijgt ze soms zelfs voor 1 euro of gratis mee als je iets anders koopt. En de prijzen tussen winkels lopen gigantisch uiteen. Ik vind het dus volstrekt normaal als ik ergens een dure laptop zie voor 50% van de 'gewone' prijs. _________________ ICT-jurist, blogger en octrooigemachtigde ~ Partner bij ICTRecht.nl ~ Beheerder www.iusmentis.com |
|
|
|
 |
|