Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 27 jul 2025 15:38
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Verschil diefstal en verduistering
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 27 okt 2004 11:24    Onderwerp: Verschil diefstal en verduistering Reageer met quote Naar onder Naar boven

Naar aanleiding van het onderwerp in Bachelor 1/Propedeuse, "Deeltentamen Encyclopedie (..) Leiden", en een vraag op het tentamen over het in je tas stoppen van een pak koffie in de supermarkt, het dilemma, wat is diefstal en wat is verduistering en wat is het verschil... Wie kan dit voor ons verduidelijken?!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Ramonkey

Ramonkey

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: wo 27 okt 2004 11:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

het verschil zit hem in "dat hij anders dan door misdrijf onder zich heeft", art. 321 wvsr.
Het goed is bij verduistering reeds in bezit bij de verdachte en wordt daarna wederrechtelijk toegeëigend..bij diefstal is het goed niet reeds in bezit.

Ik leen van jou een fiets, vervolgens zie je mij en je fiets nooit meer( ik vond de fiets namelijk erg mooi en wil hem houden)...verduistering.
Ik zie voor de halfords een mooie nieuwe fiets staan...ik knip het slot door en weg ben ik...diefstal.

dit maak ik er van...toevoegingen/verbeteringen iemand?Goodbye
Eva

Eva

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: wo 27 okt 2004 11:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Lijkt me vrij goed omschreven!
Sovereign

Leeftijd: 50
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: wo 27 okt 2004 12:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ter toevoeging, "voor 'anders dan door misdrijf onder zich hebben' is nodig een toevertrouwen, of een rechtsverhouding waaruit noodzakelijkerwijs voortvloeit dat de verdachte de voorwerpen onder zich had. Een bloot feitelijke machtsverhouding is daartoe niet steeds voldoende". (Tekst en Commentaar is handig Laughing )

Voor wat betreft het pak koffie in de supermarkt brengt dit een theoretisch dilemma met zich mee. Wink
Bekijk de homepage
Eva

Eva

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: wo 27 okt 2004 12:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, dus bv als jij vanuit je functieomschrijving alle geldzaken van een bedrijf regelt/beheert en die vervolgens wegsluist .... Dat bedoel je toch Sovereign??
Ramonkey

Ramonkey

Leeftijd: 45
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: wo 27 okt 2004 12:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

indien de verduistering plaatsheeft in de uitoefening van een ambt of beroep werkt dat o.a. strafverhogend, art. 309 wvsr.
MiriamvL

MiriamvL

BerichtGeplaatst: wo 27 okt 2004 12:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nu alleen nog zorgen dat mijn mede-eerstejaars van de UL ook even hier kijken voor de verduidelijking...
Sovereign

BerichtGeplaatst: wo 27 okt 2004 12:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eva schreef:
Ja, dus bv als jij vanuit je functieomschrijving alle geldzaken van een bedrijf regelt/beheert en die vervolgens wegsluist .... Dat bedoel je toch Sovereign??
Dat slaat inderdaad op de laatste volzin van het citaat. Wink

Maar waar ik meer op doel is dat het onderscheid diefstal/verduistering in een winkel moeilijk te maken is (denk er maar eens over na), vaak wordt dan ook een primair-subsidiaire constructie toegepast met zowel verduistering als diefstal.
Bekijk de homepage
MiriamvL

MiriamvL

BerichtGeplaatst: wo 27 okt 2004 12:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

"En bij verduistering heb je het ook wederrechtelijk in je bezit, net als bij diefstal, het verschil is *hoe* je het in je bezit krijgt, bij diefstal door het mee te nemen, bij verduistering door het op een andere manier in je bezit te krijgen, bij diefstal is de manier waarop je het in bezit krijgt wederrechtelijk, bij verduistering is het feit dat je het in je bezit houdt wederrechtelijk... een pak koffie in je tas stoppen is wederrechtelijk omdat je verplicht bent er voor te betalen, dus de manier waarop je het in bezit krijgt is wederrechtelijk, dus diefstal..."

Gekopieerd van wat ik in het andere forum heb geschreven, ik dacht aardig op het goede spoor te zitten, maar het is toch niet volledig, want dan zou sluisen dus niet wederrechtelijk zijn omdat verkrijging door sluising als verduistering wordt aangemerkt, maar eigenlijk zou het logischer zijn als ze in het verduisterings artikel 'anders dan door misdrijf' zouden vervangen voor 'anders dan door diefstal', vind ik...
Sovereign

BerichtGeplaatst: wo 27 okt 2004 12:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
bij verduistering is het feit dat je het in je bezit houdt wederrechtelijk...
De wederrechtelijke 'toe-eigening' treedt in "zodra de dader besluit om zich de zaak naar eigen goeddunken ten nutte te maken in daden heeft omgezet door er als heer en meester over te beschikken".

