Content Syndication
|
|
|
Auteur |
Bericht |
Alfatrion
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 15 okt 2009 17:16 Onderwerp: |
|
|
Sterker nog ik zou als erg prettig ervaren als ik jou van iedere twijfel zou kunnen verlossen zodat onweerlegbaar zou komen vast te staan dat ik geen inbreuk heb gepleegd het auteursrecht dat jij hebt/had op dat bericht of oneerlijke discussie technieken zou hebben gebruikt. Dat voorkomt dat mensen gaan denken "waar rook is, is vuur". _________________ Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: do 15 okt 2009 17:31 Onderwerp: |
|
|
Alfatrion schreef: | Wat ik heb begrepen van Bona Fides is dat jij niet zou weten dat de Quad processor de nieuwste van het nieuwste zou zijn |
Ik heb niets gezegd over wat WimWest afweet van computers. Hij schrijft zelf dat hij niet onbekend is met de PC.
Het is legaal, en uit economisch oogpunt ook gewenst, dat volkomen leken op computergebied een PC of laptop aanschaffen. Van deze personen mag verwacht worden dat zij zich globaal zullen oriënteren, maar niet dat zij gigabytes en megabytes uit elkaar kunnen houden.
Maar zelfs voor wie gigabytes en megabytes wel uit elkaar kan houden is het voldoende om een paar maanden geen computerbladen te lezen om niet meer te weten wat onder top of the line moet worden verstaan. Natuurlijk is het, voordat je een laptop aanschaft, en als je daar de tijd voor hebt, niet onverstandig om je weer eens goed in de materie te verdiepen, maar dat is m.i. niet iets dat je moet doen om aan een onderzoeksplicht te voldoen, maar alleen om te zorgen dat je weet wat je koopt en niet te veel betaalt. Een laptop is tegenwoordig een vrij normaal product dat je kunt kopen door de Mediamarkt in te lopen, er eentje uit te kiezen die qua kleur en vormgeving naar je smaak is, en af te rekenen. Het is zeer de vraag of zo'n koper een poot heeft om op te staan als hij € 1.000 meer betaalt dan de prijs die de concurrent voor dezelfde laptop vraagt (had de koper de prijzen maar moeten vergelijken), maar als hij € 1.000 minder betaalt dan de laptop eigenlijk had moeten kosten, is dat m.i. gewoon pech voor de verkoper. Had die verkoper maar beter moeten controleren dat zijn prijzen kloppen. Uiteindelijk zullen we het er toch wel over eens zijn dat van de verkoper veel meer prijskennis mag worden verwacht dan van de koper. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
sabri
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: do 15 okt 2009 19:25 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: |
Maar zelfs voor wie gigabytes en megabytes wel uit elkaar kan houden is het voldoende om een paar maanden geen computerbladen te lezen om niet meer te weten wat onder top of the line moet worden verstaan. |
Amen.
Drie weken geleden heb ik nog een netbook gekocht en het type wat ik zocht ging over de toonbank voor prijzen varierend van 280 euro tot 1000 euro. Kijk even mee op laptopshop.nl:
PC1: 1,33 GHz processor, 2GB geheugen, 80GB schijf en 8" scherm. Accutijd: 3 uur
PC2: 1,33 GHz processor, 1GB geheugen, 160GB schijf en 11.6" scherm. Accutijd: 8,5 uur
Prijzen: 389 euro en 999 euro.
Nou zit ik op dit moment in Silicon Valley, en dat is niet omdat ik niks van computers snap . Maar ik kan je dat prijsverschil niet verklaren... |
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 15 okt 2009 19:43 Onderwerp: |
|
|
Silicon Valley heeft dat iets met "boobs" te maken?
Quad is ook een soort motor op vier wielen,daarom had ik dat onthouden. Wat het verder precies inhoudt, zou ik je niet kunnen vertellen. Althans niet meer dan de gemiddelde Dixons folder mij toeschreeuwt. |
|
|
|
 |
theod
Leeftijd: 68 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 15 okt 2009 20:28 Onderwerp: |
|
|
Nu ben ik een digibeet van de bovenste plank en kan alles uitzoeken op internet.
Ik ben uit de tijd dat de "zak Japanner" nog niet was uitgevonden, het rekenmachine bestond uit knoppen die met kracht ingedrukt moesten worden en een hendel overgehaald moest worden om een antwoord te krijgen, die dingen begreep ik en kon ze zelfs herstellen.
Nu lees ik dit topic over onderzoekproblemen en kennis van zaken.
Maar om toch wat kennis op te doen wil ik eerst wat vragen;
Wat zijn bytes exact?
Wat doen bytes?
Waarom is een quad processor beter dan een intell?
Van mij hoeft er geen functie op om filmpjes te kijken, heb ik dan toch een videokaart nodig?
Dus als ik op een makkelijke wijze voor een reëel bedrag, in mijn ogen, een laptop kan kopen zonder veel gezeur van allerlei verkopers hap ik ook toe.
En al staat er in de specificatie dat er een processor in zit die quintet genoemd wordt en er 390gigabyte aanwezig zijn zegt mij totaal niets en men kan niet van mensen verlangen dat ze ook nog op oudere leeftijd gaat verdiepen in computertechnologie, ook van jongere mensen die die technische knobbel niet hebben kan men niet verwachten dat een dergelijke specificatie iets zegt.
Ook ik zou er geen cent meer voor uitgeven dan die 1000Euro en de verkoper vragen om voor de rechter duidelijk te maken waarom ik moet twijfelen aan de prijs die hij bij de koop heeft gevraagd. |
|
|
|
 |
sabri
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: do 15 okt 2009 21:35 Onderwerp: |
|
|
theod schreef: |
Wat zijn bytes exact?
|
Een beetje off-topic, maar wellicht interessant voor de digibeten...
Een byte is een eenheid, net zoals meter en feet.
1 byte is 8 bits, en een bit is een wiskundige boolean: true of false (1 of 0).
Wat doen bytes?
|
Bits worden gebruikt om gegevens (getallen) binair op te slaan. Bijvoorbeeld:
001 = 1
010 = 2
011 = 3
100 = 4
101 = 5
110 = 6
111 = 7
Als je 1 byte hebt (8 bits dus), heb je 8 posities om een waarde op te slaan:
000000001 = 1
000000010 = 2
etc etc
110000001 =193
111111111 = 255
Het aantal bytes dat je beschikbaar hebt bepaalt de hoeveelheid gegevens die je op kan slaan. Daarbij worden grote hoeveelheden makkelijker aangegeven:
1 Gigabyte (GB) = 1024 Megabyte (MB)
1 Megabyte (MB = 1024 Kilobyte (KB)
1 Kilobyte (KB) = 1024 bytes
Soms wordt ipv 1024 1000 aangehouden om de performance te "boosten". Vooral harddisk fabrikanten hebben daar een handje van.
Waarom is een quad processor beter dan een intell?
|
Dat is hetzelfde als vragen waarom een banaan beter is dan een Chiquita
Een quad-core processor is een chip die stiekem bestaat uit 4 processoren in 1. Intel is een fabrikant die quad-core processoren maakt.
Van mij hoeft er geen functie op om filmpjes te kijken, heb ik dan toch een videokaart nodig?
|
Ja. Een videokaart is het onderdeel van je computer dat het mogelijk maakt om iets zichtbaar te maken. Met elke normale videokaart kan je Word-bestanden maken, filmpjes kijken of gewoon een spelletje patience spelen. Als je iffy-spiffy 3D spelletjes wilt spelen heb je meestal een hele goede videokaart nodig. |
|
|
|
 |
theod
Leeftijd: 68 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 15 okt 2009 22:17 Onderwerp: |
|
|
Keurig uitgelegd en daar komen de volgende vragen ....
Nee laat maar.
Ik hoop alleen dat ik er duidelijk mee heb gemaakt dat men niet aan de hand van een specificatie kan zeggen dat elkeen maar moet weten dat een dergelijke laptop meer kost.
(lap top = lap op kop = vod op kop!!
Ook rijp voor de kopvoddentax?? ) |
|
|
|
 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|