De invulling van dit criterium zal natuurlijk van de omstandigheden afhangen.

Voor wat betreft het schemergebied tussen diefstal en verduistering waar het zelfbedieningswinkels betreft staan hier wat arresten uit NJ, maar ik laat die even achterwege. Wink
Bekijk de homepage
MiriamvL

MiriamvL

BerichtGeplaatst: wo 27 okt 2004 13:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tja, zolang niemand de tentamenvraag letterlijk post, kunnen we dus niet bepalen of er in dit geval ook zowel sprake van diefstal als verduistering zou kunnen zijn...
Ik ben in ieder geval voor diefstal Smile Had je mijn post voor die van jou al gelezen Sovereign? Want volgens mij zaten wij in de twee verschillende draadjes langs elkaar heen te posten Smile
meloen

meloen

Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: wo 27 okt 2004 13:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ook iemand die spullen uit het schap pakt en die vervolgens op een ongebruikelijke plaats (bijv in het netje van de kinderwagen) bij zich houdt kan de bedoeling hebben die gewoon te betalen.
Beslissend is de vraag wat het oogmerk was op het moment van het wegpakken.
a. Je bent direct al van plan niet te betalen: diefstal
b. Je wilt betalen, maar op een later moment besluit je dat toch maar niet te doen: verduistering
Nu is er niets zo moeilijk aantoonbaar als de innerlijke roerselen van een ander. Daarom mogen we bij het vaststellen van de opzet (bij diefstal: het oogmerk) uitgaan van objectiveerbare omstandigheden waaruit het opzet kan blijken.
In deze casus zou dat bijvoorbeeld kunnen zijn: verdachte verstopt het goed direct onder een jas in zijn karretje of verbergt het in de binnenzak van de jas die hij draagt of hij geeft het direct door aan een medeplichtige of..of..of..
Het hangt dus sterk af van de casus en inderdaad wordt daarom soms wel gekozen voor een primair-subs constructie diefstal-verduistering. De rechter moet echter kiezen.

Laatst aangepast door meloen op wo 27 okt 2004 13:12, in totaal 1 keer bewerkt
ergo sum
Redacteur
ergo sum

Leeftijd: 120

Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: wo 27 okt 2004 13:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dit zijn altijd interessante vraagstukken. Het is te illustreren met talloze voorbeelden, maar in het concrete geval kan het nogal eens problemen opleveren. Vandaar dat in de praktijk meestal gebruik wordt gemaakt van een primaire en secundaire te laste legging. Lukt het zwaarste niet, dan probeer je de lichtere. Alles draait hierbij om de motivering. Laat zien hoe je denkt en redeneert.

Dit onderscheid kan echter ook van cruciaal belang zijn wanneer het gaat om een enkelvoudige te laste legging. Word je voor het ene vervolgd, dan ontken je dat en zeg je dat het het andere is. Diefstal ontken je zo door te zeggen dat het verduistering betreft en omgekeerd. Slaagt je verweer dan volgt toch mooi vrijspraak!

meloen

Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: wo 27 okt 2004 13:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dan zal je verweer toch wel consequent en overtuigend moeten zijn. Simpelweg zeggen dat het het een is als het andere telaste is gelegd volstaat niet. Verdachten worden niet steeds op hun woord geloofd (sic), zelfs niet als ze ontkennen...

Laatst aangepast door meloen op wo 22 dec 2004 9:57, in totaal 1 keer bewerkt
Chang, Steven

Leeftijd: 41

BerichtGeplaatst: wo 27 okt 2004 13:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nog even voor geinteresseerden:

Het vraag over diefstal versie 1 vraag 19:

19 Mevrouw de Vries gaat in de supermarkt boodschappen doen. Zij heeft het onaangename vermoeden dat sinds de invoering van de euro de dagelijkse boodschappen aanzienlijk duurder zijn geworden. Om geld te besparen stopt zij een pak koffie stiekem in haar tas. Een klant die dit merkt, waarschuwt de cassiere. In welk wetsartikel is het gedrag van mevrouw De Vries verboden?

a art. 326 Sr.
b art. 321 Sr. (verduistering)
c art. 311 Sr.
d art. 310 Sr. (diefstal)

Ik weet uiteraard dat diefstal misschien beter klopt, omdat verduistering mogelijk meer met geldzaken te maken heeft (en denk maar aan het woord winkeldiefstal). Maar in de exacte beschrijving van het delict zoals gegeven in de wetboeken zou je verduistering ook wel kunnen kiezen als het goede antwoord. Of is dit niet zo?

Ik hoop dat p. Cliteur b ook als een goede antwoord gaat rekenen.

Het gaat hier om mijn cijfer (7 fouten -> 6 fouten?)

Ik wil ook kans op een voldoende.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds